Gå til innhold

Hva er den råeste 2`ern


Rune J

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, mener en god stang. :)

Var vel ute etter tips om noen hadde gode erfaringer med noen stenger som kan anbefales.

Har hatt meg en runde rundt, men ikke så mange som har inne klasse to stenger som jeg kan få

prøvd her jeg bor.

Så om jeg hadde noen alternativer å velge mellom kunne jeg jo tatt turen innom en butikk når jeg er andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er ikke så lett å annbefale en god stang i dag. Det er så mye som er bra og vanskelig å vite hva du foretrekker :)

Selv har jeg kun ei 2#, ei  gammel loomis imx. Den er morsom.

Personelig synes jeg dette blir i "letteste" laget for fisking. Blir litt for mye "mas" å holde å med.

Men for all del til sitt bruk er det gøy :)

Prisklasse tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Sage TXL 7'9, Scott G2 7'7, Burkheimer Trout 7'6 og Winston LT 7'9 er vel alle et trygt kjøp vil jeg tro

Kanskje glassfiber hadde vært et alternativ? Linker til 2 stk som lager veldig gode stenger iallefall :)

www.steffenbrothersflyrods.com

www.mcfarlandrods.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Pris er ikke så viktig.

Billig kan fort bli dyrt noen ganger.

(men for all del det finnes sikkert mye bra som er billig også)

Det viktigste er at stanga forsvarer prislappen.

Jeg prøvde en Slate 7'6''  #2  fra http://www.prima-villmark.no/

Den var på salg i høst mener jeg.  Men for listeprisen på kr 2000.- er det bare å slå til etter mitt syn.

Den var meget bra ! dyp, ultralett akkurat som en slik stang skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage TXL 7'9, Scott G2 7'7, Burkheimer Trout 7'6 og Winston LT 7'9 er vel alle et trygt kjøp vil jeg tro

Kanskje glassfiber hadde vært et alternativ? Linker til 2 stk som lager veldig gode stenger iallefall :)

www.steffenbrothersflyrods.com

www.mcfarlandrods.com

Her har du de fleste servert på fat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Slate elite #3 og liker den kjempe bra :)

Men glassfiber er jo også fristende å prøve.

Får ta meg en runde å prøve å få testet et par av de tipsene jeg har fått.

Nå kribbler det i hele kroppen etter å komme seg i gang med fisket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 2'er i sin tid jeg også, beregnet for den lille lokal-elva her.

Det viste seg fort at det var få dager i løpet av sesongen hvor det var såpass vindstille at det var særlig praktisk å benytte den, så den ble solgt.

Men er det totalt vindstille så er jo dette morsomme stenger i små elver  :)

Disse stengene er jo så lette at man knapt kjenner at man har den i hånda, og det har etterhvert blitt mye å velge i blandt disse også.

Ser at Guideline har en 2'er i sin Fario-serie, og hvis den er like delikat som de Fario-stengene jeg har testet så kan den være et godt kjøp  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kjøpte en 2'er i sin tid jeg også, beregnet for den lille lokal-elva her.

Det viste seg fort at det var få dager i løpet av sesongen hvor det var såpass vindstille at det var særlig praktisk å benytte den, så den ble solgt.

Men er det totalt vindstille så er jo dette morsomme stenger i små elver  :)

Disse stengene er jo så lette at man knapt kjenner at man har den i hånda, og det har etterhvert blitt mye å velge i blandt disse også.

Ser at Guideline har en 2'er i sin Fario-serie, og hvis den er like delikat som de Fario-stengene jeg har testet så kan den være et godt kjøp  :)

Den letteste jeg har er en Scott G 7'7'' #3 og den synes jeg blir spnkel til mye av mitt fiske.

Å stå i noe særlig større elv enn Åsta blir et jævla mas.  Men til gjengjeld, så brillierer den i mindre strømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fluefiske.net/forum/topic/30084-lps-702-2/

Prøvde en slik (T&T LPS 702) for noen år siden, og det var flott stang! Fikk ganske nylig tak i en slik i #3 til meg selv. Er sikkert fortsatt til salgs den i annonsen der. Eneste 2`eren jeg eier per dags dato er en Loop opti creek 8`2 som jeg går rundt og dytter med på stille dager, kul stang det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brukt Sage klasse 0 med et klasse 2 snøre i mange år. Superartig. Nesten 100% kroking med tørrflue på så lette stenger også. Tåler ikke mye vind, men kaster overraskende bra. denne og en klassisk loop (Danielsson) i Midge veier nesten INGENTING:) Tror IKKE glassfiber matcher denne komboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Sage klasse 0 med et klasse 2 snøre i mange år. Superartig. Nesten 100% kroking med tørrflue på så lette stenger også. Tåler ikke mye vind, men kaster overraskende bra. denne og en klassisk loop (Danielsson) i Midge veier nesten INGENTING:) Tror IKKE glassfiber matcher denne komboen..

Blir ikke litt masete å kaste med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Orvis har mange flotte stenger som sjelden blir nevnt. Sannsynligvis siden de ikke er veldig gode til å markedsføre seg i Norge.. hvorpå ikke så mange som har det kontra Sage. På nittitallet i Grenland var Orvis "The Shit", for noen er det det enda.

Synes de lager flotte og gode stenger. T3, Trident, Helios..

Ville absoultt ha vurdert en Superfine i klasse 2, 6 fot, full aksjon. Høres morsomt ut.

Noe for deg André, mtp navnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Synes Orvis har mange flotte stenger som sjelden blir nevnt. Sannsynligvis siden de ikke er veldig gode til å markedsføre seg i Norge.. hvorpå ikke så mange som har det kontra Sage. På nittitallet i Grenland var Orvis "The Shit", for noen er det det enda.

Synes de lager flotte og gode stenger. T3, Trident, Helios..

Ville absoultt ha vurdert en Superfine i klasse 2, 6 fot, full aksjon. Høres morsomt ut.

Noe for deg André, mtp navnet..

Vi bor i andedammen. Her er det koreaimport som er "The shit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva som er bra og kaste med og funskjonsområdet er en ting. Der er Korea "the shit".

Om jeg Kaster med Scierra'en, Redington'en eller Winston'en blir hypp som happ i en fiskesituasjon, men gud hvor mye bedre det er å skru av messingkorken, lanngsomt trekke opp det broderte, myke futteralet, rulle ut stanga, og kjærlig, del for del sette den varsomt sammen.. Terapi.. Og Terapi kommer ikke i en Corduratube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen som har anbefalinger for en rå toer stang og et bra snøre?

Har en relativt myk #3 idag, men savner noe enda lettere i noen ganger

til små elver og små fluer.

Hei !

Jeg har brukt lett utstyr i en middels liten stilleflytende elv ganske hyppig de siste årene.

Mitt beste råd for å få den "lette" følelsen er å bruke en relativt kort stang. Om det står #2 eller #3 på stanga har mindre å si synes jeg.

Jeg har hatt stenger som sier #3 men er stivere/kraftigere enn flere av de stengene  som andre merker med #4.

Når det gjelder snører i # 2 har jeg bare prøvd rio selective trout og Cortland Sylk. Liker absolutt sylk best.

De stengene jeg bruker med #2 line, som forøvrig er stenger som er klassifisert med både #2-#3 og #4 er følgende.

lettest først:

Hi level 7' #2  2-delt. Denne er en veldig lett, delikat 2-er dyp- herlig- rolig og utgått fra produsent, men det går sikkert å få hostet opp et brukt eks om du tar deg tid- billigstang ca 1600,- ny tror jeg .Kremstang etter min vurdering.

TFO proffesional 8' #2 denne er litt flatere i aksjonen men en virkelig bra og billig stang ( ca 1500.-) tror jeg. Fikk kjempebra score i tester sammmen med stenger til 4x prisen. Har målt den til en ERN på 3.0, den håndterer liner opp tom #4 Triangeltaper som er det tyngste jeg har prøvd på den. Gir også en lett og fin følelse.

Sage sp 389-5 dette er en dyp, rask, nydelig #3 stang som bærer greit lineklasse over og under. Lett- men pga lengden føles den som en størrelse "større". Drømmesstang! Vil tippe Slt og zxl har noe av det samme.

Hvis pris er off topic  kan jeg også anbefale deg splitcane. Det behøver ikke bli altfor dyrt heller. Har en Dickerson 7612 som jeg ofte har brukt #2 line på. Stanga er 7'6" er klassifisert som #4 men virker bra med liner fra #2-5. Den har så lett topp at den fungerer med #2 liner. Lengden gjør at dette oppleves som lett utstyr siden bunnen er relativt stiv og toppen myk på denne dickerson taperingen.

flyalf  her på ffn har ERN målt sin stang som er en dickerson 8012 og som er laget av samme bygger som min.

L. C. Parks, 8 ft 4 wt 2/2 bamboo,medium flamed copy of a Dickerson 8012 taper hollowbuilt. CCS: 2,53 / 70 og 2,63 foe topp 2. Vekt: 110g, topp: 17g, bunn; 93.

Stangen min er kjøpt på e-bay for et par år siden.

Han som har laget den L.C Parks selger fremdelse på e-bay og har brukernavnet "lcp7013"

Hvis det er den spesielt lette følelsen du er ute etter, ligger det en Dickerson 6611 på e-bay nå av samme bygger.

(6'6" #4 -tipper den kaster lettere liner som en drøm denne også):

Stengene ligger på ca $820-975, minsteprisen pleier å ligge på ca 600 daler, og dette pleier de ofte å gå for også.

Mitt beste tips til deg er likevel dette:

Test av forskellige lineprofiler og lineklasser på stanga gir ofte en "ny følelse" av hvordan den stanga du kaster med "egentlig" er.

Ville ha skaffa meg en #2 line sylk - og prøvd den på #3 stanga som du har. Da er det kanskje enklere å finne ut hva du savner/ønsker av stang til det letteste fisket ditt- Noen synes kjappe stenger er rått, andre synes langsomme, noen stive, andre igjen: Dype ;)

Carbon- glassfiber - cane!

U name it  :D

mvh Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winston WT bør vell nevnes i denne sammenhengen. De har nå kun 7" kl2 i sortimentet, men de har blitt laget som både 6`6",7`6" og 8" i kl 2. Den Gamle Scott G serien er også noe å vurdere hvis du kommer over en stang. Ebay er plassen å søke, evt her på forumet.

Begge disse modellene er lette små elv stenger, avh av lengde og klasse. Burde være mulig å få fatt i brukt til +/- 2500,-

Jeg venter selv på WT 8" kl2 og 6`6" kl3. Holder en knapp på 6`6", og tror den blir brukt mest til den lille elva de er tiltenkt.. Winston er heller ikke kjent for å ha underklasset stengene sine, så jeg tipper 6`6" stangen er like god med et 2er snøre.

Kan evt gi deg en raport når jeg har fått kastet og synset litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva som er bra og kaste med og funskjonsområdet er en ting. Der er Korea "the shit".

Om jeg Kaster med Scierra'en, Redington'en eller Winston'en blir hypp som happ i en fiskesituasjon, men gud hvor mye bedre det er å skru av messingkorken, lanngsomt trekke opp det broderte, myke futteralet, rulle ut stanga, og kjærlig, del for del sette den varsomt sammen.. Terapi.. Og Terapi kommer ikke i en Corduratube

.                         

Så du mener alt som kommer i en cordura tube ikke er brukanes???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...