Gå til innhold

Helline VS Skyteklump


Anbefalte innlegg

Tom, som akademiker vil jeg si at testen var meget seriøst gjennomført på høyeste nivå. All ære til dere for det  :)

Sjeldent syn å se at noe i sjangeren blir så etterprøvbart gjennomført, og som tar høyde for det meste som dere gjør. Bra jobba.

Det er jo det som skaper troverdigheten, om noen tvilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!  :D

 

Det er mange fluefiskere som har stor interesse og sterke meninger om mye innen fluekasting, så det er pussig at ikke disse enkle forsøkene har vært gjort før. Det begynte for noen år siden da Stein Grønberg og jeg lurte på om alle disse såkalte sannhetene vi alltid hadde hørt om innen fluekastingen virkelig var sanne. Vi fant ikke ut av det, og den eneste naturlige konklusjonen var å prøve selv. Jeg tror ikke at vi nødvendigvis har funnet den endelige sannheten, men det har vært spennende pilotforsøk.

 

En svakhet med disse testene i forhold til å øverføre dem til praktisk fiske, er at vi har brukt makslengdekast, som jeg i hvertfall uhyre sjelden bruker under vanlig fiske. Dette har vi valgt for å prøve å utelukke en feilkilde og bare se på hva utstyret bidrar med. Om testkasterne skulle kaste "passe langt", hadde det vært umulig å estimere hva stangens stivhet, lengde eller snøret har å si for kastelengden. Uansett, her er det veldig lite som er gjort fra før, og det er mer enn nok å se på for alle som er interesserte i å gjennomføre noen slike tester.

 

Mange av dere har kanskje sett disse før, men her er et par tidligere tester:

 

Test av #5 stenger, hvilken stang går lengst og har stangens stivhet noe å si for kastelengden:

www.s e x y loops.com/articles/8rod.shtml

(Som vanlig må dere fjerne mellomrommene i det unevnelige navnet!  ;D Når skal Rune fjerne dette "moralfilteret" han har lagt inn her på siden? Er det så mange som prøver seg med griseprat at filteret er nødvendig?  ;D)

 

Hva har stangens lengde å si for fluekastet, kastetest med enhånds og tohånds stenger:

http://www.fluefiske.net/artikler/utstyr/451-hva-har-stangens-lengde-a-si-for-fluekastet

 

Edit: skrivefeil og endring av nettadresse for 5'erartikkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man måtte finne ut om halve kontra hele liner, så er det ikke til å stikke under en stol at klumper ikke har noe med fluekasting å gjøre. Men er direkte slukkasting.

Har fisket og kastet, kappet og testet noen klumper. Og forkastet det.

Der man ikke mestrer å kaste med en hel line, kan man like gjerne la vær å fiske.

 

En annen ting er den store forskjellen mellom hva man mestrer av lengde i en idrettshall, mot de ynkelige meterne men faktisk opererer med i felten.

 

Om flere bare hadde giddet å måle den distansen de faktisk presterer istedet for å synse. Og for så å utgi seg som selvoppnevnt kaste guru og lokal helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om flere bare hadde giddet å måle den distansen de faktisk presterer istedet for å synse. Og for så å utgi seg som selvoppnevnt kaste guru og lokal helt.

 

Hvis du sikter til Tom Larsen, er iallefall ikke han noen "lokal helt". Ettersom jeg har forstått uten at jeg har noe god peiling på det norske casting miljøet har han bl.a. vunnet VM i casting.

Skjønner ikke helt den krasse tonen din, her har en brukt mye tid på å lage noe for de som interesserer seg for litt annet enn cane,  silkeliner og ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kanon bra Tom :) Jeg synes klump er helt genialt til "fiske av områder" prinsippet og ha flua i vannet mest mulig. Særdeles effektivt til sjøfiske. I marka/elver er nok helline kommet for å bli selv om jeg har vært så heldig å fiske med noen som vet hva det å skreddersy klumper til ulike settinger og praktisk formål.

 

Bare det å vite hvor mye fortom har å si.

 

Innlegget over om kasteguru og kastelengder er igjen moralisering av typer mennesker.(LIKER IKKE SLIKT)

Men har selv fått sjokk av å måle egne kast. Som regel må man ned 3-4 meter.

 

Min største erfaring med hensyn til lengde er at DT, feks laaaang DT i samme klasse som stang kappet og erstattet med tynn skyteline kan gå så utrolig langt.

 

Her er et set up: Til 7er stang: DT 7(12-13 meter lang), bruk tynn monline= ekstreme kast.

Bare min erfaring etter å ha prøvd det meste, med bakgrunn i alt det geniale Mikael Blomberg har skreddersydd til meg ;) I min verden et geni på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man måtte finne ut om halve kontra hele liner, så er det ikke til å stikke under en stol at klumper ikke har noe med fluekasting å gjøre. Men er direkte slukkasting.

Har fisket og kastet, kappet og testet noen klumper. Og forkastet det.

Der man ikke mestrer å kaste med en hel line, kan man like gjerne la vær å fiske.

 

En annen ting er den store forskjellen mellom hva man mestrer av lengde i en idrettshall, mot de ynkelige meterne men faktisk opererer med i felten.

 

Om flere bare hadde giddet å måle den distansen de faktisk presterer istedet for å synse. Og for så å utgi seg som selvoppnevnt kaste guru og lokal helt.

 

 

Ja, og kaste med silkeline og bambus er HOMO! (unødvendig ikke sant?) 

 

Kjempebra artikkel Tom.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke innlegget til Meløe som nedlatende på noen måte, snarere ydmykt i forhold til hvor vanskelig det er å oppnå lange kast i relle fiskesituasjoner (For sikkerhets skyld kan jeg be Grunde om å holde han litt under vann når de skal på tur senere i høst!  ;D)

 

Artikkelen/testen var ikke ment som noe innlegg i debatten om helliner versus skyteklumper, vi ønsket bare å teste noen utbredte oppfatninger om to vanlige snøreoppsett til sjøfiske. Det er flinkere og dårligere fluekastere enn meg og flinkere og dårligere fluefiskere enn meg som både elsker og hater skyteklumper!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke skrevet noe galt om Tom i det hele tatt. Har heller et meget godt inntrykk av mannen gjennom innleggene her på forumet.  Og artikkelen er glimrende den. Har ikke nevt silkeliner eller bambus i denne sammenhengen heller, for den saks skyld, så jeg skjønner ikke hva noen griner for her.

 

Eneste jeg har gjort er å komme med egne synspunkter på hva klumper er gode for. Dvs. for meg, ingenting.

Er de ikke meningen at man skal kunne komme med egne innspill her da? Uten at mannlige menstruerende går av skaftet.

 

Og jeg fisker faktisk med plast og klasse 7 også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Sensuren ble til pga. mye spam. Så har den bare blitt stående. Selv synes jeg det er litt humor.

 

Torbjørn: Hehe, samme argumentene som jeg lanserer ovenfor laksefiskerne på jobben. Men jeg skjønner godt at de går med klumper på tohåndsen istedet for helliner. I den verdnen egner hellliner seg best til "plenfiske" eller kastedammen om du vil. Hvis man ikke står som de "finurlige" engelskmennene da og kaster med lange raier nedstrøms. Kasting/fisking med helline er da ikke noe vanskeligere enn klump? Det handler om å få flua til fisken, i laksefiske er det like mye snøret som fanger fisken som selve flua.

 

Jeg har prøvd meg med klump på 6'ern og har samme erfaring som kasterne i artikkelen. Det gikk ikke spesielt mye lengre, men i noen fiskesituasjoner er det absolutt kjekt. Det er ganske kurant å underhåndskaste litt lengre med klump enn helline. Men, det finnes helliner som har en kort klump også, med slike får jeg samme nytten som med klump. Dvs. lite snøre ute for å spenne opp stanga godt når jeg fisker på trange plasser. I tillegg synes jeg det er lettere å presentere pent med en helline som er laget for denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Klump er vel i realiteten en hjemmelaget WF line??? Hvordan klumpen oppfører seg har noe med front og SPESIELT baktaperinger å gjøre (samt vekt og lengde selvfølgelig). Tykkelse på runningline har også innvirkning... Man kan lage utrolig fine klumper hvis alle "faktorer" er riktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra saker Tom!

 

Ka du trur, oversette for Loops også?

 

Og så er det like greit å lære seg å ikke ta alt Tobbeliten skriver alt for bokstavelig, han er en av de triveligste og morsomste jeg kjenner  ;D  8)

 

Grunde

 

Takk for det!  ;)

 

Om det er interesse for dette på Loops, er det bare hyggelig å få den inn der også!

 

En svakhet jeg ser i ettertid, er at vi ikke gjennomførte testen med lik klump, en helline og et skyteklumpoppsett der vi kappet klumpen av hellinen og monterte den på en monoskyteline. Da hadde vi sluppet usikkerheten om det er klump(profilen) som bidro mest til strekken og/eller lengden eller oppsettet med glatt skyteline eller ikke. Vil benyttet to oppsett som begge er helt vanlige til SØ-fiske og som passet stangen godt, men det hadde som sagt kanskje vært litt mer elegant med samme klump i begge oppsett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge linene kan vel defineres som klumpliner, da begge har tydelig med vekt i nesen og ei tynnere snor i ræva.

Men nok om det.

 

Har plaget noen laksefiskere med flere sånne utsagn. Både om fluer som likner møresild, og hjernedød fisk.

Men det er nok god grunner til at disse folka velger dette utstyret.

 

For den taktiske fluefiskeren ville det nok kanskje være like smart å ha med begge linene på ei stang , kontra å ha to forskjellige stenger.

For jeg har inntrykk av at om du har handlet deg ei velkjent god  stang, som du ikke helt blir venner med, så bør flere snører testes før stangen puttes i skapet.

 

Må si det gledet meg å se at det var ei long belly line som representerte den hele lina.

 

For det andre så er dette første gang jeg blir kalt liten, men det er fordi Grunde kanskje er så forbanna høy. I hvertfall så ser han lattelig ut med stenger under 8 fot 6 tommer ;D

PS: Gleder med til du kommer opp i september, med ferske Mickey Finns i lomma og 0,25 i spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Torbjørn: Hehe, samme argumentene som jeg lanserer ovenfor laksefiskerne på jobben. Men jeg skjønner godt at de går med klumper på tohåndsen istedet for helliner. I den verdnen egner hellliner seg best til "plenfiske" eller kastedammen om du vil. Hvis man ikke står som de "finurlige" engelskmennene da og kaster med lange raier nedstrøms.

 

"I beg to differ"! Om man foretrekker helliner, er de like anvendelige og fleksible som skyteklumper (Bare litt mer utfordrende, og mye morsommere å fiske med....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har mange fiskedøgn i elv, vann og på kyst med fluestanga i løpet av sesongen. Til tider ute hver dag i mange timer :)

 

Mine erfaringer er at helliner er å foretrekke på kysten, da skytelina ofte fører til at jeg fokuserer på å komme de 5 meterne ekstra(noen som kjenner seg igjen?)

 

Hellina stopper på et punkt og man aksepterer kastelengden og man fokuserer på fisket. Dessuten gir hellinefisket en følelse av at man er kjempegod til å kaste, man tenker: jeg hiver ut hele snøret, men jeg er fornøyd med 20- 25 meter kast.

 

I små elver har jeg etterhvert blitt mer og mer glad i helliner der også! Man skal ikke så langt og det er behagelig å fiske med!

 

I store elver er klumpen genial, man kan få de ekstre lengdene på kort tid.

 

Noe annet jeg har erfart er at siden jeg kun bruker nåleknutet som skjøt til fortommen så forsvinner litt av spissen på lina/klumpen etterhvert...........Snøret blir bare bedre og bedre av dette. De kommer nemlig, virker det som fra fabrikken ment til å ha en smooth presentasjon. Ja! Men på korte kast. Når lengdene økes, og snøret går fort så roter det seg ofte til. Her opplever mange dårlig strekk. Ikke sant?

 

 

Jeg har på mine snører en helvetes bra strekk. Og for hvert en cm langt klipp blir det litt bedre......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg opplever er at veldig mange ikke bruker lang nok fortom. Dette er smak selvfølgelig og kastestil. Jeg opplever at folk er så opptatt av tykkelse og tapering..........He he ikke noe sånn, men jeg har fisket på min måte så lenge at jeg ikke nødvendigvis biter på eller tror på det alle andre gjør/foreslår.

 

Og fortommen er vannvittig viktig.

 

Her noen tips fra en helårs fluefisker.

 

1 den bør være lang

 

2 du kaster lengre, bedre presentasjon og flua "danser" Dette må tilpasses forholdene selvfølgelig.

 

3 den trenger ikke å være tynn. Kun ved tørrfluefiske bruker jeg tynn.

 

4 Mange bruker for tynn på kysten og i elva etter laks og sjøørret.

5 Fortommen trenger ikke å bestå av mange deler, jeg bruker nå stort sett en bit til laksefiske.

 

6 Unngå løkkekobling og polyleadere. Min mening.......

7 Jo færre knuter jo bedre

8 Man trenger ikke fluorcarbon, fisken bet før mono og gjør det enda

9 Europris selger 500 metersspoler med sene til rundt en 50 lapp. Løp og kjøp.

 

10 Flytesnørerbruker jeg kun til tørrfluefiske og nattfiske når jeg ønsker seint fiske. Fks stripende muddler.

 

11 Synkesnører er meget effektivt og de settene man får kjøpt endimesjonifiserer fluefisket og skaper overflatefiske misforståelsen

 

Fortommen er viktig å et godt forhold til............Ikke bruk for mye penger på merkesener. Kun 25 meter på en spole, i tillegg lurer de deg til å tro at du trenger så mange dimensjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dem med fortomen, til ørrefiske. Bruker som regel en tjukkelse på helefortomen og får ikke noe mindre fisk en kompisene fordi...

Men en ting jeg lurer på, har kjøpt meg synkesnøre til 5 stanga mi, tenkte å prøve den i ei lita lakse elva i nabolaget, hvordan er det da å bruke vanlig sen som fortom, vil det funke? Såg på sjappa sku de ha 129 kr for 6 fot synkefortom!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er jåleri og de vet hvor moro

 

 

 

det er for mange å kjøpe utstyr. Nesten som damene når de kjøper sminke.......

 

Du trenger på 5 stanga er vanlig senefortom, ca litt lenger enn stanglengde. Lengden trimmer du til den passer til din teknikk. Begynn med lengre enn du tror og så kort ned.

 

Jeg liker best fortommen etter tre fire flueskift!

 

Vanlig sen er det billigste og beste, disse dyre greiene er noe jævla dritt. Du har synkesnøre og den vil dra ned flua. Det jeg liker er å ha en litt tyngre flue. Bottle tube eller conehead. Funker bra for meg.

 

Tykkelse 0,35 er fint og legger flua bra nok over for meg.

 

Jeg har kjøpt noen utgaver av fluefiske(det bladet som kommer en gang i året) for å støtte et tross alt ok blad. Men den fortommen de har med som bonus for å betale 129 kr for bladet er eksemplet på idiotien. Har prøvd de, men de suger. 9 fot lang ørretfortom. Fytti rakkern.

Føler det er viktig å nevne dette med fortom..Nesten alle jeg møter har for korte eller for dillete takler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ny bolk fordi den ruta man skriver begynner å hoppe etter noen setninger....

Må bare si hvor mye jeg digger når mine enkle senfortommer leverer flua langt pokker i vold helt strekt....En tykkelse, en nåleknute.

Når jeg har 9 fot fortom så føler jeg meg avstumpet og trist. Kun når fisken står dypt og nærme bruker jeg korte fortommer.

Bare mine erfaringer...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fordelen med skyteklump og mono er smidigheten, du kan skyte betydelig mer meter hvis du sikter høyt nok.

Det klarer ikke coata skyteline på samme grad. Dessuten så kan du skreddersy ditt fiske m.h.t kapping etc.

I sjøen synes jeg det er konge. Ingen som tenker slikt? Kan jo ikke det med WF, de er jo ikke skreddersydd i samme grad. Lage klumper til ulike settinger, det er genialt!

 

Dessverre er INGEN mono skyteliner perfekte, og det er mange vak jeg ikke har fått kastet på pga krøll med skytelina.

 

For tiden bruker jeg coata, fungerer bedre det. Ikke like smidig, og skyter ikke så eksstremt som mono.

Men du kan skreddersy ditt fiske på blunk, noe som ikke er så praktisk med helliner da det vil koste betydelig mer. Dessuten finnes ikke Micke klumper på markedet :P DESSVERRE :rolleyes:'

 

Bra innlegg marbakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...