Gå til innhold

Redigering av video- hvilket program vil du anbefale?


Nofish

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg fått fullstendig nok. Pinnacle studio i kombinasjon med windows 7 er noe forbaska dritt. Alle mulige typer feil dukker opp. Alt fra fullstendig bråstopp til lydfiler på avveie osv. Og det verste er at det ikke blir bedre. Tenkte i starten at dette går seg til også luker jeg ut feil etter feil. Ikke sjans!

Tenkte også en stund på å bytte til mac, men....

Har du noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bytte til Mac, 2. Final Cut Pro (eller Studio)  ;)

Det kan hende du må kjøre noen updates på Pinnacle'n din. Hvis du installerte 7 etter Pinnacle? Kjør en Google på det. Garantert andre med samme problem.

Ellers så har jeg lekt litt med Adobe Premier Pro i det siste. Dog på Mac, men funkjsonene er de samme. Virker som et greit program. Men mine favoritter er FCP og Avid. Avid er imidlertid meget sær på hardware...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he,he - tenkte nok at det ville komme forslag om å bytte til Mac...

Jeg la studio 11 inn etter at jeg oppdaterte til windows 7. Selvfølgelig et samt mareritt pga manglende drivere etc, men nå tror jeg alt egentlig skal være på plass, det er bare ikke stabilt.

Dersom jeg bytter må det være til noe som garantert går bra på windows 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå har jeg fått fullstendig nok. Pinnacle studio i kombinasjon med windows 7 er noe forbaska dritt. Alle mulige typer feil dukker opp. Alt fra fullstendig bråstopp til lydfiler på avveie osv. Og det verste er at det ikke blir bedre. Tenkte i starten at dette går seg til også luker jeg ut feil etter feil. Ikke sjans!

Tenkte også en stund på å bytte til mac, men....

Har du noen gode tips?

Kom på en sak... jeg hadde Pinnacle Studio Plus 10 Titanium Edition for en stund tilbake; da jeg skulle kjøre denne på en Vista maskin fikk jeg mye av de sammen feilene du beskriver - i mitt tilfelle hadde Pinnacle lagt ut en helt ny versjon av Pinnacle Studio til nedlastning mot registrering av produktnøkkel; virket som en drøm etter dette. Sjekk evt. forumene hos Pinnacle om de har gjort samme med din versjon. Kjenner ikke til dette, men det er da verdt ett forsøk  :)

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå har jeg fått fullstendig nok. Pinnacle studio i kombinasjon med windows 7 er noe forbaska dritt. Alle mulige typer feil dukker opp. Alt fra fullstendig bråstopp til lydfiler på avveie osv. Og det verste er at det ikke blir bedre. Tenkte i starten at dette går seg til også luker jeg ut feil etter feil. Ikke sjans!

Tenkte også en stund på å bytte til mac, men....

Har du noen gode tips?

Kom på en sak... jeg hadde Pinnacle Studio Plus 10 Titanium Edition for en stund tilbake; da jeg skulle kjøre denne på en Vista maskin fikk jeg mye av de sammen feilene du beskriver - i mitt tilfelle hadde Pinnacle lagt ut en helt ny versjon av Pinnacle Studio til nedlastning mot registrering av produktnøkkel; virket som en drøm etter dette. Sjekk evt. forumene hos Pinnacle om de har gjort samme med din versjon. Kjenner ikke til dette, men det er da verdt ett forsøk  :)

Frode

min v 12 funker fint på widows 7. det er vel normalt at gamle versjoner MÅ oppgraderes for å funke skikkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp.

Jeg klarer ikke å finne ut hvorvidt jeg mangler noen drivere etc, det som er tilgjengelig på pinnacle har jeg allerede hentet ned (i hvertfall det jeg har funnet). Det meste av infoen går i forhold til studio 12 eller nyere.

Tenkte jeg skulle prøve et siste forsøk med hjelp av "driver Whiz" - kanskje de finner noe som jeg har oversett.

Skal også sjekke om det er mulig å gjøre en oppdatering mot 12 som Frode beskriver.

blitt til rene "min kamp" dette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet studio 9 i mange år nå. Har vært smertefritt bortsett fra en ting. Jeg sliter med å bruke 16:9 pc skjerm til det. Programmet er i 4:3, og blir slik at de nederste lydstripene kommer bort. Vet det er noen innstillinger for å få det til. Men er ei kløne. Tips mottas gjerne med takk!

Ellers lurer jeg på hvilke fordeler jeg har av å oppgradere? Skjønner det med HD. Men benytter Dv sansynligvis et par år ennå. Hva annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Adobe Premiere siden slutten av 90-tallet, og liker det veldig godt. men siste versjon sliter litt med HD på PC (er vel egentlig PC'en min som sliter:)). Ble tipset om Sony Vegas, og prøvde det... funker veldig bra, er mye billigere enn premiere, PC'en min drar det rundt uten problem, og det er lett å lære.  Og sist men ikke minst: lager suverene renders i utrolig små filer...

Pinnacle Studio har jeg aldri likt... prøv heller Sony Vegas...

jeg lider nå valgets kvaler: Bygge meg et nytt kraftwerk av en PC, eller kjøpe Mac?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bytte til Mac, 2. Final Cut Pro (eller Studio)  ;)

Du legger lista høyt Tmags :o. Final Cut Pro/Studio er vel det NRK for et års tid siden gikk over til. ( Mulig jeg blander sammen med FC server.....)

Hva med Final Cut Express? Har prøvd Pinnacle før og ble like frustrert og forbannet som mange andre her. FCE kjører smoooooth.

Nofish - jeg kjører gratis kurs på FCE når Mac'n er i hus. Du holder kaffe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  beste tipset jeg kan gi deg er Sonic Foundry Video Vegas.

Har brukt programmet hver dag i godt over et år når jeg drev med film og kan detså og si inn og ut.

Gjør akkurat det samme som de fleste avanserte programmer, men er lettere å forstå (kanskje) + at man ved større forståelse etter man erverver seg litt skills kan få til akkurat det man vil.

Hvis du skal ha ett generelt videoredigeringsprogram må du velge dette og glemme drit som adobe premiere, pinnacle osv osv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bytte til Mac, 2. Final Cut Pro (eller Studio)  ;)

Du legger lista høyt Tmags :o. Final Cut Pro/Studio er vel det NRK for et års tid siden gikk over til. ( Mulig jeg blander sammen med FC server.....)

Hva med Final Cut Express? Har prøvd Pinnacle før og ble like frustrert og forbannet som mange andre her. FCE kjører smoooooth.

Nofish - jeg kjører gratis kurs på FCE når Mac'n er i hus. Du holder kaffe! ;)

Nah, det er ganske mange amatører som har FCP/FC Studio. Hvis NRK virkelig har skiftet fra Avid til FC så er det fordi de sparer mange hundre tusen kroner på det. Og de har nok Server i tillegg tenker jeg. Det er jo helt utrolig hva man får i Studio pakken. Da jeg tok utdanningen min måtte man ut med rundt 100 000 for tilsvarende funksjoner. I dag får du alt til rundt tusen daler.

Express er også et alternativ ja.

Ellers så har jeg hørt mye positivt on Sony Vegas. Der kunne du blande forskjellige filformater på timeline flere år før selv FCP kunne det. Billig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Helt amatør, men brukt pinnacle siden utgave 6 eller 7, veldig fint program, til video 8, high 8, dv,  men,,,,,,,

Skyve å dra er fint får oss som driver med det et par ganger i året, dette gjelder meg selv åsså, lett å huske siden sist, det er det, men synes pinnacle alltid fucker til  når prosjektene begynner å bli lange. Snutter , bra, alt annet ræva. Prosjekter over en halvtime blir ofte kødd. (for meg) . Jeg redigerer i skrivende stund hdv.

Ikke nevt her , men jeg bruker Sony vegas til alt fra fotosnutter til video nå, aldri noe tull. Brukergrensesnittet er et hakk høyere en Pinnacle men det kommer man veldig fort inn i, hvis man ikke skal lage lysesabler og king kong firgurer.

Anbefalles, bortsett fra at det er jo litt dyrere da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere,

Da blir det sony vegas eller så blir mac.

Den skal også brukes i jobb, så jeg er litt usikker på hvordan det går med en mac mot det vi har av servere, printer scanner osv. I tillegg bruker vi en del webbaserte aplikasjoner, er det noe grunn til at de skal fungere annerledes mot en mac?

- Er som dere skjønner ikke noe særlig dyktig på dette......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere,

Da blir det sony vegas eller så blir mac.

Den skal også brukes i jobb, så jeg er litt usikker på hvordan det går med en mac mot det vi har av servere, printer scanner osv. I tillegg bruker vi en del webbaserte aplikasjoner, er det noe grunn til at de skal fungere annerledes mot en mac?

- Er som dere skjønner ikke noe særlig dyktig på dette......

Dersom du går for mac ville jeg iallefall brukt finalcut, det alle kompisene mine som har mac benytter. Har ikke noe svar på det du spør om her dessverre, aldri eid en mac selv....men tviler egentlig på det skulle by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå over til Mac, så kjør finalcut. Den er enkel. Men til PC så er ikke jeg i tvil et halvsekund engang. Adobe Premiere Pro CS4 eller nyeste Adobe Premiere Elements. Begge funker til både Windows Vista og Windows7.

Adobe Premiere og FinalCut har de siste par årene fått mer og mer til felles, så hvis du egentlig har lyst til å gå over til Mac, men ikke kan eller vet om du kan pga. jobb-servere etc. Så er jo Premiere det nærmeste du kommer. Akkurat for tiden så bruker jeg FinalCut mye, gjennom studiene. For å si det slik, jeg har aldri sett en eneste turorial eller noe annet som har forklart meg hvordan jeg skal bruke FinalCut. For det meste er såpass likt Premiere at overgangen var lekende lett. Et annet fortrinn med FinalCut er jo fargeredigeringsverktøyene man jobber med. Dersom man er litt opptatt av å få mest mulig utav bildene sine, så anbefaler jeg absolutt å prøve Color som kan kjøpes til FinalCut. Beste fargeredigeringsverktøyet for video jeg har vært borti. Langt bedre enn Avid sitt alternativ iallefall.

Så, hvis du ikke har tenkt å bytte maskin. Vurder Adobe Premiere, pro eller elements, så er du klar for overgangen til Mac og finalcut hvis den dagen skulle komme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...