Gå til innhold

Halen til døgnflue...


Amund

Anbefalte innlegg

På duns vil jo trådene stort sett stå opp i lufta og ikke ligge i vannfilmen allikevel.  Det kan på enkelte fluer være greit å ha de for balansens skyld.....men jeg tror ikke fisken forventer å se disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en No hackle til og flyte riktig, så spiller haletrådene en viktig rolle da de er med på å holde flua på rett kjøl. det samme gjelder forsåvidt med en comparadun også, som lett vil bli baktung etter litt tids fiske uten haletråder, og blir en klekker isteden for en dun imitajon, noe som forsåvidt kan være effektivt ;). Men prater vi en parachut så spiller det ingen rolle i min verden.

Men ville jeg laget eller satt på en døgnflue uten haletråder? aldri. rett i søpla med dem ;D ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke så forskjellige meninger når det kommer til et stykke. Kommer mer an på hva du legger vekt på.

Spør du om du får mindre fisk uten haletråder, er mitt svar nei.

Spør du om fisken kikker etter haletråder før den tar flua, er svaret mitt  nei,

Men er du opptatt av at fluene dine flyter slik de er tiltenkt, så er svaret ja, haletråder er viktig. ;)

nyanser WF nyanser ;D ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke så forskjellige meninger når det kommer til et stykke. Kommer mer an på hva du legger vekt på.

Spør du om du får mindre fisk uten haletråder, er mitt svar nei.

Spør du om fisken kikker etter haletråder før den tar flua, er svaret mitt  nei,

Men er du opptatt av at fluene dine flyter slik de er tiltenkt, så er svaret ja, haletråder er viktig. ;)

nyanser WF nyanser ;D ;D

Gisle

Som forex, nohackel. Da er haletråder viktig mens på vanelige falskjermfluer betyr det lite fiskemessig. Det har jeg testet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halen til døgnflua veldig viktig å binde på når man binder de?

Hei. Konstruksjonsmessig er haletråder fint for å stabilisere f.eks. no-hackles.

Men denne flua er vel et levende bevis på at fiskemessig så har ikke haletråder noe å si, og skulle jeg våge meg til å dele erfaringer høylytt så er ikke haletråder årsaken til at ørreten tar flua på noen som helst måte - det er ikke engang en sekundærtrigger.

Micro Dun

[attachimg=1]

post-3159-13949879543011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halen til døgnflua veldig viktig å binde på når man binder de?

Hei. Konstruksjonsmessig er haletråder fint for å stabilisere f.eks. no-hackles.

Men denne flua er vel et levende bevis på at fiskemessig så har ikke haletråder noe å si, og skulle jeg våge meg til å dele erfaringer høylytt så er ikke haletråder årsaken til at ørreten tar flua på noen som helst måte - det er ikke engang en sekundærtrigger.

Micro Dun

[attachimg=1]

Enig! Har en kompis som nok ikke er det. Han binder spente på en kurvet krok og hevder det funker knall. Jeg vil ikke avkefte det eller bekrefte det.

Men jeg har tenkt å teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning så virker vingene å være den viktigste faktoren for fisken, i de fleste situasjoner.

Både når det gjelder spent spinnere og duns...

Det har ført til at jeg omtrendt bare bruker en type imitasjon, når fisken tar døgnfluer... En flue man kaller "no-body". Den består bare av en vinge eller to, og litt hackle. Altså den har ingen kropp i det hele tatt.

Tro meg... den slår som regel alt annet om man presenterer den riktig for fisken. I alle fall har den gjort det i de fleste situasjonene jeg har vært oppi, de siste to årene i Renaelva.

En liten revolusjon den dagen jeg fikk denne flua presentert av Staffan Lindstrøm...

... i døgnflueboksen min så er det disse som regjerer...

Dun...

[attachimg=1]

[attachimg=2]

En slags spent...

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Spent... dun...

En merkelig sak som faktisk viste seg å fungere helt fantastisk under en teppeklekking av ignita i fjor...

[attachimg=5]

post-150-13949879543794_thumb.jpg

post-150-13949879544149_thumb.jpg

post-150-13949879544497_thumb.jpg

post-150-13949879544777_thumb.jpg

post-150-13949879545257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden tar litt andre retninger enn den bør, skal jeg gjøre et forsøk på å få den på rett spor igjen...:-)

Tror heller ikke at de er viktige, men tenk over at det er en variant til som ikke nevnes her men som kan være interessant å teste. Criples, altså en med defekte haletråder (altså ingen eller bare noen stubber av litt antron f.eks.), vet om flere som kun fisker med denne typen og får mye fisk. Ergo, kanskje teorien om at fisken lettere slår på et innsekt som har en defekt fordi den anser at det er ett lett bytte som ikke krever mye energi for å fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde WF litt på track og det praktiske i fokus: Dette er enkelt...

- Fluer som har forlenget kropp trenger ikke haler da de sørger for å stabilisere som halene gjør (stikker uttafor).

- Fluer som ikke har forlenget kropp bør ha haler for å gi de stabilitet og flyteegenskaper.

Værre er det ikke. Og ja vi snakker om døgnflue duns.

På store fluer som vulgata, danica og siphlo er det stygt og uetisk å ikke binde inn haler på forlengede kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde WF litt på track og det praktiske i fokus: Dette er enkelt...

- Fluer som har forlenget kropp trenger ikke haler da de sørger for å stabilisere som halene gjør (stikker uttafor).

- Fluer som ikke har forlenget kropp bør ha haler for å gi de stabilitet og flyteegenskaper.

Værre er det ikke. Og ja vi snakker om døgnflue duns.

På store fluer som vulgata, danica og siphlo er det stygt og uetisk å ikke binde inn haler på forlengede kropper.

Kunne ikke sagt det bedre, Rune  :) Samme tankegangen som deg deler jeg også. Spesielt med f.eks. aurivillii hvor vi etterstreber å binde forlenget kropp som peker "opp og ut i det blå" - og da blir jo til og med haletrådene bare et fortyngende vedheng i både bokstavlig og overført betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Eikre

Så rart da. Jeg er faktisk ikke enig med noen av dere. Merkelig, men sant. Til og med Gisle er jeg uenig med. Neiånei, nå begynner jeg å tro at det er jeg som tar feil også. Pokker ta dette forumet altså.

Jeg mener haletråder på duns ER viktig dersom man vil ha mer fisk (også på parachutes), men dersom man ikke absolutt vil ha de vanskeligste fiskene så går det sikkert greit uten også. Det er jo bare å kaste til de tar... Og tar de ca. på hvert 10. kast så kan man jo konkludere med at haletråder ikke er viktig. Men hva om man bare får én eller max to sjanser pr. fisk? Er det ikke greit at flua nesten alltid står som den skal da da tro? Jeg syns i alle fall det. Men så er jeg da også så rar at jeg mener No-hackle er No-hackle og No-body er No-body og ikke duns. Duns har vinger, bein, kropp og haler. Derfor har mine det også. Av flere grunner. At fisken ikke er så nøye på det betyr vel ikke nødvendigvis at den ikke er så nøye på hvordan duns ser ut, gjør det vel? Det kan vel like godt være at den ikke er så nøye på hva den spiser, men likevel vil se at det er mat, ikke sant? Så når man da møter på en stor og vrang fisk som ikke vil ha og man følger første teori så er det altså mikrostriping, at den har sett deg eller at fortommen er for tykk som er grunnen til skepsisen. Men følger man min teori så kan nettopp denne fisken være nøye på hvordan flua ser ut. Og står...

Hva som er riktig vet ikke jeg. Det jeg tror er basert på mine observasjoner og erfaringer akkurat som det er for dere andre. Den eneste som vet sikkert sier ikke noe og er så enkel og kompleks på en gang at vi aldri kan forstå den fullt ut. Fiskens veier er nemlig uransakelige. Det gjelder altså å være sterk i troen. Og binde inn haletråder... i V-form...

"Trenger ikke haletråder da fisken neppe ser dem fordi flua står med kroppen oppover (høyt)." Mulig det, men hvorfor tar som regel ikke fisken alle duns som kommer og bare en nå og da? Og hvilke døgnfluer får du anledning til å observere best? De som blir tatt eller de som ikke blir det?

Kort sagt: De du ser er ikke tatt. De som står med bakkroppen høyt blir ikke tatt like hyppig som de som ikke gjør det. Derfor ser du flere med bakkroppen høyt enn de med halen lavt.

Grunn: De som sitter lavere er lettere å ta da risikoen er mindre for at fisken bommer fordi flua plutselig letter.

Haletrådene er en del av bakkroppen og dersom den er nede mot vannflata er haletrådene det også. Så hvorfor ikke utnytte dette med å lage haltrådene slik at de stabiliserer flua best mulig? Altså står riktig så ofte som mulig.

Det er mulig jeg tar feil i alt sammen, men jeg begynner nå å lure på om ikke det analyseres og forenkles så mye at det blir for avansert og for langt fra imitasjoner til at det kan kalles imitasjonsfiske. En No-body ligner nemlig ikke mer på en døgnflue enn det en Verre-enn-minken gjør når den ikke synker. Og det hender en flytende V-e-m blir tatt også. Hvilket ifølge andre teorier skulle bevise at det ikke er viktig hvordan flua ser ut i det hele tatt, bare den flyter… Eller for å ta det helt ut:

Det er visstnok bevist at en dun ikke trenger haletråder (se No-body)

Det er visstnok bevist at en dun ikke trenger kropp (se No-body)

Det er visstnok bevist at en dun ikke trenger hackle (se No-hackle)

Det er visstnok bevist at en dun ikke trenger to vinger (se en haug med parachutes)

Det er visstnok viktigst at fisken tar flua og ikke å kjøre den, altså leke med den (se touch & go)

Så da står vi igjen med en vinge på en krok uten spiss… Hva er best, cdc, polygarn, organza eller noe annet?

Men hvorfor ikke gjøre som naturen og lage en stabil dun med vinger, bein, kropp og haler? Det er faktisk det enkleste. Ikke noe å lure på annet enn farge og størrelse. Ellers er det bare å fiske. Sånn rent bortsett fra at noen mener at heller ikke farger er viktig og at størrelse eller form på kroken ikke spiller noen rolle så lenge flua er oliven og i str. 18….. Eller var det rosa og str. 12?

Men nå må jeg gå for nå skal jeg fjerne nettet på håven min. Nå skal jeg nemlig bli enda mer effektiv fang-og-slipp-fisker. Fisken skal jo fort inn og fort ut og hva er da bedre enn å håve uten nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drar du i gang en diskusjon som går litt lengre en haletråder da. Det blir for generelt det du nevner der.

Hva med hastighet på strømmen?

Hva med fargen på elva?

Osv...

Jeg personlig synes flua blir viktigere når strømmen går sakte. No-hackel har funket bra for meg hvis den ikke har ville tatt vanlige parachutes.

Hvorfor vet jeg egentlig ikke. Men her er i alle fall haletråder viktige.  ;)

No-body har jeg ikke fått meg til knyte på enda :-\ Den er jo ikke akkurat sjamerende den flua. Men sikkert god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

- Fluer som har forlenget kropp trenger ikke haler da de sørger for å stabilisere som halene gjør (stikker uttafor).

Hvilket i min verden er reinspikka tullball. Enten er den forlengede kroppen av et slikt materiale at det går litt ned i vannet eller så vil det, fordi det flyter, sørge for at flua tipper litt over på siden. Samme hvor bredt eller godt hackle man bruker vil nemlig kroppen være under fallskjermen. Ved tradisjonelt hackle er det enda viktigere med stabiliserende haler ellers vil flua nesten aldri stå rett. Prøv selv og se om du er enig med meg. Er du ikke det så gjør som Rune. Det er jo det samme for meg hva andre gjør, men selv for jeg i alle fall oftere gode flyt med riktige haler. Og dermed også oftere de sære fiskene enn jeg ellers ville gjort da jeg trenger færre flyt. Dette har jeg testet litt ut i det siste bare for å sjekke om jeg fortsatt er av samme oppfatning. Og YES, det er som før. Jeg har banket og banket med "no-drifts" til jeg har gitt opp og satt på mine vanlige etterpå. Forskjellen er stor. For meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Her drar du i gang en diskusjon som går litt lengre en haletråder da. Det blir for generelt det du nevner der.

Hva med hastighet på strømmen?

Hva med fargen på elva?

Osv...

Jeg personlig synes flua blir viktigere når strømmen går sakte. No-hackel har funket bra for meg hvis den ikke har ville tatt vanlige parachutes.

Hvorfor vet jeg egentlig ikke. Men her er i alle fall haletråder viktige.  ;)

No-body har jeg ikke fått meg til knyte på enda :-\ Den er jo ikke akkurat sjamerende den flua. Men sikkert god :)

Burde sikkert holdt meg langt unna da det sikkert er mange med mye lenger og grundigere erfaring enn meg, men er jo en engasjert fisker som vil lære mer. Så da tråkker jeg som vanlig rett ut i salaten enda en gang. Og jeg har lært meg at for å lære mer må man ofte tirre de som er kunnskapsrike med et par litt på kanten utsagn. Jeg har dessverre også erfart at å forsøke å bidra i et slikt forum kan medføre at man enten beviser at man er idiot eller at man er en belærende besserwisser. Jeg håper og tror ikke jeg er noen av delene (eller begge), men forsøker som sagt å bidra til å belyse alle aspekter til "vi" blir noenlunde enige. Eller enige om å være uenige.

Uansett er dette slik jeg ser det: Mine døgnfluer for sær fisk.

Med noen små justeringer og tillegg som jeg ikke har lagt ut.

Men hvor spesifikk må jeg være for at jeg ikke skal være for generell? Og hvor mange bokstaver kan man ha i et innlegg?  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Haha Her ble det svar på tilltale ja ;D

Dette skal leses med lupe litt senere i dag.

Hehe, du får ta det for hva det er; Kun et bidrag for å forhåpentligvis gi deg flere muligheter til å velge hva som passer best for deg og ditt fiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva med stivheten på halene da? Noen har sterke meninger om dette. Jeg kan ikke si å ha merket så veldig mye til dette.

Jeg får fortsette å tråkke litt rundt i salaten da. I det minste til noen som vet tar tak i det.

Et lite utdrag fra linken over:

" ~ Lengden på halefibrene spiller liten rolle for fisken. I noen svært få tilfeller med kroksky fisk i vassdrag hvor det praktiseres fang og slipp kan det likevel ha noe å si. I slike tilfeller kan fisk, som er kroket før, bli overfølsom for stive fibre som stikker for langt ut fra kroppen. Du vil kunne oppdage dette ved at fisken slår kontra. Det vil si at det som skulle vært et rullevak plutselig blir et plask. Det kan være at den har hatt berøring med fortommen, men ofte er det haletråder eller andre stive materialer som har gjort den mistenksom. Når jeg får en slik reaksjon skifter jeg til fluer med Coq De Leon haletråder i kortere lengde. For lange haletråder kan også være irriterende for deg selv. De har en tendens til å slå seg rundt krokbøyen i kastet og dermed sørge for at flua tipper på siden. Dette oppstår forøvrig oftest når du løfter snøret for hardt ut av vannet. Så tipper flua di over på siden – sjekk haletrådene! Ved forlengede kropper er dette et så å si ukjent problem. ~ "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...