Gå til innhold

Hvor stor trenger fisken være for at fisketuren skal være en ''bra'' tur?


Rosinkongen

Hvor stor trenger fisken være for at turen har vært god?  

108 stemmer

  1. 1. Hvor stor trenger fisken være for at turen har vært god?

    • 1-2 hg
      5
    • 3-5 hg
      31
    • 6-10 hg
      28
    • 11-19 hg
      7
    • 20-?? hg
      5
    • Trenger ikke få fisk, turen er god nok i seg selv.
      44


Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For meg så trenger ikke fisken være så veldig stor eller antallet så mange for at turen skal være vellykka.. Mange andre faktorer som spiller inn, situasjon, presentasjon, selskap etc. :) Nyter av observasjonene og opplevelsene jeg har under turen, det å kose seg og slappe av med fluestanga er viktig! Ps: Sier ikke nei til svær lekker fisk, men det blir liksom toppen av kaka og noe jeg tar som en stor bonus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor jeg er hen og fisker, og hvordan forholdene er der jeg er :)

 

mye som spiller inn... :)

 

Er jeg i rena og får en fisk...og den er 200g så blir jeg litt skuffa for og si det sånn ;)

 

men her i g.lågen er jeg fornøyd om jeg får noen harrpinner mellom 2-5 gram, da har jeg gjort litt kultivering i tilegg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg ser én stor fisk iløpet av en tur og har mulighet til å kaste på den så er jeg fornøyd.. Får jeg den ikke, så er egne ferdigheter det står på og da er det igrunn det samme. Jeg fisker mer og mer etter situasjoner og ikke fisk eller størrelsen på den. Bruke tid på å finne en fisk som står fint til, perfeksjon ??? i presentasjonen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så trenger ikke fisken være så veldig stor eller antallet så mange for at turen skal være vellykka.. Mange andre faktorer som spiller inn, situasjon, presentasjon, selskap etc. :) Nyter av observasjonene og opplevelsene jeg har under turen, det å kose seg og slappe av med fluestanga er viktig! Ps: Sier ikke nei til svær lekker fisk, men det blir liksom toppen av kaka og noe jeg tar som en stor bonus!

 

Du sa det  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de jævligste turene jeg bestandig husker best. Da det var uvær hele forbanna helga, men fikk en halvtime med forhold.

Kontrastene blir da spektakulære.

Husker for eksempel en gang jeg lå mutters ensom på fjellet. ute blåste og regnet det.

I ren affekt ruslet jeg en tur ut med fluestanga. Ankret en stor ørret på hareullnymfa. Et utras og rundt en stein. Bannskap og en spjæra fortom og et digert glis.

Turen var berga.

Svart derfor 0 fisk, men det hjelper på humøret med slike opplevelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvor det er. I vannene i stavanger er jeg overlykkelig om jeg passerer halvkiloen. I Rena så er det kilosfisken som er målet, men blir ikke lei meg om jeg bare får en på 8 hg. Kan ha veldig begivenhetsrike dager uten at fisk blir landet, men en fordel at en ihvertfal ser stor fisk som vaker, det hjelper rimelig bra på tålmodigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Tore og Oddbjørn. Kommer helt ann på plassen og situasjonen. Og ikke minst formålet med turen.

Er man på kosetur på plasser som du vet stort sett bare huser småfisk eller er man på ørretjakt etter stor fisk.

Er man på storfiskjakt med høyt fokus er ikke en halvkilos noe jeg jubler for. Er man derimot på "kosetur" er det samme pokker hvor liten fisken er. Begge deler fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fisken bør være så stor som mulig gjerne nærmere to kilo :D......... men jeg trenger ikke få`n bare jeg får gjort noen kast på`n å kjenne adrenalinet pompe villt

rundt i kroppen. Finnes ikke noe mer digg en å kaste på en head n´tail vakende ørret som du vet er fra halvannen og opp til godt over to kilo...... det er en

følelse som er ubeskrivelig og det sitrer i hele kroppen....... plutselig kommer fiskesjelven og man må begynne å snakke med seg sjøl og be kroppen om å

kule`n ned :).......... så JA gjerne så stor ørret som overhode mulig....... men det er helt greit å gå hjem uten å ha lurt`n............ da bruker jeg gjerne hele natta på å tenke ut ny taktikk og går igjennom alle feila fra i går........... da innibiller jeg meg at jeg er klar for å ta`n i morra på en dun eller noe anna som flyter vakkert nedover elva :D......... bare tanke på morradagen fyller sjela med en herlig fryd og syk spenning......... JA JEG ER EN TØRRFLUENERD ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken bør være så stor som mulig gjerne nærmere to kilo :D......... men jeg trenger ikke få`n bare jeg får gjort noen kast på`n å kjenne adrenalinet pompe villt

rundt i kroppen. Finnes ikke noe mer digg en å kaste på en head n´tail vakende ørret som du vet er fra halvannen og opp til godt over to kilo...... det er en

følelse som er ubeskrivelig og det sitrer i hele kroppen....... plutselig kommer fiskesjelven og man må begynne å snakke med seg sjøl og be kroppen om å

kule`n ned :).......... så JA gjerne så stor ørret som overhode mulig....... men det er helt greit å gå hjem uten å ha lurt`n............ da bruker jeg gjerne hele natta på å tenke ut ny taktikk og går igjennom alle feila fra i går........... da innibiller jeg meg at jeg er klar for å ta`n i morra på en dun eller noe anna som flyter vakkert nedover elva :D......... bare tanke på morradagen fyller sjela med en herlig fryd og syk spenning......... JA JEG ER EN TØRRFLUENERD ;D

 

Terje!

Kjenner meg overhodet ikke igjen. "gå hjem uten å ha lurt`n ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

turen er god uansett om det blir fangst eller ikke. godt å være ute i guds frie natur og bare nyte livet. skal være bra dårlig vær for att det ikke skal godt å være ute. en dårlig dag på fiske er bedre en en dag inne for å si det sånn. det er nå min filosofi 8).

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fisken bør være så stor som mulig gjerne nærmere to kilo :D......... men jeg trenger ikke få`n bare jeg får gjort noen kast på`n å kjenne adrenalinet pompe villt

rundt i kroppen. Finnes ikke noe mer digg en å kaste på en head n´tail vakende ørret som du vet er fra halvannen og opp til godt over to kilo...... det er en

følelse som er ubeskrivelig og det sitrer i hele kroppen....... plutselig kommer fiskesjelven og man må begynne å snakke med seg sjøl og be kroppen om å

kule`n ned :).......... så JA gjerne så stor ørret som overhode mulig....... men det er helt greit å gå hjem uten å ha lurt`n............ da bruker jeg gjerne hele natta på å tenke ut ny taktikk og går igjennom alle feila fra i går........... da innibiller jeg meg at jeg er klar for å ta`n i morra på en dun eller noe anna som flyter vakkert nedover elva :D......... bare tanke på morradagen fyller sjela med en herlig fryd og syk spenning......... JA JEG ER EN TØRRFLUENERD ;D

 

Terje!

Kjenner meg overhodet ikke igjen. "gå hjem uten å ha lurt`n ???

nei asså, joa så.... neida så....... skjer jo ikke ofte da :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har litt med alder og erfaring å gjøre, komplekst sydd sammen.

Når jeg begynte min fanatiske fiskekarriere så var fisk enormt uansett. Jeg romatiserte alt som hadde med fisk å gjøre. Nye vann, arter osv.

Jeg fiska sinnsykt mye ferskvann med tørrfluer og nymfer, sykla til vanner jeg fant på kartet.

Jeg er med alderen blitt litt kresnere på size ;D

Nå foretrekker jeg lakse og sjøørretfiske, sistnevnte i sjøen fordi vanligvis den er bedre i kvaliteten da.

Imitasjonsfiske er et litt passe stadium for meg og det er først og fremst sjørøye og stor ørret i Finnmark som får den siden frem.

Er lei den småfalne og som regle hvitkjøtta storørreten her sør.

Så for at jeg skal få kick så er saltvannsfluefiske og laksefiske mine favoritter(mye fordi jeg ikke er i Finnmark hver sommer)

;D

Har fiska så intenst med flue at jeg etterhvert må ha storfisk potensielt til stede, sjøørret i sjøen er moro sånn sett. Pang sier det bare og enn kan stå der med enn 5-6+ fisk på kroken.

Men opplevelsen med det å være ute i naturen er så viktig at jeg ikke akkurat unngår steder med nesten bare smått heller.

Men da er abbor langt å foretrekke fremfor småørret. På laksefiske er det nesten altid fisk over kiloen som biter og laks er jeg svak for av mange grunner.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er nok det viktigste for meg. Samt drømmen/håpet om storfisk, og da helst se dem i tillegg. Og som så mange andre svarer, varierer etter sted og fiskeslag.

 

Meeeen... Jeg har blitt mere kresen på hvor jeg fisker. Enten må naturen være storslått, eller fiskemulighetene bra (helst begge deler) Jeg gidder ikke fiske i vann som kun huser småfisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra tur til tur, men jeg tror at hvis man alltid skal fokusere på størrelse så blir det litt vanskelig når utgangspunktet for dagsturene og de vanligste turene er Vestfold. Fisken er småfallen og får du en på 500 så er du konge. Men, jeg har også hatt fine turer der det ikke har skjedd annet enn at det har klekket f.eks. Vulgata og jeg har vært rent lykkelig. Eller at turkompisene gir mening og innhold som gjør det til en fin tur. Eller at kaffen var god, eller at jeg fikk kastet på en vakende fisk.

Er gammel postjeger etter rådyr, så det skal ikke mye til å glede en stakkar som er vant til å sitte alene i skauen og fryse. I tillegg er jeg ikke overinteressert i fiske på generellt grunnlag, det er mer jakten etter brunørret som trekker.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...