Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Takk. Da prøver jeg det!

Har lekt litt med iso idag, og fikk et lite eureka øyeblikk. Ved å overeksponere et trinn ved 1600 iso - for så å trekke det tilbake i lightroom -  så fikk jeg bedre resultater (mer detaljer og mindre støy) enn ved "riktig" eksponert 800 iso. Fin oppdagelse på et kamera som ikke har de beste iso-egenskapene  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1. Evaluerende

2. Sentrums dominert

3. Spot

Har noen lyst å skrive noen ord om dette? Forklare i hvilke settinger man bruker hva?

Hadde satt pris på det.

Evaluerende måler lys i hele bildeflaten og beregner eksponering ut i fra dette. Kameraene har også "skjemaer" over kjente motiver/lyssituasjoner som blir lagt til grunn for eksponeringen.

Sentrumsdominert: Kameraet vektlegger midtre og nedre del av bildeflaten når lysmålingen gjøres. Det er ofte her hovedmotivet befinner seg, og kan hjelpe mot en f.eks veldig lys himmel.

Spot/punktmåling: Måler lyset i ett veldig lite område av bildeflaten (ca 5%?) og er fint å bruke under vanskelige lysforhold. Gjerne bilder som er utelukkende lyse, eller mørke.

Man gjør gjerne ett av følgene:

1. finner ett mellomgrått område i bildet.  

2. finner det lyseste, og +kompenserer

3. finner det mørkeste, og - kompenserer

PS. Er ingen ekspert på dette, men det er slik jeg har forstått det og bruker det. Sikkert andre som kan utfylle.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Anbefaler definitivt å vende deg til manuell først som sist.

Innendørs bør du ha lukkerverdien statisk, på en verdi som gjør at du ikke får flimring fra taklamper. Feks. 100-dels sekund.

Dersom lysforholdende varierer innendørs (ikke så ofte det skjer), er det bedre at ISO-verdien automatisk justeres(du kan slå på ISO-auto) enn at lukkeren varierer, av hensyn til flimmer. På D7000 kan du ikke justere blenderen mens du filmer (såvidt jeg husker), derfor er det nok best å sette denne så lavt som mulig når du filmer innendørs.

Husk at høy ISO ofte fører til mer støy. Så det kan være en fordel å presse de andre verdiene så lavt som mulig dersom det er dårlig lys.

Beveger du deg utendørs kan du tillate deg at lukkeren varierer av hensyn til lyset, siden det ikke er no særlig flimmer å registrere fra sola. Da kan du trolig tillate deg langt lavere ISO (mindre støy). Du må selv finne ut hvilke lukker og blenderverdier du foretrekker. En raskere lukker vil gi deg skarpere, men også hardere bilder, mens blenderen også påvirker dybdeskarphet i tillegg til lys. De videoene jeg lager er stort sett for å dokumentere ulike ting. Tar utgangspunkt i en lukkertid på 200, så setter jeg iso(lavt) og blender deretter - for å få korrekt eksponering.

Det er jo lett å eksponere noen lunde korrekt - siden du ser resultatet på skjermen.

Det krever ikke så mye fikling og lek før du får taket på det. Men det er ingen grunn til at bilder i normale lysforhold (både video og still) fra en D7000 skal bære preg av støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel og grei lyssetting til flue.

http://www.linkdelight.com/PE009-LED-Magic-Flexible-Arm-Light-F-Macro-Photography-5-Color-Filter.html

Brukt blått filter på den ene armen og satt lys på grå plate bak bindestikka.

De 2 andre armene brukt til lyssetting av flua.

En gammel flue prøvd med oppsettet. Hvit CDC vanskelig å lyssette.

[attachimg=1]

Trygve ;)

post-820-13949894028383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar :)

Har et spørsmål til, Da jeg filmer så skifter objektivet fokus (det kommer sånn lyd).

Dette er vell ikke riktig?

Sikkert dorlig forklart:p håper noen skjønner hva jeg mener :)

Dette er nok riktig. D7000 har automatisk følgefokus i filmodus, men det virker kun sånn passe. Du bør ha en bryter du kan sette til M på objektivet. Da fokuserer du manuelt.

-

henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar :)

Har et spørsmål til, Da jeg filmer så skifter objektivet fokus (det kommer sånn lyd).

Dette er vell ikke riktig?

Sikkert dorlig forklart:p håper noen skjønner hva jeg mener :)

Dette er nok riktig. D7000 har automatisk følgefokus i filmodus, men det virker kun sånn passe. Du bør ha en bryter du kan sette til M på objektivet. Da fokuserer du manuelt.

-

henrik

Det er også en bryter på selve kamerahuset. Jeg slo av det meste av autofokusinnstillinger, slik at jeg bruker utløseren til å gjøre en og en fokusering. Altså autofokus, men ikke konstant... bare når jeg trykker. Jeg filmer stort sett bare ting som er statisk... og da funker det. Alternativet er skyhøy blender og manuell fokus :)

Så, slå av autofokus, eller slå av at autofokusen kontinuerlig skal jobbe... lett å bla i menyene... finner det vel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har testet et par DOF og støyfiler i kveld.

Utrolig dårlig lys i stua, og måtte helt ned på 2550K i WB.

Iso 5000!!!

Her er et F2.8 bilde.

8320313318_9a18cf9a7c_c.jpg

Her et støytest på svart/hvit F6.3. Iso 5000 her også.

8320329774_7514ded45f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei :)

Ja, D600.

Den har en liten HDMI ut. Du mener til å ta ut "råtape" til ekstern opptaker/disk? Ja, det har det.

Og uttak for hodetelefoner.

Jeg kan bare si en ting. Jeg er ekstremt fornøyd med kamera. Helt rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og vurderer en D600 som andrekamera. Men er litt i tenkeboksen, må velge mellom å oppgradere 70-200mm fra VR1 til VR2, eller å erstatte min gamle D7000 som jeg solgte litt tidligere i vinter. Video er jeg ikke så opptatt av, for det bruker jeg D800 til uansett. Men jeg lurer litt på hvordan kameraet føles. Er det samme type hus som de brukte på D7000? Det er vel sagt at det er en slags magnesium-hybrid? Hvordan kjennes det? Hva er bra, og hva er mindre bra? Egentlig vil jeg ha minst 6 fps på mitt andrekamera, men 5,5 er i og for seg nært nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det mulig å komme med noen helt generelle innstillinger for å ta best mulig fluebilder?

Er f.eks. ISO på 200 et greit utg. pkt.? Er det om og gjøre å ha høyest mulig f/ verdi?

Kameraet er et gammelt Nikon D40. Objektivet er et Tamaron 90mm 1:2,8 MACRO 1:1.

Håper på innspill, og legger ved et bilde som jeg mener utgjør maksnivået pr. nå (som fotograf og ikke som fluebinder  ;D)

Hei igjen,

På generelt grunnlag - Vil jeg ha mye å tjene på å investere i en ringblits?

Kameraet er fortsatt et gammelt Nikon D40. Objektivet er et Tamaron 90mm 1:2,8 MACRO 1:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte ringblitz... vel, det koster mye.. Mer enn hva jeg ville vært interessert i å investere i en utstyrspakke rundt en D40. Sjekk feks. prisen på elinchrom på fotovideo, disse krever også generatorer til en del tusen. Ringblitzer du finner på ebay etc. er definitivt ikke samme sorten. Jeg tror ringblitzene til under et par tusen stort sett er myntet på macrofotografering. Blir sikkert et fint resultat, for det er en svært hensiktsmessig måte å distribuere lys på. Nøyaktig hvor mye bedre det blir er vanskelig å si, men har du 2-3 blitzer du bruker i dag, så vil jeg ikke tro at forskjellen blir enorm, har du en blitz, eller et par arbeidslamper, ja da kan det utgjøre en del.

Kameraet ditt er som du sier litt gammelt, men linsa er det ingenting å si på. Tamrons 90mm macro er fortsatt en solid "bang for buck".

Med lav iso, mye lys, helst fra et blitz-system, og gjerne en ringblitz - så får du til fine bilder med det kameraet.

Men hvor mye bedre bildet det blir - og om det er verdt det - kommer an på hvor god du er, og hvor bra du utnytter kvaliteten i ringblitzen (og hvor høy kvalitet det er på denne)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler IKKE ringblitz.

Alle dyktige fotografer innen fluefoto som jeg kjenner bruker en vanlig ekstern blitz på toppen. Er ikke rakettforsking denne her.

Sett på en blitz, kamera på A, iso 200 og skyt. Er bildet litt mørkt eller lyst, juster opp eller ned på ev. Som ser slik ut +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ekspert på området (har ringblits men den brukes svært lite).

Jeg har problemer med å få brukbare bilder av liten flue med ringblits på grunn av reflekser som blir generert fra flua med blitsen.

Alt lys fra blitsen kommer rett på flua og det blir vanskelig uten reflektorer (hvitt papir eller lignende som sprer lyset tilbake).

For meg fungerer det best med vanlig arbeidslys over flua videre sette kamera på stativ, så videre bruke fjernutløser.

Hjelper så til lyssettingen videre med å legge et hvit papir under for å spre lyset tilbake underifra.

Det blir ikke så mye styr å ta bilde av flua for web-bilder etter denne fremgangsmåten.

Ved å øke avstand til flua for videre å kroppe bildet så behøver man ikke så veldig liten blender åpning (holder lenge med blender 5,6 til 8 ) for å få hele flua skarp. Man har mye å kroppe på hvis man bare skal ha et bilde på 1000 ganger 700 pixler.

Rotete skrivi av Trygve ;)

edit: bilde fra roterommet.

post-820-13949894526892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...