Gå til innhold

Det er vel ikke lenge igjen til all laksen er utrtyddet


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 302
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tror nok det er ganske usansynlig at oppdrettsanleggene blir flyttet på land. Kan ikke se for meg at det blir sprengt ut et tusentalls oppdrettsanlegg inn i kysten? Hele kyststripa hadde jo blitt en eneste stor byggepass. Biomassen i merdene langs kysten tilsvarer omtrent 4 ganger vekten til hele norges befolkning. Det ville rett og slett blitt enormt arealkrevende og energikrevende. Næringen er alt for stor til det.

Tror løsningen vil være lukkede anlegg i sjøen, da slipper man både lakselus og rømninger.

Jeg tror også du har rett. Tror også at næringen faktisk kan komme opp med en god løsning for rømningssikre lusfrie annlegg i sjøen om de blir nødt, men så lenge myndighetene gir de bortimot frie tøyler til å drive så uforsvarlig de vil gjør de ingenting uten at de tjener mer penger på det. Luseproblematikken kom heller ikke skikkelig på dagsorden før den begynte å true selve næringen og ikke bare villaksen. Lus og rømning har allerede desimert og utryddet mange laksebestander på vestlandet uten at noe har blitt gjort, og dette har pågått i mange tiår, men blir enda værre år for år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 70tallet har den atlantiske villaksbestanden minket med va. 75% anntas det, og den største reduksjonen ble gjort før oppdrettsnæringa oppsto. Så det har foregått flere overgrep mot laksen, og det er nok det totale bildet som utgjør den største trusselen. At det fortsatt er lovlig kilnotfiske på villaks er jo et av dem. I en tid hvor reproduksjon og vern burde være viktigere enn noen sinne, så er det fortsatt lov til å drive kilnotfiske... Det er for meg et like stort problem som oppdrettsnæringa.

Men i tillegg er det jo mot all fornuft at oppdrettsnæringa skal utvide biomassen med 5% neste år, når sykdomsproblematikken er såpass stor. Alle som utsetter segselv for å lese en eller flere forskningsrapporter som er publisert i løpet av de siste ukene og månedene vil jo rive av seg håret i forsøk på å forstå hvordan et direktorat kan annbefale dette. Og en som leser politiske sakspapirer vil jo se at direktoratet gjør det motsatte av hva departementet ønsket å gjøre (før Helga Pedersen gikk av).

Det mest sørgelige er at en art og en naturressurs mest sannsynelig går under på grunn av byråkrati og økonomiske interesser. Bare å opprette genbanker, for man ser hvilken vei det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 70tallet har den atlantiske villaksbestanden minket med va. 75% anntas det, og den største reduksjonen ble gjort før oppdrettsnæringa oppsto. Så det har foregått flere overgrep mot laksen, og det er nok det totale bildet som utgjør den største trusselen. At det fortsatt er lovlig kilnotfiske på villaks er jo et av dem. I en tid hvor reproduksjon og vern burde være viktigere enn noen sinne, så er det fortsatt lov til å drive kilnotfiske... Det er for meg et like stort problem som oppdrettsnæringa.

Men i tillegg er det jo mot all fornuft at oppdrettsnæringa skal utvide biomassen med 5% neste år, når sykdomsproblematikken er såpass stor. Alle som utsetter segselv for å lese en eller flere forskningsrapporter som er publisert i løpet av de siste ukene og månedene vil jo rive av seg håret i forsøk på å forstå hvordan et direktorat kan annbefale dette. Og en som leser politiske sakspapirer vil jo se at direktoratet gjør det motsatte av hva departementet ønsket å gjøre (før Helga Pedersen gikk av).

Det mest sørgelige er at en art og en naturressurs mest sannsynelig går under på grunn av byråkrati og økonomiske interesser. Bare å opprette genbanker, for man ser hvilken vei det går...

på 70 tallet ble gyroen introdusert i norske elver fra sverige. da skjedde det seff mye dritt og laksen fikk svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist vei det går. Det rådet jo en fin optimisme for noen få år siden. Den sure nedbøren stagnerte en del og det ble gjort noen grep for å få elvene renere.

Men vi har vel ikke gitt opp? Eller begynner folk bare å akseptere det meste som skjer? Vi gjør nok dessverre det. Jeg og.

Hvem har vært landshelter de siste årene? Jo de rikeste, som også har veldig flinke lobbyister. Ta røkke og ap. Kan neppe være sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist vei det går. Det rådet jo en fin optimisme for noen få år siden. Den sure nedbøren stagnerte en del og det ble gjort noen grep for å få elvene renere.

Men vi har vel ikke gitt opp? Eller begynner folk bare å akseptere det meste som skjer? Vi gjør nok dessverre det. Jeg og.

Hvem har vært landshelter de siste årene? Jo de rikeste, som også har veldig flinke lobbyister. Ta røkke og ap. Kan neppe være sundt.

Det som forundre meg litt er den "slappe" holdningen til alle rikingene som fisker laks.

Er ikke disse herrene mere opptatt av at laksen greier deg ? Eller er det pangene som råder der også, de kan jo fiske der de vil. Samme hva det koster.

Tror mange av disse gutta er livredde for å kritisere oppdrettsnæringen da de kanskje møter seg selv i døra. . .

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundre meg litt er den "slappe" holdningen til alle rikingene som fisker laks.

Er ikke disse herrene mere opptatt av at laksen greier deg ? Eller er det pangene som råder der også, de kan jo fiske der de vil. Samme hva det koster.

Tror mange av disse gutta er livredde for å kritisere oppdrettsnæringen da de kanskje møter seg selv i døra. . .

Jan

Vi har jo en riking som troner på toppen av rikmannslisten i norge som fisker langs og også eier verdens største oppdrettsfirma. Skuffende at ikke han gjør noe med eget firma.

Andre rikinger som fisker laks har jo gjort noe. Gjeldsten har blant annet vært en trofast bidragsyter til Elvene Rundt Trondheimsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist vei det går. Det rådet jo en fin optimisme for noen få år siden. Den sure nedbøren stagnerte en del og det ble gjort noen grep for å få elvene renere.

Men vi har vel ikke gitt opp? Eller begynner folk bare å akseptere det meste som skjer? Vi gjør nok dessverre det. Jeg og.

Hvem har vært landshelter de siste årene? Jo de rikeste, som også har veldig flinke lobbyister. Ta røkke og ap. Kan neppe være sundt.

Det som forundre meg litt er den "slappe" holdningen til alle rikingene som fisker laks.

Er ikke disse herrene mere opptatt av at laksen greier deg ? Eller er det pangene som råder der også, de kan jo fiske der de vil. Samme hva det koster.

Tror mange av disse gutta er livredde for å kritisere oppdrettsnæringen da de kanskje møter seg selv i døra. . .

Jan

Hvor mye betyr et menneskeliv for milliardærer? Så da tror jeg neppe laksen forstyrrer nattesøvnen...

Og som du sier, de har jo råd samma pokker.

Nå tenker sikkert folk "ja gi rikingene skylda" "de skaffer arbeid" osv osv...

Men er de uten moralsk ansvar for hva fremtiden skal inneholde? Jeg vet man ikke kan argumetere slik men hadde de klart å overleve som foretningsmenn her i norge hvis de tjente litt mindre pga miljøpålegg? Kansje de tjente 1 istedet for 1,5 milliard. Problemet er kansje de da faktisk kan 100 mil på å "overbevise" og sitte igjen med 400 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kjære fiskeriminister sa igjen på intervju på TV2 at hun har full tillit til at næringen skal ordne luseproblemet selv.

Mattilsynet har full rett til å kreve nedslakting sier hun. . . Ja, jeg venter i spenning.

Nei jeg tror nok desverre det må hardere lut til. Har null tillit til denne næringen.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal det til for å lage en faktaside om norsk oppdrettslaks ?

Siden den norske laksen har rykte på seg for å være både bærekraftig, ren og fin og det som finere er, burde det vel gå an å fortelle virkeligheten ?

Det finnes slik jeg har forstått en mengde forskjellige rapporter og andre fakta om hvor destruktivt dette er. Det hadde gjort seg på en nettside.

Men jeg er en komplett idiot på slikt. Skulle MER ENN GJERNE bidratt til noe slikt.

Regner med at det er flere her . .

Å legge ut bilder slik som vi fikk se på nyhetene idag burde skremme vannet av flere laksespisere i det store utland!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal det til for å lage en faktaside om norsk oppdrettslaks ?

Siden den norske laksen har rykte på seg for å være både bærekraftig, ren og fin og det som finere er, burde det vel gå an å fortelle virkeligheten ?

Det finnes slik jeg har forstått en mengde forskjellige rapporter og andre fakta om hvor destruktivt dette er. Det hadde gjort seg på en nettside.

Men jeg er en komplett idiot på slikt. Skulle MER ENN GJERNE bidratt til noe slikt.

Regner med at det er flere her . .

Å legge ut bilder slik som vi fikk se på nyhetene idag burde skremme vannet av flere laksespisere i det store utland!

Jan

Høres nesten skummelt ut med tanke på hvem du erter på deg :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal det til for å lage en faktaside om norsk oppdrettslaks ?

Siden den norske laksen har rykte på seg for å være både bærekraftig, ren og fin og det som finere er, burde det vel gå an å fortelle virkeligheten ?

Det finnes slik jeg har forstått en mengde forskjellige rapporter og andre fakta om hvor destruktivt dette er. Det hadde gjort seg på en nettside.

Men jeg er en komplett idiot på slikt. Skulle MER ENN GJERNE bidratt til noe slikt.

Regner med at det er flere her . .

Å legge ut bilder slik som vi fikk se på nyhetene idag burde skremme vannet av flere laksespisere i det store utland!

Jan

Høres nesten skummelt ut med tanke på hvem du erter på deg :-\

Joda Frode, man kommer nok til å pirke bort et betens sår som kan behandles med mye rart. . .

MEN, noen MÅ ta ansvar. Om dette er verden beste idé er jeg ikke sikker på. Men jeg tror noe slikt ville få ganske stor mediadekning etterhvert.

Hvis man greier å holde dette på et saklig nivå med fakta er det vel ingen som kan si noe ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er kjempebra. Men skal man bruke bildemateriale og artikler må man enten få tillatelse til å bruke dem eller lage dem selv, og man har nødt til å bygge på fakta og skikkelige kilder ellers oppnår man ikke annet enn å bli sett på en gjeng med fanatikere.

Jepp, det er vel det som er det største cluet.

Men om man får til noe slikt så er det iallefall noe som har mening!

jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt enig med dere. Tenker bare litt over at man stille opp mot de rikeste folka i norge pluss staten.

Som Oddbjørn sier vil det være særs viktig å ikke legge ut noe som kan plukkes i filler av eksperter og fremstille dere som laksene Bliz,ere.

Må være noe folk kan lese og ta alvorlig. Faren er å bli sammenlignet med Paul Watson og andre idioter.

Og så prøver jeg å tenke litt over hva som er viktigst, sportsfiske eller en av norges største næringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt enig med dere. Tenker bare litt over at man stille opp mot de rikeste folka i norge pluss staten.

Som Oddbjørn sier vil det være særs viktig å ikke legge ut noe som kan plukkes i filler av eksperter og fremstille dere som laksene Bliz,ere.

Må være noe folk kan lese og ta alvorlig. Faren er å bli sammenlignet med Paul Watson og andre idioter.

Og så prøver jeg å tenke litt over hva som er viktigst, sportsfiske eller en av norges største næringer.

Tror ikke man skal fokusere på hva som er viktigst av de to. Vi er vel nå i en situasjon hvor vi velger mellom å ta vare på villaksen ( og enkelte stammer av sø ) eller om vi vil ha oppdrett i kontrollerte former.

Å begynne med noe sinnsyk propaganda er ikke min tanke.

FAKTA og bilder av laks og sø som er full av lus bør ligge på en slik side.

Har man faktaopplysninger om at det er i bruk miljøskadelige midler i oppdrettanleggene bør kanskje dette også komme frem ?

Avisartikler som omhandler emnet bør det vel også kunne linkes til.

I det hele tatt skape en motvekt til det glansbilde eksportnæringen har greid å lage om produktet sitt.

Igjen, så lange man holder seg kun til fakta burde det vel ikke være noe problem ? ( juridisk )    ;)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så prøver jeg å tenke litt over hva som er viktigst, sportsfiske eller en av norges største næringer.

Om oljeutslipp fra Nordsjøen hadde drept all lundefuglen i en smell hadde vi vel ikke sittet og telt på knappene hva som var viktigst av oljeutvinning og lundefugljakt? Hadde i mine øyne blitt et litt feil perspektiv... Måtte vel heller sett på hvordan unngå oljeutslipp i framtida...

EDIT: Og hadde vi da hatt en olje- og energiminister med eget privat oljeselskap som pga sin stilling i regjeringen fikk fritak for utslippsreguleringer så vedkommende slapp å investere i oljevernberedskapsutstyr, burde vi altså tatt ut korrupsjonstiltale, fullstendig uavhengig av spørsmålet om nytteverdien av lundefugljakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så prøver jeg å tenke litt over hva som er viktigst, sportsfiske eller en av norges største næringer.

Om oljeutslipp fra Nordsjøen hadde drept all lundefuglen i en smell hadde vi vel ikke sittet og telt på knappene hva som var viktigst av oljeutvinning og lundefugljakt? Hadde i mine øyne blitt et litt feil perspektiv... Måtte vel heller sett på hvordan unngå oljeutslipp i framtida...

EDIT: Og hadde vi da hatt en olje- og energiminister med eget privat oljeselskap som pga sin stilling i regjeringen fikk fritak for utslippsreguleringer så vedkommende slapp å investere i oljevernberedskapsutstyr, burde vi altså tatt ut korrupsjonstiltale, fullstendig uavhengig av spørsmålet om nytteverdien av lundefugljakt.

Godt poeng.

Oljebransjen er milliardindustri, allikevel er det ikke bare rett fram å få en konsesjon (og bra er jo det). Planer har blitt stoppet på grunn av miljøhensyn. I oppdrettsnæringen deles det ut konsesjoner i hytt og pine, og miljøkravene som stilles er bortimot fraværende. Jeg er sikker på at oppdrett er mulig uten at den ødelegger for villaksen, men da er det myndighetene som må sette skikkelige vilkår for næringen og ikke bare håpe på at næringen tar nødvendige hensyn selv. For en bedrift er hovedprioritet å tjene penger, det er uansett om det er et oppdrettsanlegg eller et oljeselskap. Gir myndighetene de mulighet til å drive rovdrift så gjør de det, og det er nettopp det som skjer med oppdrettsnæringa. Det er ikke oppdrettsselskapene som er den store stygge ulven her, det er myndighetene som ikke gjør en forbaska ting for å regulere næringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så prøver jeg å tenke litt over hva som er viktigst, sportsfiske eller en av norges største næringer.

Om oljeutslipp fra Nordsjøen hadde drept all lundefuglen i en smell hadde vi vel ikke sittet og telt på knappene hva som var viktigst av oljeutvinning og lundefugljakt? Hadde i mine øyne blitt et litt feil perspektiv... Måtte vel heller sett på hvordan unngå oljeutslipp i framtida...

EDIT: Og hadde vi da hatt en olje- og energiminister med eget privat oljeselskap som pga sin stilling i regjeringen fikk fritak for utslippsreguleringer så vedkommende slapp å investere i oljevernberedskapsutstyr, burde vi altså tatt ut korrupsjonstiltale, fullstendig uavhengig av spørsmålet om nytteverdien av lundefugljakt.

Jeg synes ikke det var så veldig godt poeng :) Hadde vi akseptert at all lundefuglen døde som en konsekvens av oljeutvinning? Hvis vi viste det på forhånd.

Helt garrantert ja!! Valget om å være et fattig land eller et styrtrikt skulle falle på om vi ville ha lundefugl eller ikke.

Nå er vi rike og kan tillate oss og mene det ene og det andre om miljøvern og faktisk gjøre noe med det. Hvordan så elvene våres ut på 60-70-80 tallet?

Jo de var gule og blå-fiolette og røde. Hvem pratet om villaksen da, når det gjaldt å bygge opp industrinorge. Laksen kan ofres tenker de fleste.

Nå skulle vi vel ha råd til å gjøre dette ordentlig fra begynnelsen men som oddbjørn påpeker så vil bedriftene gjøre det de skal. Og det er å tjene mest mulig penger.

Helt enig med Oddbjørn i at uten statellige krav og pålegg er saken tapt.

Jeg tror at hvis en skal "nå folket" så må det fokuseres på havet og ikke villaksen isolert. Det må frem at havet lider av dette og kansje dette går ut over willy (hval) til slutt.

Til slutt vil jeg si at jeg synes dette er et kjempebra iniativ som det står respekt av hvis dere gjennomfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at vi ikke står overfor et valg mellom oppdrett eller villaks. Vi står overfor en økonomisk prioritering hvor vi velger bort miljø for mest mulig kostnadseffektiv lakseoppdrett. Grunnen til disse prioriteringene i laksenæringen er naturligvis konkurransedyktighet, men nå står vi altså i en situasjon der våre konkurrenter er nede for telling på grunn av parasitter, mens vi selv ikke ønsker å forholde oss til problemet. Vi forværrer faktisk problemet på sikt, og det i en tid hvor vi står nærmest uten konkurranse, fordi vår neglisjering av miljøhensyn for å oppnå kostnadseffektiv drift på sikt presser våre konkurrenter til å gjøre det samme... som igjen vil presse oss... fenomenet vi alle kjenner som "konkurranse"...

Oljenæringen er et godt eksempel fordi det er en ekstremt lukurativ virksomhet vi ikke kunne vært foruten. Hadde vi måttet velge mellom oljeutvinning og sjøfugl hadde "vi" nok ganske riktig valgt oljen, men på tross av dette tar vi altså likevel vare på miljøet med særs strenge regler som påfører oljenæringen store ekstraomkostninger. Få er uenige i denne praksisen, og næringen klarer faktisk å skape arbeidsplasser innen sikkerhetsberedskap. Nå er riktignok ikke oljenæringen like konkurranseutsatt som oppdrettsnæringen, men tiltakene innebærer like fordømt en utgiftspost som kunne vert inntektsført.

Rømningssikre merder med en membranordning i bånn for å minimere bunnfallproblematikken sammen med nedslakting av luseinfiserte laksestokker ville ikke drept oppdrettsnæringen. Om statlige pålegg hadde kommet hånd i hånd med subsidieordninger ville implikasjonene bli enda mindre. Ingen her vil tømme distriktene for arbeidsplasser, men det skaper sinne og frustrasjon når næringen bevisst driter i miljøet, og raserer livet både i fjordene våre og elvene våre. Og her mener jeg nytteverdien av sportsfiske er irrelevant, men det er denne gruppen som reagerer, fordi de observerer denne delen av naturen på nærmere hold enn de fleste andre... De er varslerne...

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...