Gå til innhold

Grizzly Man på nrk2 i kveld !


-Lars-

Anbefalte innlegg

For de som ikke har sett denne enda :

Dokumentar om Timothy Treadwell, som levde blant grizzlybjørner i alaska frem til han omsider ble drept .

Filmen viser vel først og fremst hvor skrullete enkelte mennesker kan bli . . . Litt tragisk at også kjæresten hans led samme skjebne, da.

Uansett, filmen har ihvertfall noen fantastiske scener, og jeg ser den gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tragisk skjebne,men den var vel uungåelig...

Uansett, ganske så god underholdning  :)

Noen som synes han til tider er litt "vel paranoid"?

He-he . . . Han tar rimelig av etterhvert, ja  :o

Er vel flere aktører der som kunne hatt godt av litt "hjelp" også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett hele denne gangen heller, dessverre, så det kan hende jeg gikk glipp av noe vesentlig.

De sier på slutten at det er mest "et dykk i menneskenaturen" enn i (bjørne)naturen (noe sånt i alle fall). Jeg synes ikke det var noen av delene. Jeg synes fyren var tildels hysterisk, og ikke ved sine fulle fem, og dermed ikke noe dykk i den (vanlige) menneskelige natur. Kanskje heller et studie av noen som danser til sin egen rytme. Mulig utgangspunktet hans var "nobelt", men jeg synes ikke væremåte og handlingsmønster var særlig "nobelt". Jeg synes omgangsmåten med dyrene var helt feil.

De sa noe annet på slutten som jeg bet meg merke i; bjørnen viste en naturlig likegyldighet. Den så ikke noen den kjente, den så mat. Man gjør noe feil dersom man tillegger dyr menneskelige kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett hele denne gangen heller, dessverre, så det kan hende jeg gikk glipp av noe vesentlig.

De sier på slutten at det er mest "et dykk i menneskenaturen" enn i (bjørne)naturen (noe sånt i alle fall). Jeg synes ikke det var noen av delene. Jeg synes fyren var tildels hysterisk, og ikke ved sine fulle fem, og dermed ikke noe dykk i den (vanlige) menneskelige natur. Kanskje heller et studie av noen som danser til sin egen rytme. Mulig utgangspunktet hans var "nobelt", men jeg synes ikke væremåte og handlingsmønster var særlig "nobelt". Jeg synes omgangsmåten med dyrene var helt feil.

De sa noe annet på slutten som jeg bet meg merke i; bjørnen viste en naturlig likegyldighet. Den så ikke noen den kjente, den så mat. Man gjør noe feil dersom man tillegger dyr menneskelige kvalifikasjoner.

Det er det som er problemet med slike "naturvernere", at de tillegger dyr menneskelige følelser og tankegang. Ødelegger normale folk uten spessiel interesse for naturen sitt syn på hva som er naturlig og riktig. Folk tenker på naturvernere som skrullinger.

Men for en natur i området og for noen øyeblikk han fikk på film :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranoiaen han viser er jo typisk for folk som har smakt på "godsaker" over tid . . .

Uansett heftig den scena med de to solide bjørnene som barker sammen, da  :o

Ville ikke gått imellom der, for å si det sånn.

Hele denne Grizzly People foreninga består mest av skrullinger, tror jeg.

Virket ikke helt stødig han fyren fra begravelsesbyrået heller  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Synes dette var en fantastisk flott dokumentar.

Fantastisk at det finnes sånne mennesker som Treadwell, som går helt andre veier og ikke lever et A4 liv som de fleste av oss gjør.

Mannen var annerledes og i vår verden vil vi kanskje si "nuts" eller gal som det heter på norsk. Men er man "nuts" fordi man velger et helt annet liv?

Er man nuts fordi man velger å leve blant grizzly bjørner, eller reiser rundt i ødemarka aleine i årevis?......

Noen ganger lurer jeg på om det vi som er "nuts" som har klart å gjøre begrepet "karriere" til noe som høres ut som selve målet ved livet. Vi lever hele vårt voksne liv i den tro at en god jobb og det å tjene masse penger er hva livet handler om :rolleyes:...... og når vi ser noen mennesker som går helt andre veier og velger å leve livet sitt i ødemarka eller på andre "ekstreme" måter ja da stiller vi spørsmål om vedkommende er riktig vel bevart.

Har vi derimot stort hus, en feit bil, flott hytte, ræva full av penger, jobber i hjel oss, omgir oss med materiell velstand osv osv..... ja da har vi lyktes godt i dette livet :rolleyes:

Vi velger selvfølgelig selv hvordan vi ønsker å leve dette livet, men har heldigvis noen regler å forholde oss til som begrenser vår mulighet til å gjøre akkurat det vi vil. Det undrer meg allikevel at vi fortsatt stiller spørsmål om folk er helt klare i topplokket hver gang vi får høre om mennesker som bryter opp fra A4 livet og går helt andre veier. Da blir det "ekstremt" i våre øyne og når man i tilegg har med en person som tenker helt annerledes og spiller på et helt annet føleses register enn hva vi er vant med å se, ja da må vedkommende være "nuts" :rolleyes:

En mann velger å leve i ødemarka sammen med grizzly bjørner, han har mistet forstanden :rolleyes: En annen mann er mangemillionær med luksusbiler, 500 kvadratmeter hus, Rolex på armen, båt til 20 millioner, orginalkunst på veggen....... han er en helt og et forbilde i vår verden :rolleyes:

Jeg beundrer mennesker som Treadwell som er annerledes i væremåten, som tenker annerledes, som utrykker seg annerledes, som lever annerledes.

Han døde alt for ung den mannen...... men etter at filmen var over så ble jeg sittende å lure på om han faktisk levde et langt rikere liv der ute i ødemarka blant bjørner enn hva mange av oss gjør i den mer "siviliserte" verden :rolleyes:

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i veldig mye av det du skriver Terje, men tror at han faller innenfor min definisjon av nuts. En ting er å gjøre ting på sin egen måte, leve akkurat som man vil. Helt enig i at evt. karriere ikke definerer vellykkethet, og at man kan ha det helt utmerket uten å skulle måtte bevise noe for alle andre.

Jeg tror jeg har ganske stor aksept for folk som velger å leve annerledes, og samme gjelder for han skruen her, men som sagt så tok han vel livet at seg selv, like sikkert som å jumpe fra en skyskraper, tok bare litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...