Gå til innhold

Gass/Bensin/Rødsprit brenner?


Mack10

Anbefalte innlegg

www.primus.se

Gravity er en lett og grei gassbrenner. Liker en stødig og lett brenner som en kan benytte en stekepanne som rommer mine stooore fiskefileer, Hardangervidda ørret. Med slange kan en "grave ned" brenneren for ekstra vindbeskyttelse. Jeg foretrekker gass og bensin som 2 forskjellige apparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har Coleman, og det fungerer supert under ekstremforhold (bensin), men det er som regel overkill ifm fiske.

Gass er suverent, enkelt og renslig.

Har overlevd i Forsvaret 1/4 århundre på parfin, og må innrømme at bare lyden av primus gjør meg varm.

Synes derfor denne siden er verd et besøk:

http://www.techthor.com/lamp/default.asp

Pussig nok, beskylder enkelte meg for å være nostalgisk, men klassiske primuser har da noe ved seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vårfisket sist år var vi jævlig plaget med gassbrenneren pga kulde. Minusgrader på natta og noen få positive på dagen gjorde kokinga til et helvete. Fikk den til å brenne når vi la gassboksen oppå brenneren.

Lenge leve bensin!

Her er en gassjævel som er enda mindre enn Cruxen: http://www.cascadedesigns.com/MSR/Stoves/Fast-And-Light-Stoves/PocketRocket/product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vårfisket sist år var vi jævlig plaget med gassbrenneren pga kulde. Minusgrader på natta og noen få positive på dagen gjorde kokinga til et helvete. Fikk den til å brenne når vi la gassboksen oppå brenneren.

Lenge leve bensin!

Nettopp... Omnifuel ble innkjøpt etter lignende erfaringer, er kokfornøyd  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere drasser vel ikke med dere multifuel-brennere på sommerfjellet? :)

Jo . Gass er kun greit hvis man er på helgetur med sikker værprognose som sier 10 pluss eller varmere

Med all respekt: det stemmer ikke.

Jeg har vært på et betydelig antall bomturer i pesskaldt nordnorsk sommervær, og har aldri hatt problem med gassbrenneren.

Heller ikke på såkalt 3-sesongsbruk: i mai for 3 år siden la det seg ny is (vel, snerk ihvertfall) ute på Ransaråns øvre sel (Nord-Sverige) mens vi var ute og prøvde nattfisket... kanskje like greit å lage seg litt nattmat?

Gassen fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Håvard. Jeg vet at gass fungerer under 10 pluss. Du har du dårlig utstyr. Det var rim på teltet i finnmark i sommer og da brukte vi gass.

Det er når det når det kryper nedover på den blå delen gass ikke er noe å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir gassen like mye effekt som bensin Andè, vet du noe om det? Vinterstid er jo primusen like viktig for å holde lunk i teltet som å varme mat/varm..

Tips: Gasslampe varmer godt og gassen varer mye,mye lenger enn om en varmer med gassbrenner

Joa enig at ei sånn gasslampe kan holde litt lunk på høsten, men når man er på fjellet vinterstid er det kun en ting som gjelder..

Utgangspunktet mitt med spørsmålet til Andrè var egentlig angående den spesifikke "4 season mix" gassen, den var ukjent for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir gassen like mye effekt som bensin Andè, vet du noe om det? Vinterstid er jo primusen like viktig for å holde lunk i teltet som å varme mat/varm..

Tips: Gasslampe varmer godt og gassen varer mye,mye lenger enn om en varmer med gassbrenner

Ja det er knallbra. Og så godt lys det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere drasser vel ikke med dere multifuel-brennere på sommerfjellet? :)

Jævla søring.

Pøh! Æ har vandra meir på Ringvassøy-fjellet i drittvær enn dæ, din knallis! ;D

Gass funker utmerket på sommeren, også i nord-norge :)

Dere drasser vel ikke med dere multifuel-brennere på sommerfjellet? :)

Jo . Gass er kun greit hvis man er på helgetur med sikker værprognose som sier 10 pluss eller varmere

10 pluss? Jeg har kokt vann med gass i minusgrader. Det var selvfølgelig ikke optimalt, men det hører jo til sjeldenhetene at man møter sånne værforhold på sommeren, selv i nord-norge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterfriluftsliv - bensin. Årsaken er at den fungerer godt i mange kaldegrader, og at den egner seg godt til oppvarming.

Sommerfriluftsliv - bensin. Hvis du går særdeles lange fjellturer dvs 2 uker pluss. Da er det lettere å bære med seg drivstoff i form av bensin. Det  er mere energi i grammene.

Vår sommer høstfriluftsliv fra 1-8 dager - gass. Årsaken at det gir mere effekt (W) enn bensin ved plussgrader - vel og merke hvis du har en rimeli bra en. Primus ,optimus, Coleman med flere. Remset bare opp de beste jeg ;D ;D En gassboks varer ganske lenge, spesielt hvis det er mere enn 4 grader. Men den tåler glatt kalde netter. Da er det kun snakk om riktig bruk!

Skal jeg anbefale en spesielt, som jeg har særdeles gode erfaringer med, er det optimus stella. Det skal da sies at jeg tidligere har jobbet og solgt disse. Det gjør jeg ikke lenger. Men at det skal være årsaken til at jeg har truffet bekjentskap med den og erfart dens fortreffelighet er vel ikke en ulempe (jeg solgte også coleman)

For de som kjenner til optimus, Så er stella (eller stella+ heter min nå), en crux med stødige ben med lite vekt. Boksen monteres til en slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass brenner nå dårligere i flere minusgrader ja. Men i +10 har jeg aldri sett noen forskjell. Var på femunden i sommer da vi ble overrasket av snø og kalde forhold. Selv da var det ingen problem med gass. Vi må nok ned i kaldere vinterforhold før den store forskjellen skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5 år siden foretok jeg en liten kvasi-vitenskapelig, men dog empirisk undersøkelse av forskjelig drivstoff i kaldt vær. 

Jeg studerte Friluftsliv- og naturguiding ved Høgskolen i Agder, og vi var på 11 dagers vintertur på Hovden. Multifuel`en var selvfølgelig med, og den har tre forskjelige dyser (gass, parafin, bensin). Konklusjonen min etter 11 dager i vinterfjellet var:

Gass: Ville ikke brenne når temperaturen var under 5 minusgrader.

Parafin: Brenner godt uansett temperatur (testet ned til -35 grader), men gir ikke like god effekt som bensin.

Renset bensin: Brenner som f...!!! 8) Multifuel`en blir skikkelig hissig når man bruker renset bensin, og brenneren går fint og jevnt selv på svak varme i 30-35 stive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kødder ikke med gassgutta skjønner jeg  ;D .

Er klar over at gass fungerer kaldere enn 10 pluss selvsagt, men jeg synes gass taper seg utrolig når det blir litt kjølig . Og på langtur der man kan få minusgrader gidder jeg ikke å tulle med gass.

Selvsag går det å legge boksen på magen, riste den til du blir varmere enn primus , kjøpe spesialblandinger fra NASA og sådan ha en grei opplevelse når det er rundt null grader. Men hvorfor når man kan fyre med bensin ?

Skal sies at mine erfaringer er stort sett med multifuelbrennere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...