Gå til innhold

Hvor stor trenger fisken være for at fisketuren skal være en ''bra'' tur?


Rosinkongen

Hvor stor trenger fisken være for at turen har vært god?  

108 stemmer

  1. 1. Hvor stor trenger fisken være for at turen har vært god?

    • 1-2 hg
      5
    • 3-5 hg
      31
    • 6-10 hg
      28
    • 11-19 hg
      7
    • 20-?? hg
      5
    • Trenger ikke få fisk, turen er god nok i seg selv.
      44


Anbefalte innlegg

En bra tur for meg er dager hvor det skjer litt. noen klekkinger, vakende fisk, litt liv rett og slett og er det stor vakende fisk så blir jeg ikke lei meg av det.. men rolig sjø å stooor lyr som lurer nede i dypet og tar flua å bøyer stanga i en u er jævla fint det å. Lukten av sjø og tang vindstille hav og vakende sjøørret dær du legger ut flua tar noen raske trekk og bang er flott det å. så lenge det skjer litt ting visuelt eller forholdene føles riktig så koser jeg meg, men trenger fisk for at jeg skal kose meg maks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Turen er vellykket hvis planene om å treffe på klekking innfris uavhengig om man får noe eller ikke. Er det fisk som vaker, være seg på mygg eller døgnfluer, er det fiskeren det

kommer ann på. Får man ikke noe får man klekke ut nye strategier, binde nye fluer og være bedre forberedt til neste tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er vellykket hvis planene om å treffe på klekking innfris uavhengig om man får noe eller ikke. Er det fisk som vaker, være seg på mygg eller døgnfluer, er det fiskeren det

kommer ann på. Får man ikke noe får man klekke ut nye strategier, binde nye fluer og være bedre forberedt til neste tur. :)

 

Er du ikke ørlite misfornøyd med turen/deg selv, dersom det klekker som f... og resultatet blir 0 fisk (eventuelt bare småfisk)? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha fisk rundt 400 gr. og større, men hvis fisken tar (tørr)flua mi og jeg mister den, så er det ikke så farlig, bare jeg får den til å ta.

Selvfølgelig vil jeg jo helst ha den på helt inn...men så lenge den tar så er den på en måte "min". På det stadiet jeg er nå så føler jeg det slik ihvertfall, dvs. som lykkelig "rookie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var guttunge leste jeg i Villmarksliv en definisjon på dette. En fin beskrivelse som jeg tror ikke er langt fra sannheten hos mange.

 

1) Helt i starten er målet å ta fisk - da blir man fornøyd.

2) Etterhvert går det over til å ta mange fisk - mange fisk = suksess= fornøyd

3) Man kommer inn i fasen hvor størrelsen på fisken er viktigst - antall over kilos beskriver suksess

4) Når de store er tatt, er det hvordan de tas, hvilken metode, under trær osv - situasjonen beskriver suksess.

5) Helt til slutt er ikke fangsten det overskyggende i det hele tatt. Fiskene er tatt. Vaking, tur, turselskap, innsektliv er det viktigste. Vakende fisker gis gjerne bort til andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nokon elvar og vatn er kanskje ein fisk på 500g ein trofefisk!! :o Då kan det vera at det er ein av dei fiskane du hugsar best nå sesongen skal oppsumerast. ;)

 

En konsekvens av tidsklemma er at jeg har sluttet å besøke vassdrag der ørret på 500 gram er trofefisk. Tidligere hadde jeg noen sånne nostalgiturer, men de siste 3-4 årene (etter at jeg begynte i full jobb :'( ) har jeg kun fisket på steder der sjansene for å få større fisk er bedre.

 

En idealistisk og naturromantisk filosofi har blitt erstattet av en mer kynisk og effektiv strategi. Heldigvis har jeg 14 dager i nord-norge hver sommer, og da kan jeg godt loffe rundt i mine barndoms småfiskvann og drømme meg bort.

 

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at i småfiskvannene der oppe så holder ørreten snittvekt på rundt halvkiloen, og at sjansene for kilosfisk absolutt er til stede, så det blir litt annerledes... :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nokon elvar og vatn er kanskje ein fisk på 500g ein trofefisk!! :o Då kan det vera at det er ein av dei fiskane du hugsar best nå sesongen skal oppsumerast. ;)

 

 

Her er du inne på noe vesentlig for mitt fiske Helge,

prioriterer 4hg`s i en nydelig fjellelv fremfor "puddinger" på et sted jeg ikke trives anytime....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var guttunge leste jeg i Villmarksliv en definisjon på dette. En fin beskrivelse som jeg tror ikke er langt fra sannheten hos mange.

 

1) Helt i starten er målet å ta fisk - da blir man fornøyd.

2) Etterhvert går det over til å ta mange fisk - mange fisk = suksess= fornøyd

3) Man kommer inn i fasen hvor størrelsen på fisken er viktigst - antall over kilos beskriver suksess

4) Når de store er tatt, er det hvordan de tas, hvilken metode, under trær osv - situasjonen beskriver suksess.

5) Helt til slutt er ikke fangsten det overskyggende i det hele tatt. Fiskene er tatt. Vaking, tur, turselskap, innsektliv er det viktigste. Vakende fisker gis gjerne bort til andre.

 

 

 

Grei beskrivelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke alltid å få fisk for å ha en fin tur, kan ha en flott dag langs elva, eller på fjellet uten å få fisk. Men hadde blitt sur hvis jeg hadde vært på vidda et par uker uten å få noen store (over kiloen).

 

No er det ikkje daglegdags å få fisk på over kiloen på fjellet, men på 14 dagar vil du alltid få nokon gyldne augeblink der du er ein særs tilfreds fiskar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de jævligste turene jeg bestandig husker best. Da det var uvær hele forbanna helga, men fikk en halvtime med forhold.

Kontrastene blir da spektakulære.

Husker for eksempel en gang jeg lå mutters ensom på fjellet. ute blåste og regnet det.

I ren affekt ruslet jeg en tur ut med fluestanga. Ankret en stor ørret på hareullnymfa. Et utras og rundt en stein. Bannskap og en spjæra fortom og et digert glis.

Turen var berga.

Svart derfor 0 fisk, men det hjelper på humøret med slike opplevelser.

 

 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra holdninger her. Personlig er jeg fornøyd om det er en og annen fisk over 0,5 hg, og ekstra spennende om det er noen kilosfisker i nærheten. Ikke et must, men det å se en 45 cm + vake får utvilsomt pumpa til å slå litt hardere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ærlighet varer lengst har jeg hørt og da må være ærlig å si at å fiske på 5 hektos ørret er desverre lite givende. Det kan høres jævlig arrogant ut men

når man nærmest er født og oppvokst i Renaelva som fluefisker :D (tok i litt nå :D) så er det ikke akkurat 5 hektos ørret man jakter på.

Jeg jakter selvfølgelig på ørret så langt over kiloen som mulig når jeg fisker i elver som Rena og når man en sjelden gang får en ørret på 5 hekto så blir det

en liten nedtur og ikke det helt store.

Når jeg starta med å fiske i Rena derimot var en 5 hektos ørret en stor opplevelse og jeg har fått rimelig mange av disse etterhvert. Glemmer aldri den første ørreten som bikka halvkiloen, det var starten på å strekke seg enda lenger.

 

I dag kunne jeg ikke tenke meg å reise til et vann eller en elv hvor jeg visste at sannsynligheten er stor for at ørreten ligger rundt 5 hekto og at det hører til sjeldenhetene å få noen eksemplarer som er litt større enn 5 hekto.

Det gir meg rett og slett ingenting, og nå snakker jeg kun ut ifra egne preferanser. Jeg er overbevist om at det mange som har glede av å fiske på 5 hektos ørret og ikke noe er bedre enn det, men for min egen del er det jakten på den store og litt sære ørreten som er drivkraften bak mitt fiske. Jeg står heller en hel dag og kaster på en stor pudding av en ørret som refuserer flua mi gang på gang, en å bruke tid på å ørret i 5 hektos området. Det blir rett og slett for kjedelig for meg.

 

I dag handler mitt ørretfiske om å lure så stor ørret som mulig, selvfølgelig gjør det det. Jeg er godt fornøyd med ørret på 1,1 og 1,2 og kanskje også en og annen på 9 hekto hvis den står vanskelig til å man må virkelig jobbe for å få presentere flua på en god måte. Allikvel er det og blir det ørreten fra halvannen og oppover som utgjør drivkraften i mitt fluefiske, og ekstra gøy blir det når den står virkelig kronglete til og ulike strømmer etc er med på å gjøre det så vanskelig som mulig. Det er gøy det :D....... den må gjerne også være dønn selektiv og kresen også for da øker utfordringen.

Pr i dag har jeg ikke klart å få ørret over to kilo i hoven i Rena, det irriterer meg så til de grader at jeg kan ligge våken om natta der oppe på Kvarven å tenke ut strategier for hvordan jeg skal fange`n. I sommer mista jeg 5 ørreter som jeg vet var over to, hvor den største var godt i nærheten av tre kilo (vet det for jeg satt å så på`n lenge og nære, og jeg så hele fisken flere ganger). Jeg har brukt mye tid på å finne ut hva jeg gjorde galt og hva jeg ikke kunne gjøre noe med. Jeg har nå rimelig oversikt over hva som var min skyld og taktikken legges nå igjennom vinteren for hvordan jeg skal bikke to kilos grensa til sommer`n uten å gjøre personlige feil.

 

Jeg har også klare kriterier for hvordan en tokilo+ Renaørret skal tas:

- Den skal taes fra land og selvfølgelig ikke fra en eller annen farkost (da må man trekke fra 1 kilo pr fisk fanget fra båt :D :D, en regel vi utarbeidet i sommer ;D)

- Den skal selvfølgelig tas på tørt :D

- Helst på døgnflue midt på dagen, men alt tørrfluefiske og tidspunkter på døgnet er godkjent. Døgnflue midt på dagen gir bonuspoeng :D..... hvis en ørret på over to kilo tar flue når den er drukna slik at man ikke ser vaket skal fortommen umiddelbart klippes av, ørreten skal ikke være med helt inn men få sin frihet da det anses som juks ;D

- Den må gjerne stå litt vanskelig til med kratt og busker som utgjør vanskelige kasteforhold. Den kan gjerne være selektiv og kresen, det gir bonuspoeng :D

 

Dæven som jeg gleder meg til sommeren ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-0,5 kg.den turen prater man ikke om,ble avlyst i siste liten.

0,5-1,0kg.grei tur som man nevner i en bi setning.

1-1,5 kg.Bra tur som man prater villig om,når noen spør.

1,5-2kg.Super tur,begynner å prate om tidlig mandags morran og kan vare resten av uka,gjerne lenger hvis det er interesse.

2-3kg.Årets tur,varer resten av sesongen,kanskje flere.

3-5kg.Det er slutt på det bra turene for man har begynt å fiske alene ,og skønner ikke hvorfor. ;D ;D ;D ;D.

 

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Egentlig en ganske interesang tråd dette, for det sier litt om hvordan forholdene er forskjellige plasser i landet.

Det sier ikke alt men litt :)

Synes du er inne på det...igjen.. ;)

Synes det er så mange andre ting en størrelse som avgjør om en tur er fin eller ikke.

Hvor man er,værforhold kan spille en rolle,men ikke alltid,godt samvær med likesinnede,en kaffekok.flere ting avgjør det.

Men det jeg setter pris på,er å lure en fisk som står vanskelig til,om den fisken er 4hg eller bikker kiloen er ikke så nøye,og ikke er det så farlig om jeg får den heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Trenger egentlig ikke lande fisk i det hele tatt. Så lenge noe vaker og jeg har noe å fiske på (når jeg fisker tørt)

Kan ha utrolig mye tidtrøyte med en sær selektiv jævel av en 3 hg.

Gir for meg mer opplevelse enn en 1kg som hiver seg på i første kastet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg hadde nøyd meg med 3-4 hg akkurat nå, spesielt om den tok en tørr døgnflue imitasjon i en vakker elv  ;D

 

Kunne faktisk vært ganske så bra bare det kunne blitt en helg uten storm i vindkastene snart så en kunne kommet seg ut og fisket litt.

Lite fisking lately? :)

Jeg for min del er alltid fornøyd med den størrelsen i denne delen av landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kjempetur i sommer, hvor jeg ikke fikk en eneste fisk. Kosa meg gløgg, selv om jeg dreit meg ut på tilslag gang etter gang. Når jeg først kroka en, var det min livs ørret som knakk kroken.

 

Men gleden over å være i en norsk elv med mye stor vakende fisk overskygga det hele. forhåpentligvis litt klokere neste sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...