Gå til innhold

Bra eller ikke bra?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hvordan kommer denne vinteren til å påvirke DITT ørretfiske tror dere?

For min del slår dette bare dårlig ut. Og på toppen av det hele er det lite snø i fjellet. Helldigvis er ikke vinteren over der på en stund og det kan enda komme mye til fjells. Ser jo noen mener denne vinteren er bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vanskelig å si, men jeg vil tro at mye av fisket også vil bli et resultat av hva slags vår og forsommer vi får. Får vi en varm og nedbørsfattig vår så kan det bli katastrofalt. Men med en litt nedbørsrik vår og en "normal" forsommer så tror jeg går fin-fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre eller dårligere... Kan det bli så mye værre og mer fisketørt enn det er akkurat nå? Så lenge det blir vår og isfritt snart, så er jeg fornøyd. Og det nærmer seg jo grasalt fort, derfor trur jeg det blir DRITBRA! Konsentrerte klekkinger eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trøndelag vil det bli som i "gode" gamle dager. Det er microlite snø i fjellet, men utrolig tykk tæle og tykke iser. Dermed vil snømengden som eventuelt kommer nå bety pent lite!

Sesongen kommer til å starte mye senere, og våren kommer til å dra ut lengre. Sommerklekkingene kommer til å bli utsatt med to-tre uker..akkurat som for ti år siden. Det fine med disse sommerene her oppe er at vårfluene overlever julien. Ergo blir det igjen en fantastisk senjuli og august... Gleder meg allerede.

De siste somrene har det vært ketchupflaska. Kjempefiske! Men bare i tre uker. Nå blir det jevnt bra fiske fra end of første uka i juli til - JUL!!

Når det er sagt, er det bare et par timer mellom kyststripa til svenskegrensa her da. Derfor kommer jeg til å fiske tidlig også i år. Må bare beregne noen fler helger ute mot kysten og øyene enn de siste årene. Som kjent er det her mildt! ;):) :) Aldri is på sjøen her, og svært ofte ikke is på ferskvann også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flommen som løser opp det meste drøyer slik at våren blir noe senere er bra for fjærmyggfisket. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Bortsett fra ødelagte kastehender da. Det er ikke godt for noe(n).

God bedring Bjørnar!

Hvorfor er det bra for fjærmyggfisket? Kan hende det er anderledes opp i dalen din men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være bra for fjærmyggfisket her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her starter normalt fjærmyggen litt forsiktig om en uke eller to ute ved kysten og steinfluene litt inni landet.

Ikke så volsomt men nok til å få litt vaking. De virkelig tunge klekkingene pleier å starte ca 10-20 april. Litt avhengig.

De årene som isen har ligget lengre en normalt så har ikke klekkingene forskjøvet seg så veldig men vært mer intenst.

Når først varmen setter inn her så skjer det fort. Det viktigste for oss her er regn i slutten av april og mai.

De siste årene har det vært for varmt og for tørt i mai. Dette er ikke noe synsing. I fjor var det 20 grader i vannene i starten av juni.

Nå snakker jeg om fisket i nærområdet ute ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På østlandet har det vært rekordkaldt, og mye snø siden lenge før jul, men siden snøen isolerer såpass bra er ikke isen tykk. Når det først blir mildvær renner snøen kjapt bort, og isen enda fortere, så jeg tror ikke det blir noe senere vår selv om det har vært en kald vinter. Som andre har sagt er det nok tiden nå fremover som er mest avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud forby nok en tidlig vår i allefall. Forrige sesong var mange steder TRAGISK :)

I nord hører jeg at isen ligger veldig tjukk på vannene i år pga kombinasjonen av kaldt vær og lite snø. Nå skal det begynne å snø skikkelig og, så det kan bli som det var for 10-15 år siden - dvs at sesongen begynner litt senere, men blir jevnt bra. På tidlige og varme somre blir det ofte en lei dødperiode på midten - siste ukene av juli og første uka av august. Alt av insekter blir stekt bort, og det er kjipe greier. Jag tror, jag tror på sommaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år er jeg veldig spendt på om vi får en volsom klekking av mygg når først isen går.

normalt er det jo isfritt fra midten av mars, og de første myggene  lar ikke vente på seg, tror derfor at i stedet for spredt klekkinger av mygg, istedet ender opp med store klekkinger tidlig.

men er også veldig spendt på hvordan sø fiske blir her nede, kan faktisk ikke huske at isen har ligget så lenge på sjøen som i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flommen som løser opp det meste drøyer slik at våren blir noe senere er bra for fjærmyggfisket. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Bortsett fra ødelagte kastehender da. Det er ikke godt for noe(n).

God bedring Bjørnar!

Dette innlegget sier litt om forskjellene her i landet. Jeg har i alle fall ikke klart og finne så veldig mye fjærmygg før vårflommen. Steinfluer derimot er det en god del av. Hva sier dere andre sørlendinger? Litt interesant dette synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud forby nok en tidlig vår i allefall. Forrige sesong var mange steder TRAGISK :)

Både enig og litt uenig med deg. I fjor ble det så varmt i slutten av mai og inn i juni, det var ikke bra. Det var 25 grader i sjøen i slutten av juni mittfjors i toppdalsfjoren :o 

Hvis våren kommer tidlig får man som regel noen nesestyvere før sommeren. Tror det var for tre år siden det var så fint i overgangen feb-mars og fjærmyggen begynte så vidt å vise seg. Hadde da noen dager med fiske hvor jeg fikk noen få og tenkte da at nå er det endelig i gang. Men så kom kulda igjen og da la det seg is som lå til langt uti april :D.

Det har jo gjerne vært tilnærmet isfritt her nededet siste tiåret. Gjerne litt is rundt jul og litt utover. Så når det ikke er is så kan man spørre seg når egentlig sessongen starter? Er det når klekkingene starter for alvor eller når man kan starte og fiske uten at det fryser i ringene? Tror du ser hva jeg mener ;)

I år er jeg redd isen kan ligge ut april og da har jeg mistet en måned av sessongen uannsett hvordan man vrir og vender på det.

Den varer ikke en måned lengre fordi om våren kom seint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...