Gå til innhold

Myggmiddel


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

klart det finnes mygg og knott i kystmiljø.....har du vært i femundsmarka i begynnelsen av juli.....eller ved enaresjøen......det beste er å oppnå imunitet!

 

Ha ha, Staffan, nå minte du meg på en hendelse for mange år siden i Femundsmarka.

Jeg hadde konstant magetrøbbel i ei hel uke, sånn type at jeg tok tre kast med fluestanga og så var det bare å løpe inn i bjørkeskogen og vrenge av seg buksa, tre kast, så tilbake i bjørkeskogen...osv. Det ble ei lang og hard uke  ;D Og jepp, jeg er helt enig - det kan være MYYYYE mygg i Femundsmarka  :) Og de småjævlene visste akkurat hvor de skulle stikke for å si det sånn  ;D

 

Dette ble litt OT. Men tilbake til saken: Myggnett er for damer  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

jeg kan ikke være på tur sammen med folk som har myggfobi....og som jeg skal ha et forhold til.....men jeg har måtte gi meg noen ganger som padletuen i enarasystemet for noen år siden 

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D10762175.48904%26lon%3D3122065.93644%26zoom%3D9%26layers%3D0B000%26id%3Da_10000461869%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

her er det mygg....da var lakselvmyggmiddelet svært bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Myggnett er for damer  ;D

 

 

 

Det kan man alltids hevde hvis man ikke vært langs myrlendte elveløp Finnmark på varme og vindstille tidlig i juli.

Mygg klør så ille i halsen når man puster dem inn hele tiden, man blir lei av å harke dem ut igjen.

Såkalt myggmelk er brukbart, lager en relativt myggfri buffersone på noen desimeter, en stund....Men like viktig er myggspiralen, uten den har man tapt fullstendig på forhånd.

Man må forsone seg med myggen, det går fint det, man blir fort immun mot kløe og hevelser.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedste myggmiddel var det gamle Jungle Oil. Giftigt som bare f...., men effektivt.

Myggmiddel i dag er udviklet til mygg - ikke mod mygg.

 

Alternativt kan anbefales og finde Petri-bror som myggen liker ;)

Hvorfor tror dere at jeg har fisket med Kenneth i snart 20 år? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Sigve fikk et par briller ødelagt av myggmiddel i Rena i fjor. Smelta hele brillekansten :)

Jeg har det beste myggmiddelet i verden hjemme. Folk som testa dette i Rena digga det, og jeg er ALDRI plaga med mygg eller knott. Røyker LITT i tillegg :)

Skal finne navnet på det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg tuller, Erland  ;D Og ja, jeg har vært mange ganger i Finnmark i elv og langs myrhøl og bjørkeskog i varmt vær og duskregn i juli  ;D

 

Selvfølgelig skjønner jeg at du spøker, men det er ikke sikkert nykommere og folk som bare leser og lurer litt på disse tingene skjønner like godt forskjellen på intern spøk og alvor, jeg gjorde i hvert fall ikke det i starten... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve fikk et par briller ødelagt av myggmiddel i Rena i fjor. Smelta hele brillekansten :)

Jeg har det beste myggmiddelet i verden hjemme. Folk som testa dette i Rena digga det, og jeg er ALDRI plaga med mygg eller knott. Røyker LITT i tillegg :)

Skal finne navnet på det når jeg kommer hjem.

Funka den mot knotten og? Da hadde det vært kjæmpe intre, å vist hvor en kan kjøpe det. Har enda ikke prøvd noe som funker godt nok på den.

Det virker som den driter i det etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lar jeg meg ikke anfekte av moderate mengder mygg, men når en sitter etter St.Hans, langs en myrlent elv i Anarjohka, Skoganvarre etc. er myggmiddel uunværlig.

Jeg skal se den jæveln som ikke på noen måte beskytter seg da....

Selv har jeg god erfaring med Myggmelk og Djungelolje (begge har maks tillatt verdi av DEET), men velger å bruke Autan da den er langt mildere, er tilnærmet like effektiv, og er skånsom mot klær...

Når jeg har familien med tar jeg i tillegg med en myggskremmer.

Eldstejenta og eksen har total myggfobi, men denne holder teltleira myggfri på relativt stille dager.

MR-1_unit_LRG.jpg

http://www.igroshage.no/zenshop/index.php?main_page=product_info&products_id=386

Veier lite, er gassdreven, lett anvendelig og drøy.

Vape finnes også i flere former.

Engros-butikken her i Hammerfest selger bøtter og spann av disse til "Indre Finnmark"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lar jeg meg ikke anfekte av moderate mengder mygg, men når en sitter etter St.Hans, langs en myrlent elv i Anarjohka, Skoganvarre etc. er myggmiddel uunværlig.

Jeg skal se den jæveln som ikke på noen måte beskytter seg da....

Selv har jeg god erfaring med Myggmelk og Djungelolje (begge har maks tillatt verdi av DEET), men velger å bruke Autan da den er langt mildere, er tilnærmet like effektiv, og er skånsom mot klær...

Når jeg har familien med tar jeg i tillegg med en myggskremmer.

Eldstejenta og eksen har total myggfobi, men denne holder teltleira myggfri på relativt stille dager.

MR-1_unit_LRG.jpg

http://www.igroshage.no/zenshop/index.php?main_page=product_info&products_id=386

Veier lite, er gassdreven, lett anvendelig og drøy.

Vape finnes også i flere former.

Engros-butikken her i Hammerfest selger bøtter og spann av disse til "Indre Finnmark"!

I stykke inne i heia i skoganvarre er den værste plassen jeg har opplevd når det gjelder mygg. Huff!!

Den saken du viser frem, den funker altså? Måtte vært fin på terrassen hjemme. Men har aldri helt hatt trua på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere har brukt Bushman? Det er det eneste myggmiddelet jeg har prøvd som funker da det er MYE mygg, f.eks Finmark, Troms og Kola. Mygg blir ikke plagsom. Prøvde det første gangen i New Zealand der den er lovlig.

 

Hvorfor Bushman?

 

- 80% DEET

- den er vannavstøtende

- Varer i 15 timer (Smører meg på morgenen på Kola og den varer helt til natta uten å smøre mer enn en gang)

- Den har solfaktor

- Den lukter bra og er ikke klissete

 

Bushman kjøper jeg på nett http://www.bushman-repellent.com. Den koster ca 100 kroner og det tar 1 uke å shippe til Norge.

 

Myggen på Finmarksvidda blir like plagsom som myggen under sjø-ørret fiske i Oslo fjorden på våren ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedste myggmiddel var det gamle Jungle Oil. Giftigt som bare f...., men effektivt.

Myggmiddel i dag er udviklet til mygg - ikke mod mygg.

 

Alternativt kan anbefales og finde Petri-bror som myggen liker ;)

Hvorfor tror dere at jeg har fisket med Kenneth i snart 20 år? ;D

 

Jeg har jungeloljen plantet i jakken i kombinasjon med svart myggnett som tres over capsen ;) Funker som faen, men ganske lei stanken av greiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lar jeg meg ikke anfekte av moderate mengder mygg, men når en sitter etter St.Hans, langs en myrlent elv i Anarjohka, Skoganvarre etc. er myggmiddel uunværlig.

Jeg skal se den jæveln som ikke på noen måte beskytter seg da....

Selv har jeg god erfaring med Myggmelk og Djungelolje (begge har maks tillatt verdi av DEET), men velger å bruke Autan da den er langt mildere, er tilnærmet like effektiv, og er skånsom mot klær...

Når jeg har familien med tar jeg i tillegg med en myggskremmer.

Eldstejenta og eksen har total myggfobi, men denne holder teltleira myggfri på relativt stille dager.

 

http://www.igroshage.no/zenshop/index.php?main_page=product_info&products_id=386

Veier lite, er gassdreven, lett anvendelig og drøy.

Vape finnes også i flere former.

Engros-butikken her i Hammerfest selger bøtter og spann av disse til "Indre Finnmark"!

I stykke inne i heia i skoganvarre er den værste plassen jeg har opplevd når det gjelder mygg. Huff!!

Den saken du viser frem, den funker altså? Måtte vært fin på terrassen hjemme. Men har aldri helt hatt trua på de.

 

Den funker den!

Men knotten tar den ikke.... Det gjør forøvrig ikke noe annet heller (bortsett fra cyanid...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere har brukt Bushman? Det er det eneste myggmiddelet jeg har prøvd som funker da det er MYE mygg, f.eks Finmark, Troms og Kola. Mygg blir ikke plagsom. Prøvde det første gangen i New Zealand der den er lovlig.

 

Hvorfor Bushman?

 

- 80% DEET

- den er vannavstøtende

- Varer i 15 timer (Smører meg på morgenen på Kola og den varer helt til natta uten å smøre mer enn en gang)

- Den har solfaktor

- Den lukter bra og er ikke klissete

 

Bushman kjøper jeg på nett http://www.bushman-repellent.com. Den koster ca 100 kroner og det tar 1 uke å shippe til Norge.

 

Myggen på Finmarksvidda blir like plagsom som myggen under sjø-ørret fiske i Oslo fjorden på våren ;)

 

 

 

Nordic Outdoor leverte tidligere (i forfjor) myggspray fra "FlyRite".

Denne hadde også 80 % DEET. Den funket helt utrolig.

Det går riktignok rett i "gonadene", så du bør være finito med reproduksjonen...... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nordic Outdoor leverte tidligere (i forfjor) myggspray fra "FlyRite".

Denne hadde også 80 % DEET. Den funket helt utrolig.

Det går riktignok rett i "gonadene", så du bør være finito med reproduksjonen...... ;D

 

Jeg har også prøvd denne. Problemet med den var at den var ikke vannavstøtende. Hvis man svettet måtte man stadig ha på mer. Det som er bra med Bushman er at den holder myggen unna i 12-15 timer med en smørning. Og da snakker jeg om Kola og Finmark mygghelvete:)

 

80% DEET er jo ikke helsefarlig i de fleste land utenom Norge så synsingen din om "gonadene" kjøper jeg nok ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nordic Outdoor leverte tidligere (i forfjor) myggspray fra "FlyRite".

Denne hadde også 80 % DEET. Den funket helt utrolig.

Det går riktignok rett i "gonadene", så du bør være finito med reproduksjonen...... ;D

 

Jeg har også prøvd denne. Problemet med den var at den var ikke vannavstøtende. Hvis man svettet måtte man stadig ha på mer. Det som er bra med Bushman er at den holder myggen unna i 12-15 timer med en smørning. Og da snakker jeg om Kola og Finmark mygghelvete:)

 

80% DEET er jo ikke helsefarlig i de fleste land utenom Norge så synsingen din om "gonadene" kjøper jeg nok ikke ;)

Nå håper jeg du snakker sant for nå bestilte jeg slike til meg og folka jeg skal til finnmark sammen med ;) Rapport om middelet kommer!!

Ps: leste med lupe og fant med liten skrift nederst at armene kunne ramle av ved uvettig bruk. Har du merka noe til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Her kommer litt om det desidert beste middelet jeg har testet...NOEN gang... Mygga og andre middler er ikke i samme divisjon en gang.

 

Guideline insect Repellent.

 

Står på flasken:

 

Markedets klart mest effektive mygg og knott middel.

 

Er fremstilt i USA og brukes av 10000vis av friluftsfolk. Virkningsgrader er utrolig og holder mygg og selv knott på god avstand....Selv på finnmarksvidda.

En liten sprut oppe på capen, en i nakken ,og en liten på håndleddenepleier å være nok. IR er ekstremt effektivt under alle forhold og ambefales til alle utendørsaktiviteter.

Til tross for sin virknigsgran er den en av de snilleste i klassen og inneholder  kun 13% deet. Dette ifølge folkehelseinstetuttets store undersøkelse i dagbladet 20. juli 2002.

 

Oppbevares utilgjengelig for barn.

Må ikke komme i kontakt med øyner, lepper og munn. Ved kontakt med øyner, skyll kraftig og ta umiddelbarn kontakt med lege.

Unngå også å få det på håndflatene da dette kan skade fluesnører etc. plastikk, syntetiske materialer, lakkerte og malte overflater kan bli skadet vist produktet ikke fjernes.

 

 

Har to flasker med meg til Rena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...