Gå til innhold

Jakt-/ Fjellstøvler


Helge Antonsen

Anbefalte innlegg

Har brukt Alfa Bever i to sesonger nå og det er en meget behagelig støvel. Den passer føttene mine glimrende og holder meg tørr og varm. Problemet er holdbarheten til skoene. Har hatt den på reperasjon to ganger for å lime beskyttelsen over tåkappen. Løset allerede under den andre turen jeg brukte skoene og det var i tillegg bare noen få dager før avreise til Børgefjell. Var i butikken og klaget, men fikk beskjed om at slikt måtte jeg regne med. De skulle reparere skoene, men skomakeren var på ferie så det var bare å vente. Fikk ordnet det et annen sted og butikken dekket kostnadene. Bever'n har fått et litt rufsete rykte for at det finnes "mandagsmodeller", men hvis man ikke treffer på en av dem er det en meget god sko.

Hadde jeg skulle kjøpt meg et par sko i dag hadde nok valget falt på Varg Isogaisa eller Raistegaisa. Fått mye positiv omtale og virker veldig solide.

Her er en test av fjellsko fra april:

http://www.klikk.no/helse/friluft/article565067.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å slutte med Lundhsgs fjllstøvler. Men jeg kan godt si at jeg aldri kommer til å ha fjellsko med goretex! Dag to i fjellet, blir som å ha på støvler. Klamt og kaldt!

Det er så mange som tror at goretex puster så godt. Det er min mening at det gjør det ikke. Derimot så puster det veldig godt for vanntett materiale å regne.

En ting er iallefall sikkert. Lær har pusteegenskaper som er bedre enn goretex, og at læret puster myyyye dårligere med goretex på innsiden.

Det viktigste med lærsko er behandling. Lundhags godt impregnert med Nikwax (den der melka...ikke krem - da blir de tette) gjør skoene totalt vanntette i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Virker som det er med støvler som med liner, like mange svar som det er merker/varianter  ;D

Det er vel som med alt annet. Har man prøvd en stang, anbefaler man den. Har man prøvd en line, er man fornøyd og anbefaler den. Har man prøvd et par fjellsko er sammenlikningsgrunnlaget tynt og man anbefaler det man har kjøpt. (Dette var ikke til deg Stian selv om jeg har sitert deg ;D, men det er sannhet i det du skriver).

Jeg for min del har slitt ut 4 par fjellstøvler/jaktstøvler. Egentlig er det bare 2 av disse jeg finner interessant å anbefale. (De 2 andre støvlene var membranstøvler (Gore Tex og Sympatex). Sympatex støvelen var jeg forøvrig kliss blaut på beina etter første jaktprøvedag i Fyresdal. De ble reklamert på. Andre paret var like dårlig.)

Skulle jeg rangert de etter 1) Komfort 2) Slitestyrke; ville rangeringen blitt som flg:

Varg Isogaisa

Lundhags Oxblod

Skulle jeg rangert de etter 1) Slitestyrke 2) Komfort; ville rangeringen blitt slik:

Lunhags Oxblod

Varg Isogaisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg har jeg ikke prøvd. Men jeg har prøvd mange forskjellige typer opp gjennom årene. En annen ting som er viktig å tenke på når man betrakter fjellsko, er hva man skal bruke de til. Forskjellig bruk, krever ulike sko, akkurat som under fiske. Jeg har nå Lundhags synkro. Svindyresko, men du verden de er helt fantastisk når jeg bærer tung sekk på lengre turer. De opprettholder ankelstøtte i ulendt terreng selv om man har 25-30 kilo på ryggen. Derimot hvis jeg går en svipptur med kaffekjele og vindjakke på ryggen, er ikke dette nødvendig på samme måte. Da skulle jeg gjerne hatt et litt tynnere par med et lærlag mindre. Mere smidige og bedre pusteegenskaper som oxeblod du nevnte for eksempel.

Akkurat som det er ulike smaker ang. sko, så finnes det også ulike bruksområder.

Når jeg får på meg mine fjellsko så trives. Jeg føler meg 1,90 istedenfor 1,87. Stødige fjellsko bare skriker etter at jeg skal trå opp på steiner og tuer tundt omkring. Hele meg dras ut av veien ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, passform er personlig, vanskelig å diskutere. Noen vil ha Gore-Tex, andre vil ikke. Jeg har ikke noen negativ erfaring med Gore-Tex, den holder de 2-3 sesongene, før skoene uansett byttes på grunn av at sålen blir slitt.  Jeg har også gleden av å ha "fotball-ankler", med leddbånd som ikke gir tilstrekkelig stabilitet, derfor vil jeg ha en sko med god stabilitet. Min erfaring er at høye fjellsko, altså "jakt-modeller", ikke gir samme ankelstøtte, selvsagt for at de da vil bli "slalomsko", og gi følelsen av å gå med gips på begge bein. Jeg har stående alt fra jaktmodeller, til tinde-modeller, og har etter 30 år med fjellvandring landet på Scarpa Ladakh. Men, bruk tid når du skal velge. Gå til butikker med stort utvalg, og kjøp ikke før du er 110%, og kjøp den som er perfekt, ikke den som alle andre bruker, eller den som er på tilbud. Sko er kanskje det viktigste å være kresen på (i tillegg til sekk). 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sikkert like mange meninger som det er fiskere.

Personlig bruker jeg enten joggesko eller gummistøvler (i tillegg til vaderene, selvfølgelig). Jeg går en del med tung sekk i løpet av en vanlig fiskesesong, og har landet på dette etter å ha hatt mange forskjellige typer fottøy.

På lengre turer foretrekker jeg gode gummistøvler, fordi de er fine å fiske i når man bare skal fekte litt utenfor teltet, og ikke gidder å dra på seg de klamme vaderene - man kan vasse litt uti med de osv.

Jeg bruker Viking "Slagbjørn" pimpet opp med et par støtdempende innleggssåler. Får aldri gnagsår, og de tørker på et øyeblikk, selv når det regner utenfor lavvoen. 100% vanntette, og helt vedlikeholdfrie. Ikke glatte å gå med heller.

Men jeg har aldri hatt problemer med anklene, og denne løsninga er sikkert ikke optimal hvis man har litt "tyggisankler"...

Rene lærstøvler har jeg også tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lærstøvler, anbefaler jeg canadieren Charles van Gorkom(www.hikingbootshandcrafted.com). Har aldri vært i nærheten av tilsvarende passform på noe annet fottøy jeg har plassert undersåttene mine i. Stiv pris og lang leveringstid, men kvaliteten er i ethvert henseende uovertruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Alfa Bever Pro i 3 år og er sinnsykt fornøyd. Tørr på beina uansett. Funker i 30+ grader og 30 minus. Har stått en hel kveld i myr med overvann - like tørr på beina. Utrolig god støtte og har aldri gått på meg gnagsår. Sålene sitter som støpt på alt slags underlag. Er i hvert fall ikke noe redd for å anbefale disse  :)

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange tips, råd, svar. Vet ikke om jeg ble så mye klokere nå.  :)

Tror jeg får avlegge "tigerstaden" og de større forretningene som XXL og Oslo sportslager et besøk, ikke dumt å få prøvd flere modeller på samme plassen.

Når det gjelder noen av de omtalte støvlene:

Scarpa Ladakh GTX som flere har annbefalt, så er jeg nok ute etter en høyere støvel enn det, har brukt høye støvler i mange år nå, kun mitt første par fjellstøvler var lave.

men dere ga dem jo så god omtale at jeg fikk lyst til å prøve dem.

Alfa Bever Pro fikk jo litt blandede tilbakemeldinger, de var faktisk en av støvlene jeg vurderte før jeg bomkjøpte La Sportiva Elk sist.

Må si meg litt enig med Joacim når han sier at Alfa er for Norske "flytebrygger"

Håper jeg får jeg testet Varg, Lundhags og Scarpa i turstien hos XXL.

Sveivet litt innom nettsiden til G-sport, synd de ikke har større utvalg i fjellstøvler.

Med den 100% garantien de har, kunne jeg jo fått testet de ulike modellene i 30 dager ute i terrenget  ;)

http://www.gsport.no/Informasjon/Kundeservice/100-fornoyd-garanti/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet dukker opp med ujevne mellomrom, og alle her sine rfaringer og meninger.

Det viktigste er at skoen passer foten din, om det er et par billige Taiwan-sko, eller håndsydde sko i elefantpungskinn spiller mindre rolle. Får du gnagsår av sko til 5000,- så er skoene per. def. ubrukelige.

Jeg har dårlig erfaring med å kjøpe fjellsko på xxl. De er ofte sydd p xxls egen spec, og har lite eller ingenting med tilsvarende modeller fra samme produsenter å gjøre. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg kjøpte meg et par nye Lundhags der. Hadde lite med Lundhags å gjøre, halve prisen/halve kvaliteten (dette gjelder svært mye av det xxl selger av klær og utstyr).

Villmarksbutikken på Jessheim har et bra utvalg, og de som jobber der har en del kunnskap.

http://villmarksbutikken.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge. Jeg er ganske sikker på at du ikke får prøvd Varg hos XXL. Hvis du vil prøve noen av disse modellene tror jeg du må stikke innom Anton Sport i Sandvika. Tror sjangsen er større der. Hvis ikke ring meg.

Her er Varg forhandlere:

http://www.vertikal.no/nor/Vaare-forhandlere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet dukker opp med ujevne mellomrom, og alle her sine rfaringer og meninger.

Det viktigste er at skoen passer foten din, om det er et par billige Taiwan-sko, eller håndsydde sko i elefantpungskinn spiller mindre rolle. Får du gnagsår av sko til 5000,- så er skoene per. def. ubrukelige.

Jeg har dårlig erfaring med å kjøpe fjellsko på xxl. De er ofte sydd p xxls egen spec, og har lite eller ingenting med tilsvarende modeller fra samme produsenter å gjøre. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg kjøpte meg et par nye Lundhags der. Hadde lite med Lundhags å gjøre, halve prisen/halve kvaliteten (dette gjelder svært mye av det xxl selger av klær og utstyr).

Villmarksbutikken på Jessheim har et bra utvalg, og de som jobber der har en del kunnskap.

http://villmarksbutikken.net/

Dette er ikke for å forsvare Lundhas eller lignende. Men det du sier her, må jeg bare spørre om. Hvis dette har skjedd i løpet av det siste halvåret, da skal jeg ikke garantere at det ikke kan være slik - det skal jeg finne ut. Hvis din erfaring har skjedd før der. Da må jeg desverre si at det der ikke medfører riktighet - eller du har blitt feilinnformert.

Jeg har i sin tid selv vært med og distribuert utstyr fra Lundhags til XXL. Har hatt meget tett kontakt med (pappa) i Lundhags - Jan Anders Lundhags (en glimrende fluefisker). Det der har tidligere aldri vært gjort med det der merkenavnet!!

Men skal finne ut om det er noe annet som skjer nå.

NB: Jeg har ingenting med Lundhags å gjøre nå. I sin tid distribuerte jeg også andre typer fjellsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å slutte med Lundhsgs fjllstøvler. Men jeg kan godt si at jeg aldri kommer til å ha fjellsko med goretex! Dag to i fjellet, blir som å ha på støvler. Klamt og kaldt!

Tror vi kan konstantere at vi har forskjellige bein. Jeg har gått 1 uke i fjellet med Alfa Gore-Tex uten hverken å bli kald eller klam.

Men på en annen siden. Jeg svetter stort sett aldri på beina. Kald er jeg heller aldri. Uansett sko. Det jeg syntes er fantastisk med Alfa Bever er at de er tette (mine i hvert fall). Like tørr uansett myr, overvann, varme, kulde osv.

Men igjen, dette er sikkert individuellt. Har kompiser som blir klam på beina selv i sandaler. Og sandaler puster vil jeg tro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke annet enn Lundhags, fordi jeg mener det er de eneste skoene som holder mål.

Siden jeg vet det er tilfellet med en del andre merkevarer antok jeg at det også var/er tilfellet med Lundhags i forhold til xxl, men må med skam å melde innrømme at dette ikke er noe jeg vet med sikkerhet med Lundhags. Men jeg opplevde at det var en helt annen  (dårligere) kvalitet/passform på de skoene jeg kjøpte hos xxl. Det var snakk om en tilbudskampanje de hadde for 4-5 år siden som selvfølgelig var tids og/eller mengdebegrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å slutte med Lundhsgs fjllstøvler. Men jeg kan godt si at jeg aldri kommer til å ha fjellsko med goretex! Dag to i fjellet, blir som å ha på støvler. Klamt og kaldt!

Det er også helt i tråd med mine erfaringer. Etter 3 timer i bløtmyr puster en Gore-Tex sko like godt som en Rimi-pose. Sko med Gore-Tex er hiking-sko, ikke fjellsko, basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å slutte med Lundhsgs fjllstøvler. Men jeg kan godt si at jeg aldri kommer til å ha fjellsko med goretex! Dag to i fjellet, blir som å ha på støvler. Klamt og kaldt!

Det er også helt i tråd med mine erfaringer. Etter 3 timer i bløtmyr puster en Gore-Tex sko like godt som en Rimi-pose. Sko med Gore-Tex er hiking-sko, ikke fjellsko, basta!

Jeg slutter aldri å bli forundret over personer som er så bastante, til tross for at andre ikke har i nærheten samme erfaring  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må vel det Tyrving  :D

Jeg tror vi må innse at vi har forskjellige kropper. Både da det gjelder form/bygging og om man blir lett klam på bena eller ikke. Tenkte spesiellt på siste uttalelsen din "Etter 3 timer i bløtmyr puster en Gore-Tex sko like godt som en Rimi-pose"

I fjor var jeg på en jakttur hvor det regnet hele dagen. Gikk fra morgen til kveld etter skogsfugl. 80% av dagen tilbragte vi med å gå i blaut myr. Det eneste stedet på kroppen jeg var tørr etter denne turen var på beina  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i.

Det er vktigere med rett kvalitet enn god/dårlig kvalitet. Om Taiwan-sko til 499,- på OBS er det som funker, vel; da får man bare bytte litt oftere.

Feil kvalitet kan ødelegge en tur fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville jeg skilt mellom jakt støvler og fjellstøvler..

Syntes Alfa Bever Pro er konge når man skal traske i skogsterreng, myr osv..

Når det gjelder fjellsko, så bruker jeg 2 forskjellige støvler, vanlig fjelltur type hytte til hytte osv så bruker jeg disse http://www.oslosportslager.no/produkt/la-sportiva-glacier-evo-gtx-fjellsko-5318.aspx men skal man bevege seg litt utenfor stier type topptur/bre osv så bruker jeg disse http://www.shopwiki.de/_Raichle-/-Mammut-90~degree-GTX-blue/carbon-EU-40%2C0-/-UK-6%2C5

Anbefaler mere en gjerne disse 3 støvlene, men stikk f.eks til Oslo Sportslager og finn noen som passer til dine ben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i fjellet og vi snakker vel heller ikke om mange dagsmarsjer.  Men litt trasking i skog og mark blir det jo og jeg må innrømme at jeg som oftest ender opp med gummistøvler, de siste par årene et par med neoprenskaft.  Er litt lei av å traske rundt med "slalomstøvler" uten kontakt med underlaget.  Med gode gummistøvler og et par lag med gode ullsokker, blir man ikke klam i føttene.  Jeg henter frem lærstøvlene kun når jeg har behov for god ankelstøtte og det er egentlig ikke så ofte.  Saken var litt annerledes med mine førstegenerasjons Alpha Hjerkinn, det var som å ha pungskinn på føttene.  Vi har alle våre preferanser.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nielsen: Nå ble jeg både nygjerrig og en smule skeptisk.

http://www.shopwiki.de/_Raichle-/-Mammut-90~degree-GTX-blue/carbon-EU-40%2C0-/-UK-6%2C5

Hvordan synes du reholdet av stoffstøvler er? Vil ikke møkk og dritt sette seg i stoffet på slike støvler?

Vil ikke Gore-Tex membranen bli rimelig fort tilstoppet av møkk og puste dårligere når du ikke får rengjort støvlene skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i fjellet og vi snakker vel heller ikke om mange dagsmarsjer.  Men litt trasking i skog og mark blir det jo og jeg må innrømme at jeg som oftest ender opp med gummistøvler, de siste par årene et par med neoprenskaft.  Er litt lei av å traske rundt med "slalomstøvler" uten kontakt med underlaget.  Med gode gummistøvler og et par lag med gode ullsokker, blir man ikke klam i føttene.  Jeg henter frem lærstøvlene kun når jeg har behov for god ankelstøtte og det er egentlig ikke så ofte.  Saken var litt annerledes med mine førstegenerasjons Alpha Hjerkinn, det var som å ha pungskinn på føttene.  Vi har alle våre preferanser.  ;D

Støvler er vel og bra det. Selv har jeg et par muckboots som begynner å få det etter fem års bruk nå. Sansynligvis det mest brukte "markaskoplagget" jeg har. Men etter min mening er det umulig å diskutere støvler kontra fjellsko. Det er to forskjellige "plagg" som representerer to forskjellige bruksområder. Hvis jeg skal gå en liten tur innover skogen her og besøke den lokale bekken uten annet enn kaffetermos og kamera i sekken, er det selvfølgelig mest praktisk med et par tørre varme muckere eller støvler. Men hvis jeg skulle brukt disse i to timer før jeg kommer til fjells, for så å balansere på "piksteiner" en times tid, eller hvis jeg skulle bære 25 kilo pluss på lang fjelltur, blir det for dumt å trekke inn gummistøvler i diskusjonen her.. beklager arrogansen i svaret. Men det der er det stor forskjell på. I gamle dager hadde vi ikke ordentlige fjellsko. Nå har vi det, akkurat som vi har piggdekk om vinteren.

Derfor holder jeg ennå på med stabile stødige lærsko med gode såler. Goretex er for meg et godt alternativ til lokalbekken med kaffetermos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...