Gå til innhold

Guiding og kjentmannstjeneste er det noe vi vil ha?


Gjest staffan@epost.no

Hva mener du??  

71 stemmer

  1. 1. Hva mener du??

    • Det er kjekt bare det kommer meg til glede....
      14
    • Guiding er noe dritt, da det avslører fiskeplasser.
      8
    • Guidene bør avsløre godstedene
      20
    • Guiene bør bare avsløre middelsfisket
      10
    • Guiding er noe dritt uansett vinkling!
      27


Anbefalte innlegg

Så lenge vi har strenge regler med motorferdsel i utmark vil ikke guiding bli noe problem. Guidene vil være der det allerede er godt med folk/lett tilgjengelig. Tror faktisk det kan virke prevantivt på uttak i allerede belastede områder. Flere fluefiskere med god økonomi gir mere tyngde mot politiske vedtak. :)

Herunder også samer med snøscooter for guiding vinterstid

Kan du venligst utdype dette litt mer? Litt nyskjerrig her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg vurderer å starte guiding på amerikansk vis i hemsila i år, med driftboat og full pakke. Tenker da først og fremst å legge beslag på strekningen fra telegrafen til flaket.

Er det da bare å kjøpe båt og komme igang, eller må man igjennom ei evig papirmølle for å få slippe til ?  ???  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å guide i Akerselva. Fordi jeg hvet hvor de skikkelig svære er. Tror det er en bra buisness med tanke på alle de som bor i oslo.

Det kan umulig slå feil, med den vakre elva og de nydelige omgivelsene . . . Gullgruve uten like  ;D

Laksen er på vei tilbake også, hører jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til regler om kjøring i utmark i forbindelse med guiding :)

Vinterstid er det åpne scooterløyper som gjelder. Det er ikke så mye guiding, men kanskje safari er det riktige ordet..

Når det gjelder barmarks kjøringen nordpå så finnes det noen åpne løyper hvor lokal befolkningen kan kjøre fritt. Dette er løyper som ikke er i fiske relaterte områder. Dette er løyper som er suttet opp noen hyttefolk osv. Dette er også løyper som er grubelagt for det meste og går som regel over store høyder (ikke den store skaden på naturen)

NÅr det gjelder kjøringen som skjer på de gamle traktor veiene som i dag er rene ATV løyper så får alle finnmarkinger søke om disp for og kjøre der.

Enkelte for og flertallet for ikke tillatelse.

Folk som ikke fastboende i f.eks Tana får MAX 1 tur gjennom hele sommeren.

Fastboende får MAX 3 turer til rådighet.

De folkene her i Tana som kjører desidert mest på barmark til f.eks laksefjord vidda er hytte/gamme folk og reineirne samt reinpolitiet.

Selve privatpersonen i Tana kjører minimalt.

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ingen problemer :)

Det kan vi alltids diskutere om det er ett problem eller ikke..

Det største problemet i Finnmark er at kommunene ikke er enige om og sammarbeide for og bevare naturen.. Alta er vel den kommunen som er desidert best når det gjelder og ha ett tilbud til folk og samtidig bevare naturen da de faktisk har folk som årdner store deler av sommerens løypenett slik at det blir mindre merker i naturen.

Karasjok kommune samt kautokeino er de kommunene som er desidert dårligst. Der er det nesten så man kan kalle det for "frikjøring" for privat folk også enkelte plasser.

Tana kommune har sammen med fefo klart og regulere heldigvis den økende kjøringen de siste årene.

Vi fikk noen tall av tana kommune i nov 09. Der var det totalt gitt 90 turer til privatpersoner i forskjellige trasseér.

Under halvparten av disse var meldt inn som brukt opp.

Så vil det jo alltids være noen som ikke skriver ned at di har brukt en tur eller to.

Men jeg ser bare i di områdene hvor jeg ferdes for det meste så er minimalt med ATV´r som blir brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å starte guiding på amerikansk vis i hemsila i år, med driftboat og full pakke. Tenker da først og fremst å legge beslag på strekningen fra telegrafen til flaket.

Er det da bare å kjøpe båt og komme igang, eller må man igjennom ei evig papirmølle for å få slippe til ?  ???  8)

Tipper du bare kan kjøpe inn en slik trippel pontongbåt Lars og sette igang. Grunnen til at det ble så stille er at det ikke er noen regler som hindrer deg. Når det lakker og lir, så flytter du bare gesjeften til Rena. Siden du ikke er i land med gjestene dine, tipper jeg du slipper å bry deg om fiskekort også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å starte guiding på amerikansk vis i hemsila i år, med driftboat og full pakke. Tenker da først og fremst å legge beslag på strekningen fra telegrafen til flaket.

Er det da bare å kjøpe båt og komme igang, eller må man igjennom ei evig papirmølle for å få slippe til ?  ???  8)

Tipper du bare kan kjøpe inn en slik trippel pontongbåt Lars og sette igang. Grunnen til at det ble så stille er at det ikke er noen regler som hindrer deg. Når det lakker og lir, så flytter du bare gesjeften til Rena. Siden du ikke er i land med gjestene dine, tipper jeg du slipper å bry deg om fiskekort også  ;D

Jepp, i rena er man jo vant til flytende farkoster i elva, så der vil det nok knapt bli lagt merke til.

At man så sjelden blir tilbudt guiding fra båt i hemsila beror sikkert på at de ikke har sett potensialet, og skjønt dette med å drive butikk der oppe  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker endel av sommeren som fiskeguide hvert år,  for det meste utenlandske laksefiskere. I tillegg til å guide er jeg (selvsagt) opptatt av å beholde det gode fiske på de plassene jeg er, og påvirker mine klienter (eller har faste "regler) i forhold til beskatning osv. Under guiding gir jeg gjerne instruksjon på kasting o.l. hvis klientene vil det. Syns dette er en fin måte å komme seg ut til elva, i tillegg til at dette gir noen kroner i kassa...

Det jeg ser som viktig ved guiding er at en sprer trykket, og er veldig opptatt av en fornuftig beskatning av bestander (bør kjenne vassdraget godt). Vet dollarryttere innen dette yrket som driter en lang en i beskatning og teller vellykkethet i antall kubbede fisk...

Klienter er somregel fornøyde hvis en har gitt dem områder med gode muligheter for fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg vurderer å starte guiding på amerikansk vis i hemsila i år, med driftboat og full pakke. Tenker da først og fremst å legge beslag på strekningen fra telegrafen til flaket.

Er det da bare å kjøpe båt og komme igang, eller må man igjennom ei evig papirmølle for å få slippe til ?  ???  8)

Tipper du bare kan kjøpe inn en slik trippel pontongbåt Lars og sette igang. Grunnen til at det ble så stille er at det ikke er noen regler som hindrer deg. Når det lakker og lir, så flytter du bare gesjeften til Rena. Siden du ikke er i land med gjestene dine, tipper jeg du slipper å bry deg om fiskekort også  ;D

Regler?? Joa. Fiske fra båt, kano, belly, mao. alt flytende er forbudt i Hemsila (takk og lov for det). I Rena derimot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde selv en bellyboat i Lintjern en gang for mange år siden og det tok 5 minutter før en bonde truet med hagl gjennom luftlomma samma f... hvor langt utpå det var. Jeg spurte om han var redd jeg skulle dra oter og han svarte at han var ikke redd for noe han. Det var han som hadde hagle og ikke jeg. Godt svart egentlig...

;D  ;D  ;D Vanskelig å argumentere mot noe slikt  :o

Æsj, ser ikke ut til at hemsedal er moden for nye tanker rundt guiding i elva, så jeg får finne meg en annen elv, der folk er mer åpne for nytenkning  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde selv en bellyboat i Lintjern en gang for mange år siden og det tok 5 minutter før en bonde truet med hagl gjennom luftlomma samma f... hvor langt utpå det var. Jeg spurte om han var redd jeg skulle dra oter og han svarte at han var ikke redd for noe han. Det var han som hadde hagle og ikke jeg. Godt svart egentlig...

;D  ;D  ;D Vanskelig å argumentere mot noe slikt   :o

Æsj, ser ikke ut til at hemsedal er moden for nye tanker rundt guiding i elva, så jeg får finne meg en annen elv, der folk er mer åpne for nytenkning  ;D

Vil du slå deg sammen med meg i akerselva?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å guide i Akerselva. Fordi jeg hvet hvor de skikkelig svære er. Tror det er en bra buisness med tanke på alle de som bor i oslo.

Du må i så fall legge deg tett opp til denne karen:

;D

Ser der ja  :D Kan forresten fortelle om et yppelig fiske i akerselva etter harr, sverdfisk, og russisk stør. Dette er bekreftet fra noen lokale helter som streifer mye langs elva på jakt etter andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får støtt og stadig spørsmål om fiskeplasser rundt om i Finnmark.

Har en enkel filosofi rundt dette...

Sjelden jeg tipser om plassene uten at jeg kjenner vedkommende. Skal mine venner vite hvor jeg ferdes får de bli med selv. Da kommer det ofte bedre fram hvorfor jeg ikke ønsker å utlevere områdene til gud-og-hver-mann... og folk forstår som regel dette.

Har ingen problem med de som arrangerer "villmarkspakker" med flere elementer, hvor fisking bare er en del av det, og forflytning foregår til fots (les: ikke engang hest... ref, stabbursdalen..).

Når det kommer til ren kommersiell fiskeguide-virksomhet i lett tilgjengelige vassdrag får jeg en liten bismak. Samme hva motoriserte villmarksopplevelser angår.

Mulig det bare er meg som er litt gammeldags og egoistisk. Men når man ser at liketil FeFo og Sametinget foreslår guidet garnfiske i fylket, med motorisert transport blir man ikke akkurat mere begeistret...

Turistfiske til sjøs, med eller uten guide holder i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha blitt stressa av å ha en guide oppå ryggen som pekte ut fiskene for meg.  Da tar jeg heller noen bomturer for å finne ut ting på egenhånd....men bomturer er vel egentlig et feil uttrykk.  Når man trives i naturen har man aldri bomturer.

Men tips fra lokalkjente er greit å ta med seg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får støtt og stadig spørsmål om fiskeplasser rundt om i Finnmark.

Har en enkel filosofi rundt dette...

Sjelden jeg tipser om plassene uten at jeg kjenner vedkommende. Skal mine venner vite hvor jeg ferdes får de bli med selv. Da kommer det ofte bedre fram hvorfor jeg ikke ønsker å utlevere områdene til gud-og-hver-mann... og folk forstår som regel dette.

Har ingen problem med de som arrangerer "villmarkspakker" med flere elementer, hvor fisking bare er en del av det, og forflytning foregår til fots (les: ikke engang hest... ref, stabbursdalen..).

Når det kommer til ren kommersiell fiskeguide-virksomhet i lett tilgjengelige vassdrag får jeg en liten bismak. Samme hva motoriserte villmarksopplevelser angår.

Mulig det bare er meg som er litt gammeldags og egoistisk. Men når man ser at liketil FeFo og Sametinget foreslår guidet garnfiske i fylket, med motorisert transport blir man ikke akkurat mere begeistret...

Turistfiske til sjøs, med eller uten guide holder i massevis!

Enig med deg her, Lars. Er sånn selv.

Dette må du utdype:

FeFo og Sametinget foreslår guidet garnfiske i fylket, med motorisert transport

Jeg var (og er) veldig skeptisk til denne "halvprivatiseringen" av nordnorsk utmark, men dette overgår mine villeste mareritt...

Hva i all verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får støtt og stadig spørsmål om fiskeplasser rundt om i Finnmark.

Har en enkel filosofi rundt dette...

Sjelden jeg tipser om plassene uten at jeg kjenner vedkommende. Skal mine venner vite hvor jeg ferdes får de bli med selv. Da kommer det ofte bedre fram hvorfor jeg ikke ønsker å utlevere områdene til gud-og-hver-mann... og folk forstår som regel dette.

Har ingen problem med de som arrangerer "villmarkspakker" med flere elementer, hvor fisking bare er en del av det, og forflytning foregår til fots (les: ikke engang hest... ref, stabbursdalen..).

Når det kommer til ren kommersiell fiskeguide-virksomhet i lett tilgjengelige vassdrag får jeg en liten bismak. Samme hva motoriserte villmarksopplevelser angår.

Mulig det bare er meg som er litt gammeldags og egoistisk. Men når man ser at liketil FeFo og Sametinget foreslår guidet garnfiske i fylket, med motorisert transport blir man ikke akkurat mere begeistret...

Turistfiske til sjøs, med eller uten guide holder i massevis!

Enig med deg her, Lars. Er sånn selv.

Dette må du utdype:

FeFo og Sametinget foreslår guidet garnfiske i fylket, med motorisert transport

Jeg var (og er) veldig skeptisk til denne "halvprivatiseringen" av nordnorsk utmark, men dette overgår mine villeste mareritt...

Hva i all verden?

Tja den siste setningen er vel litt overdramatisert..

Men ja, forslaget til fefo og sámediggi (sametinget) er hårreisende..

Det Fefo og Sametinget mener er at majoriteten av finnmarks befolkning ikke har kunnskap nokk om sin egen natur og gamle tradisjoner som f.eks garnfisket.

I første omgang så er det snakk om vann som ligger i karasjok kommune og inneholder KUN gjedde.

Mange vann i Karasjok område inneholder mye gjedde, og denne statistikken øker fra år til år.. Dette har resultert i at både Iesjohkka som huser fin ørret og mye laks og samtidig Anárjokka også har fått en overflod av gjedde.

Jeg personlig har vært med Biologer i Finnmark på uttak av gjedder i forskjellige vassdrag rundt omkring..

Der etter når dette prosjektet er unnagjort så er planen at Fefo sammen med sametinget skal lære opp unge folk til og fiske på samme måte som det forfedrene deres gjor. Det er dette siste forslaget som skaper mye uro rundt om kring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...