Gå til innhold

Innlandsfiskekonferanse


Flemming

Anbefalte innlegg

http://www.bondelaget.no/sogn-og-fjordane/innlandsfiske-storleiken-er-avgjerande-article50536-186.html

Heisann,

Det er igangsatt et stort prosjekt på innlandsfiske i Norge. Målet er å løfte innlandsfisket, etter mange år med ensidig satsing på laks. Jeg var så heldig å bli bedt inn til Innlandsfiskekonferansen i Førde, og fikk mulighet til å formidle hva jeg mener må til for at vi skal få løftet ørretfiske (og gjedde, harr, røye etc) opp på et nivå som holder international klasse. Hovedmålet med prosjektet er å få løftet innlandsfisket opp på et nivå som fører til at flere norske elver og vann enn i dag blir attraktive for fisketurister fra inn- og utland..

Foredragsholdere bestod av alt fra Landbruksdepartementet, NINA og Direktoratet for Naturforvaltning (DN) til "synsere" som Tor Grøthe, Lars Nilsen og meg.. :-)

Det var mange innlegg og foredrag, med åpne diskusjoner mellom innleggene. Norges Bondelag og Norges Skogeierforbund var med på arrangementet, og det satt representanter fra flere departement og grunneierlag etc i salen. Disse inflytelsesrike personene, med stor påvirkningskraft inn mot riktige forvaltningsmyndigheter osv, var overraskende positiv til det jeg snakket om - nemlig å ta vare på det "produktet" en stor ørret er i denne sammenhengen. Viktigheten av store ørret i vassdrag, og hvordan vi kan beskytte dem. (Liker ikke at de bruker begrepet "c&r", men slik ble det nå referert)

Jeg dro frem flere eksempler på god forvaltning (Rena, Hemsedal etc), og flere eksempler på elver med dårlig forvaltning (skal ikke nevne navn her).

Tror hele salen til slutt var enige i at en mer moderne forvaltning er på sin plass i Norge nå!

Så det skjer ting, og tingene går i riktig retning! Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta før "alle" har forstått viktigheten av å forvalte ørretvassdrag på en ny måte. Bevaring av stor ørret, mindre settefisk der det finnes god reproduksjon, bedre vandringsveier (fisketrapper o.l) og høyere minstevannføringer etc. Jeg vil i hvertfall tro at det nå blir lettere å få gjennomslag for mer "moderne" forvaltningsmetoder i tiden fremover. Ut fra denne konferansen, så var det stor enighet om akkurat det! Jeg krysser fingrene....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at du informerer om dette Flemming. Holder på med "min" elv på Dalen, Tokkeåi. Det skjer positive ting, MEN det er lang vei frem. Det er fint å registrere en holdningsendring. Det er første skritt på vei til noe bedre, men det må også konkret HANDLING til. Det har vært mange festaler og  fine ord opp gjennom årene. Handling betyr blant annet bevilgning til grundige undersøkelser på hvordan regulanters effektkjøring påvirker økosystemer med mandat til å vurdere skadevirkninger og gjennomføre nødvendige  endringer.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget mitt på konferansen førte faktisk til at en viss forvaltningsmyndighet (med pengestøtte fra departementet) nå må skrive rapport til departementet om hva de driver med. Jeg tok opp noen eksempler på dårlig forvaltning, og den ene kan nå miste støtten hvis de ikke viser til bedre forvaltning..

Jeg fikk en sint telefon fra vedkommende, om at jeg hadde ødelagt ryktet deres og kansjke frarøvet dem pengestøtten...

Sover jeg dårligere om natten for det? Nei !!!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget mitt på konferansen førte faktisk til at en viss forvaltningsmyndighet (med pengestøtte fra departementet) nå må skrive rapport til departementet om hva de driver med. Jeg tok opp noen eksempler på dårlig forvaltning, og den ene kan nå miste støtten hvis de ikke viser til bedre forvaltning..

Jeg fikk en sint telefon fra vedkommende, om at jeg hadde ødelagt ryktet deres og kansjke frarøvet dem pengestøtten...

Sover jeg dårligere om natten for det? Nei !!!!   ;D

Hvor gjelder dette? Kan jo være litt nyttig å vite hva man kan reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget mitt på konferansen førte faktisk til at en viss forvaltningsmyndighet (med pengestøtte fra departementet) nå må skrive rapport til departementet om hva de driver med. Jeg tok opp noen eksempler på dårlig forvaltning, og den ene kan nå miste støtten hvis de ikke viser til bedre forvaltning..

Jeg fikk en sint telefon fra vedkommende, om at jeg hadde ødelagt ryktet deres og kansjke frarøvet dem pengestøtten...

Sover jeg dårligere om natten for det? Nei !!!!   ;D

Håper jeg da virkelig ikke,men kanskje vedkommende gjør? ;)

Helt klart at press på myndigheter og kraftselskaper er viktig,her,særlig med hensyn til minstevannføring,kalking og utsetting av fisk,som jo er veldig feilslått mange steder.

Er litt med på kultivering av et vassdrag(ikke mye,hjelper til når jeg kan,bor litt langt unna) og så vidt jeg forstår,er det visst ting på gang når det gjelder nye konsesjonsvilkår:

At minstevannføring skal taes med i vilkårene ved ny behandling,men her kan det kanskje være en fordel om man kan få pressmidler som fremskynder dette,kan jo være mange år til neste behandling.

Er litt opptatt av dette siden jeg bor i"lakseland"og ørreten blir stemoderlig behandlet selv om området har betydelige muligheter.

Det henger som oftest på enkeltpersoner med altfor små ressurser og påvirkningskraft og som stanger hodet i veggen,og som nåe de kommer frem,ofte må vente lenge på resultater.

Kunne ha skrevet masse om dette,men er nødt til å gi meg foreløpig.

Takk for sist Flemming, ;) traff deg ved Hengebrua i august,satt bak lavvoen og bandt fluer da du datt innom. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget mitt på konferansen førte faktisk til at en viss forvaltningsmyndighet (med pengestøtte fra departementet) nå må skrive rapport til departementet om hva de driver med. Jeg tok opp noen eksempler på dårlig forvaltning, og den ene kan nå miste støtten hvis de ikke viser til bedre forvaltning..

Jeg fikk en sint telefon fra vedkommende, om at jeg hadde ødelagt ryktet deres og kansjke frarøvet dem pengestøtten...

Sover jeg dårligere om natten for det? Nei !!!!   ;D

hatten av for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Flemming!

Spesielt glad for at du problematiserer det med gjenutsetting av småfisk. Svært mange ørretvassdrag i Norge har for mye småørret, det er ihvertfall min erfaring.

Det viktigste poenget mener jeg er at forvaltningen i størst mulig grad må tilpasses det enkelte vassdrag. Feilslått forvaltning er ofte en konsekvens av at man kjører samme tiltak overalt, og det må jo bare bli feil. Det som er rett for et vassdrag, kan være helt feil for et annet, og i tillegg forandrer jo bestanden seg hele tiden. Tilpasset forvaltning er selvsagt svært ressurskrevende, men jeg tror det er mulig å få det til flere steder. Mange flotte initiativ rundt omkring i Norge nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget mitt på konferansen førte faktisk til at en viss forvaltningsmyndighet (med pengestøtte fra departementet) nå må skrive rapport til departementet om hva de driver med. Jeg tok opp noen eksempler på dårlig forvaltning, og den ene kan nå miste støtten hvis de ikke viser til bedre forvaltning..

Jeg fikk en sint telefon fra vedkommende, om at jeg hadde ødelagt ryktet deres og kansjke frarøvet dem pengestøtten...

Sover jeg dårligere om natten for det? Nei !!!!   ;D

Sykt bra! Det er her slaget primært står tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...