Gå til innhold

Kommentarer til Fluebindecupen Runde 1 - Aurivillii Dun + Valgfritt mønster


Rune Stokkebekk

Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!  

201 stemmer

  1. 1. Stem på dine 3 favoritter - Fiskbarhet og Kreativitet!

    • Torben Berg-Sørensen
      3
    • Kalle
      6
    • Torbjørn K. Meløe
      6
    • Sigve
      14
    • Rune D
      3
    • Pete
      0
    • Henning
      6
    • Robban
      23
    • Tony Pedersen
      3
    • Igor Soldo
      11
    • Håkon Halvorsen
      0
    • Aardal
      0
    • Bjorni
      4
    • Mr. Hunk
      11
    • Hunderørret
      6
    • Double Action
      15
    • Øyvind T
      4
    • Bjørn Roar
      1
    • Andre L
      2
    • Rudix
      3
    • Magnum 44
      13
    • Fluenes Herre
      13
    • Reile
      4
    • Sandro
      3
    • Lasse 18
      14
    • Arvlar
      1
    • Omland
      3
    • Are Lorentzen
      14
    • Tor Arne
      3
    • Mårten
      2
    • espen_gunner
      1
    • Clarense
      0
    • martinrosen
      1
    • joastro
      3
    • KT
      4
    • alxxzndr.stb
      1
    • Tåmy
      1
    • dj pg
      1
    • Roger Østberg
      4
    • bigo
      9
    • kens
      2
    • AndréL
      1
    • Mikael
      0
    • Åboren
      0


Anbefalte innlegg

  • Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

har tenkt å hive meg på cupen, men klarer ikke å ta klare bilder av flua.

Har ett EOS 400D kamera, med ekstra blits. Når jeg prøver å zoome så blir det veldig uklart!

Har prøvd med ark i bakgrunnen! skjønner ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som kan hjelpe en nybegynner i nød?

Hei! Gunnar Bingen la ut en tråd på Renaelvas Venner, du kan prøve denne linken! Det er riktignok med et 1000D, men mye er likt!

http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=2598.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags objektiv har du?

Hvis du kun har kit objektivet som fulgte med kamera, så gjør som følgende:

Sett flua i stikka

plasser en blå bakgrunn 20 cm bak flua.

belys flua med den sterkeste lampa du har i huset, eller flere.

trykk på knappen som heter WB på baksiden av objektivet ditt og velg "kunstlys"

Gå frem på objektivet ditt og still over til manuell fokus

still kameraet på funksjonen P på hjulet på toppen av kameraet

Drei det taggete hjulet i forkant av hjulet slik at du får frem blenderverdi rundt  8 til 11

Ta bildet.

Hvis du har stativ bruker du det. Har du ikke, så sett kameraet på noen bøker eller tilsvarende. Bruk selvutløseren på kameraet så du slipper små bevegelser,som fører til uskarpheter.

Du vil nå se at du har et utsnitt som er ganske langt fra flua, men du kan nå beskjære bildet (crope) så du får et tettere utsnitt. Hvis du ikke klarer og gjøre utsnitte, sender du meg bildene dine, så fikser jeg det for deg.

gisl-boe@online.no

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp, men syns ikke det hjelper spesielt mye!

Kan det være andre instillinger som kan være feil. Har rotet mye i instillingene og sikkert gjort noe galt.

Hvor langt fra flua tar du bildet?

Hei

Du har samme kamera som meg. Jeg har laget en boks med alu-folie i bunnen og på veggene (for å reflektere lys). Jeg har et blått ark bakerst i boksen (35 cm unna). Setter flua i stikka og kamera er ca 30 cm fra flua (huset altså, objektivet er kanskje 5 cm unna). Kameraet har jeg forøvrig på stativ, og bruker sånn selvutløser. Jeg setter to lys mot flua og i tillegg blits som peker på skrå mot ene siden av boksen. Jeg har som Gisle sier hvitbalanse på kunstlys, men bruker AV på hjulet oppå og bruker det andre hjulet til å stille inn mellom 12-18 (blender blir vel dette). Jeg bruker et 17-70mm objektiv. Du har kanskje det som fulgte med som er 18-55mm? Pass på at du ser at kameraet fokuserer på flua og ikke på noe i bakgrunnen (det ser du jo på de røde prikkene). Du har vel ikke slått av autofokusen? Har du et annet objektiv (feks 70-200 eller hva de er) så kan det hende du må lengre unna. 18-55mm har en nærgrense på 28 cm mener jeg (og det er vel til kamerahuset).

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? er det at det ikke blir i fokus?

Du har nærgrense på objektivet på ca 20 cm vil jeg tro. du kommer IKKE nærmere en det hvis du ikke har macroobjektiv.

Gode råd fra Erik her, som funker garantert. Om du bruker AV eller P betyr ikke noe, bare pass på blenderen er i området som beskrevet, for å få riktig dybdeskarphet.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre ut som problemet ditt er bevegelseuskarphet i sammen med for dårlig lys. løsningen er stativ, eller stabel med bøker.

AV eller P beyr ikke noe. Ville holdt på manuell fokus, da er det lettere og finne nærgrensen.

Selvutløseren er den nedre av 2 knapper til høyre for skjermen bak på kameraet. som er merket med enrunding med en liten strek på tvers

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mårten, fine fluer men hvor har du fått tak i de "Fluoro Fiber"? Likte glansen vingen fikk av de.

Hej.

Fluoro Fiber finns nog i dom flesta välsorterade flugbindnings butiker.

Ja det blir fin glans i vingen men jag hade inget annat passande material till vingen, Typ, poly, Aeroving eller dyl så det blev Flouro Fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja morsomt dette her. Forhåpentligvis så får jeg også en fisketur eller to i løpet av sommeren. Fikk bare 1 i fjor og da var det labert med fangst :(

I tillegg så har vi hatt innbrudd i boden og nesten alt av fiskeutstyr ble borte, heldigvis så fikk jeg beholde stengene, som tydeligvis ikke var av interresse for tjuven. Bindeutstyret hadde jeg heldigvis inne i leiligheten.. menmen, fikk jo dårlig med fisk på det gamle utstyret så får vel begynne å tenke på å kjøpe nytt nå snart!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...