Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Dette ser smooth ut Terje.Med litt dry dip på de der så flyter de "til evigheten" 8)

 

Godt fornøyd med første forsøk Rune :)....... som du sier litt dry dip så bør dette funke som bare f.... :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, er de fargestoffene dyre? Veldig fint dere legger ut info her.

 

bjorni

 

Jeg har prøvd et annet fargestoff som jeg vil anbefale og som er ganske rimelig. Det heter Jacquard acid dye og er etter min erfaring lettere å få godt resultat med enn veniard, spesielt om man skal farge klare rene farger til laks og sjøørret fluer. Men de har også mange fine jordfarger. I tillegg er det lettere å blande to farger for å få blandingsfarge. Veniard bruker mye forskjellige virkemidler i de forskjellige fargevalørene og hver farge er ikke like sterk så om man blander kan man få litt uventede resultater. Det beste kan i så måte å farge med den lyse fargen først, vaske ut overskuddsfarge og så overfarge med den mørkere fargen. F.eks først med gult og så med blått for å få grønt.

 

http://www.jacquardproducts.com/products/dyes/aciddye/

 

 

Fine farger forresten Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, er de fargestoffene dyre? Veldig fint dere legger ut info her.

 

bjorni

 

Jeg har prøvd et annet fargestoff som jeg vil anbefale og som er ganske rimelig. Det heter Jacquard acid dye og er etter min erfaring lettere å få godt resultat med enn veniard, spesielt om man skal farge klare rene farger til laks og sjøørret fluer. Men de har også mange fine jordfarger. I tillegg er det lettere å blande to farger for å få blandingsfarge. Veniard bruker mye forskjellige virkemidler i de forskjellige fargevalørene og hver farge er ikke like sterk så om man blander kan man få litt uventede resultater. Det beste kan i så måte å farge med den lyse fargen først, vaske ut overskuddsfarge og så overfarge med den mørkere fargen. F.eks først med gult og så med blått for å få grønt.

 

http://www.jacquardproducts.com/products/dyes/aciddye/

 

 

Fine farger forresten Terje!

 

 

 

jeg så også på de fargene, men siden jeg vill farge i forskjellige nyanser og ikke ha helt knal sterke farger, foe eksempel, knall blå, grønn osv... så valgte jeg heller veniard.

har også farget en del ganger nå og kommet frem til at jeg kan endre nyansene på fargene, for eksempel mørke brun litt lyser, gul til lyse gul osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veniard bruker mye forskjellige virkemidler i de forskjellige fargevalørene og hver farge er ikke like sterk så om man blander kan man få litt uventede resultater.

 

Ja, det har du rett i, Oddbjørn; at det kan bli uventede resultater når man blander to eller flere farger. Det er neimen ikke bare bare å beregne ca. mengde og tro at det blir noe midt i mellom har jeg erfart også  :) Jeg har i hvert fall endt opp med en helt empirisk no-brainer- metode, som bare går på å ta en gitt mengde, skrive opp nøyaktige blandingsforhold, for så og justere, skrive opp igjen osv.

 

Forresten en kjempeflott og buggy olivenfarge, Terje!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flot Terje !! ;D

 

Det giver lige et "ekstra" pift til fluerne dine - selvfarvede CDC-fjer!

 

Køber du så 5g's poser med hvid CDC fremover ?? Eller er 1g nok  ?? ;D ;D ;D ;D

 

Mvh

Torben

:D :D..... skal garantert kjøpe store poser med hvit fremover, for det er gøy å gjøre ting litt fra bånn........ på en måte :D

Må også forske litt mer på tider etc for å se om jeg kan få frem ulike nyanser i fargene ved å la fjæra ligge litt lenger i fargebad og av og til litt kortere tid i fargebad.

 

Moro er det iallefall, får et enda mer alright forhold til cdc :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flott farge, Terje - dette går så det suser kamerat  :)

Nærmest en fin buggy golden olive- farge?

 

 

 

 

Takker Andrè, den ble etter min smak ja :D

 

Men her kommer et annet eksperiment :rolleyes:.... og jeg tror jeg lærte noe i dag gitt :D

 

Denne skulle bli gul men her tror jeg at jeg skulle tatt ut fjære på et tidligere tidspunkt. Jeg måtte bare for moroskyld se hva som skjedde hvis jeg lot det ligge litt lenger og da ble det nesten varm orange :D

Jeg tok ut en fjær en god stund før alle ble tatt ut og da var fjæra gul..... men ved å la det ligge lenger ble det en varmere farge som gikk mer og mer mot orange.

Lærerikt det her gitt :D:D....... er nok lurt å ta ut en fjær for å sjekke fargen av og til, da ser man bedre om man er der man vil ;D

 

Terje!

post-0-13949868928415_thumb.jpg

post-0-13949868928415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

legge våte fjær oppi et dørslag  så du kan løfte opp alt på en gang, bruke badet flere ganger for å gjøre det lysere etterhvert

 

Nå skjønte jeg. God idè, den skal jeg huske.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er bare flotte fluer - men ekstra flotte, fordi du selv har farvet CDC'en - Terje !! Fanterjsk !!  ;D ;D

 

Torben

 

Takker Torben, min gode venn :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har samla på en del cdc som jeg har lagt tilside i en pose for seg. Der lå det både grå, khaki, brun osv........

Disse måtte jeg bare prøve å se om det var mulig å farge likt og jaggu funka det gitt :D

Valgte en farge som heter Dark Olive og avslutta fargeprosessen på et tidspunkt da jeg hadde en farge jeg likte :D

Den ble ca sånn som på bildet (hvitbalansen lyver litt så det er ikke helt eksakt den fargen jeg ser men ganske så i nærheten):

 

Terje!

post-0-13949868932403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samla på en del cdc som jeg har lagt tilside i en pose for seg. Der lå det både grå, khaki, brun osv........

Disse måtte jeg bare prøve å se om det var mulig å farge likt og jaggu funka det gitt :D

Valgte en farge som heter Dark Olive og avslutta fargeprosessen på et tidspunkt da jeg hadde en farge jeg likte :D

Den ble ca sånn som på bildet (hvitbalansen lyver litt så det er ikke helt eksakt den fargen jeg ser men ganske så i nærheten):

 

Terje!

Ja nå er du i gang Terje , et lite tips når du skal tørke fjæra kjøp deg 2 stk bløtkakebeskyttere mot fluer....de er av metall og finmaska.

Fest så borrelås med lim ......på undersiden av hver del og sett de sammen og du har en stor kule som du kan tørke fjæra... med en hårføner i alle rettninger;)

Etter du er ferdig med tørken så deler du kula. ( kjøpte disse i en billigbutikk ....husker ikke hvor , kostet en 50-60 kr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har samla på en del cdc som jeg har lagt tilside i en pose for seg. Der lå det både grå, khaki, brun osv........

Disse måtte jeg bare prøve å se om det var mulig å farge likt og jaggu funka det gitt :D

Valgte en farge som heter Dark Olive og avslutta fargeprosessen på et tidspunkt da jeg hadde en farge jeg likte :D

Den ble ca sånn som på bildet (hvitbalansen lyver litt så det er ikke helt eksakt den fargen jeg ser men ganske så i nærheten):

 

Terje!

Ja nå er du i gang Terje , et lite tips når du skal tørke fjæra kjøp deg 2 stk bløtkakebeskyttere mot fluer....de er av metall og finmaska.

Fest så borrelås med lim ......på undersiden av hver del og sett de sammen og du har en stor kule som du kan tørke fjæra... med en hårføner i alle rettninger;)

Etter du er ferdig med tørken så deler du kula. ( kjøpte disse i en billigbutikk ....husker ikke hvor , kostet en 50-60 kr

 

 

Takker så mye Reidar :D

Jeg har tenkt samme tanke.

Jeg brukte to dørslag som jeg holdt sammen og tørka fjæra i dem. Det funka men jeg så fort at jeg kunne tenke meg noe med enda mindre hull og ditt forslag er

mitt i blinken.

Prøvde å lage en pose med masse hull i men det likte ikke hårføneren gitt. Da konka den fort ut :D

 

PS. Takker for en suveren oppskrift, den funka som f.... :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...