Gå til innhold

Statkrafts forvalning av Tokkeåi, kommentar og innspill til revisjonsak


bjorni

Anbefalte innlegg

Vi fikk en svært hyggelig mail fra Statkraft i dag. De opplyser om at de ønsker å bygge en fangdam slik at grunntområdene i Bandak og Vestvannene ikke eksponeres ved utbedring av Hogga dam.

Denne meldingen er bedre enn julekvelden for oss!! Vi har vært mer enn engstelige for at dette utbedringsprosjektet ville resultere i enda en nedtapping av Vestvannene, med påfølgende massedød av bekkeniøye, stingsild, marflo og andre vannlevende organismer på grunntområdene. Nå ser det ut til at vi unngår dette!

TAKK Statkraft, DETTE ER et svært viktig steg i riktig retning! Vi skjønner at dere etterhvert tar miljøet på alvor, og nå viser dere det!

Nå håper vi at NVE godkjenner disse endringene i Statkrafts planer for utbedring av Hogga dam, og at Vestvannene ikke lenger skal utsettes for ødeleggende nedtappinger i fremtiden.

Får vi orden på Tokkeåi også, så tror jeg faktisk det er håp for storørretstammen i Vestvanna og Tokkeåi.

Nå tar jeg meg et godt glass vin med fruen, dette er nesten for godt til å være sant!

<<l <<l <<l

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker JB og Knut!

Dette er resultat av et teamwork! Aleine hadde jeg nok gitt opp for lenge siden...

Kai Joachim Brattestå og Birger Gauslaa er fine å ha med på laget. De representerer MYE kunnskap og en ståpåvilje som er bare er helt utrolig!

I høst tror jeg at jeg har snakket mer med dem enn med kona....

:)

Bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en svært hyggelig mail fra Statkraft i dag. De opplyser om at de ønsker å bygge en fangdam slik at grunntområdene i Bandak og Vestvannene ikke eksponeres ved utbedring av Hogga dam.

Denne meldingen er bedre enn julekvelden for oss!! Vi har vært mer enn engstelige for at dette utbedringsprosjektet ville resultere i enda en nedtapping av Vestvannene, med påfølgende massedød av bekkeniøye, stingsild, marflo og andre vannlevende organismer på grunntområdene. Nå ser det ut til at vi unngår dette!

TAKK Statkraft, DETTE ER et svært viktig steg i riktig retning! Vi skjønner at dere etterhvert tar miljøet på alvor, og nå viser dere det!

Nå håper vi at NVE godkjenner disse endringene i Statkrafts planer for utbedring av Hogga dam, og at Vestvannene ikke lenger skal utsettes for ødeleggende nedtappinger i fremtiden.

Får vi orden på Tokkeåi også, så tror jeg faktisk det er håp for storørretstammen i Vestvanna og Tokkeåi.

Nå tar jeg meg et godt glass vin med fruen, dette er nesten for godt til å være sant!

<<l <<l <<l

bjorni

Det synes jeg du skal gjøre Bjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med en stor delseier for dere, men aller mest for fisken og fornuften. Håper alt arbeidet som ligger i bunnen gjør at man innser at det å redde storørretstammen må bli neste skritt. Håper dere etter dette får enda mer hjelp til å påvirke. Tror det er viktig at flest mulig engasjerer seg. Ikke alle trenger å gå i front, men være en synlig baktropp. Det koster nesten ingenting av innsats.

Dette viser at man kan påvirke hvis argumentene er bra og at man ikke gir opp men kjemper videre mot byråkrati og ekspertvelde. Da er det en stor fordel å være flere.

Nok en gang . Gratulere

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med en helg hvor en kan slappe av litt :). Vinen smakte godt både for fruen og meg Gary :)

Ja, Sarepta vi føler på mange måter at vi har nådd et delmål. Dette er et viktig steg for å redde en

av flere viktige fiskestammer. Hadde forresten en artig prat med Morten Kraabøl i går. Han sier følgende:

Storørret stammen, bekkeniøye stammen, stingsild stammen og røye bestanden i Bandak hører antagelig alle til

urgamle fiskestammer som innvandret området fra øst for over 10 000 år siden. Disse fiskestammene ble innestengt og isolert i fjordsystemet da isen forsvant og landet hevet seg. Siden har de tilpasset seg hverandre og livet her.

I dette perspektivet er det ikke bare storørret bestanden som det er viktig å bevare, men alle artene som inngår i det opprinnelige økosystemet i Vestvanna.

Arbeidet med å bevare storørret stammen er grovt sett 2 delt:

1. Unngå eksponering av viktige grunntområder

2. Nok vann i Tokkeåi

Pkt. 1 berøres ikke av Tokke-Vinje vilkårsrevisjonen direkte. Vannstand i Bandak og Vestvanna reguleres

av konsesjon for Hogga. Derfor har vi bedt NVE om å prioritere vilkårsrevisjon for Hogga og behandle den sammen

med vilkårsrevisjonen for Tokke-Vinje siden de begge konsesjonene sterkt påvirker samme økosystem. I tillegg ønsker vi også at vilkårsrevisjon for Sundsbarm tas med, siden denne konsesjonen også berører dette området.

Konkret gjelder denne saken et vedlikehold av Hogga dam som Statkraft er pålagt av NVE å utføre. Selve konsesjonen for Hogga er ikke berørt. Men, vi har brukt innholdet i gjeldende konsesjon når vi mener at Statkraft ikke kan tappe ned Vestvanna når det nå er avdekket at dette er svært skadelig for fiskebestandene der. Når Statkraft tar dette til etteretning håper vi derfor at denne saken danner presedens for tilsvarende saker i dette vassdraget.

Sånn sett håper vi det er siste gang vi opplever ødeleggende tørrlegging av viktige grunntområder. Arbeidet er imidlertid ikke ferdig. Hva som er kritiske vannstand verdier i Vestvanna er fremdeles ikke klarlagt.

Pkt. 2. Nokk vann i Tokkeåi. Vilkårsrevisjonen for Tokke-vinje konsesjonen pågår nå. Det samme gjør undersøkelsesprogrammet til NINA som dekker både Tokkeåi og Bandak. Dette programmet skal etter planen avsluttes i 2014. Det er NVE som er "dommer" i dette spillet og som til slutt fastsetter hvor mye vann som skal renne i Tokkeåi. Vi legger ikke skjul på at vi ønsker vann i Tokkeåi helt fra Vinje. Hvor mye vann som er forsvarlig, skal NINA hjelpe oss med

å vurdere.

I tillegg till å få satt riktig vannstandsverdier i Bandak så mener vi riktig vannmengde i Tokkeåi er helt avgjørende

for å få økologisk balanse i dette systemet. EU's vanndirektiv sier at vi er forpliktet til å både ha god vannkvalitet og

økologisk balanse i våre vannsystemer.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarepta påpeker noe veldig viktig. Ingen av oss som er engasjert i arbeidet hadde maktet dette aleine. Det vi har oppnådd så langt er et resultat av felles anstrengelser. Noen er veldig aktive i arbeidet, andre deltar litt mer skjult. Det kan være flere årsaker til dette. Det er ikke alle som ønsker å eksponere seg slik noen av oss gjør. Og det er helt greit.

Men, støtten vi opplever og ikke minst diskusjonene som foregår på bakrommet, er veldig viktig i arbeidet.

Vi skal ikke ta gode fiskevann, fiske elver,  for gitt. Skal vi bevare det vi har og tilbakeføre det som har blitt ødelagt, så betinger det at DU er med og engasjerer deg.

Ditt bidrag betyr noe. Sammen kan vi få til forbedringer!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at denne viktige saken er kommet inn i et godt og riktig spor.

Jeg er heller ikke i tvil om at vi, alle som er interessert i dette "sakskomplekset", og i denne saken spesielt, har dere - du Bjorni og gjengen på Dalen - å takke for at framtida for våre vannlevende venner nå ser lysere ut, iallfall i dette området. Det er betryggende å se hvor profesjonelt dere håndterer saken, og imponerende å lese hvor mye kunnskap som er kommet på bordet om levevilkårene for storørreten i vassdraget, takket være påtrykket og jobben og dere har gjort til nå. Dette er spennende lesning!

Det er sikkert for tidlig å innkassere hele seieren enda, men det vi leser om fra de siste dagers avgjørelser må bety en svært viktig delseier. Og - ettersom Statkraft er den involverte motparten, kan vi vel håpe på at dette kan ha betydning for deres måte å tenke på, også når det gjelder andre vassdrag. At de kan komme til å ha en større forståelse for den rollen de selv spiller når det gjelder miljø og økologi, i og ved de vassdragene de regulerer..?

Heia Bjorni og gjengen - Fortsettelsen blir helt sikkert spennende..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok meg den frihet å sende denne mailen til MD i dag for å se om det skulle bli noen respons.

Magne Fjellstad.

Som mailen under viser, så sendte jeg den til dere fredag 19. oktober, men jeg kan ikke se at det er gitt noen tilbakemelding med synspunkter som ble etterspurt i denne saken. Jeg hadde regnet med at MD, som jo har en statsråd fra MILJØPARTIET SOSIALISTISK VENSTREPARTI hadde vist litt mer interesse for å komme med noen poeng i denne saken, noe som desverre ikke ser ut til å stemme. Slik sett, så har jeg altså tatt feil av dette partiet.

Magne Fjellstad.

From: hmfjells@online.no

Sent: Friday, October 19, 2012 2:25 PM

To: postmottak@md.dep.no

Subject: Statskraft og konsesjon.

Sendte en mail til MD 05.10.12 en mail angående klima som jeg desverre ikke fikk adressert til Hr. Solhjell, heller ikke den under. Håper han vil ta seg bryet med å svare på den og denne mailen.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13053.msg177823#msg177823

Jeg har også fulgt med på denne tråden på Fluefiskesiden siden den ble startet, men når jeg ser hvor lite STATSKRAFT gjør for å oppfylle sine forpliktelser, og samtidig ser at de som har interesse for å bevare natur og fritidssysler som bedrer helsen til Norges befolkning, tillater jeg meg og sende en link til deg for å få saken opp i MILJØDEP. Det er jo tross alt miljø hele denne tråden handler om. Hvis du vi8l ta deg bryet med å legge inn ditt svar på denne tråden er både jeg, trådstarter og personer som bruker naturen meget takknemlige. Jeg vil også få legge til at jeg legger ut denne mailen på Fluefiskesiden.

På forhånd takk.

Magne Fjellstad.

Dampsagveien 25

2004 Lillestrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ryddet litt i mail boksen min Magne. Engasjementet ditt gleder oss STORT! Det ser ut til at vi er over første bøygen ved at Vestvanna ikke blir tappet ned ved vedlikeholdsarbeid av Hogga dam. Dette har vi nå fått bekreftet av NVE.  <<l <<l

Men, vi kan ikke gi oss med dette. Det vil alltid være behov for vedlikehold av sluser og damanlegg i fremtiden og vi trenger å få stadfestet at miljøhensyn alltid vil bli tatt når slikt vedlikehold skal utføres. Det må nedfelles klart og tydelig i nye konsesjoner. Det betyr at LRV (laveste regulerte vannstand) for Vestvanna settes til et ikke ødeleggende nivå.

Da er vi allerede på kollisjonskurs med formålet med vilkårsrevisjoner hvor det står at LRV og HRV (Høyeste regulerte vannstand) ikke skal endres ved vilkårsrevisjoner. Denne bestemmelsen er påklaget inn til ESA. Vi er helt enige i at dette blir påklaget. Skal vannarbeid og vilkårsrevisjoner ha noen effekt, må en jo også se på LRV og HRV. I våre øyne blir alt annet et spill for galleriet. Vi må ha forutsigbarhet i miljø arbeidet.

Ola Borten Mo og arbeiderpartiet må slutte å stryke ømt med den ene handa for så å gi miljøet et knytteneveslag med den andre. Nå må de begynne å lytte til egen fagekspertise når det gjelder miljø. Det må bli slutt på at energitraderne bestemmer vannføringen i elvene våres.

Vi ler av tilstandene i middelalderen, hvor en kunne betale en slant til kirken for å komme til himmelen. Men, fakta er at det ikke er noe bedre i Norge i dag. Når det gjelder naturvern så lever Norge i den svarteste middelalder.

DET ER FLAUT!!!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det går mot spennende tider fremover for oss som ønsker å bevare en unik 10500 år gammel og særdeles storvokst urørretstamme i Vestvanna og Tokkeåi. Dokument for Tokke-Vinje revisjonen, som SKAL være en miljørevisjon, ligger ute til høring nå. Høringsfrist er satt til 31. mai. 2013.  Revisjonsarbeidet startet i 2007. Etter 6 år så har interesserte 90 dager på seg til å komme med innspill.

Vi, som har engasjert oss i saken, er i gang med å finlese dokumentet. Vi mener det gjelder et være, eller ikke være for storørreten og 31 registrerte rødlistearter i det som karakteriseres å være Nord Europas meste verneverdige bekkekløft.

Det STORE spørsmålet er om myndighetene faktisk mener noe med det de kaller miljøvern?

Vi har opprettet en egen facebook side for Tokkeåi. De som ønsker å støtte oss i arbeidet kan gjøre det her: https://www.facebook.com/pages/Tokke%C3%A5i/246972042047984

Revisjonsdokumentet for Tokke-Vinje finner du her:

http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Konsesjonssaker/Vannkraft/?soknad=4740&type=11

Vi er takknemmlige for innspill.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVE skriver:

"

Revisjon av vilkår

29.06.2012 | 11:00

Det blir nå mulig å bedre miljøforholdene for en del av de eldste vassdragsreguleringene, ved å revidere konsesjonsvilkårene. Over 400 konsesjoner kan være gjenstand for revisjon. Retningslinjene for revisjon er nå klare."

Les revisjonsvilkårene her: http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Vannkraft/Revisjon-av-vilkaar/

Er det "keiserens nye klær som presenteres"  fra den rød"grønne" regjeringen? Tidligere revisjoner har vært skuffende. Jeg håper og tror miljømyndighetene ved Tokke-Vinje revisjonen faktisk tørr å være synlige og være sitt ansvar bevisst. Vi som jobber med saken, er overbeviste om at storauren og 31 rødlistearter, neppe vil overleve 30 år til med dagens vannføringsregime. Det er nå, eller aldri.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Arbeidet med å bevare et stykke unik Norsk natur fortsetter. Vi er i gang med å utarbeide høringsuttalelse til Statkraft's revisjonsdokument for Tokke-Vinjereguleringen som har høringsfrist. 31. mai. Vi mener det er viktig at det nå blir tatt grep for å bevare en ur storørretstamme nå. Ved neste vilkårsrevisjon, om 30 år, kan det være for seint. Hvor lenge skal staten få lov til å ødelegge felleksapets unike naturverdier?  Fagre ord og løfter holder ikke aleine. Nå må det handling til.

Har lagt ut en forenklet skisse som viser hvordan vi tror storørretens kretsløp ser ut. Den viser også hva som ødelegger kretsløpet.

Ønsker du å være med å støtte arbeidet så er vi takknemlige for at du uttrykker din mening.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet med å bevare et stykke unik Norsk natur fortsetter. Vi er i gang med å utarbeide høringsuttalelse til Statkraft's revisjonsdokument for Tokke-Vinjereguleringen som har høringsfrist. 31. mai. Vi mener det er viktig at det nå blir tatt grep for å bevare en ur storørretstamme nå. Ved neste vilkårsrevisjon, om 30 år, kan det være for seint. Hvor lenge skal staten få lov til å ødelegge felleksapets unike naturverdier?  Fagre ord og løfter holder ikke aleine. Nå må det handling til.

Har lagt ut en forenklet skisse som viser hvordan vi tror storørretens kretsløp ser ut. Den viser også hva som ødelegger kretsløpet.

Ønsker du å være med å støtte arbeidet så er vi takknemlige for at du uttrykker din mening.

:)

bjorni

Hei Bjorni.

Er ikke på facebook, har du mulighet til å legge det ut her?

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dere har tenkt nøye gjennom det meste. Vil bare nevne viktigheten av at det settes av midler til oppfølgende biologiske undersøkelser og at det legges en plan for dette 5-10 år frem i tid.

Magne.

Ja, det er svært viktig at det avsettes midler til oppfølgende undersøkelser. Det er helt nødvendig. Om sommeren, når kanaltrafikken går, er det aldri problem med nedtappet deltaområde. Men, utenfor båtsesongen tappes det fremdeles ned. Det sier oss noe om hvilke verdier som prioriteres!

Økonomene i Staten forstår økonomi, men har liten forståelse for naturverdier. Vi sysler med tanken om å kreve kraftige bøter ved konsesjonsbrudd. Million bot er klar tale for statsøkonomene. Dette er midler som kan avsettes til et naturfond.

Til opplysning: Tokke verkenes inntjening er i størrelsesorden 1 milliard NOK ÅRLIG!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...