Gå til innhold

Hvilken flue tok du mest fisk på i 2009?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Dessuten er det jo ikke når fisket er på det enkleste at man trenger de spesielle variantene.

Det er jo når fisken ikke tar på noen av standardfluene at fluefisket virkelig er på sitt aller mest utfordrende, og da hadde det jo vært litt kjipt dersom boksen kun hadde bestått av 5-6 grunnmønster som fisken bare hånte.

For to siden fisket en kompis av meg på en monsterørret som vaket steady i ei velkjent ørretelv oppe i nord. ALT ble prøvd, men INGENTING nyttet. Etter 7 timer lurte han den på en myggpuppe krok 22... :rolleyes:

Barduelva kanskje?? ;D har selv sett H&T vakende ørret der, på 5kg +++

Sinnsyk elv 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dessuten er det jo ikke når fisket er på det enkleste at man trenger de spesielle variantene.

Det er jo når fisken ikke tar på noen av standardfluene at fluefisket virkelig er på sitt aller mest utfordrende, og da hadde det jo vært litt kjipt dersom boksen kun hadde bestått av 5-6 grunnmønster som fisken bare hånte.

For to siden fisket en kompis av meg på en monsterørret som vaket steady i ei velkjent ørretelv oppe i nord. ALT ble prøvd, men INGENTING nyttet. Etter 7 timer lurte han den på en myggpuppe krok 22. Ørreten var vel 3.4 kg, hvis jeg ikke husker feil... :rolleyes:

Hva om den hadde bestemt seg for å ta en liten matbit akkurat da, uansett hva som kom flytende?  At den tok myggpuppa betyr ikke at den ikke ville tatt noe annet?  Står man lenge nok med samme flua får man fisk.  Hvis man bytter kan man også få fisk.  Det betyr ikke at fluebyttet er årsaken til at fisken tok akkurat da.  Tilfeldigheter og flaks har nok vesentlig større betydning enn dere liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for mange år siden. Var det ei brukbar klekking i ei meldalselv her. Fisken sto og koste og beitet på den ene standplassen etter den andre. Kompisen og meg prøvde alt!!! Da mener jeg alt! Det var kul umulig å lure de (I ettertid er det kansje ikke særlig rart. Det var nemlig den gangen vi brukte glassfiber, brun monofil, impregnering på spray og vadebukser laget av PVC ;D ;D ;D)

Da var det kompisen fikk en fantastisk idè. Han skulle ta så mange flyt over en fisk at den skulle tru det var ny klekking på gang :D :D

Tror der fisken tok???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dessuten er det jo ikke når fisket er på det enkleste at man trenger de spesielle variantene.

Det er jo når fisken ikke tar på noen av standardfluene at fluefisket virkelig er på sitt aller mest utfordrende, og da hadde det jo vært litt kjipt dersom boksen kun hadde bestått av 5-6 grunnmønster som fisken bare hånte.

For to siden fisket en kompis av meg på en monsterørret som vaket steady i ei velkjent ørretelv oppe i nord. ALT ble prøvd, men INGENTING nyttet. Etter 7 timer lurte han den på en myggpuppe krok 22. Ørreten var vel 3.4 kg, hvis jeg ikke husker feil... :rolleyes:

Hva om den hadde bestemt seg for å ta en liten matbit akkurat da, uansett hva som kom flytende?  At den tok myggpuppa betyr ikke at den ikke ville tatt noe annet?  Står man lenge nok med samme flua får man fisk.  Hvis man bytter kan man også få fisk.  Det betyr ikke at fluebyttet er årsaken til at fisken tok akkurat da.  Tilfeldigheter og flaks har nok vesentlig større betydning enn dere liker å tro.

Flaks er vel aldri en faktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet i tråden her har blitt helt borte skjønner jeg.

Flua jeg tar mest på er den som imiterer det som klekker der å da. Det er jo mest bare tullprat her i forhold til spørsmålet i tråden.

Det jeg tok mest fisk på var en liten døgnflueklekker/spent i krok 16, den er den absolutt beste flua jeg noengang har lagd!!! Den flua har vært min beste fiskefanger i mange år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort ufortynga wollybugger eller rosa reke. Tror faktisk wolllyen tok mest siden 2009 vinteren på natta ga et himmelsk fiske. Totalt ulikt denne vinteren.

I ferskvann så får jeg alltid mest på brun klinkhammer, en flue som lurer opp fisk til og med på dager uten vak ;) (joda, bruker den mest) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferskvann bruker jeg multiimitasjoner, jeg bryr meg kun om få fisk og bruker det som fanger. Fisken tror det er at om den biter derfor bruker jeg ofte små pupper som det er ett fett om flyter eller ikke. Fortom og hvordan du fisker flue er vel så viktig. Superpuppeliknende fluer liker jeg, samt noe rask med cdc. Vanlige våtfluer er også bra, og gir meg en god følelse å fiske med. Men er det vrien fisk er de små brune fluene som "likner mat" bedre.

I sjøen er det Superflua som noen sikkert har fått med seg at jeg er glad i. Ikke så rart da den ikke kan ufiskes over tid. Bruker også reker, helst rosa. På helt stille vann er små lopper effektivt. På natta zonkere og tuber, eller hva jeg finner som ser bra ut der og da.

Til laks og sjøørret i elv er det mye bottletuber, de fisker knallbra i i de elvene jeg fisker i.

Ekstremt moro å fiske på flom med disse tinge tubene, korte kast og synkeline. Det er somå bli voldtatt nårde tar, laksen altså.

Små brunorange er også bra. Mista en sinnsyk en på nest siste dag i elva.... :-[:)

Til Havabbor får jeg mest på wobbler!!!!!!!!!!! Neida, jeg tar de på relativt store craft fur fluer. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...