Gå til innhold

Statkrafts forvalning av Tokkeåi, kommentar og innspill til revisjonsak


bjorni

Anbefalte innlegg

Sitat PetterLilleberg:

For meg nå virker hylekoret like userøist som regulanten er viss påstandene stemmer!

Hva skal vi gjøre da Petter? Skal vi fortsette å la regulantene ha fritt spillerom til å fortsette å ødelegge uerstattelige naturverdier på almenhetens bekostning?

Jeg har faktisk ikke samvittighet til det. Vi er en gruppe mennesker som mener nok er nok. Vi står forann en vilkårsrevisjon, som visstnok skal være miljøbasert, til beste for deg og meg, og som faktisk gir oss en liten mulighet til å få på plass nødvendige endringer som kan redde en unik storørretstamme. Får vi til dette, så vil det også medføre at vi kan få tilbake en unik fiskedestinasjon på sikt.

Vi har jobbet nesten daglig med dette i 3 år nå. Erfaringene vi har høstet skremmer oss virkelig. Hvor mange eksempler vi du ha? Vi kan bare legge ut hva vi har funnet ut fra vårt område. Når andre viser til tilsvarende erfaringer så generaliserer du miljøengasjementet vårt og kaller oss et hylekor.

PetterLilleberg, det var ikke mye du kunne bidra med her. Det er synd, vi trenger konstruktiv kritikk. Alle er tjent med det.

En ting til: Er vi useriøse hvis påstandene våre stemmer? Beklager, jeg forsår ikke den logikken. Er ikke det å snu ting litt på hodet?

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid Fylkesmannen i Telemark er gjort kjent med konsekvensene av betydelig nedtapping av Bandak, er det der ansvaret ligger for å gripe inn med pålegg overfor regulanten for å unngå dette (lage en sperre i Straumane - glimrende forslag til gjennomførbar løsning). Statkraft har nå vist sitt sanne ansikt i denne saken og bør ikke lenger være en aktuell samtalepartner - de evner ikke å samarbeide når samarbeidet har en økonomisk bakside. De må kort og godt tvinges til å handle fornuftig via pålegg fra Fylkesmannen! Tror Fylkesmannen er eneste håp for å unngå katastrofe.

At Statkraft forlanger at biologene holder tilbake fakta om negative konsekvenser av den foretatte nedtappingen, sier vel det meste om hvor usselt de oppfører seg! Uærlighet synes å være deres varemerke.

Magne.

Har prøvd å følge med på denne saken - men innser at min innsikt er mangelfull i forhold til hva bjorni og gjengen på Dalen vet om dette.

Men jeg har tro på det sporet mafa skisserer her. Det ser ut som en i første omgang må bruke loven overfor regulanten - Naturmangfoldloven, og mulige andre lover, forskrifter og direktiver.

Og så gjelder det vel, gjennom endringer i konsesjonskravene, å sikre best mulige forhold for framtiden.

Fylkesmannen bør være instansen som har ressurser, myndighet og tyngde nok til å gjøre seg skikkelig gjeldende i en slik sammenheng.

Men jeg tror at de trenger påtrykk og tett oppfølging, slik at ingen sovner underveis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statkraft gjennomførte en nedtappingstest i oktober. Planen var at med  mye vann fra kraftstasjonene Lio og Tokke1, kombinert med å kjøre vann i omløpsventil på Hogga kraftstasjon, ville en kunne oppnå en fallende vannstreng og lav nok vannstand i Flåvann til å gjennomføre annleggsarbeid uten å skade fiskebestandene i Bandak.  Vi var i utgangspunktet positive til denne testen da den ble forelagt oss i mai. Men, vi protesterte når de ville gjennomføre testen midt i oppgangstiden for storørret. Protest ble ikke tatt til følge. Vi ønsket også at NINA\LFI utførte studier av deltaområdet under nedtappingstesten. Denne ble delvis tatt til følge. Da NINA ankom Dalen var Bandak allerede tappet ned til 71.80 m. NINA fikk likevel utført undersøkelser på denne vannstanden. Vi vet det ble gjort interessange funn på niøye, stingsild og marflo bestandene her, men Statkraft har ikke ønsket noen rapport om dette arbeidet. (min utheving).

I fjor høst ble det gjort gytegroptelling og observasjon av storørret i Tokkeåi. Det ble obeservert storørret i gyteleik, men NINA karakteriserte antallet som sårbart lavt. I år har det vært lite vann i tokkeåi sammen med liten restvannføring. Pr. Nå er det ikke registrert storørret på steder de ble obervert i fjor. Vi hadde også en hendelse i Tokkeåi i august hvor vannet ble slått av for å kalibrere vannmåler. Dette resulterte i massedød av niøye og fisken forsvant i elva.

bjorni

Dette bryter med intensjonene i Offentlighetsloven. Det å holde tilbake informasjon setter demokratiet ut av spill. Fylkesmannen, grunneiere, lokalpolitikere og interesseorganisasjoner - de som måtte sitte på innspill til høringsutkast - fratas sine demokratiske rettigheter. Dette må være et overtramp Fylkesmannen bør bli forelagt og ta stilling til, og en sak lokalpolitikerne må fronte! Faktisk er dette informasjon Fylkesmannen må få for å kunne gjøre jobben sin som kontrollinstans (sammen med NVE).

Magne Farlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skremt over dette Magne.  Ja, forholdet er rapportert til fylkesmannens miljøavdeling i Telemark.

Håper ikke statsbedriften oppfører seg slik overalt i Norge. Vårt eksempel viser at en ikke skal ta for god fisk alt som kommer fra den kanten.

Foreløbige gytegroptellinger er ikke oppløftende. Det er pr. nå registrert svært få gytegroper etter storørret i Tokkeåi. Men, det er for tidlig å konkludere ennå. Gyteleiken er ikke avsluttet ennå.

At statsbedriften fremdeles ikke ser alvoret i situasjonen både forbauser meg og bekymrer meg. Argumentet om at de ikke vet holder i alle fall ikke lenger. Dersom galskapen ikke stoppes blir det politianmeldelse. Det er kanskje det som må til...

Er det riktig å redde klimaet med å ødelegge vårt eget miljø. Jeg greier bare ikke å forstå den "logikken".

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Klimaet har blitt en butikk, så det tar de på alvor fordi det ligger mye penger i det. Dette temaet er en utgift som kostes under teppet og hysjes ned, lite penger å hente dessverre og da blir det sånn. Ganske så skremmende egentlig :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet har blitt en butikk, så det tar de på alvor fordi det ligger mye penger i det. Dette temaet er en utgift som kostes under teppet og hysjes ned, lite penger å hente dessverre og da blir det sånn. Ganske så skremmende egentlig :-\

Klimaet har blitt stor butikk ja, ...skremmende, virkelig skremmende!!

Litt rart å tenke på. Vi er en gjeng som har et lite ønske om å bevare en 10 000 år gammel unik storørretstamme. Vi begynte arbeidet for 3 år siden. Vi skulle bare visst hva vi startet på...

Stikker vi  fingeren i jorda og ser litt på hva vi har fått utrettet er det sannelig ikke mye å skryte av.

Vi har samlet en del kunnskap om hva  som har gått galt.  Kanskje er det nok til å vite hva som skal til for å redde stammen.

Vi har konstatert  at konsesjonene, som hele kraftproduksjonen tufter på, inneholder bestemmelser som pålegger regulanten og tilsynsmyndigheter et aktivt miljø ansvar. Disse er bekreftet av 3. part. Men, hva hjelper det når kjørereglene blir neglisjert av konsesjonæren og av myndighetene som har oppsynet med at de blir fulgt.  

Vi har lover, forskrifter og utredninger i bøtter og spann, som taler varmt for arts- og naturvern. Men, vi undrer oss  over verdien av alt alt dette.

For når det kommer til handling for å gjennomføre det vernet, som utrydningstruede arter virkelig trenger, tror jeg kanskje NORGE må være en av de absolutt dårligste nasjonene  i verden.  Det hjelper ikke med festtaler og fine ord. Med slips og dress bidrar vi raust til å redde regnskogen i Brasil (en av verdens største økonomier), men når det gjelder å redde en truet fiskestamme i vår egen "kjøkkendam" står vi maktesløse og tafatte.  Det er et gammelt ordtak som sier noe om å feie for egen dør....

Vi trenger handling også i vår egen "kjøkkendam". Jeg synes det ser ille ut der nå.  Det er rett og slett flaut å være norsk om dagen.

Statkraft har lagt frem planer om omfattende nedtapping av Vestvannene. Får de det som de vil,  blir konsekvensen atter en gang massedød av bekkeniøye, stingsild og alle organismene som storørreten trenger for å komme seg videre i livet. NINA har laget en rapport om dette. Den har vi ikke fått tilgang til. Den er vel lagt i en skuff og skjules for offentligheten!  Sannheten er sannelig  ubehagelig for vår «grønne» statsbedrift.

Statkraft kom med løfter om egenpålagte  minstevannstand. De fortalte oss at  virkningen var like streng som en konsesjon. Vi trodde på det. Nå vet vi at det ikke er sant.

Det samme gjaldt egenpålagte minstevannføring i Tokkeåi. Ja, de fortalte oss at de var midlertidige. Vi fikk oppleve det da de stoppet vannet i Tokkeåi i august. Resultatet var massedød.

Trenger vi å si vi er skuffet? Vi var naive nok til å tro at en bedrift, eid av den norske stat, faktisk var til å stole på.

Gytegroptellingene i høst er fremdeles nedslående. Frem til i går så vi ingen storfisker der noen kolosser  viste seg i fjor. Skal vi glede oss over at vi nå observerer 1 par som endelig  er i gang? 1 par, der det minst skulle være  200 par!!!! Skal vi glede oss over at vi kanskje er en av de siste som får se dette?

Etter 160 år med herjinger så begynner det virkelig å brenne et blått lys for storørretstammen i Vestvanna.  Det eneste faktiske tiltaket vi har oppnådd frem til nå er ei elektronisk fiske sperre i vassdraget til vern mot spredning av fremmede arter.  Den ble ikke betalt av Statkraft, men av det offentlige.  Tiltaket var absolutt nødvendig, men er desverre ikke nok aleine. Snart kan vi vel slå den av.  Et miljøtiltak for å spare på strømmen som vi kan eksportere til utlandet.  Fortsetter vi som nå  er det snart ikke mer å verne i Vestvanna.

Kjære styre i statkraft. Hadde jeg hatt en konsernsjef, som underslo viktige opplysninger med stor betydning for almennheten, slik som det blir gjort i denne saken, så hadde vedkommende ikke lenger hatt min tillitt.  Hva gjør dere med saker som dette?

Kjære miljømyndigheter, kan dere prøve å forstå at flotte lover, utredninger, festtaler og gode meninger faktisk ikke har noen verdi  så lenge  de ikke omsettes i handling.

Jeg har desverre sett meg nødt til å starte arbeidet med å skrive nekrologen til storørretstammen i Vestvanna og  Tokkeåi. Fortsetter vi som nå er vi garantert en storørretstamme mindre.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bjorni

Hva med å få til et møte med Fylkesmannen og Fiskeforvalteren i Telemark. Forlange svar på hvordan de ser på saken ut fra den informasjon de har fått, og hva de nå vil foreta seg videre? At de sitter med et stort ansvar er helt klart. Utfallet av samtalen bør uansett resultat bli avisstoff.

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjorni:

Jeg aner en tone av resignasjon i det siste innlegget ditt, og det er ikke vanskelig å forstå. Men etter hele det løpet dere har kjørt i denne saken - et sant maraton - ikke la Statkraft og myndighetene slippe unna nå!

Lett å stå på sidelinja og heie, men allikevel..

Nå gjelder det å holde ut den siste biten inn mot mål - kjør på det dere kan - skriftlig i brev eller mail - mot fylkesmannen. Legg på det trykket dere kan - han er statens representant i fylket og alle spørsmål og forhold dere legger fram må han etter loven svare på. Altså må han ta stilling til det som havner på bordet. Og gi et svar.

Og hvis det ikke går "vår veg" - i første runde - så fins jo media der..

(Alt dette vet dere jo fra før - men jeg kunne ikke la være..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjorni:

Jeg aner en tone av resignasjon i det siste innlegget ditt, og det er ikke vanskelig å forstå. Men etter hele det løpet dere har kjørt i denne saken - et sant maraton - ikke la Statkraft og myndighetene slippe unna nå!

Lett å stå på sidelinja og heie, men allikevel..

Nå gjelder det å holde ut den siste biten inn mot mål - kjør på det dere kan - skriftlig i brev eller mail - mot fylkesmannen. Legg på det trykket dere kan - han er statens representant i fylket og alle spørsmål og forhold dere legger fram må han etter loven svare på. Altså må han ta stilling til det som havner på bordet. Og gi et svar.

Og hvis det ikke går "vår veg" - i første runde - så fins jo media der..

(Alt dette vet dere jo fra før - men jeg kunne ikke la være..)

Saker som dette er ikke noe enmans show, DET er sikkert! Her har det vært mange opp- og nedturer! Heldigvis er vi flere som vet å motivere hverandre. OG det hjelper godt med litt støtte fra dere her på fluefiskesiden.

TAKKER!!!

Jeg var litt oppgitt i går, men vi har ikke tenkt å gi oss. Denne saken kjører vi helt til ESA om vi må. Det har vi bestemt oss for.

Det skjer også ting i dag, som kan være positive.  Vi regner med å få til et møte med Fylkesmannens miljøavdeling relativt snart.  Vi fikk også gehør for et møte med NVE hvor vi får legge frem vårt syn på Statkrafts planer.

Dette er positivt, men vi har lært å ikke glede oss for tidlig. I denne saken kan en ikke konkludere noe som helst ennå.

Gledelige var faktisk også en mail fra Statkraft. Statkraft sier de vil vurdere noen av forslagene vi har lagt frem for dem for å unngå eksponering. Vi har også fått en kontaktperson, som tidligere har vært ryddig og direkte.

Så humøret er en tanke lettere i kveld enn i går. Håpet lever, men vi tror det ikke før vi får se det...

Brent barn skyr ilden!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står virkelig respekt av arbeidet dere gjør Bjørn Olav, og det hadde vært flott om det kom noe ut av møter med fylkesmannen.

Stå på videre, du/ dere har min fulle respekt og støtte, for det lille det er verdt.

Ser fram til møtet som skal være senere en gang, vil gjerne komme om det passer inn i timeplanen.

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får snakke for meg selv, men jeg gleder meg til å delta på "planmøtet" i november. Jeg tror det er viktig at Tokkeåi har lokalt engasjement, men jeg tror også på at Tokkeåi "løftes ut av Dalen i Telemark". I den rekkefølgen. Vi får se hva vi får til og hvilken strategi vi legger. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Notodden finnes det en fylkestingspolitiker fra KRF, som er lege. Han argumenterer med at pacemaker pasienter risikerer å dø dersom de ufrivillig havner i vannet der den elektroniske fiskesperra i Telemarkskanalen befinner seg. Han ønsker derfor at strømmen på fiskesperra slås av. Den har ingen effekt lenger påstår han, fordi han har hørt at gjedda antageligvis har kommet seg forbi sperra.

Det er fint at legen har omtanke for pasientene sine. Det er vel ingen som ønsker at pacemaker pasienter skal møte døden i kanalen.

Men, nå er det slik at den elektroniske fiskesperra ikke er anlagt på en tidligere badeplass. Skal du havne i vannet fra landsida må du klatre over et gjerde og det står utrykkelig skiltet at det ikke er tilrådelig med et bad i sperre området.

Ja, det er teoretisk mulig at en kan være særedeles uheldig å ramle ut av en kajakk eller kano når en passerer de få metrene over fiskesperra. Men, på hver side før fiskesperra er det godt varslet om faren ved fiskesperra med mulighet for å ta i land farkosten og bære den forbi.

Jeg spør meg: Hvor sannsynlig er det at en pasient med pacemaker, som ikke kan lese,  ufrivillig havner i vannet ved sperra? Statistisk sett tror jeg sannsynligheten for dette er relativt lav. Slike sperrer er satt opp mange plasser i USA og Canada. Her er det slett ikke uvanlig å saksøke dem som forvolder annen manns skade. Hadde risikoen vært stor, ville slike sperrer neppe vært montert der.

Jeg tror sannsynligheten for at en ikke lesende pacemaker pasient kommer borti et strømførende gjerde på land er betydelig større, enn et ufrivillig bad i fiskesperra. Strømgjerder finnes det mange av i landet og de fleste av disse er såvidt meg bekjent satt opp på land.

Jeg tror en fort ville begå politisk selvmord dersom en krevde at alle bønder og heste eiere i landet skulle fjerne de elektriske sperrene sine fordi de utgjør en fare for pacemaker pasienter. De aller fleste av slike gjerder jeg har sett  er heller ikke merket spesielt godt.

Ikke lett å verne en storørretstamme i dette landet nei...

Jaja, en må respektere at andre ikke alltid er enig med en selv. Men, jeg undres over kunnskapsnivået til enkelte politikere og hvilke intensjoner som ligger bak noen av utspillene.

Ville jeg brukt denne legen og fylkestingspolitikeren selv? Selv om han synes å ha stor omtanke for sine pasienter tror jeg ikke det. Antagelser er ikke det beste utgangspunktet for en god behandling.

Info om fiskesperra finner du her: http://fiskesperre.no/

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!!  ;D

Mye rart en skal komme borti, Bjorni. Ingen av pasientene hans kan gå i sokkelessen på teppe, da dette kan medføre elektrisk støt (spøk!, i tilfelle noen her har pacemaker).

Tror vel egentlig legen ikke får noe gehør for det.

De med pacemaker får bare ta på seg gummistøvler hvis de må ta på gjerdet! :-)

Utrolig imponert over jobben dere har gjort. Det er et langt lerret dere har bleket!

Kraftbaronene er noen luringer som teller kroner og øre i alt de foretar seg mht vannføring. Jeg er ikke akkurat sjokkert over at de bryter lover og regler som det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic fra tråden, men kom over dette "diktet" på en svensk side. Synes det er bra og det illustrerer hvorfor vi orker å holde på med dette.... nemlig ringene i vannet. Vannets tegn på liv...

Jag är stark för att jag känner mina svagheter... Jag lever för att jag är en fighter... Jag är klok för att jag har varit dum... Jag skrattar för att jag känt sorg… Jag är den jag är för att jag levt som jag gjort,och jag är stolt över att vara jag. Det är en fröjd att få jobba med nått som kan ge ringar på vattnet!

Det er flere som er opptatt av det samme som oss!  http://savethebaltic.wordpress.com/author/savethebaltic/

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at kraftprodusentene bryter lover og regler, eller fortolker inneholdet helt på grensen av det vi kaller sunnt folkevett. Det som jeg synes er like ille er at forvaltnings myndighetene, som vi forventer skal passe på, er såpass fraværende. Da blir det dobbelt ille!

Det skal for pokker ikke være noen fluefiskeres oppgave å bevare en storørretstamme! DA er noe staurgalt!

I mitt hode bør slike saker være et nasjonalt ansvar og et felles anliggende for hele det norske folk!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet med å redde storørretstammen og få tilbake et godt fiske i Bandak og Tokkeåi holder frem. I går var vi på et møte med vannutvalget i Tokke-Vinje. Vi har fremmet ønske om at kommunene får gjort en juridisk vurdering av pkt. 3 i manøvreringsreglementet for Tokke konsesjonen av LVK's jurister.

MANØVRERINGSREGLEMENT

FOR STATSREGULERING AV TOKKE VINJEVASSDRAGET.

FASTSATT VED KGL. RESOLUSJON AV 4. JULI 1958.

3.

Det skal ved manøvreringen has for øye at flommene i

vassdragene nedenfor magasinene så vidt mulig ikke økes.

Heller ikke må lågvassføringen forminskes til skade for andres

rettigheter.

Vi stusser på at det til tider ikke renner vann i Tokkeåi når det vitterlig står i konsesjonen at lågvassføringen ikke må forminskes til skade for andres rettigheter.

Spørsmålet er hva lågvassføringen var tidligere før utbyggingen og hva som ligger i andres rettigheter?

Vi mener at:

1.  Grunneiere i Tokkeåi vitterlig har en interesse i at storørreten kan gå opp i elva som tidligere og har interesse i å leie ut for fiske her.

2. At almennheten kan få oppleve det vi tror kan bli en av landets beste fiskedestinasjoner mener vi også faller inn under andres rettigheter.

3. Vi mener også at vann i Tokkeåi har stor betydning for andre arter og ogranismer som lever der. vi vet flere av dem er rødlistet.

Hadde vi ikke møtt opp i møtet hadde nok ikke vårt ønske blitt videreført. Heldigvis blir saken sendt inn til LVK for utredning nå. Det blir spennende å lese de juridiske vurderingene av dette.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer noe hele tiden. Vi trodde at med så lav vannføring som det har vært i Tokkeåi i høst, så ville vi ikke se noen avstorørret gigantene på gyteplassen øverst i elva i år. Nå viser det seg at flere individ likevel har kommet på plass. Det er ikke mange, men noen eksemplarer ser vi er i gang.

I skrivende stund er Arnt Mollan på plass med kamera for å prøve å filme dem. Det er ikke lett arbeid.Filmingen her byr på store utfordringer. De lykkes ikke helt med dette i fjor og prøver igjen i år.

Fikk nettopp beskjed om at de nå trodde de hadde fått festet en koloss på film.

DETTE ER SPENNENDE! Jeg gleder meg som en unge til å se noen av disse klippene!!!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gode og positive nyheter dette! Alle skritt dere kan ta - og tar overfor regulanten skal dere berømmes for.

Og imponerende at noen av storørretene har klart å komme på plass, slik forholdene har vært! Vi ser hvor sterke  naturens egne drivkrefter og overlevelsesmekanismer er.  Gledelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bjorni

Kjekt å kunne følge med her på hvordan dere nå jobber mot ulike aktører. Er imponert over at du/dere klarer å bevare sakligheten, særlig når jeg vet at det har kokt og putret livlig under luggen fra tid til annen. Det er mye frustrasjon som skal takles underveis. Godt håndtert!

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bjorni

Kjekt å kunne følge med her på hvordan dere nå jobber mot ulike aktører. Er imponert over at du/dere klarer å bevare sakligheten, særlig når jeg vet at det har kokt og putret livlig under luggen fra tid til annen. Det er mye frustrasjon som skal takles underveis. Godt håndtert!

Magne.

Takk Magne!!

Du har helt rett i at det har putret godt under luggen MANGE ganger. Når flere av oss ikke er kjennt for å ha fryktelig lang lunte så blir det hett av og til. DA er det en utfordring å i alle fall prøve å være saklig. Det er vel ikke alle som har opplevd oss som saklige og noen har til og med vært litt redd for å møte oss.

I ett av de første møtene i vannutvalget i Tokke-vinje, etter litt hissige avis skriverier, ble to av oss tatt til side før møtet, og bedt om å oppføre oss dannat og sivilisert!!! Jeg tuller ikke!!

Det har vi hatt mye moro med seinere :)

Uten litt temperatur så kommer en ingen vei. Men, utad må en i alle fall prøve å beholde roen. Det er ikke alle som mener vi lykkes, vi har jo blitt kalt et hylekor her også.

Det som gjør at vi holder på er overbevisningen om at det nå er tid for å endre på et system som har vist seg å være totalt nedbrytende og ødeleggende for naturen i Vestvanna og Tokkeåi over mange år. Ødeleggelsene har holdt på siden vinteren 1851. Statkraft har ikke skylden aleine, men det er Statkraft som styrer vannet i dag. Det er NVE som er tilsynsmyndighet for kraftprodusenten og  Fylkesmannens miljøavdeling har det overordnede ansvaret for storørretstammen. Utfordringen er å få alle disse til å se det samme bildet som oss og mene at det er bevaringsverdig!

Sjekk http://bandakkanalen.no/2012/10/unike-opptak/#more-1231

Vi ønsker at disse skal få leve. Vi ønsker ikke å fjerne kraftproduksjonen. Men, at kraftproduksjonen i størst mulig grad tilpasses naturen.

Da må vi fjerne GRÅDIGHETSKULTUREN som har fått fritt spillerom så altfor lenge, og bytte den ut med KUNNSKAPSBASERT kraftproduksjon.

Så forøvrig på tekst TV at det er Norges rikeste som sitter i styrene til Norges 10 største statsbedrifter. Statkraft er garantert en av dem. De har tydeligvis god greie på å tilføre seg selv midler. Men å ta vare på naturverdier til felleskapet har de tydeligvis lite og ingen kunnskap om. Eller, er det holdningene deres det er noe galt med?

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stadig noen nye meldinger på øret. Arnt Mollan og Kai Joachim Brattestå opplever store ting i Tokkeåi. Det ser ut som at virkelig har greid å filme storørretens gyteleik i Tokkeåi i går og i dag. Storørret leik, slik det en ser i Tokkeåi, er meg bekjent aldri filmet tidligere, så dette blir spennende opptak.

Vi trodde at vi med den lave vannføringen ikke ville få oppleve denne gyteleiken i år. Men, der tok vi feil. I dag er det observert 8 par i gang. De er riktignok ikke like store som dem vi så i fjor. Men fisk mellom 6-8 kg er ikke småfisk det heller.

Det vi oppnår med dette er å gjøre storørretbestanden kjent. Vi har fått dokumenter den og vi håper at opptakene også vil få oppmerksomhet utenfor landets grenser. Vi har virkelig et nasjonalt og internasjonalt klenodium å ta vare på.

Så får vi se om vi etterhvert oppnår minstevannføring i Tokkeåi og riktig minstevannstand i Bandak. Det vi dokumenterer nå er vi sikkre på er en restbestand.

Jeg kommer til å informere om prosessen videre her. Tar myndighetene nødvendige grep for å redde det som er igjen

og som vil bli dokumentert med filmopptak om ikke så lenge.

Denne gangen har Statkraft bekostet filmingen, noe de ikke ville være med på i fjor. Vi skjønner ikke helt logikken i dette. I det ene øyeblikket vil de tappe ned Bandak og ødelegge et av de viktigste grunnlagene for storørreten. I det andre øyeblikket bidrar de til å dokumentere det som er igjen.

Ja, ja, vi er uansett takknemlige for dette bidraget!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...