Gå til innhold

Gass/Bensin/Rødsprit brenner?


Mack10

Anbefalte innlegg

dere med dårlig erfarning ...kanskje dere hadde billig gass kjøpt på Biltema ;D

Hehe, forskjellen mellom PowerGas fra Primus og den langt rimeligere Biltema-varianten er neglisjerbar, unntatt med hensyn til pris. Primus oppgir sin 4-sesongs gassmix til 25 % propan, 25 % isobutan og 50 % butan; Biltema-gassen har 26,46 % propan, 28,8 % isobutan og 44,68 % butan. I og med at det vel er andelen propan og isobutan som avgjør hvor godt gassblandingen fungerer i kaldt vær så burde vel gassen fra Biltema teknisk sett fungere bedre enn 4-sesongsmixen fra Primus... og det til 59,90 for en 450 grams boks, mot 89,- for en tilsvarende Primus-boks. Velg selv. Jeg velger Biltema-gass, og/eller 4-takts miljøbensin...

(For spesielt interesserte: Biltemas dokumentasjon http://www.biltema.no/Documents/sakerhetsblad/no/17614%20Gassbeholder%202008-08-22%20NO.pdf og Primus http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5900#).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Til og med Lars Monsen bruker Gass av og til om vinteren

til sammenligning blir nokk vi alle amatører ;D

dere med dårlig erfarning ...kanskje dere hadde billig gass kjøpt på Biltema ;D

Det var så deilig da jeg oppdaget at Lars M. brukte gass  :D

Etter dette har jeg ikke rørt annet og ikke har jeg prøvd å skjule det heller. Det hører med til historien at jeg ikke har vært på noen "vinterekspedisjoner" siden miitæret men jeg har varmet mangen pølser om vinteren på gass  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å poengtere en ting her. Det har vært en del spørsmål om effekt her.

Det er en kjennsgjerning at bensin fungerer bedre, ja mye bedre, i skikkelig kulde.

Likevel er det slik at under ommer bruk, er likevel effekten høyere på de beste gassapparatene enn hos bensinapparater. En multifuelbrenner har som regel da eb effekt på 2000-3000 W. Mens et bra gassapparat gjerne har fra 3000-4000 Watt. De vasseste colemanbrennerne (de små lette) har faktisk opptil 7000 W på max. under sommerbruk.

Bare som opplysning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gass vedrørende effekt i watt Bjørnar er at effekten avtar i takt med at gassen i boksen minker pga trykket, da er du nødt til å komme deg ordentlig opp i høyfjellet for å ungå det, og da snakker vi ikke Galdøpiggen høyde   ;)  så det blir ikke samenlignbart..

Edit: for å gi min mening på spørsmålet til trådstarter, så vil jeg anbefale en en multifuelbrenner du kan sette inn i et trangia stormkjøkken med adapter. Skaff deg helst vindskjerm, uten vindskjerm taper du masse effekt utendørs. Bruk gass når det er mulig, og skal du på en og annen vintertur så har du mulighet til å bruke renset bensin..

Er fordeler og ulemper med alt, fordelene med gass er sånn jeg ser det

Man slipper forvarming, bare å tenne på

Man slipper bensinsøl

Ulemper med gass

Er etter min mening ubrukelig om vinteren.

Du slipper å drasse med deg tomme gassbokser hjem

Gass er dyrt

Fordeler med bensin

Kan brukes hele året

Driftsikkert, ikke mye som kan gå i stykker som du ikke kan få reparert

Bensin er billig, du får 4 liters grønn kanne på Statoil for 160 kr eller noe..

Ulemper med bensin

Fort gjort å søle i teltet

Risky med forvarminga i teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å foretrekke gass fordi det er lettvint er som å gå på tur med stanga oppspent fordi man synes monteringa er kjedelig.  Gass funker kun tilfredsstillende i plussgrader, og du må håndtere tomemballasje og reserveflasker som tar mye plass.  Bruk bensin.  Det er uovertruffent.  Det lille ekstraarbeidet er bare sjarm når man venter på noe godt.  Hilsen Multifuelbrennerentusiast som har samtlige av modellene til MSR, herav PocketRocket (gass), 2 Optimuser og en Primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å foretrekke gass fordi det er lettvint er som å gå på tur med stanga oppspent fordi man synes monteringa er kjedelig.  Gass funker kun tilfredsstillende i plussgrader, og du må håndtere tomemballasje og reserveflasker som tar mye plass.  Bruk bensin.  Det er uovertruffent.  Det lille ekstraarbeidet er bare sjarm når man venter på noe godt.  Hilsen Multifuelbrennerentusiast som har samtlige av modellene til MSR, herav PocketRocket (gass), 2 Optimuser og en Primus.

Blir det ikke tomembalasje av bensin? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å foretrekke gass fordi det er lettvint er som å gå på tur med stanga oppspent fordi man synes monteringa er kjedelig.  Gass funker kun tilfredsstillende i plussgrader, og du må håndtere tomemballasje og reserveflasker som tar mye plass.  Bruk bensin.  Det er uovertruffent.  Det lille ekstraarbeidet er bare sjarm når man venter på noe godt.  Hilsen Multifuelbrennerentusiast som har samtlige av modellene til MSR, herav PocketRocket (gass), 2 Optimuser og en Primus.

Blir det ikke tomembalasje av bensin? ;)

Den lagres i loffen.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann. Jeg er i utgangspunktet enig i alt du sier! Men trådstarter spurte om råd til sommeraspektet. Det er det jeg gir råd til. Jeg ser ikke sjarmen i slike duppeditter (en av mine fiskekompiser gjør det :)) Jeg svarer utfra "lettvintaspektet". Da mener jeg gass er bra på ssommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann. Jeg er i utgangspunktet enig i alt du sier! Men trådstarter spurte om råd til sommeraspektet. Det er det jeg gir råd til. Jeg ser ikke sjarmen i slike duppeditter (en av mine fiskekompiser gjør det :)) Jeg svarer utfra "lettvintaspektet". Da mener jeg gass er bra på ssommeren.

Gass er mer lettvint om sommeren.

Men vi er jo glad i duppedingser, ting som kan skrus fra hverandre, må monteres, krever litt, lukter litt, bråker litt, som funker når det er 40 minus (greit å vite selv om det er 30 pluss - væromslag kan forekomme), vanttett ned til 100 meter, tåler masse G, som kjerringa ikke skjønner seg på, etc.  Det å foretrekke gass er som å foretrekk el-bil fremfor Mustang - av fornuftighetshensyn.  Er vi karar, eller er vi femiklumper?  Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann. Jeg er i utgangspunktet enig i alt du sier! Men trådstarter spurte om råd til sommeraspektet. Det er det jeg gir råd til. Jeg ser ikke sjarmen i slike duppeditter (en av mine fiskekompiser gjør det :)) Jeg svarer utfra "lettvintaspektet". Da mener jeg gass er bra på ssommeren.

Gass er mer lettvint om sommeren.

Men vi er jo glad i duppedingser, ting som kan skrus fra hverandre, må monteres, krever litt, lukter litt, bråker litt, som funker når det er 40 minus (greit å vite selv om det er 30 pluss - væromslag kan forekomme), vanttett ned til 100 meter, tåler masse G, som kjerringa ikke skjønner seg på, etc.  Det å foretrekke gass er som å foretrekk el-bil fremfor Mustang - av fornuftighetshensyn.  Er vi karar, eller er vi femiklumper?  Jeg bare spør.

Jeg repekterer ditt synspunkt på dette fullt ut Lillevann...og Lars også for den sags skyld. Jeg skjønner også at dere har stor kompetanse på slikt utstyr, samt at dere liker å ha den kompetansen.

Jeg har ikke samme interesse og er en mye enklere person på dette området. Det innrømmer jeg glatt. Skulle gjerne vært motsatt.

Sikkert derfor jeg har en citrøen berlingo fishmobil og ikke en mustang ;D ;D ;D

Neida.. mener ikke å være flåsete. Jeg har jo egentlig med mine innlegg prøvd å få fram  at bensin er mest stabilt. Men at gass er lettvintere om sommeren. For de som ikke eropptatt av ferdigheter med brennere er det den lettvinte løsningen da.

De som er uenige i det, bør skaffe seg en bensinbrenner, eeller dra rundt på en "multibrenner" i tilfelle man skal være så lenge borte om sommeren at det blirvinter før man kommer hjem ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. at de fleste her inne putter tilbake all fisken de får, burde en "partygrill" på gass funke i lange baner om sommeren :)

Nei, jeg ser poenget ditt Bjørnar, og støtter det også delvis.

Man må enkelt å greit se an behovet sitt.

Jeg for min del gidder ikke sitte på en haug med ulike brennere til hvert sitt formål.

Jeg vil ha noe problemfritt, robust som funker hele året. Derfor er valget mitt enkelt.

Primus Omnifuel eller en av flere flotte MSR-brennere! På bensin!!

Har heller aldri funnet bensinflasker/-beholdere på fjellet. Gassbeholdere har jeg funnet i hopetall - Både tomme og halvfulle... (Så lettvinte er de...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste momentet støtter jeg deg på lars. Har aldri funnet bensinflasker på  fjellet.

MEN: JEG FATTER IKKE AT NOEN NOENSINNE LEGGER IGJEN SØPPEL I FJELLET! Det provoserer meg myyyyyye!

Det er vel ikke lenge før det er allment akseptert... så lenge du har kjøpt klimakvote..

Sist jeg var inne på karasjokfjellet fant jeg såpass mange tomme ølbokser at panten holdt til to Cola og en Twix på Coop'en i Lakselv...

Nok en avsporing, men kan vel ikke gjentas ofte nok... Ta med søpla hjem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste momentet støtter jeg deg på lars. Har aldri funnet bensinflasker på  fjellet.

MEN: JEG FATTER IKKE AT NOEN NOENSINNE LEGGER IGJEN SØPPEL I FJELLET! Det provoserer meg myyyyyye!

Veldig enig!  :)

I denne sammenheng vil jeg gi en stor honnør til middelaldrende damer i nickers fra beste vestkant som plukker med seg søppel i Vest- og Nordmarka. Mye på grunn av dere så ligger det mindre søppel i marka enn på Hardangervidda!   ;D

Har dere lagt merke til hvor mange av disse som kommer trekkende med søppel de har funnet og kaster det i søppelkassene på markastuene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ha meg en brenner til vår/sommerturer..

Er det noen som kan gi meg noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe?

Helst ikke noen voldsom pris på heller da den sikkert ikke blir brukt 300 dager i året..

Fordeler/Ulemper med de forskjellige brenseltypene?

Takker for svar!!

Arne

Du skal kjøpe Jetboil. Kjøp presskannedelen og den for å ha kjeler og panner på brenneren i tillegg. Ingenting er som å servere presskannekaffe av Kenyansk eller Colombiansk kaffe på tur. Vet ikke hvor mange hundre kanner med kaffe jeg har brygget på denne.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19645658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Simmerlite.  Veier mindre enn ingenting, og går på bensin.  (Mr. Brun - dette spørsmålet er stilt før.)

Jezes...  ;D Det var jo ikke jeg som stilte spørsmålet, men sitatet var mer ment som en påminnelse om at det ble spurt etter tips om 3- sesongers fyring.

Altså ikke -30. Ikke -20. Ikke engang -10. Ja, ikke engang -5. Men 3- sesongers-normal-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Simmerlite.  Veier mindre enn ingenting, og går på bensin.  (Mr. Brun - dette spørsmålet er stilt før.)

Jezes...  ;D Det var jo ikke jeg som stilte spørsmålet, men sitatet var mer ment som en påminnelse om at det ble spurt etter tips om 3- sesongers fyring.

Altså ikke -30. Ikke -20. Ikke engang -10. Ja, ikke engang -5. Men 3- sesongers-normal-bruk.

Jepserz.  Og svaret er: "MSR Simmerlite.  Veier mindre enn ingenting, og går på bensin."

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...