Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Bare spør Terje .....tips, sorter de skada og dårlige fjæra til dubbing før du farger.

Når jeg ribber gakk gakken til ferdig sortert blir fordelinga 70% dubbing og resten prima fjær

 

Nok et tips jeg skal ta godt vare på Reidar :)

Takker så mye. Det er nok ikke umulig at jeg kommer til å spørre deg om flere råd etterhvert :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

fikk hare skinn på jobben for noen uker siden... i dag var det klart for garving ;)

syns det ble riktig bra!

lagde litt hare dubbing også ;)

 

begynner og bli vinter her nede og haren er ikke fullt så brun lengre.

 

prøvde også og farge en harelabb :)

 

Knall, Lasse :D

Keep up the good work :)...... jeg venter bare på å få tak i mer av hvit cdc og da helst i store bulk pakker :D

 

Kjetil:

Jeg vet at Guide Line får inn hvit cdc i bulkpakker av 2,5 gram om ikke lenge (de har visstnok allerede i 1 gram jumbo) og siden Guide Line cdc holder veldig fin

kvalitet etter mitt behov så kommer jeg til å avvente til disse kommer på markedet.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for å få tak i billige cdc fjær er det enkleste å etablere kontakt med et and eller gåseslakteri, og spørre om i stå i produksjonen  en dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fugler som har noen mengder med cdc. 50-60 hørtes ganske bra ut.

 

Enig med dere i det, Rune og Oddbjørn; det er en "glidende overgang" mellom hva som kan kalles CdC- fjær - fra midt i andegumpen til ut mot fjærlaget som mer kan betraktes som "bakre del av buk"  :) Så noe mer enn 50-60 er det nok i hvert fall ikke.

 

Første gang jeg egentlig plukket CdC- fjær selv var da vi for mange år siden jaktet småvilt i Skottland, og da husker jeg at jeg la merke til dette med at fjærene blir mindre og mindre CdC- aktige jo lengre unna gumpen man kommer.

 

Guideline selger veldig fine CdC-fjær, så fortsett akkurat i det sporet, Rune  :) Jeg vet du hadde en detektivjobb med å finne en bra leverandør i sin tid, og slik godt forarbeid lønner seg jo i lengden  :)

 

 

[attachimg=1]

(gammelt bilde :-) Meg med fasaner, ender, kaniner og harer.

 

 

post-3159-13949869148411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for å få tak i billige cdc fjær er det enkleste å etablere kontakt med et and eller gåseslakteri, og spørre om i stå i produksjonen  en dag!!!

Da skal de ha mengder klart! En dag fri koster fort 1500 - 2000, hvis man må ta seg fri eller bruke ferie. Får mye cdc for det  ;D

ja du er inne på noe der........ikke lett å tenke på at disponerer livet anderledes enn du som ikke har anlednig til freelance livet ;D ;D

men da kanskje man få kontalt med en av fjærnapperene der!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et spørsmål til Staffan. Du som bor ved rett kyst og har prøvd det meste. Hvordan fungerer cdc fra Skarv? De virker jo relativt ekstremt impregnert? Oppi der er det vel bare å stikke hagla ut vinduet, sende ut kjærringa for napping, mens mann binder!

Har aldri prøvd gumpefjær fra annet enn ut av poser fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har forsøkt skarve cdc, ikke tett nok og noe herk å jobbe med, for fett, har derimot brukt endel andre fjær.......men nå er skarvejakta igang en fluebindetråd med "jegerns fluer" hvor alt skal være fra norskt vilt og i naturlige farger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

litt farging i det siste.

prøvde og lage en "rust" farge. ble bra også ;)

farget også, brown olive, blue dun, ginger...

har køddet med noen harelabber også..... de ga meg i hvertfall hell, siden det er fredag 13 i dag ;D ;D

Kjempemessig, Lasse :D

Harelabbene ble jo helt konge :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...