Gå til innhold

Da kan sjøørreten bli fredet folkens!


Juhani

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tvertimot tror jeg det er svært få som har vært klar over dette. Vi er jo allerede i slutten av mars og jeg har ikke hørt dette før. Da slipper en jo ihvertfall å vurdere å gå ut å fiske sjøørret i sjøen, men det har jeg ikke gjort på endel år likevel.

Lurer på om det blir mange flere som fisker etter sei med flue nå?  :rolleyes:

Forøvrig veldig bra med ytterliggere innskrenkninger i sjøfisket etter både laks og sjøørret. Synes DN har gjort en bra jobb de siste årene, bare synd de hele tiden blir motarbeidet av fiskeridepartementet og mattilsynet og at ikke politikerne som sitter i Miljøverndepartementet er tøffe nok til å gå skikkelig hardt inn for det DN anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvertimot tror jeg det er svært få som har vært klar over dette. Vi er jo allerede i slutten av mars og jeg har ikke hørt dette før. Da slipper en jo ihvertfall å vurdere å gå ut å fiske sjøørret i sjøen, men det har jeg ikke gjort på endel år likevel.

Lurer på om det blir mange flere som fisker etter sei med flue nå?  :rolleyes:

hehehehe, tor ikke det er vi (altså vi som bryr odd om sø og laks) som er problemet.

selv har jeg kakket 5 stk sø i 2008 og 3stk i 2009.

tror at jeg kommer til å fortsette med sø fisket, men nå uten å kakke en eneste en.

hvordan de skal opprettholde at ingen fisker etter sø i denne perioden, med stang eller garn, kommer til å bli artig å se.

og kanskje burde de apet etter svenskene og fredet sø gjennom gyteperioden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke nekte folk å fiske etter andre arter. Som jeg sier, lurer på hvor mange det blir som fisker etter sei med flue nå...

Du har nok rett i at fluefiskere ikke er den største trusselen, men allikevel er det svært mange fluefiskere også som tar med seg en god del matfisk. Og det er temmelig mange som fisker etter sjøørret i sjøen med flue og minst like mange med sluk.

Håper ihvertfall de som fortsatt fisker bruker redskap som ikke skader fisken ved C&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De appelerer vel sikkert til den "ærlige" fiskeren Igor :)

Direktoratet har lagt frem en endelig innstilling til Miøjøverndept. den 18. mars. Dette vil uansett ikke gjelde for i år, om det i det hele tatt blir vedtatt. Slik de hadde postet artikkelen i første omgang virket det som om det allerede hadde trådt i kraft, noe som var noe misvisende (derfor endret jeg også tittelen på innlegget). Jeg snakket med kontaktpersonene som var oppgitt i artikkelen Sølsnæs tror jeg det var, og han hadde ingen formening om når Miljøverndept. kom til å ta stilling til dette.

Som TR har svart, unnlot de i første omgang å skrive nettop dette :) Litt klønete kan du si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre kan man vel la seien være i fred... Se nederst på siden:

"Direktoratets innstilling skal forankres i Miljøverndepartementet før endelig vedtak treffes"

Tror nok dette går igjennom, kanskje med små justeringer rundt laksebiten, der pleier som regel lobbyistene klare å påvirke i negativ retning. Men for sjøørreten sin del tviler jeg på at noen har gode nok motargumenter for å overprøve DN sin anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De appelerer vel sikkert til den "ærlige" fiskeren Igor :)

Direktoratet har lagt frem en endelig innstilling til Miøjøverndept. den 18. mars. Dette vil uansett ikke gjelde for i år, om det i det hele tatt blir vedtatt. Slik de hadde postet artikkelen i første omgang virket det som om det allerede hadde trådt i kraft, noe som var noe misvisende (derfor endret jeg også tittelen på innlegget). Jeg snakket med kontaktpersonene som var oppgitt i artikkelen Sølsnæs tror jeg det var, og han hadde ingen formening om når Miljøverndept. kom til å ta stilling til dette.

Som TR har svart, unnlot de i første omgang å skrive nettop dette :) Litt klønete kan du si

For laksen er jo dette regler for i år så det må ihvertfall taes stilling før kilenot sesongen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo poenget med å frede sjøørreten i vårmånedene - mange steder, blant annet der jeg før i tiden fisket mye sjøørret både vinter, vår og sommer, er den omtrent utryddet - men jeg er redd det hjelper lite om en og annen fluefisker er lovlydig og holder seg hjemme.  Det skrives fra tid til annen om manglende oppsyn i en del vassdrag i innlandet, men oppsyn av sjøørettfiske har jeg aldri hverken sett eller hørt om - og jeg tror ikke det blir mye oppsyn sjøl om en ny lov blir vedtatt heller.  Og da er jeg redd det blir slik at den siste rest av norsk sjøørretbestand blir likvidert av en uhellig allianse av oppdrettsnæring og garn/fritidsfiskere som gir blaffen.

Det diskuteres løpende om laksebestand, oppdrettsnæring og andre trusler mot villaksen, men interessen for sjøørretbestanden er betydelig mindre - selvsagt fordi sjøørret er mindre business enn laks - samtidig som alle vet at sjøørreten er enda mer plaget av lakselusoppblomstringa enn laksen pga sin mer kyst/fjordnære livssyklus - og gytebekkene fortsetter man å fylle opp med dritt og avrenning.

Joda, jeg er gjerne med på en dugnad for sjøørreten, men da må det være som ledd i en fornuftig totalstrategi for å gjenopprette bestanden. Jeg er kanskje en gretten og desillusjonert gammel gubbe, men dessverre frykter jeg at det bare er et tidsspørsmål før

sjørreten er helt borte langs store deler av kysten pga manglende vilje til å iverksette tiltak som monner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med agder i dette forstår jeg overhodet ikke visten med. Oddbjørn og Staffan: er det lite sø i området her?

Når var bestanden like god som nå? (ref: flødevigen forskningsst,)

Nå er jeg spent på svaret!

Ps: Hvordan fisker man etter sø? Hvem skal kunne si at jeg fisker etter sø? Det blir nok forbudt å kakke men å fiske kan jeg ikke se hvordan de skal kunne håndheve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Agder trenger definitivt ikke noen fredning i sjøørretfisket, ifølge Flødevigen og andre sjøørretfiskere inkludert meg så er vi enige om at det har aldri vært så mye sjøørret langs Agder kysten på 100år. Var ute en tur her om dagen, fikk 1 og hadde etter 5, flere av de var 1kg++

Det forskerne gjør er å skjekke tilstanden i de store elvene, og der er laksen svakt på vei opp igjen. Laksen utkonkurrerer sjøørreten på gyteplassene p.g.a størrelsen osv. Og vips så blir det lite sjøørret i elvene, da slår forskerne alarm og sier at sjøøreten må fredes. Men det forskerne har oversett er alle de små VIKTIGE gytebekkene langs kysten. For der er det helt ''stappa'' med sjøørret, og produktiviteten er meget høy. Og så er det den lakselusen, den er ikke noe problem her nede p.g.a det lave saltinnholdet i vannet. En bekjent av meg har fått det bekreftet at i det eneste lokale oppdrettsanlegget her, så er lakselus ikke noe problem på grunn av (som jeg tidligere skrev) det lave saltinnholdet.

Så NEI, VEST-AGDER TRENGER HELT KLART IKKE NOEN FREDNING!

Vetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området "Haugalandet" som jeg fisker og de som jeg fisker med, setter tilbake omtrent all fisk de tar. (selv tok 2 stk i 2009, en skadet og en matfisk). Kan ikke se at fredingen gjør noe forskjell på mitt fiske etter SØ så lenge jeg driver 100% C & R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med agder i dette forstår jeg overhodet ikke visten med. Oddbjørn og Staffan: er det lite sø i området her?

Når var bestanden like god som nå? (ref: flødevigen forskningsst,)

Nå er jeg spent på svaret!

Ps: Hvordan fisker man etter sø? Hvem skal kunne si at jeg fisker etter sø? Det blir nok forbudt å kakke men å fiske kan jeg ikke se hvordan de skal kunne håndheve.

Jeg kjenner ikke bestandssituasjonen i hele Agder så veldig bra Frode. Kan nok være enig i at her burde det vært tatt større lokale hensyn. Sjøørreten er jo mer stedsbunden på omvektsområdet også slik at man ikke fisker like mye på blanda bestander i sjøen som med laksen.

Enig i at forbudet kun kan gjelde avlivning av fisk. Blir det samme som når det tidliggere var forbudt å fiske sjøørret fra båt, da måtte en også ha avlivet fangst i båten for at en skulle kunne bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror det er på tide at vi innfører de gamle fiskereglene fra 90 tallet tror jg det var.........

og de er? :)

husker dem ikke i detalj Igor, men fisketiden var bare noen måneder, tror fra 1 mai til 15 september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke virke hissig eller bedrevitende. Det er ingen fare for sø bestanden i følge de som tross alt har greie på det. Sa de i alle fall på det seminaret som ble holdt i vinter. Situasjonen var langt værre for andre arter.

Jeg for min del er litt i mot så alt for mange lover og regler om alt. Da bør det være en god grunn i det minste, ellers tror jeg bare det blir til at folk ikke tar det på alvor. Jeg vil ikke ha restriksjoner bare for å ha det. Det er ikke alltid av det beste etter min mening.

Uansett om dette blir innført er det veldig gledelig at det er så mye sø som det er for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er på tide at vi innfører de gamle fiskereglene fra 90 tallet tror jg det var.........

og de er? :)

husker dem ikke i detalj Igor, men fisketiden var bare noen måneder, tror fra 1 mai til 15 september

Var det mange som brydde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapporten et utvalg biologer har laget. Fikk den av DN, lite der som tyder på nedgang. Det er dessverre helt feilslått å ta med vest agder i denne problematikken som i første rekke skyldes oppdrett og lus. Nedgangen i elvene i sør er fordi laksen er tilbake og det er naturlig. Strandnotfisket viser MASSE sjøørret. Jeg kjenner elvene og kysten i mitt fylke godt. Tar 300 sjøørret i sesongen og det er fremdeles kanon mye fisk...Verre er det med laksen faktisk  :-\

Det er stort sett info om vestlandet, en setning ta med vest agder og den bygger på nedgangen i elvene. Det morsomme er at det er de mangetallige små kystvassdragene som produserer de store mengdene, men disse biologene vet ikke alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Helt GENIALT å frede ALL sjøørret. Men ikke nødvendigvis fra sportsfiske. Yrkesfiske etc. og ståsnører på isen javel.....

Men er for fredning av ALL anadrom fisk. Derimot ikke for å stenge elver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er er et STORT paradoks i dette er at for Vestlandet sin del er det fullt lovlig å fiske med garn etter oppdrettsfisk fra oktober til slutten av mars. Jeg vet at rapporteringen her dreier seg om i beste fall promille oppfisket o-fisk i forhold til total mengde rømt fisk i sjøen. Så kan man spørre seg hvilken skade de samme garna gjør på villfisk!

Jeg vil tro at stangfisket har en minimal innvirkning, unntaket er områder i nærheten av elvemunninger til viktige vassdrag. Kanskje man burde vurdere større fredningssoner utenfor viktige sjøaure-laksevassdrag i disse lusetider. Jeg føler at nok en gang innfører man tiltak fra feil ende, der de knapt innvirker på de reelle truslene. Misforstå meg rett, vi bør også ta ansvar...men det bør være lov å forvente mindre drastiske virkemidler som samtidig har større effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er er et STORT paradoks i dette er at for Vestlandet sin del er det fullt lovlig å fiske med garn etter oppdrettsfisk fra oktober til slutten av mars. Jeg vet at rapporteringen her dreier seg om i beste fall promille oppfisket o-fisk i forhold til total mengde rømt fisk i sjøen. Så kan man spørre seg hvilken skade de samme garna gjør på villfisk!

Jeg vil tro at stangfisket har en minimal innvirkning, unntaket er områder i nærheten av elvemunninger til viktige vassdrag. Kanskje man burde vurdere større fredningssoner utenfor viktige sjøaure-laksevassdrag i disse lusetider. Jeg føler at nok en gang innfører man tiltak fra feil ende, der de knapt innvirker på de reelle truslene. Misforstå meg rett, vi bør også ta ansvar...men det bør være lov å forvente mindre drastiske virkemidler som samtidig har større effekt.

Helt enig! Det er da det reneste viss vass og nekte folk og rusle med ei stang langs lang!! De som får virkelig mye fisk er meget interersert og de aller fleste av dem bruker sunn fornuft. I tillegg bryr de aller fleste av disse seg over gjennomsnittet om sø -bestanden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...