Gå til innhold

Gass/Bensin/Rødsprit brenner?


Mack10

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Klarer ikke helt å gi slipp på denne tråden.

Fikk to gamle rustne blekkskrin levert på døra her en ettermiddag.

I disse fant jeg en svensk Radius primus og en Optimus 00.

Begge lå og fløt i sin egen parafin nedi boksen og det var lekkasjer fra alle mulige plasser.

Etter en grundig rengjøring, skiftet jeg ut alle pakninger som kunne tenkes å være ødelagte, både dem i gummi og i bly.

Nye dyser ble skrudd i og nå brenner begge med en intens blåaktig flamme.

Nå skal dem poleres til blank og fin messingfarge. Og brukes til de små turer med splitta bambusstang og fiskekorg.

post-3215-1394987472256_thumb.jpg

post-3215-13949874722935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale denne multifuel brenneren :)

denne varmer opp drivstoffet om det er parafin, bensin eller diesel og gjennom noen dyser i brenneren blir dette da gass som brenner... Jeg har brukt denne i mange år uten noe nevneverdig søl..

Driftsikker primus som funker i alt slags vær! koker vann meget fort, varmer teltet godt om det skulle være ett behov, evt tørke våte klær i teltet når en er på vidda.. osv osv osdv

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/omnifuel-med-flaske-1051777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest staffan@epost.no

velg gass, det meste av friluftslivet foregår i den  perioden  hvor det er varmt nok til fullverdig brenning. renslig uten den store faren for ukontrollert ild..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye propan/butan til vinterbruk.  Fellesnevneren for de som skal tåle kulde er at de funker greit ned til noen minus når boksen er full og trykket høyt, men det blir dårligere etter hvert som gassen forbrukes.  Gass i minusgrader er ikke noe å satse på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Syns det er utrolig rart at moderator lar slike slags "jokes" ligge kvar. Håper virkelig at det er en glipp og at man ikke sett det. At det ens er noen som har svart på driten er enda mer overaskende. Skjerpings!

Noen som husker hva fotball-laget til jødene heter?  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...