Gå til innhold

Kommentarer til Fluebindecupen Runde 1 - Aurivillii Dun + Valgfritt mønster


Rune Stokkebekk

Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!  

201 stemmer

  1. 1. Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!

    • Torben Berg-Sørensen
      3
    • Kalle
      6
    • Torbjørn K. Meløe
      6
    • Sigve
      14
    • Rune D
      3
    • Pete
      0
    • Henning
      6
    • Robban
      23
    • Tony Pedersen
      3
    • Igor Soldo
      11
    • Håkon Halvorsen
      0
    • Aardal
      0
    • Bjorni
      4
    • Mr. Hunk
      11
    • Hunderørret
      6
    • Double Action
      15
    • Øyvind T
      4
    • Bjørn Roar
      1
    • Andre L
      2
    • Rudix
      3
    • Magnum 44
      13
    • Fluenes Herre
      13
    • Reile
      4
    • Sandro
      3
    • Lasse 18
      14
    • Arvlar
      1
    • Omland
      3
    • Are Lorentzen
      14
    • Tor Arne
      3
    • Mårten
      2
    • espen_gunner
      1
    • Clarense
      0
    • martinrosen
      1
    • joastro
      3
    • KT
      4
    • alxxzndr.stb
      1
    • Tåmy
      1
    • dj pg
      1
    • Roger Østberg
      4
    • bigo
      9
    • kens
      2
    • AndréL
      1
    • Mikael
      0
    • Åboren
      0


Anbefalte innlegg

Ettersom noen ønsket tilbakemeldinger også på de valgfrie fluene. Har jeg nå laget korte tilbakemeldinger på alle.

På disse fluene har vi ingen kopi. Vi har ingen regler. Derfor må jeg få si at dette er basert på synsing. Det blir meget subjektivt. Jeg har forklart hva jeg synes er vakkert, hva jeg mener fisker bra. Jeg har også vært såpass lite ydmyk at jeg har gitt noen bindetekniske tips.

Jeg håper ingen blir sure og lei seg av kommentarene. Det er lov og spørre, kommentere og være uenige.

(PS: Etter å ha skrevet dette om dere, så kan jeg sansynligvis aldri vise fram fluer jeg selv har bundet ;D Jeg kan sansynligvis heller ikke stille å¨Villmarksmessene uten å risikere juling ;D ;D)

PS2: Det var mye arbeid, så jeg har ikke giddet å lese korrektur!....håper ingen har fallt ut!

PS4: Der det ble rare firkanter, var det smileys i teksten. Noen glade og noen sure ;D

Torben Berg-Sørensen

Tror du var et offer fordi du la ut først. Du la da bare ut enda en fin fallskjermvariant. Tipper du hadde prøvd med noe annet senere i konkurransen.

Kalle

Fin fiskeflue med fin v-ving. Etter min smak er det litt for stor kontrast mellom farve på cdc og kropp. Men smaken er som baken. Fisken vil helt klart like denne.

Torbjørn K Meløe

Et kreativt fluemønster. Jeg har ikke sett lignende før, og er usikker på hva jeg si den skal benyttes til. MEN: Den er utrolig flott bundet teknisk. Pent! Nydelig hackel. Selv ville jeg valgt et mykhthackel på ei lignende flue??

Sigve

Som sagt: Noen fluer liker mann. Andre liker mann ikke. Denne synes jeg av en eller anen grunn er nydelig. Flott og kreativ klekker Sigve. Pen trailing shuck. Tror nok denne ”shucken” fungerer best på mothakeløs krok som du benytter her. Hvis ikke ville den godt inni spissen og lage en navlelodott. Jeg vil nok kopiere noe av konseptet!

Rune D

Pen klekker som vil fiske bra. Bygget på princepsprinsippet (pent ord?) Bankers på formiddagen under klekkingene. Liker sightspotten.

Pete

Pen fiskende bra loopwingklekker med ekstra survivelsuit. Et tips. Trykk flua enda mer mot øyet. Da blir hodet ikke så dimensjonert og det blir bedre proposjonert flue (tror fisken ikke bryr seg like mye som meg)

Henning

Pen flue Henning. Pent bundet! Likevel skal jeg her være bunn ærlig. Jeg forstår ikke helt hvordan denne blir liggende på vannet!! Et tips og forsøk til deg. Prøv å snu kroken stikk motsatt vei. Jeg tror du får en spennende dun. Håper du skjønner hva jeg mener!!

Robban

Robban…….. En virkelig lekkerbisken av ei flue. Denne likte jeg utrolig godt. Så enkel, men likevel så innovativ. Ser mye nytt i alt det gamle her. BRA! Pent bundet er den også.

Tony pedersen

Ei lekkert bundet flue med forseggjorte detaljer. Jeg skal være ærlig og si at heg ikke er helt enig i farvesammensettingen med deg. Men se hvor denne flua lukter flyteavtrykk.

Igor Soldo

Pent bundet og nytenkende kreasjon. Det er bra. Personlig synes jeg det blir for store kontraster på farvesammensetningene. Men er sikker på at ei slik flue en dag vil lure opp en sær gammel stor gris.

Håkon Halvorsen

En plamervariant slår sjelden feil. Denne fisker. Du skal få to bindetips til meg. Når du lager palmer: Bind inn spissen på havkelet bak istedenfor stammen. Da vil de lengst fibrene komme ved øyet, noe som gjør seg på ei slik flue. Nåe du skal avslutte hackelet ved øyet, tar du enda en runde der før du stopper. Da ser det ikke ut som du avslutter med en halv hackelrunde ved hodet. Dette kan være et avgjørende bilde for fisken.

ΛΛЯDΛHL

Du har i utgangspunktet bundet ei pen nymphe. Tøff kropp der du snurrer garnet og får segmentering. Men kulehodet er alt for stort. Denne flua vil gå rett ned der jeg fisker. Den vil ikke fiske på tur ned… Mitt motto: Smått er nåkk!

bjorni

En meget pen fiskende aurivilli bjorni. Skulle gjerne hatt slike i boksen. Flua er ikke veldig nyskapende, men liker blandingen av skrint cdc og hadkel. Bra.

MrHunk

Du har bundet ei eksepsjonelt vakker flue. Denne er ikke lett å binde like vakker. OK. Jeg kan skimte en ujevnhet på knutene i heklingen. Men proposjonene er perfekt. Noe som er vanskelig så det holder når man hakler slikt dødt materiale. Perfekt hackel og dubb. ”Snæksi” trailingchuck er pluss. Det eneste minuste fra mi side er dustete. Jeg synes slike fluekropper er lite fiskende! Ellers var dette bestått.

Hunderørret

Dette var en fin ”no hackel” aurivillie.  Tror nok fisken liker den. Min mening: Når du først lager en såpass flott no hackel, kunne du holdt deg til en tredel av cdcfibrene på hver side. Det kan gjerne være mer enn de tre føttene. Men du har plassert nok!

double action

Du demonstrerer her ekstraordinær fluebindeteknikk. Da må du forstå at vi ser ekstraordinært på den  Dette er vakkert. Spessielt er jeg imponert over en vakker vinge. Fluevalget er ikke innovativt. Det er et kjent mønster som er bundet før. Helhetsinntrykket er at den bør være slankere for å fiske bra. NB: Du er en dyktig fluebinder!

Øyvind T

Du har bundet ei flytenymphe som er meget bra bundet. Hackelet er flott bundet inn og nedbundet på oversiden. Jeg er sikker på at fisken lar den falle i smak. I mine øyne. Er det likevel alt for mange bein. Selv om en bevegelig nymphe kan illudere mange bein, har den bare seks. Ei mer diskret slik nymphe troe jeg vil overumple enda mer sær gammel stor fisk.

Bjørn Roar

Du har rett og slett bundet ei nydelig marflo Bjørn Roar. Egentlig leverer du bildet til feil mann hos meg- Jeg lever i ”marfloland”. I mine øyne er marflo mer bevegelig i ledd og bein. Men flua var en høydare generelt!

André L

Dette er ei flue du garantert vil lure ørreten med. Estetisk skulle jeg gjerne sett en mer tapert kroppsfassong, og et mer glissent vingeanlegg. Jobb med det neste gang.

Rudix

Det der var en morsom Danica? Variant Rudix. Du har fått til en fin tapering på den forlengede kroppen. Etter min smak har du noe for fyldig skulderparti. Mer diskret der. Personlig er jeg ingen stor tilhenger av paraloop. Men nøytral som jeg er, var hackelet pent bundet. Morsom måte å sette inn V-vingen under loopen slik.

Jeg vet ikke hvilken teknikk du bruker på forlengelsen. Er den stiv eller myk. Litt for tydelig dimensjon på dubbingen på denne. Men det abhenger litt av teknikkvalg. Jeg vil gjerne høre.

Magnum44

En pen vårflueklekker som fisker bra. Skulle gjerne hatt et Par slike. Jeg liker kombinasjonen cdc loopen og flytevest bak, samtidig med at du har satt på detaljen med den hvite spotten for fiskeren. Søt liten detalj at du har tusjet ”skallen” på den. Synd at ikke rapphøne er med. Noen få slike bein hadde gjort susen, men du kunne kompensert med å rufse ut thorax enda mer her. Bra!

Fluenes Herre

Ei nydelig bundet. En ”søt” trailing chuck, etterfullt av en meget smakfull og pen bakkropp. Jeg liker måten du ar bundet inn ryggskjoldet på. Pent hackel.

Skal jeg lete fram noe å utsette. Jeg ville valgt en mørkere , mer skitten , cdc. Jeg ville hatt litt mindre hackel. Jeg ville valgt en lysere bindetråd.

REile

Det der synes jeg var ei meget pen døgnfluenymphe. Fine proposjoner. Jeg liker nymphedubbingen akkurat slik. Litt levende – gjellepreget. ”Pene ben”. Passe stort mørkt ”klekkenympheskall”. Skal jeg trekke noe, må det være at den valgfrie her ble litt lite innovativ. Ikke noe spennende nytt – håper du skjønner hva jeg mener.

Sandro

Hvis jeg ikke skal være ærlig Sandro, er det ikke noe vits i at jeg sitter og gjør dette. Mitt førsteinntrykk var at dette ikke var noe særlig pent. Den såg litt rotete ut med ujevn ribb. Likevel: Det er bra du tok det andre bildet. Du viser en utrolig flott hale, og en ekstremt fiskende måte å binde inn hackelet på. Det blir litt ulv i fåreklær. Denne flua gir nemlig et meget bra bilde på vannet. Den flua kommer til å bli foretrukket av fisken. Bind gjerne flere slike! Et tips til slutt. Prøv å dubbe en anelse tykkere thorax enn bakkropp, selv om du har hackel rundt den. Da blir helhetsinntrykket mye bedre (kanskje også for fisken).

Lasse18

Ei ekstremt bra bundet flue Lasse. Meget tøfft at Dunnen er på veg ut ”av sitt gode skinn”  Se bare på den vakre detaljen der du blander inn vingen i cdc`en. Flott.

Min kritiske sans, er : Etter min smak er det litt for kraftig hale!

Ettersom denne sannsynligvis vil fiske best opp ned, ville jeg tynnet ut litt av hackelet på den siden som skal ned (min mening)

arvlar

Jeg skjønner godt at du har tatt en god del fisk på denne jeg. Den rosa foamen kan være hvilken som helst farve da fisken ikke ser den. Hvis du ser rosa godt, bruker du det. Hvis jeg gjør det får jeg ørefik av kompisen

Noen bindetips. Etter min smak…aldri trimme hackelet til rett lengde. Har du ikke korte nok fiber så innvester i nakke. Min smak sier at du må jobbe med å få ned dimensjonene på for eksempel skuldre og hoder. Bruk mindre dubbing på tråden.. Innvester gjerne i tynnere bindetråd. Sørg for å få mer plass ved øyet. Håper du ser at dette er konstruktiv kritikk ;-)

omland

Ei pen flytenymphe, klekker Omland. Jeg liker spesielt diskresjonen på hale og bein. Her synder mange. Selv er jeg også glad i bruk av foam som funksjon i fluene. Den stubben som stikker fram vil jeg tro hjelper på oppdrift og flyt. Skal jeg være ærlig (det skal jeg jo – er ikke pent å lyve – sliter jeg litt med innbindingen av vingen der – slik. Forklar meg gjerne.

Mikael

Ei pen fiskende dun Mikael. Selv liker jeg også tradisjonelt hackel bundet glissent over dubbet thorax. Pen hale!

Bindetips fra meg til deg. Tren med bindetråden. Jeg er ikke så glad for surringene bak halen. Dubb tettere og tynnere med mindre dubbing på tråden (bruk gjerne voks). En fin morsom vingevariant. Men den skulle vært mye tynnere og halvgjennomsiktig!

Åboren

Du sier at du er ny på fluebinding.. Du har for øvrig ennå bare et innlegg ennå! Dette er forumet du skal engasjere deg i for ikke fortsatt å være ny.

Du skal få noen fluebindetips fra meg: Du har dubbet en tett og fin kropp. Jevn og fin ribbing. Bra: Du bør starte kroppen litt lenger fram på kroken, slik at ikke halen peker nedover. Så noe viktig: Du bruker alt for langt hackel. Dette har du i tillegg trimmet med saks – det må du aldri gjøre. Et døgnfluehackel skal ha fibre som er kortere enn kroppen. Har du ikke slike fjær ennå, anvefaler jeg deg å anskaffe det. Da blir alt mye morsommere.

Are Lorentzen

En meget fin klekker Are.. Meget fin. Jeg liker disse ”stalkupp# klekkerne. Godt posjonert trailing chuck og flotte vinger som  nesten har sluppet taket i nympheskallet. Synd du ikke har med bilder fra undersiden også. Vi ser ikke hvordan du har løst kropp og thorax.. Hemmeligheter???  Jeg sier ikke at det er bedre. Men selv har jeg på slike bundet inn et par ”strutserunder” for å få med antydning til nympheskuldre.

Tor Arne

Nobodyvariant eller klinkhammervariant?. I så fall blir dette en bastard  Fin klekker med diskret tynn kropp og fine proposjoner. Etter min smak burde du ha brukt mer av kroken til kroppen din (alternativt en krokstørrelse mindre). Vær også nøye å kamuflere bindetråd på thorax med dubbing når alt er bundet inn. Litt mer glissene vinger liker jeg personlig også. Hva ørreten liker er kanskje en annen sak?

mårten

Hva skal jeg si Mårten. Rett og slett en strøken klekker. Nydelig bundet. Skulle hjerne hatt et dusin slike i boksen. Bra! Strøken blanding av cdc og hackel.

espen_gunner

Ettersom du ønsker å lære noen triks, så skal du få det espen gunnar. For det første, må du lære deg å bruke mye kortere haler på slike fluer. ¾ av kroppslengden er nok. Det andre du skal se på er hvor du binder in hackelet. Her er alt klemt inn til krokøyet. Dette gjør at du får lite plass til alt, og bindingen blir vanskelig. Let fram bilder av ei døgnflue og studer proposjonene. Hvor er skuldrene, hvor starter beina osv. Det er viktigere og riktigere enn det som mange ganger står i bøker. Start hackelet mye lengre inn på kroken. Du kan likevel godt dubbe på kroken fram til øyet og binde hackelet helt fram. Da blir det god plass. Flua ligger stabilt og pent på vannet. Håper du skjønner hva jeg mener…og er enig?

Clarense

En pen meget fiskende klekker, klinkhammervariant. Denne fluen foretrekker gjerne fisken ja. Skal jeg kommentere bindetekniske ting, Ville jeg forlenget thorax helt fram til hodet. Jeg ville hatt litt færre fibre i vingen. Jeg liker veldig bra de diskret cdcfibrene i halen. Litt uklart på bildet, men det kan se ut som du har klippet halen med saks? Hvis det er tilfelle liker jeg det ikke. Hvis jeg ser feil, beklager jeg at det ble nevnt (men alle sammen vet i alle fall et jeg ikke liker det )

martinrosen

Igjen en bra klekker som fisken garantert liker. Jeg liker vinge/ vingesekken din godt. Kombi med cdcloop og poly. Bindetips: Jeg synes du skal jobbe med proposjoner på kropp. Slankere både bak og fram. I tillegg til mer tapering. Flua blir da mere ”levende”. Du kan også bruke mye færre halefiber (husk originalen har bare 3 – så 3-6 er passende etter min mening)

joastro

Morsom kulehodepuppe. Denne tar du fisk på. Etter min smak, blir den likevel litt for ”ballete”. Jeg synes du skulle slanket den litt. Både på tykkelse og på mengde materiale. Da tror jeg den hadde fått enda mer levende uttrykk, samt at du hadde fått utnyttet fortyngningen bedre. Den dukker raskere. Men det kan godt hende jeg tar feil og at du har bedre smak og pirrer ørreten på en ypperlig måte med denne.

KT

Old style with new wings  Meget pent bundet tradisjonell aurivilli. Jeg har lite å utsette på denne flua. Det eneste får være at det ikke er nyskapende. Men morsomt at du trekker fram disse!

alxxzndr.stb

Du sier at du er fersk og ønsker konstruktiv kritikk. Du skal få bindetips fra meg.

Halen på slike fluer skal være mye kortere. På ei tørrflue – under lengden på kroppen. På ei klekker som her kan den være enda kortere. Gjerne halve kroppslengden.

Du bør venne deg til å avslutte flua tidligere. Hackelet er her klemt helt opp til øyet. Skaff deg god plass. Bedre med for mye enn for lite. Du kan også med fordel ha på dubbing før du binder inn hackelet. Dette gir et mye penere resultat (selv om det står annet i  fluebindeliteratur) –flua fisker bedre også!! Ellers bør du jobbe med å spinne dubbingen tettere på kroppen. Bruk gjerne voks på tråden.

Håper ikke dette ble mye. Men du ba om konstriktive tilbakemeldinger. Det er bra det! Da kan du trene og utvikle deg videre. Jeg gjør selv det 

Tåmy

En morsom og nytenkende variant. Det liker jeg. Tror denne kan bli spennende å fiske med under klekking. Her blander du vårflue og døgnflue og klekkerstil…sandwish Jeg skulle gjerne sett noe mer diskrete antenner, samt jevnere dubbing (er usikker på om du bevisst vil ha noe løsere dubb)

dj pg

Morsomt. Ordentlig morsomt. Meget pen og innovativ flue. Ordentlig strøken bundet..Bra. Perfekt glissen vinge.

Jeg ser hva du prøver på med denne flua. Høytstående dun med føttene pent plassert på filmen. Jeg er usikker på om jeg har nere trua på denne eller bredt tradissjonelt nedklippet hackel. Hvis du har fisket med den, vil jeg høre erfaringene dine.

Roger Østberg

Svært pen og pent bundet klakker. Fine detaljer. Jevnt hekklede bakkropper blir pene og se på!

To ting. Kamufler thorax bedre med dubbing. Jeg ville brukt mer av kroken med kropp, eller brukt en krokstørrelse mindre. Det er noe man skal passe på med denne kroktypen.

bigo

 Bigo.. dette synes jeg var en utrolig nydelig ”stillborn”. Jeg skulle gjerne hatt et dusin av disse. Kombinasjonen av den pent utbørstede dubbingen og cdcfibrene er rett og slett nydelige. Du har momenter fra døgnfluer, med en stilren hale. Vårflueproposjoner er det på selve flua. Multiklekker. Som jeg sa sist. Jeg liker fluene dine!

kens

En bra fiskeflue av en klinkhammervariant. Den er bankers i juni. Hvis du skal bedre momenter på den, Mener jeg du skal korte inn halen og bruke ferre fibre der. I tillegg til å slanke ned skuldrene noe. Pen bakkropp. Pent hackel og glissen fin vinge.

AndréL

En morsom og kreativ variant. Dessuten er jeg vel den som elsker rådyrhår mest av alle og ble sjarmert av at du benytter det. Du skal få to rådyrtips til meg her. Du bør korte inn rådyrvingen en del her. Den blir litt lang, når den er såpass stiv, tar dem ”overtaket” på flua.

Ellers MÅ du skaffe deg en hairstacker. Da får du banket rådyrhårene så de blir like lange i enden. Da blir det 300% forbedring på utseendet. Det finnes dyre og billige hairstackere. Den villigvarianten som er sort og ”kantete” er den beste for rådyrhår. Da den har størst åpning. Da har jeg kun erfart guideline sine (til de som leser dette - ikke kom med merkeproblematikk her. Det er et viktig bindetips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

HEI!

Enig i alt.  Når det gjelder rosa, så har jeg ingenting å bevise.  Godt gift og 3 barn, he he.  Mere for å se flua i hvitt skum, men selvfølgelig har jeg en del andre farger, samt at mine fiskekammerater er særdeles overbærende.  Nytter ikke å mobbe når det er jeg som drar fisken (skryt).  Takk for kritikken og ha en riktig god kommende helg.  Mulig det blir en sjø ørret.

Arvlar ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingen Bjørnar! Veldig hyggelig at du har tatt deg tid til det :) 

Når det gjelder den valgfrie flua, så er det vel ingen typisk fiske flue. Mer et forsøk på å være litt original…

Ellers så vil jeg si at det er høyt nivå på en del fluebindere her!

Veldig morsom konkurranse. Lykke til i runde 2 alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudix

Det der var en morsom Danica? Variant Rudix. Du har fått til en fin tapering på den forlengede kroppen. Etter min smak har du noe for fyldig skulderparti. Mer diskret der. Personlig er jeg ingen stor tilhenger av paraloop. Men nøytral som jeg er, var hackelet pent bundet. Morsom måte å sette inn V-vingen under loopen slik.

Jeg vet ikke hvilken teknikk du bruker på forlengelsen. Er den stiv? eller myk?. Litt for tydelig dimensjon på dubbingen på denne. Men det abhenger litt av teknikkvalg. Jeg vil gjerne høre.

Ja. En Danica var det  ;D Om du sier det kan være det. ;) Som kystfisker som for det meste har holdt meg til SØ så er insektkunnskapene mine på mygg og maur nivået. Altså de kjenner jeg igjen. ;)

Når det gjelder teknikken på forlengelsen så har jeg forsovet ikke sett denne før. Måtte bare finne en måte å gjøre det på. Skulle ha forsøkt flere forsøk på Flue nr 2, da jeg absolutt ikke var fornøyd. Men tiden strekker liksom ikke til så det ble den som ble bidraget mitt. ;)

Jeg spant rett og slett bare dubbingen i ei løkke og preppet det med head cement. Er sikkert en dårlig løsning. Sikkert ikke uten grunn jeg ikke har sett metoden før. ;)

Takker også masse for tilbakemeldingene. Du gjør en kjempejobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra kommentarer Bjørnar, flott du tar deg tid!

Jepp, comparadun flua er ikke spesielt spennende, men den fisker, og det er det viktigste for meg :) Har testet mot fallskjermfluer og foretrekker comparadun varianten med CdC og hackel , særlig for krok størrelse 12 og 14. Flua lander alltid riktig på vannet, er holdbar og CdC flyter... 2-3 surringer med CdC, så 2-3 surringer med hackel gjennom CdC. Skal være sparsomt av begge deler.

Skjønner ikke hvorfor ikke flere bruker dette mønsteret, mye kjappere å binde enn fallskjermfluer.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...