Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

farget en grizzly nakke til oliven dun i dag.

ble en fin og gjevn farge, var også bra og binde med ;)

Ble jo skikkelig bra jo, Lasse :D

Jeg skal også farge en nakke eller to straks jeg får ånden over meg :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har det blitt litt garving.

garvet ett hvitt og to grå aktige hare skinn

2-3 uker i salt, så sliping med grovt sandpapir, også fint sandpapir. så helst litt til, til tørk

så er det bare og farge og styre i vei ;D

Hvis jeg sender en del av et hareskinn til deg, har du lyst til å sende meg litt av det andre greiene du farger tilbake? ;) Det er hvitt, og har blitt saltet og tørket :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

farget en grizzly nakke til oliven dun i dag.

ble en fin og gjevn farge, var også bra og binde med ;)

Ble jo skikkelig bra jo, Lasse :D

Jeg skal også farge en nakke eller to straks jeg får ånden over meg :D

Terje!

bare og sette i gang terje! venter flere fine fluer fra deg da og god bedring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har det blitt litt garving.

garvet ett hvitt og to grå aktige hare skinn

2-3 uker i salt, så sliping med grovt sandpapir, også fint sandpapir. så helst litt til, til tørk

så er det bare og farge og styre i vei ;D

Hvis jeg sender en del av et hareskinn til deg, har du lyst til å sende meg litt av det andre greiene du farger tilbake? ;) Det er hvitt, og har blitt saltet og tørket :)

sendt deg pm snorre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har det blitt litt garving.

garvet ett hvitt og to grå aktige hare skinn

2-3 uker i salt, så sliping med grovt sandpapir, også fint sandpapir. så helst litt til, til tørk

så er det bare og farge og styre i vei ;D

Hvis jeg sender en del av et hareskinn til deg, har du lyst til å sende meg litt av det andre greiene du farger tilbake? ;) Det er hvitt, og har blitt saltet og tørket :)

sendt deg pm snorre!

Og jeg deg! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har køddet med noen harelabber også..... de ga meg i hvertfall hell, siden det er fredag 13 i dag ;D ;D

Jeg ville kuttet harelabbene bak hælen Lasse. Du går glipp av mye bra dubbingmateriale når du kutter labben rett bak "håndleddet". Mulig de bare ble levert slik?

har ikke kuttet alle labbene rett bak håndledet. noen måtte jeg gjøre det på. hunden til kompisen er litt for glad i og tygge på det så det er bare bein biter igjen ;D enig med deg at det er mye fin dubbing der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Hadde en liten vanlig grizzle hanenakke som jeg farga som en test for å se hvordan det eventuellt funker.

Det gikk veldig kjapt og tok ikke mange minuttene før den gikk fra vanlige grizzle til brownolive :D

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949876441993_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

kult, terje

hvilken type farge har du brukt?

Har brukt Veniard fargepulver i kokende vann med en dasj eddik som bindingsmiddel.

Man koker opp vannet og har i en liten dasj med pulver. Tar vannet av plata og legger nakken oppi. Rører litt rundt og tilsetter eddik etter noen minutter.

Forsetter å røre litt mens man sjekker fargenivå. Når du ser at du er omtrent der du vil så lar du det gå et par minutter til før du skyller av under kaldt vann.

Sånn gjorde jeg det og det funka som bare f..... :D

Fargen er BrowOlive.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et spørsmål til Reidar Aasen, Staffan eller andre som har peil.

Hvorfor må man skylle cdc fjærene i zalovann før man farger?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i dag la noen gråbrunecdc fjær i fargebadet uten å vaske dem på forhånd.

Det fungerte alldeles utmerket og de ble akkurat sånn jeg ønsket. Ble jo mindre styr på denne måten.

Må man virkelig skylle i zalovann først eller er det ikke så farlig??

Bare lurte.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Terje.......sunlight går like bra....dette er for å fjerne fettstoffene slik at fargen fester seg bedre. jeg anser dette for viktig......ja vldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje.......sunlight går like bra....dette er for å fjerne fettstoffene slik at fargen fester seg bedre. jeg anser dette for viktig......ja vldig viktig.

OK, men det ser ut til at fargen fester seg godt nok uten zalovann eller sunlight :)

Sjekka litt i stad og det er ingen farge som går av når jeg holder fjærene under vann og gnikker og gnur :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ved å blande cdc og polyamid dubbing har jeg nå fått frem en vanvittig god dubbing som både burde flyte godt og ikke minst er meget lettdubba.

En drøm å surre på tråden rett og slett :D

Denne har jeg farget selv og mixet i kaffekvern.

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949876632353_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette trenger man for å tørke cdc fjæra etter farging.

Man legger bare cdc fjæra i et av dørslagene, legger deretter de to dørslagene mot hverandre og blåser igjennom med hårføneren.

Bløte fjær blir tørre og fluffy på null komma svisj  :D

Men pass på å holde dørslagene tett mot hverandre. En liten åping og cdc skytes ut som en rakett ved hjelp av hårfønerens luft ;D

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949876633055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å blande cdc og polyamid dubbing har jeg nå fått frem en vanvittig god dubbing som både burde flyte godt og ikke minst er meget lettdubba.

En drøm å surre på tråden rett og slett :D

Denne har jeg farget selv og mixet i kaffekvern.

Terje!

[attachimg=1]

Den så nydelig ut,Terje! :)

Utrolig hva man får til med en kaffekvern! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En kaffekvern kan gjøre mye Willy, selv for en som ikke drikker kaffe   ;D

I dag har jeg forresten farget cdc.

Bunten med cdc til venstre er en kombinasjon av hvit/tigred cdc og farget med en blanding av Yellow, brown olive og dark olive og tatt ut litt tidligere enn normalt.

Bunt nr 2 fra venstre er Cinnamon og det samme er bunt nr 2 fra høyre. Grunnen til at disse avviker en del i farge er at bunt nr 2 fra høyre har ligget en god stund lenger i fargebadet.

Bunten i midten er Golden Olive og bunten helt til venstre er Dark Olive.

Jeg kjøpte meg en bulk pose med hvit cdc fra Guide Line og farget i vei. (bruker nå bare cdc fra Guide Line da den holder meget høy kvalitet)

Moro det her gitt  ;D

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949876887182_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Litt mer cdc dubbing produksjon i dag.

Igjen en blanding mellom cdc og polyamid som jeg finner alldeles utmerket og drøm å dubbe med :D

Dubbingener laget ved hjelp av kaffekvern og består blant annet av følgende farger:

cdc:

- Cinnamon cdc

- Yellow cdc

- Dark Olive cdc

- Brown Olive/Cinnamon/ Dark Olive cdc

Polyamid:

- Rustrød polyamid

- Skarp grønn polyamid

- creamoliven polyamid

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949877143667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje Refsahl

Ikke cdc denne gangen men øyefjæra til Påfugl.

Her har jeg farget i to forskjellige farger. Den til venstre er farget GUL og den til høyre er farget i CINNAMON. Den i midten er orginalfargen på fjæra.

Husk at oliven aldri blir helt gult selv om man farger med gul farge, MEN legg merke til fjærstammen som har tatt gulfargen godt og det samme gjør quill`n selv om den blir noe mer guloliven.

Legg også merke til midtpartiet på den venstre fjæra (GUL), her ser man tydelig at gulfargen har satt seg på de rette stedene :D

Etter at jeg farga blir det et helt annet fargespill i fjæra, men det kommer ikke så godt frem på bildet.

Terje!

[attachimg=1]

post-4723-13949884035362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Baksiden på fjæra. Ser litt bedre nå hvordan fjæra har tatt til seg farge.

Den første er den som er farget GUL.

Den i midten er ORGINALEN

Den siste er farget CINNAMON.

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-4723-13949884037531_thumb.jpg

post-4723-13949884038591_thumb.jpg

post-4723-13949884039343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...