Gå til innhold

Kommentarer til Fluebindecupen Runde 1 - Aurivillii Dun + Valgfritt mønster


Rune Stokkebekk

Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!  

201 stemmer

  1. 1. Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!

    • Torben Berg-Sørensen
      3
    • Kalle
      6
    • Torbjørn K. Meløe
      6
    • Sigve
      14
    • Rune D
      3
    • Pete
      0
    • Henning
      6
    • Robban
      23
    • Tony Pedersen
      3
    • Igor Soldo
      11
    • Håkon Halvorsen
      0
    • Aardal
      0
    • Bjorni
      4
    • Mr. Hunk
      11
    • Hunderørret
      6
    • Double Action
      15
    • Øyvind T
      4
    • Bjørn Roar
      1
    • Andre L
      2
    • Rudix
      3
    • Magnum 44
      13
    • Fluenes Herre
      13
    • Reile
      4
    • Sandro
      3
    • Lasse 18
      14
    • Arvlar
      1
    • Omland
      3
    • Are Lorentzen
      14
    • Tor Arne
      3
    • Mårten
      2
    • espen_gunner
      1
    • Clarense
      0
    • martinrosen
      1
    • joastro
      3
    • KT
      4
    • alxxzndr.stb
      1
    • Tåmy
      1
    • dj pg
      1
    • Roger Østberg
      4
    • bigo
      9
    • kens
      2
    • AndréL
      1
    • Mikael
      0
    • Åboren
      0


Anbefalte innlegg

  • Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har god tid til å komme med enkle tilbakemeldinger i morgen formiddag. Gjør det da!

Sigve. Viktig å bemerke. Fluen din fikk ikke 4 i en skala fra 1 - 10. Da var den mye bedre. Men vi måtte bli enige om en rangering. Der en måtte få ti for å bli rangert først. Nestemann ni osv. Hvis poenggivning hadde vært gitt som en karakter, hadde det vært mye jevnere. Dette er plassiffer. Der mest poeng er best. Jevnt var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA HAR JEG TATT MEG TID TIL Å GI EN TILBAKEMELDING PÅ ALLE AURILILLI - DUNS. Jeg bemerker at dette nå er mine synspunkter av de tre i dommerpanelet. Jeg beklager at det er mye fokus på negtiave ting. Det blir slik i ei bedømming! Prøver å være konstruktiv samt gi litt tips til hva det bør jobbes med. Håper ingen blir lei seg. Det er lov å være uenig, samt spørre å grave både på nettet, PM og telefon (95102704).

Håper jeg ikke har gjort noen urett. Si fra hvis noen har fallt ut:

Torben Berg -Sørensen: Ei fin fallskjermflue. Du kunne brukt en litt mindre krok, eller utnyttet kroken litt bedre.

Jeg liker kroppsfasongen. Noe skjevt fallskjermhackel, med noen sprikefibre. Fin vinge! Halen er fiskemessig fin.

Konkurransemessig her skulle den vært mere stilren og rett. Helhetsinntrykket mitt er meget bra.

Kalle: Du har laget ei meget fin fiskeflue Kalle. Konkurransemessig her, blir det for uryddig hale og klumpete Thorax.

Thoraxen er nok også plassert noe langt tilbake. Balanserer bra på vannet da, men estetikken i en konkurranse krever

annerledes.

Torbjørn K Meløe: Pen vinge og pent bundet hackel (noen fibre som trekker konkurranse ned. Litt løs dubbing og for

stort . Flua di fisker kjempebra. Men blir vakrere her med tettere dubing og smalere proposjoner på kropp.

Microfokus på surr av hode. Dubb helt fram og knyt!

Sigve: Ei meget flott fallskjermflue! Hackelet bikker noe framover istedet for å være paralellt, du var anelse uheldig med

starten av dubbingen. Vingematerialvalget gir deg ikke nok kredtitt for utseendet ditt her (tror nok fisken driter i det).

Rune D.: Pen fiskeflue. Noen skjønnhetstrekk her: Noe pjuskete hackel, litt skjev ribbing og litt for mye bindetråd på

vingeanlegg og bak halen.

Pete: Igjen ei flott fiskeflue. Fin proposjon på kroppen. Hale bra. Hackel helt greit, selv om en del fibre er klemt oppover.

Ellers er vingen litt lang og Thorax litt for langt tilbake.

Henning: Meget flott fiskeflue. Skjønnhetstrekkene som trekker ned er. Litt for lang hale, litt uheldig med oppstart på

dubbingen. Kroppen var pent proposjonert. Hackelet er fint. Men trekk for å ha trimmet det litt for mye for å oppnå det ;-)

Krymp hodet.

Robban: Ei utrolig flott teknisk bundet flue. Tilbakemelding på forbedringer. Overgangen på dubbingen

abdom - thorax, mindre hode!

Tony Pedersen: Igjen ei flott fiskeflue. Konkurransemessig her, blir det litt for lite tet dubb og for langt uryddig hackel.

Igor: Noen fluer bare liker mann. Dette er ei slik flue. Konkurransemessig her kunne det vært slankere kropp og kortere hackel.

Et tips. Jeg ville vurdert et stivere hackel i kofferten??

Håkon Halvorsen: Ei flue som fanger fisk! Konkurransemessig her har du noen momenter å jobbe med. Bruk mindre dubbing

på tråden. Mye lettere å lage tette proposjonale kropper da. Jobb mere med hackelanlegget rundt vingen. Da blir hackelet

jevnere surret.

Aardal: Ei flue som helt klart fisker. KOnkurransemessig her, har du noen ting å jobbe med. Avslutt kroppen før krokbøyen, da

får du mere løft på halen som peker nedover. Du har en del å jobbe med dubbingteknikk, kansje du bør vurdere et mykere

tørrfluedubbing. Konkurransemessig (og litt fiskemessig ;-) Bør hodet gjøres minimalt på disse fluene.

Bjorni: Du er en erfaren fisker som tar mye fisk på fine fiskfluer! Konkurransemessig her, mangler det litt på ryddighet på

hackel ving og hale. Litt langt uryddig og nedtrimmet hackel. "fiskeløft" på halen. Vingrfibre som har spredd seg litt.

Ikke trim hackelfibre!

Mr. Hunk: Du nærmer deg øyet her Mr. Hunk. Meget bra hackel, bra hale - noe for lang! Vingen er bra Du skal jobbe med

dubbingen. Litt tettere dubb. Vær spesielt nøye med oppstarten, surr inn noen dubbfibre før du tvinner for å unngå

"løsposen" ved halen.

Hunderørreten: Bra flue - bra fiskeflue! Du bør være mere nøye når du velger halelfibre, her har du  valgt ut noen med krøll

som gjør halen uryddig. Dubbingen kunne også vært mere kompakt, men like tynn. Du trimmer vingen som meg, men burde gjort

det som Andrè her;-)

Double action: Meget flott flue jeg gjerne skulle hatt i boksen. Konkurransemessig her er hackelet noe for langt og thorax "lang" nok.

Pent dubbet, selv om et kritisk øye ser en liten skjevhet i ribb.

Øyvind T: Ei meget fin flue akkurat etter min smak når jeg ser i boksen. I konkurransen skulle du gjern flyttet vingeemnet nærmere

øyet og planet hackelet enda mere.

Bjørn Roar: Du er en meget bra teknisk fluebinder. Du har vært nøye med hackellegging lengde på hackel, ving, ribb,hode og haler.

Likevel er det noe i mine øyne som gjør at helheten blir teknikk før estetikk. Uten å virke kritisk, synes jeg du skal slippe deg løs.

Tenk mindre bindefeil og binde vakker flue, da ville dette vært innertier.. Håper du skjønner hva jeg mener??

Andrè L: Dette tar du fisk på! Fluebindekonkurransemessig har du noen momenter å jobbe med. For det første dubbingen.

Bruk mindre dubbing i gangen, spinn denne godt. Da er det mye lettere å bygge en proposjonal tynn tett kropp. Dette gjør det

også enklere å bygge opp et bra hackelanlegg rundt vingen, som gjør at hackelet ditt blir bra.

Rudix: Du nærmer deg raskt å binde bra fallskjerm her. Du har en del å jobbe med når det gjelder hackel for eksempel. Dubb

noe slankere og tettere. Bygg et godt hackelanlegg rundt vingen. Da blir hackelet mye bedre. Tør jeg forslå et rettere og stivere hackel i kofferten også. Da blir det både stiligere hackel og hale. Tror også fisken vil sette pris på det ;-)

Magnum 44: Meget bra flue. Alle komponenter bra bundet! KOnkurransemessig er det litt lang hale og langt hackel. Selve hackelanlegett er litt for tydelig preparert.

Fluenes Herre: Noen fluer liker mann, andre ikke. Denne liker jeg. Flott flue, godt bundet. Konkurransemessig er det litt lang hale,

litt for stor thorax og anelse stort hode. Ikke trim hackel!

Reile: Bra fiskeflue. Konkurransemessig gjenstår det noen momenter på ren estetikk.  Vingemnet må her plasseres lengre framme,

da får du også dubbet en fin døgnflueproposjon på kroppen.

Sandro: Dette synes jeg er ei bra bundet flue. Konkurransemessig kunne dubbingen vært spunnet bedre og ribbingen vært jevnere.

Hackelet er også litt uryddig (ikke for fiske). (utenfor bindeteknisk - den blir litt grønn-brun. Synes du skal utvide kofferten med en

hackelfarve til.

Lasse 18: Rett og slett ei fantastisk flott flue. Skal et kritisk øye si noe. Litt ujevn ribb, jeg liker ikke trimming av hackelfibre!

Arvlar: Skjønner godt du tar fisk på disse. I denne kokurransen har du noen momenter du skal øve deg på. Du skal trene dubbing.

Bruk mye mindre på trådn og spinn den godt. Da blir det mye lettere å dubbe slanke proposjonale kropper. Spesielt thorax er for ballete. Jobb godt med slank thorax, enkel innbinding av vinge og jobb godt med hackelanlegg rundt vingen. Ikke bruk mange tørn på å bygge opp hode.

Omland: Du lager gode fiskefluer. I konkurransen har du momenter du skal konsentrere deg om. Dubbing av kropp og kroppsfasong.

Estetikk, forskjell på kropp og skuldre. Samt at hackelet er uryddig.

Mikael: Disse fanger fisk. I konkurransen har du noen momenter å jobbe med. Bruk mye mindre dubbing på tråden og spinn denne

godt. Da får du lett bygget opp slankere og mere proposjonale kropper. Unngå bruk av bindetråd bak halen slik.

Åboren: Bra at du stiller opp, selv om du er fersk som du sier. Noen momenter du skal fokusere på framover. Dubbing: Bruk tynt mye tynnere med dubbing på tråden. spinn denne godt. Da får du mange tørn på å bygge lekre kropper som er tynnere og finere. Du må ALDRI klippe hackel og hale spisser. Da er det bedre at de er for lange. Tips til slutt. Innvester i noe annet enn svart bindetråd og et hackel med kortere fiber. (du kommer likevel til å gjøre det snart ;-))

Are Lorentzen: Dette er nære øyet. Bta teknisk bundet. I konkurransen har du noe å jobbe med kroppen. Litt ujevnt dubbet i bakkropp. Litt for tidlig avsluttet før thotax. Litt for omfattende hode.

Tor Arne: Du binder meget bra fiskefluer jeg gjerne skulle benyttet. I konkurransen her er det noen momenter som faller igjennom. Litt utryddig  dubbing, spesielt på thorax. Flytt vingeanlegget nærmere øyet. "Slankere" vinge (noe også fisken liker;-))

Mårten. Dette er ei svært vakker flue Mårten. Den inneholder likevel noen momenter som trekker i konkurransen. En fint oppbygget kropp er ikke så bra dubbet i fronten av Thorax. Jeg ser bindetråd bak halen, og vingen er kuttet feil veien. En anelse for lange fibre i både hackel og hale.

Espen Gunnar: Du har bundet ei flue som fisker. Du har likevel noen momenter du skal øve deg på. Som mange andre her skal du øve deg på å spinne dubbing. Ta mye mindre på tråden og spinn dette godt. Da får man mye bedre tid og plass til å binde estetiske kropper. Bruk kortere og ikke så mange fibre i halene.

Clarense: Du har bundet ei bra fiskeflue. I konkurransen er det et par momenter du kan forbedre. Jeg ser bundetråd bak halen. Du bør dubbe thorax under og forbi vingeemnet, det blir vakrere ( og fisken liker det ;-)) Bruk mindre hode.

Martinrosen: Du har bundet ei bra flue. Jeg mener du har konsentrert deg mest om teknikk og nøyehet, noe som går litt på bekostning av estetikk. Slipp deg mere løs og tenk helhet! Slankere og bedre proposjoner på kroppen (som er meget bra dubbet) Halen bør ikke peke nedover.

Jaestro: Du har bundet en svært bra teknisk flue, som urettferdiggjøres noe pga et litt utydelig bilde. Fin proposjon på kropp, jevnt og fint hackel og hale med rett lengde. Forbedringer. Bruk litt "mindre" hackel og ving. Forleng thorax forbi vingenalegget og ned til hodet. Gjerne litt slankere kropp.

KT: Meget pent bundet flue. I konkurransen skal du jobbe med følgende. Bedre proposjoner på kropp. Slankere bakerst. Litt tynnere ving. Halen anelse vinkel høyere.

alexxzandr.stb: Du har bundet ei bra fiskeflue. I konkurransen har du noen momenter å jobbe med. Tettere spunnet og slankere kropp. Mye korterehackel og hale.

Tåmy: Bra du binder støv av bindeutstyr. Du vet hvordan en døgnflue skal se ut, og tar fisk. Bindeteknisk i konkurransen ar du noen momenter å øve på. Det viktigste her er dubbing. Bruk tynt med dubbing på tråden og sinn denn mere. Da blir det tettere og lettere å binde døgnfluekropp.

dj pg:Du har bundet ei bra fiskeflue. I konkurransen er det noen momenter som trekker. Litt ujevn dubbing. Litt langt hackel og hale. NB: Du bør utstyre bobbinholderen din med mere enn svart bindetråd ;-)

Roger Østberg: Pent bundet flue. bra hackel og fin proposjon i kopp. I konkurransen er det noen momenter du bør se på. Begynn kroppen helt der bøyen begynner. Jeg ser bindetråd bak halen. Bruk ferre halefibre, og begrens størrelsen på vingen noe.

Bigo: I dommerpanelet har jeg en forkjærlighet for dine fluer. De behager meg! Teknisk bra bundet. Ekstremt fin ribb. Du har lit lang hale. Anelse for fyldig ving.kroppen kunne vært noe slankere til å begynne med.

kens: Du tar fisk på disse kens. I fluebindekonkurransen har du noen momenter å jobbe med. Bruk mindre dubbing på tråden. Spinn denne godt. Da får du slankere og tettere kropp. Bruk mye mindre hackel. Lite er nok. Bind inn ving og hackel nærmere øyet.

AndrèL: Du har bundet ei flue som fisker. Konkurransemessig har du noen saker å jobbe med. Bruk mindre dubbing på tråden og spinn denne godt. Da får du slankere og penere kropper. (mere plass til alt). Du bør bruke mye kortere hackel og binde inn dette nærmere øyet. NB: Du børinnvestere i noe annet enn svart bindetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få bekrefte at du er treig ;D ;D

Det jeg mente. Jeg tror du har benyttet parapostwing her. Et glimrende glissent vingemateriale som fisker svært bra. Utseendet derimot på parapost blir litt grovt og krusende. Da blir foreksempel drywing mye mykere og estetisk, slik som vingen til Andrè. Derfor mener jeg at vingen din var fin. Men valget av dette materialet gav deg ikke full kreditt for den tekniske utførelsen. Det var ment like mye som et tips til andre når de sturderer resultatene her. Hvis de ikke har så stor materialkunnskap, kunne de tro du ike bandt vingen så fint. Derfor er det jeg sier at materialvalget ikke ga deg full kreditt.

Skjånner du mere? Det er lov å være uenig å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at det var mye å skrive og at jeg ble litt kort her og der.. Det fine er at jeg skjønte alt ;D ;D

Jeg kommenterte bare dun`s over her nå. Husker ikke fluen eksakt nå bjorni. Men med kommentaren mener jeg at det ser ut som at noen få generende fibre i "fallskjermen" er trimmet vekk for å gi et penere inntrykk. Hvis det er gjort, så liker jeg ikke dette på ei slik flue. Sluttresultat av hackelet på en fallskjerm skal være hvordan det teknisk er bundet inn.

Når det er sagt - på mine fiskefluer, er jeg bare glad i litt rufs på en del av disse. Liker ikke hvis de blir for "Sverdrup dal" preget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det er nok riktig. Her er dere i gang med lupe og mikrometer mål skjønner jeg  :). Har ikke vært med på noe som dette tidligere. Lærerikt med kommentarene dere gir!!  Jeg forstår at en må være skikkelig skjerpa ved bindestikka for å hevde seg  og helst ha materialer av god kvalitet. Men, det er likt for alle  :) :) For dette er vel i realiteten mer en flue skjønnhetskonkurranse enn en fiskbarhetskonkurranse. På den annen side så er vel fiskbarhet umulig å bedømme uten å ha hovedommeren med, nemlig fisken.

Artig i  alle fall!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding Bjørnar. Slik en lærer av. Ærlige kommentarer til både andres og egen flue.

Synes også det var lurt å sette opp alle i innlevert rekkefølge. Kan en bla i bildene i en fane og lese kommentarene i en annen på en ryddig måte. Vet at dere "bare" skulle se på flue 1, men kanskje det hadde vært mulig å kommentere den valgfrie fluen på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få bekrefte at du er treig ;D ;D

Det jeg mente. Jeg tror du har benyttet parapostwing her. Et glimrende glissent vingemateriale som fisker svært bra. Utseendet derimot på parapost blir litt grovt og krusende. Da blir foreksempel drywing mye mykere og estetisk, slik som vingen til Andrè. Derfor mener jeg at vingen din var fin. Men valget av dette materialet gav deg ikke full kreditt for den tekniske utførelsen. Det var ment like mye som et tips til andre når de sturderer resultatene her. Hvis de ikke har så stor materialkunnskap, kunne de tro du ike bandt vingen så fint. Derfor er det jeg sier at materialvalget ikke ga deg full kreditt.

Skjånner du mere? Det er lov å være uenig å ;)

Jeg har da ikke vinger så hvordan kan det påvirke mitt utsende ;D

Fikk bare med meg at det var Drywing. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at dere ikke ser ut til å vill fly på meg ved elvebredden ;D ;D

Det kan være stor forskjell på fiskefluer og idealfluer. Det er jeg enig i. Det har jeg også prøvd å kommentere litt.

Skal man rangere 43 bidrag, må man nesten ta med alt. Likevel blir det også litt synsing. Tenkte også at for noen kunne det være greit å få et tips å skjerpe seg på.

Dere kan godt ta en utskrift og gå gjennom bidragene. Kansje er det flere tips å hente. Kansje ser dere at jeg har gjort feil! (noe som er svært tvilsomt....jeg er jo trønder ;D)

Skal se om jeg klarer å gi tilbakemelding til alle mann på valgfri. I løpet av helgen. Da må jeg ta meg en pils og være våken sent... noe som sansynligvis skjer! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg klarer å gi tilbakemelding til alle mann på valgfri.

Skjønner det kan være mye jobb, men hva med å lage et slikt oppsett fra alle dommerne (eller som en felles uttalelse) på begge fluene i hver runde? Kanskje dere likevel noterer noe, og for min del så er det ikke noe som trengs å renskrives egentlig. Feks "rotete kropp, kort vinge, stygg hale, sexy hode, potensielt en ekstremt dårlig fiskefanger" ;) Eller noe sånt. På den andre side, så ønsker jeg ikke at dere skal føle det blir så mye jobb at dere ikke gidder igjen. For dette er moro, karar!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tilbakemelding, håper det forsetter igjennom hele konkurransen (mye sein pils på deg Bjørnar, men må man så må man  ;D )

Jeg håper på lære noe og ta ihvertfall 1 poeng fra dommerne  ;) .. Men det viktigste er at flue funker rundt sankt hans og at slike tiltak som denne konkurransen gjøre at jeg har flere hjemmelaga fluer som funker, enn kjøpe fluer i flue boksen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre Espen. Fortjener du poeng skal du få det. I mellomtiden skal du iallefall få konstruktive tilbakemeldinger. Derfor blir dette konseptet nyttig uansett poeng!

Det fine med fluefiske er at man kan holde på i en mannsalder og lære og lære. Jeg har sittet med fluefiskesiden i fanget i kveld og lært mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei må bare begynne å si at detta var dødskuult. Må takke alle som stemte på meg, dette er jo kjempemorro. Har jobba som et esel i tre uker nå(mangler bare et svimerke på høyre skinke med logo, property of...) uten tilgang til nett så ingen må misforstå å tru at jeg er arrogant eller noe. Har bare hatt en radio og Fjordland middag til rådighet så ikke så lett å blande seg inn i denne tråden, sorry for det. :'(.

Sikkert feil tråd å legge ut i men,,,,,,,

Nå er det bare å stålsette seg til neste runde, dæven så mange dyktige fluebindere det er her, prestasjonsangsten som Thorbjørn nevnte begynner å melde seg.

Ville egentlig ikke bli med her , men ser nå i ettertid hvor morro dette er , og at det er en perfekt mulighet til å fylle boksen med obligatoriske fluer og nye mønstre og insp fra alle andre, nesten det viktigste er inspen fra dere andre. :) :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...