Gå til innhold

Gass/Bensin/Rødsprit brenner?


Mack10

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ha meg en brenner til vår/sommerturer..

Er det noen som kan gi meg noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe?

Helst ikke noen voldsom pris på heller da den sikkert ikke blir brukt 300 dager i året..

Fordeler/Ulemper med de forskjellige brenseltypene?

Takker for svar!!

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Utvilsomt gass til den bruken du beskriver  :)

Edit:

Gass: Dårlig effekt i minusgrader

Rødsprit: Mye søl, dårlig effekt og vanskelig å stille inn riktig

Bensin/multifuel: Litt mer styr enn gass, men det beste valget (effekt og pålitelighet) i den kalde årstiden

Sikkert mer jeg kunne fått med også, men det blir vel kjapt korrigert av andre guruer her regner jeg med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er enkelt og relativt sikkert og er godt egnet til sommerbruk. Men drar du høyt til fjells i slutten av juli - begynnelsen av august og får "vanlig" kald sommervær, kan bensin absolutt forsvare seg. Når gassbokser begynner å bli tomme og det er kaldt i været avtar effekten merkbart. Du kan alltids varme opp gassboksen og trikse på andre måter for å få utnyttet drivstoffet selv i kaldt vær, men hva med å skaffe en brenner som takler både gass og bensin og ta med en liten flaske bensin i reserve, i tilfelle "godt nordnorsk sommervær"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt litt på en fra primus. Jeg har en spm virkelig er brukt mye. Kjempefornøyd med den. Eneste jeg har gjort med den er å skru ut dysen og renske den for sot. Det har jeg gjort en gang på et x anntall bokser. Gass er vel så utprøvd nå at det meste sikkert er bra.

Jeg har en billig en i båten (pga at det er lett for å bli stjålet) fra europris. Jaggu grei den og, men ikke så effektiv og kan ikke sammenlignes med primus sin. De er ikke så dyre lengre som de var :)

Annbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er enkelt og relativt sikkert og er godt egnet til sommerbruk. Men drar du høyt til fjells i slutten av juli - begynnelsen av august og får "vanlig" kald sommervær, kan bensin absolutt forsvare seg. Når gassbokser begynner å bli tomme og det er kaldt i været avtar effekten merkbart. Du kan alltids varme opp gassboksen og trikse på andre måter for å få utnyttet drivstoffet selv i kaldt vær, men hva med å skaffe en brenner som takler både gass og bensin og ta med en liten flaske bensin i reserve, i tilfelle "godt nordnorsk sommervær"?

Ja, det er jo også et alternativ. Verdt å merke seg er det allikevel at "4 season mix" gassbokser (som også har propan, i tillegg til isobutan/butan) holder ned til -20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er enkelt og relativt sikkert og er godt egnet til sommerbruk. Men drar du høyt til fjells i slutten av juli - begynnelsen av august og får "vanlig" kald sommervær, kan bensin absolutt forsvare seg. Når gassbokser begynner å bli tomme og det er kaldt i været avtar effekten merkbart. Du kan alltids varme opp gassboksen og trikse på andre måter for å få utnyttet drivstoffet selv i kaldt vær, men hva med å skaffe en brenner som takler både gass og bensin og ta med en liten flaske bensin i reserve, i tilfelle "godt nordnorsk sommervær"?

Ja, det er jo også et alternativ. Verdt å merke seg er det allikevel at "4 season mix" gassbokser (som også har propan, i tillegg til isobutan/butan) holder ned til -20 grader.

Har du prøvd det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både toppmontert gass - på hytta. Itillegg til gassboks på slange... Du skal selfølgelig gå for den siste. Fordeler: Produksjonsstedet for mat blir stødigere. Du får sjansen til å tildekke mot vær og vind med alu-foil (litt ruskevær og du halverer tidsbruken - minst.

I tillegg til at hvis du skulle komme ut for skikkelig kaldt vær, så kan du tulle inn boksen i varme klær - også under bruk. Da blir ikke gassen kså kald til du er ferdig med mat/ kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir gassen like mye effekt som bensin Andè, vet du noe om det? Vinterstid er jo primusen like viktig for å holde lunk i teltet som å varme mat/varm..

Hei, Nielsen  :) Nei, det gir vel ikke like mye effekt i kaldt vær. Da er vel bensin best.

Men gass til 3- sesongers bruk er genialt for man slipper vedlikehold, forvarming, reparasjoner og alt slik ekstra.

Jeg var i mange år veldig glad i rødspritbrenner også jeg, fordi det er så genialt vedlikeholdsfritt og enkelt. Når man står med kalde, blodete fingre og har akkurat slakta en rein i minusgrader, og må tenne/ varme kjapt, så er det greit å ha noe som bare sier boff og brenner uansett  ;D Eller kalde fingre og trøtte øyne sein natt på fisketur. Har sett kompiser som har måttet sitte å fikle med rensing av dyser, skruing og fikling og det er aldri gøy.

Men klart har man planlagt å gå Grønland på tvers vinterstid, så kjører man bensin vil jeg tro. På den annen side: Da Nansen gikk Grønland på tvers så fyrte han med sprit  ;D

Jeg har både toppmontert gass - på hytta. Itillegg til gassboks på slange... Du skal selfølgelig gå for den siste. Fordeler: Produksjonsstedet for mat blir stødigere. Du får sjansen til å tildekke mot vær og vind med alu-foil (litt ruskevær og du halverer tidsbruken - minst.

I tillegg til at hvis du skulle komme ut for skikkelig kaldt vær, så kan du tulle inn boksen i varme klær - også under bruk. Da blir ikke gassen kså kald til du er ferdig med mat/ kaffe.

Gode poenger, Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med effekten på gassbeholderen, trenger et varmt måltid i kulda? Bær flaska på kropp i en liten stund før måltidet skal tilberedes, ta den ut og isoler den med litt klær, happy cocking! Samma prinsippet som å bære vann på kropp, for overlevelse/unngå dehydrering.. ;) Eldgammalt og udødelig triks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med effekten på gassbeholderen, trenger et varmt måltid i kulda? Bær flaska på kropp i en liten stund før måltidet skal tilberedes, ta den ut og isoler den med litt klær, happy cocking! Samma prinsippet som å bære vann på kropp, for overlevelse/unngå dehydrering.. ;) Eldgammalt og udødelig triks

Joa, men når det er 20 kalde utenfor duken, er det nok bare bensin som klarer å fyre opp nødvendig lunk i teltet.

Endel friskuser på www.fjellforum.net som sverger til denne, tenkt å kjøpe meg en for å teste ut, syntes det er mas å ha med seg drivstoff flaske på småturer, virker genialt å ha alt i et stykke

http://www.coleman.eu/p-22747-multifuel-stove.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med effekten på gassbeholderen, trenger et varmt måltid i kulda? Bær flaska på kropp i en liten stund før måltidet skal tilberedes, ta den ut og isoler den med litt klær, happy cocking! Samma prinsippet som å bære vann på kropp, for overlevelse/unngå dehydrering.. ;) Eldgammalt og udødelig triks

Joa, men når det er 20 kalde utenfor duken, er det nok bare bensin som klarer å fyre opp nødvendig lunk i teltet.

Endel friskuser på www.fjellforum.net som sverger til denne, tenkt å kjøpe meg en for å teste ut, syntes det er mas å ha med seg drivstoff flaske på småturer, virker genialt å ha alt i et stykke

http://www.coleman.eu/p-22747-multifuel-stove.aspx

Det tok ikke jeg med i beregninga! Hadde gått meg vill på fjellet uten telt jeg nå..med gassflaske og rsp på lomma.. ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med effekten på gassbeholderen, trenger et varmt måltid i kulda? Bær flaska på kropp i en liten stund før måltidet skal tilberedes, ta den ut og isoler den med litt klær, happy cocking! Samma prinsippet som å bære vann på kropp, for overlevelse/unngå dehydrering.. ;) Eldgammalt og udødelig triks

Joa, men når det er 20 kalde utenfor duken, er det nok bare bensin som klarer å fyre opp nødvendig lunk i teltet.

Endel friskuser på www.fjellforum.net som sverger til denne, tenkt å kjøpe meg en for å teste ut, syntes det er mas å ha med seg drivstoff flaske på småturer, virker genialt å ha alt i et stykke

http://www.coleman.eu/p-22747-multifuel-stove.aspx

Har en eldre utgave av Colman brenneren, ved siden av Jetboilen er dette den beste brenneren jeg har. Minuset er å huske å smøre stempelet slik at man får trykk på tanken. Har ved en anledning brukt flytene margarin til dette formålet. Har man denne drikker man kaffe mens de andre fremdeles driver å forvarmer brennerne sine.  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd det ut?

Ja, men ikke så kaldt som -20, for jeg nevnte gass som ideelt til 3- sesongers bruk. På vinterstid annet. Derimot går Randulf Valle god for at det (4 season mix) klarer -20 og han har vel flere utedøgn vinterstid enn alle oss til sammen  :)

Har hørt folk si at det ikke er så bra som reklamen sier. Jeg har ikke prøvd selv.

Uannsett så er det ikke noe som er så enkelt og greit som gass når det kan brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mest ute om sommeren, er det "gass som teller"  that's about it really ;D

kjøper en 3 sesongs gass som Andre nevnte, så klarer en brasene i de fleste tilfeller..

har brukt gass masse om vinteren ..men da har jeg pakket gassen inn i soveposen min

det funker bra ;D

Når det gjelder rødsprite så driter de fleste på draget ....

Rødsprit er ikke bare rødsprit, det oppdaget jeg etter en tur på Biltema for mange år siden

kjøpte 2 flasker der ...fa...for noe dritt ..sotet inn i granskauen + drit dårlig varme!

krøp sakte tilbake til G-sport og fikk fatt på noe skikkelig rødsprit som dag og natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mest ute om sommeren, er det "gass som teller"  that's about it really ;D

kjøper en 3 sesongs gass som Andre nevnte, så klarer en brasene i de fleste tilfeller..

har brukt gass masse om vinteren ..men da har jeg pakket gassen inn i soveposen min

det funker bra ;D

Det har jeg og gjort. Puttet den i posen når jeg la meg i teltet. Funker bra til å begynne med i alle fall.

Nei som nevnt en millard ganger nå :D Gass om vår-sommer-høst og parafin/bensin om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...