Gå til innhold

Fluebindekonkuranse!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Kjeder meg her jeg ligger uten å kunne gjøre noe fornuftig pga gips!

Prøver derfor å kjøre i gang en uformell  fluebindekonkuranse.

Regler:

Lag et helt nytt fluemønster på valgfri krok 12.

Materialet som kan brukes er et valgfritt materiale i tillegg tilmaterialene Match Brown består av. dvs:

Rapphønefjær, grå naturdubbing, fasan vingefjær og sølvribb i tillegg til et valgfritt materiale.

Det er lov med to ulike bidrag.

Hvis det kommer nok bidrag, lager jeg en avstemning til slutt der brukerne er dommere.

Premie er heder og ære, samt en meget hyggelig bit fra mitt private norske vinterrådyrskinn i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått signaler på at flere vil delta. Hvis det kommer minimum 10 bidrag, sier vi deadline klokken 21.44 på fredag 5. februar. Avstemmingstråd burde da være oppe å gå fra klokken 22.00. Da har vi et døgn på å diskutere bidrag og avgjøre hvem som går av med premiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tør utfordre Sigve? Nå er ikke jeg noen særlig konkuransebinder. Jeg er heller rufsekongen. Men jeg får likevel legge ut da.

Her er en klekker. Fasanvingefjær over ryggen og hale. Rapphøne spunnet inn i thorax og tillrggsmateriell er cdc på denne klekkeren.

Ikke dårlig med en og en halv finger fri på høyre hånd. Jeg har nok jukset litt ved hjelp av min sønn.. han har holdt et par ting..

post-1873-13949873497655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vinteren er lang, så vi kan da likegodt.

Bandt en enkel en her nå med bare rapphønefjær i hele flua  :)  Men høne er høne, så det holdt det skjønte jeg?  :)

Hardt dubbet bifanefjær fra rapphøne som kropp,

rapphøne fjærfibre som haler og bein

rapphøne vingefjær som utfoldende klekkervinge

og ei oliven rapphønefjær som nymfeskall og nymfebein under flua (måtte jo variere litt med farge i hvert fall  :)

André B

Rapphøneklekker

[attachimg=1]

EDIT: Lagt til et bilde som viser litt mer bindeteknisk.

- Alle haler vinklet samme vei i vifteform

- og måtte vinkle nymfeskallet den veien også for symetrien sin skyld, men nymfebeina får henge rett ned. Dødt som "skallet" jo er  ;D

- Vinkla nymfeskallet rundt krokskaftet, til ære for konkurransen.

- Dubba bistrålene hardt i kroppen for å få til en segmentering, uten å bruke ribbing eller noe som gir automatisk segmentering, til ære for konkurransen det også  ;D Moro å gjøre litt ekstra flid av og til.

- Og beina på klekkeren peker framover.

[attachimg=2]

post-3159-13949873501408_thumb.jpg

post-3159-139498736906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av kortline tråden ble det denne:

krok: Hanak H300BL #12

Tråd: Brun Benecchi

Tip: 4-5 Fasanhalefjær

Rib: 0.12 sølvvire

Rygg: Klar 3mm brei scudback

Kropp: Staffan's alpakka farge grå

Bein: Liten rapphønefjær

Fest bindetråd og surr godt bak til krokbøy

Fest fasanhalefibre

Fest sølvribb

Fest scudback

Dubb alpakka frem til krokøye og surr bar tråd nesten tilbake til krokbøy med brede tørn

Fest tupp rapphønefjær med underside opp og fjær pekende bakover

Dubb forsiktig en gang til frem til krokøye

Brett rapphønefjær fremover og fest fjæra

Brett rapphønebeina forsiktig langsmed sidene og brett scudback over fjæra og fest ved krokøye

Ribb forsiktig frem og fest viren

Da har du en en MBScud :)

Valgfritt materiale her er klar 3mm scudback. Muligens jeg fusker litt, men kuttet ut fasanvingefjær. Vil ikke overdresse nymfa.

Flua ble til under et par snork på sofaen etter jobb. Den er aldri testet, men fikk faktisk litt trua. På bildet ser flua litt brun ut. Den grå alpakken til Staffan har litt brunfarge i seg. siden denne flua ikke er vektet så vil jeg tro at den passer best som opphenger på en nymferigg. Time vill show.

:) :)

bjorni

post-1017-13949873553199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på ei døgnflue nymfe. :-\

Budet på en tmc 200r i str 12.

Hale: Fasan hale

Kropp: natur ekorndubbing

Ribb: Tynn sølvtråd

Vingesekk: Vingefjær fra Rugde

Torax: Brystfjær fra rugde og natur ekorndubbing spunnet i løkke. Lett blyet under torax.

post-0-13949873557431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med bidrag som lovet.

ikke allverden men du kansje blir glad alikevel.

På förste så har jeg gjort som orginalet men har rapphöne framfor vingen, hareöre som kropp, gullwire som rib som tileggs matr. röd tungsten hode.

Nr.2 så har jeg brukt grå rapphöne som hale, fasan höne vinge som rygg skjold, hareöre kropp, gullwire som rib, brun rapphöne som ben tileggs matr. er bly under

post-1102-13949873669169_thumb.jpg

post-1102-13949873669834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte jo prøve, men har bare fasanhalefjær. Dubbingen er grå alpakka.

Hva det skal forestille, spør du deg? Vel, det er en klekker. En Sarumano Smeagolgata - klekker for å være "presis". Veldig kjent sør for Shire og virker å trekke til seg hun-ørret på rundt 20 kg, faktisk. Ellers går det rykter om at mønsteret brukes i smykker som folk fra Minas bruker når det er begravelse i juli.

Enjoy!

;D:rolleyes:

Eirik

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2735-1394987367699_thumb.jpg

post-2735-13949873677393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et nytt bilde av den første fluen min og dumpet den andre siden den da hadde 2 nye elementer + at jeg nesten trodde jeg skulle få sjokk da det gikk opp for meg at jeg hadde lagt ut 2 nymfer :) Håper det går greit.

Nymfen har fasanhale kroppen som et "nytt" element og Riffle sedge'en har CDC undervinge som nytt element.

post-969-13949873677779_thumb.jpg

post-969-13949873678393_thumb.jpg

post-969-13949873679202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stenger du konkurransen?

Tenkte jeg skulle surre en flue... Har navnet klart allerede: March Karsk

Ei flue med det navnet er jo nesten doping det! den vil jeg se.

Konkuransen er ferdig fredagkveld kl. 21.44. Da blir det avstemming og synspunkter etterpå.

Ziggy.. du må bare legge ut bidrag. Her er det høyt under taket, og morsommere dess flere som deltar. Når det gjelder avstemmingen vet man heller aldri hva juryen finner ut. Det er jo nemlig oss alle :)

Jeg får vel ta den utfordringen. Her kommer det første nybegynnerbidraget i denne konkurransen. I beste fall er dette en atraktor basert på humpy. Det blir derfor en Humpy Brown :)

[attach=1]

post-2660-13949873680069_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger jeg ut bilde av premiene til den heldige vinneren lørdagskvelden.

I første rekke vil nok hovedpremien bestå av en god varm følelse, samt heder og ære.

Ellers er det vel ikke store greiene. Men som dere kan se er det en hårlapp dere  skal streve med å bruke opp på noen år. Selv om verdien kansje ikke er "norsk tipping verdifull", vil jeg påstå at vinneren av lappen er heldig.

Det er rådyrhår av ekstreeeeem god kvalitet. Hentet fra et godt isolert norsk rådyr avlivet den 21. desember for et år siden. Lappen er skjært slik at man får med ryggstripen - som er litt mærkere - nedover mot buken der hårene er litt lysere. Dette er mykt smidig, og kan brukes til redningsvest. Den som får det blir lykkelig.

PS. Underlaget til  bildet er skinnet det er skjært ut fra.

Ellers ligger det med en forseglet DVD om Mørrumsån. Mulig interessefeltet ikke er til stede. Men den blir med. Se den eller selg den, ellre gi den bort. Eventuelt kan dere se min eminente teksting ;D ;D Det beviser kansje at jeg ikke har dysleksi, men kun lider av å skrive på miniPC på ffs.

Gleder meg til i morgen.

NB: Nå skjønner jeg på bidragene at det ikke er aktuelt. Men hvis så mange skulle være så teite å stemme fram meg. Da går selvfølgelig prisene videre!........ (derfor er det i såfall ufarlig å stemme meg ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D)

post-1873-139498736811_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det siste kvelden for fluebindekonkuransen. Det er mulig å sende inn bidrag helt fram til 21.44.

Jeg har prøvd å sette opp en liste over de bidragene som foreløpig er kommet. Hvis noen ser noe som mangler, så si ifra. Også feil på fluenavn og lignende.

Bjørnar: CDC-klekker

Bjørnar: Ministreamer

Andre Brun: Rapphøneklekker

Rune Stokkebekk: MB caddis

Lars Mathisen: MB parachut

Lars Marhisen: Punker

Bjorni: MBScud

Bjorni: MBScud2

Kalle: Døgnfluenymphe

Petter L: MBvariant1

Petter L: MBvariant3

B.R.: MBR

B.R.: Gråsugge

Kalle: Parachut døgnflue

Mr. Hunk: Sarumano Smeagolgata

Sigve: Nymphe MB

Sigve: Riffle sedge

Ziggy:  Humpy brown

Thorbjørn K. Meløe: March karsk

Thorbjørn K. Meløe: March karsk fanwing

Magnum:44: Moro1

Mickemus: V-flua

Men ser gjerne at lista blir lengre utover kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...