Gå til innhold

Fluefiske-messe i norge ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg mente heller ikke å være negativ. Jeg synes det er kjempemessig at man prøver å få igang fluefiskedager igjen.

Var bare skeptisk til datoen, da jeg tror det blir vanskelig å rive seg løs fra Renaelva midt i en rhodani eller Aurivilli klekking da denne kan foregå i en tid på

døgnet da jeg bare ikke klarer å gå i fra vakende ørret :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Legg det til Hemsedal i juni. Der er jo alle oerretfiskende fluefiskere allikevel  ;D.

Forhandlere er intet problem. Gjoer det saapass bra at det kommer mange fluefiskere. Da kommer forhandlerne ogsaa. Men de kommer nok ikke hvis det ligger an til aa bli en middelmaadig "ad hoc" greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg legger meg flat!

Du er ikke sær Baetrix! Du bare prioriterer, og det har du all rett til ;)

La meg legge til at min rolle i forhold til fluefiskedagene er høyst marginal, og jeg har ikke kontroll på hva som er status for arrangementet.

Det jeg ønsker å få frem er at det også er en prioriteringssak å velge tidspunkt for slike arrangementer. Så får folk selv velge hva de ønsker å bruke tiden sin på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det har blitt skrevet litt om de kommende Fluefiskedagene på Skogmuseet i Elverum og om når et slikt arrangement bør arrangeres. Siden jeg er den som i sin tid tok initiativ til og sto for Fluefiskedagene på Skogmuseet, har jeg har bladd litt i gamle papirer for å friske opp hukommelsen og komme med noen faktaopplysninger. Jeg har tatt for meg de fire første årene (1990 – 1993).

Når det gjelder datoen for et fluefiskearrangement hadde sjølsagt vi lange diskusjoner om tidspunktet. Det er en rekke faktorer som må tas hensyn til, blant annet at det må passe for museet og tidspunktet bør være attraktivt for målgruppa: Fluefiskere. De kommersielle utstillerne var også mest interessert i å være på et spesialarrangement for fluefiskere i begynnelsen av fiskesesongen. Ved å legge arrangementet til den siste del av juni  kom vi fram til at et besøk på Fluefiskedagene kunne kombineres med et godt fluefiske i Glomma og Rena om kvelden og vi trodde dette ville være attraktivt for tilreisende fluefiskere. Og tidspunktet var nok ikke helt skivebom, siden vi regner med at opp til drøye 2.000 besøkende kun kom på grunn av Fluefiskedagene! Og de kom helt fra Trøndelag, Vestlandet og Sørlandet. Det er umulig å gjøre alle til lags, og den gruppa vi hadde størst problemer med å nå var laksefiskere.

Her er datoen for de fire første Fluefiskedagene:

1990: 30.6. – 1.7.

1991: 29. – 30.6.

1992: 20. – 21.6.

1993: 26. – 27.6. + workshop 28.- 29.6.

På disse Fluefiskedagene hadde vi blant annet besøk av følgende per soner i forbindelse med det faglige programmet: Gary Borger, Wayne Luallen, Roman Moser, Wolfram Schott, Preben Torp Jacobsen, Bas Verschoor, Pål Krogvold, Ulf Pierrou, Marc Petitjean, Malcolm Greenhalgh, Gary LaFontaine, Torill Kolbu og Staffan Lindström.

Jeg får kun positive tilbakemeldinger når jeg snakker med folk som i sin tid besøkte Fluefiskedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok der i 93. Var spennende turer det. Vi var på fluefiskedagene i mange år etter hverandre.

Tur ble ordnet av ungdomsgruppen til jeger og fisk. Vi leide inn en taxibuss for helgen.

Sjåføren fant ikke frem til rena når vi skulle fiske der ;D Vi måtte derfor nøye oss med å fiske smågjedder et eller annet sted. Sikkert glomma.

Ikke noe dårlig tips å tenke på for dere som er aktive i foreninger. Ta ungdommene og barna med hit, det var veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og argumenter for dere som jobber med denne messen. Jeg synes det er bra at dere gjør dette. Det er et kjempetiltak som jeg håper dere lykkes med slik at det blir en tradisjon. Jeg beklager også hvis jeg på denne siden har bidratt til negative tanker omkring tidspunktet. Jeg er ikke negativ til arrangementet.

Sansynligvis tar jeg feil også i forhold til besøkende på messen.

Jeg tillater meg likevel på en saklig måte å begrunne mine ytringer. Nesten 20 år er utrlig lang tid nå. Fluefiske og fluefiskere i Norge har hatt en enorm utvikling på disse årene. Det mener jeg at jeg har belegg for å si, i og med at jeg i midten av nittiårene begynte å reise rundt og lære bort fluefiske. Nå er det et mye større antall godt lærte fluefiskere. jeg har sett hvordan folket har forandret seg. De er proffe på teknikk, taktikk og kunnskap.

De årene dere arrangerte disse dagene var mange av fluefiskerne i startgropa ennå, dere skal derfor ha mye av æren for utviklingen. Folk kom dit for å høre på nasjonale og internasjonale storheter. De lærte bort sine kunnskaper. Fluekastere møttes der og lærte av hverandre og ble innspirert til å bli dyktigere.

Det er nå en gang slik at juni er høysesongen for både laksefiskere og ørretfiskere. Jeg er stygt redd for at mange vil prioritere å dyrke hobbyen sin med de kunnskaper de sitter inne med nå, istedet for å bruke tid på å finslipe hobbyen. Nettopp pga disse forandringene de siste 20 år. Det var egentlig det jeg mente å si, og det var det som var begunnelsen for mine negative tanker til tidspunktet.

Jeg håper jeg tar feil, og at mange møter opp og støtter arrangementet.

Lykke til

Bjørnar Skjevdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at de nye Fluefiskedagene som blir arrangert i juni vil bli så gode og godt besøkt at de blir en årlig tradisjon. Museet har et langsiktig perspektiv for arrangementet som strekker seg over flere år.

Det de som kjenner fluefiskemiljøet godt, som Jarle og Bjørnar Fluefiske og Nordisk Fiskeutstyr sier, er at fluefiske- og fluebindeinteressen har vært dalende de 10 – 15 siste åra. Så det har antagelig blitt færre fluefiskere i dette tidsrommet. Det er mange som har utstyret liggende i kjeller og på loft og noe av utfordringen vil være å få disse til å bli aktive igjen. For å drive meningsfulle fiskedemonstrasjoner for både nybegynnere og viderekommende vil det være verdifullt å gjøre dette når det er en mulighet for å få fisk – altså i fiskesesongen.

Jeg tror at det var like mange dyktige og interesserte fluefiskere for 20 år siden som det er nå. Og jeg tror at like mange av dagens superinteresserte fluefiskere vil være interessert i faglig input, demonstrasjoner, work-shop og foredrag om insekter, kasting, fluebinding, osv. i år som det var i for 20 år siden.

Museet vil evaluere hvert arrangement for om mulig å lage et enda bedre arrangement neste gang. Dato for arrangementet vil være en del av en slik evaluering. Hvis vi finner ut at du har rett, Bjørnar Skjevdal, vil vi sjølsagt forandre arrangementsdatoen. Men årets arrangement vil altså gå av stabelen i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på Skogmus en eller annen gang i de årene OT Ljøstad nevner, har noen fine fluer jeg fikk fra Wayne Luallen og Gary Borger etter deres bindeoppvisninger. Topp arrangement og sterkt delaktig til at jeg i det hele tatt fisker idag!

All ære for at dette gjenopplives!

Akkurat tidspunktet i år passer dårlig for meg helt personlig, men hvis jeg kan, så kommer jeg!

Når det gjelder de andre villmarkslivmessene er jeg evig lei elgskinnsprodukter, spekepølse og plakater med billigehaspelsnellerpåtilbudtilhelefamilien! Å kjøre til Hamar i mars for å tråkke rundt med en gjeng rypejegere og lafteentusiaster gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg en ting, Lars Erik Marcussen, (selv om det ikke er meg som har ansvaret hverken for det faglige eller gjennomføringen av arrangementet), du vil IKKE finne elgskinnsprodukter, spekepølse og plakater med billigehaspelsnellerpåtilbudtilhelefamilien på Fluefiskedagene i juni. KUN "saker og ting" som har fluefiskerelevans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Andersen

DEILIG :) Håper fluefiskedagene på nytt kan erstatte Villmarksmesser etc. da disse, i allefall for meg, har utspilt sin rolle i fluefiskesammenheng.

Jeg er en av de mange som har savnet fluefiskedagene. Deltok alle de årene det ble arrangert før, og jeg husker bare pent vær, MYE folk og høy kvalitet på foredragsholderne. Jeg håper virkelig disse er kommer for å bli igjen. Markedsfører så godt jeg kan om dagen.

Vil ikke være negativ, men beklager dato for arrangementet da jeg desverre tror mange er rundt omkring og fisker andre steder.. Vi får se, håper jeg tar feil..

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er bra med villmarksmessen er tidspunktet. Perfekt for våryre fluefiskere som må skaffe det siste utstyret før sesongen braker løs. På høsten er folk blitt lei, og ikke så villige til å punge ut for utstyr tror jeg. Og St.Hans er jo primetime over hele fjøla, og sikker veldig mange som vil prioritere andre ting enn en messehall.

Men..

Jeg skal love deg en ting, Lars Erik Marcussen, (selv om det ikke er meg som har ansvaret hverken for det faglige eller gjennomføringen av arrangementet), du vil IKKE finne elgskinnsprodukter, spekepølse og plakater med billigehaspelsnellerpåtilbudtilhelefamilien på Fluefiskedagene i juni. KUN "saker og ting" som har fluefiskerelevans!

..det høres ihvertfall bra ut! Om jeg tilfeldigvis skulle befinne meg i området skal jeg jammen se om jeg ikke får tatt en tur på ettermiddagen mellom klekkinga og spinnerfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes laftinger og skinn-folk er hyggelige folk! :)

Pølsene som selges er gode, ikke minst reinsdyr hjertet som har blitt en fast følgesvenn på tur! :) Kjøper alltid det på disse messene...aldri utstyr..bare titter... :D

kjøpte noe gjedde kaker på vilmaksmessa i år, og de var meget gode gitt!

har ikke vært på så mange messer, men er det greit tilbud er jeg ikke vanskelig og be ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her ligger det man trenger å vite om villmarksmessa på Hamar til helga; http://www.hoa.no/no/arrangement/arrangementer/villmarksliv-2010/ , program, messekatalog, utstillere osv. For fluefiskeren så kan det nevnes at bl.a. Gero, Foxtail, Guideline m.fl er representert. Foxtail kjører forøvrig timesalg i morgen mellom klokka 14 - 15. 70% på fluebindemateriell og verktøy lar seg høre.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes laftinger og skinn-folk er hyggelige folk! :)

Pølsene som selges er gode, ikke minst reinsdyr hjertet som har blitt en fast følgesvenn på tur! :) Kjøper alltid det på disse messene...aldri utstyr..bare titter... :D

kjøpte noe gjedde kaker på vilmaksmessa i år, og de var meget gode gitt!

har ikke vært på så mange messer, men er det greit tilbud er jeg ikke vanskelig og be ;D

Jeg kommer til å stå utenfor vikingskipet å selge mort-pølser i helga, og anbefaler alle å prøve disse med sennep.

Det vil også bli et utendørs 3-timers foredrag om mortfiske, og der selger jeg også boka mi "Mort for enhver pris, men helst på flue !".

Det vil bli servert varm tran, kokt på lever fra mort (en lokal drink på toten, tilsatt børst), så ingen skal behøve å fryse.

Om isen er gått på mjøsa vil jeg vise dere forskjellige dæppe-teknikker for mort, mortfiske med lett utstyr & chestpack, mens i time 3 tar vi for oss div fluemønster med brøddeig, loff og skumgummi, og evt kortline-varianter av disse.

Det vil til slutt bli trukket ut 3 heldige vinnere av filmen min "Fra flassrøye til bonefish på ælmenninga", så jeg ser for meg at det blir mer folk utendørs enn innendørs på hamar denne helga  :D

Om opplegget blir en suksess så vil det bli en liten norges-turnè med dette foredraget, så ingen skal gå glipp av noe  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes laftinger og skinn-folk er hyggelige folk! :)

Pølsene som selges er gode, ikke minst reinsdyr hjertet som har blitt en fast følgesvenn på tur! :) Kjøper alltid det på disse messene...aldri utstyr..bare titter... :D

kjøpte noe gjedde kaker på vilmaksmessa i år, og de var meget gode gitt!

har ikke vært på så mange messer, men er det greit tilbud er jeg ikke vanskelig og be ;D

Jeg kommer til å stå utenfor vikingskipet å selge mort-pølser i helga, og anbefaler alle å prøve disse med sennep.

Det vil også bli et utendørs 3-timers foredrag om mortfiske, og der selger jeg også boka mi "Mort for enhver pris, men helst på flue !".

Det vil bli servert varm tran, kokt på lever fra mort (en lokal drink på toten, tilsatt børst), så ingen skal behøve å fryse.

Om isen er gått på mjøsa vil jeg vise dere forskjellige dæppe-teknikker for mort, mortfiske med lett utstyr & chestpack, mens i time 3 tar vi for oss div fluemønster med brøddeig, loff og skumgummi, og evt kortline-varianter av disse.

Det vil til slutt bli trukket ut 3 heldige vinnere av filmen min "Fra flassrøye til bonefish på ælmenninga", så jeg ser for meg at det blir mer folk utendørs enn innendørs på hamar denne helga  :D

Om opplegget blir en suksess så vil det bli en liten norges-turnè med dette foredraget, så ingen skal gå glipp av noe  ;)

;D ;D ;D Knallbra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Jeg kommer til å stå utenfor vikingskipet å selge mort-pølser i helga, og anbefaler alle å prøve disse med sennep.

Det vil også bli et utendørs 3-timers foredrag om mortfiske, og der selger jeg også boka mi "Mort for enhver pris, men helst på flue !".

Det vil bli servert varm tran, kokt på lever fra mort (en lokal drink på toten, tilsatt børst), så ingen skal behøve å fryse.

Om isen er gått på mjøsa vil jeg vise dere forskjellige dæppe-teknikker for mort, mortfiske med lett utstyr & chestpack, mens i time 3 tar vi for oss div fluemønster med brøddeig, loff og skumgummi, og evt kortline-varianter av disse.

Det vil til slutt bli trukket ut 3 heldige vinnere av filmen min "Fra flassrøye til bonefish på ælmenninga", så jeg ser for meg at det blir mer folk utendørs enn innendørs på hamar denne helga  :D

Om opplegget blir en suksess så vil det bli en liten norges-turnè med dette foredraget, så ingen skal gå glipp av noe  ;)

Ha ha meget bra Lars

Per Erik Svenskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å stå utenfor vikingskipet å selge mort-pølser i helga, og anbefaler alle å prøve disse med sennep.

Det vil også bli et utendørs 3-timers foredrag om mortfiske, og der selger jeg også boka mi "Mort for enhver pris, men helst på flue !".

Det vil bli servert varm tran, kokt på lever fra mort (en lokal drink på toten, tilsatt børst), så ingen skal behøve å fryse.

Om isen er gått på mjøsa vil jeg vise dere forskjellige dæppe-teknikker for mort, mortfiske med lett utstyr & chestpack, mens i time 3 tar vi for oss div fluemønster med brøddeig, loff og skumgummi, og evt kortline-varianter av disse.

Det vil til slutt bli trukket ut 3 heldige vinnere av filmen min "Fra flassrøye til bonefish på ælmenninga", så jeg ser for meg at det blir mer folk utendørs enn innendørs på hamar denne helga  :D

Om opplegget blir en suksess så vil det bli en liten norges-turnè med dette foredraget, så ingen skal gå glipp av noe  ;)

Ha ha, bra skrevet, Lars  :) Dette tror jeg jammen jeg må reise å se allikevel  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiskefestivalen.no er jo ikke så langt unna et fluefiskemesse her i landet. Riktignok består den av mer enn bare fluefiske, men spesielt i år kommer fluefiske til å ha en sentral plass. Ja den arrangeres i ei god fisketid, men nettopp fordi den arrangeres nede ved elva, skulle det bli gode muligheter for å prøve fluestanga. I tillegg kommer blant annet Johan Klingberg og Roman Moser til Sportsfiskefestivalen.no Det blir blant annet kastedemo, kurs for både liten og stor og fluebinding. Også pubkvelder da. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...