Gå til innhold
  • 0

Kasteproblemer fra en annen verden


Larsen Fotografen

Spørsmål

Jeg var først på et kurs, lærte en del, var så på et til, lærte enda mer, så kasta jeg og en kompis i to timer hvor det gikk døds bra, så plutselig på neste kurs hadde jeg ikke sjans. Altså snøret gikk frem og tilbake som vanlig, men jeg var plutselig i veien hver gang :-\ Hadde jeg hatt flue på der så hadde både ansikt og nakke vært fulle av kjøttsår. Og det har bare gått verre og verre siden. Nå kaster jeg dårligere enn jeg gjorde første gangen jeg tok opp en fluestang (det var ikke mye bra), og er fortvila av en annen verden. Jeg regner jo med at jeg har en eller annen tåplig vridning i håndleddet eller noe, som gjør at snøret svinger inn mot meg hver gang. Men jeg har stått hjemme i speilet hundre ganger og øvd med kun nedre delen av stanga bare for å se hvordan jeg gjør det, og det ser helt riktig ut. Jeg har planlagt fisketur om en uke, men begynner å bli livredd for at den ikke kommer til å skje, for kaste med flue kan jeg rett og slett ikke lenger.. Jeg har et kurs til tirsdag før jeg drar, så jeg ber jo til gud og allah og alle som er om at han på kurset skal klare å se hva jeg gjør galt og få meg tilbake der jeg var for en uke siden.

Det jeg nå håper på er så klart at noen kjenner til dette problemet og kan si meg akkurat hva jeg gjør feil, og hva jeg må gjøre for å rette opp i det, sånn at jeg kan øve, øve og øve hver dag frem til turen neste helg. Nå er turen planlagt, alt av utstyr som trengs skaffet og alt som mangler er da evnen til å klare å kaste uten å grave hull i trynet med kroken på hvert eneste kast.

Noen som har et par tips på lager?  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Min erfaring er at feil man trodde man hadde korrigert dukker opp med jevne mellomrom. Selv hadde jeg en skikkelig kastemessig nedtur tidligere i år, men det tok seg opp igjen utover i juli. At det går lengre tid mellom hver nedtur er et positivt trekk, men nedturer regner jeg fortsatt med. Gjør det ekstra deilig når alt sitter!  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes Fismans film var kjempeknall. :D

Den var kanskje ikke spesielt utfyllende, men den forklarte godt hva som ligger bak fluekastingen. Jeg har brukt mange av tipsene i den filmen, og har sett den gjentatte ganger gjennom sommeren når jeg har hatt "knoteturer". Som en introduksjon til fluekasting vil jeg absolutt anbefale den filmen der. Vi er tre stykker som har begynt omtrent samtidig, og vi har kommet godt i mål under denne sesongen med hjelp av Fisman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Han forsøker på en god måte å forklare begrepet fluekasting.. og det er klart.. det er jo ikke så lett.. selv folk som er over middels gode får bra med fisk.. har vel alltid et ønske om å lære seg å kaste lenger..

Fismen forklarer selve kastingen på en god måte og forståelsen bak hvert kast.!

Uansett så er den jo verdt å se for både nybegynnere så vel som viderekomne som har kastet og kastet på seg små ubetydelige feil som utgjør små, men vesentlige dårligere kast!

Han som åpnet denne tråden?? Hva eksakt ender kastene dine med??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe Staffan. Jeg er litt enig med deg også. Jeg opplevde filmen som litt kronglete til å begynne med, men den hadde samtidig en evne til å være underholdende og uhøytidelig. Kanskje bare rett og slett inspirerende. Synes samtidig at den kom seg mer og mer når jeg tok den frem etter fisketurer. Ofte ble jeg så ivrig under turen (les: vakaktivitet) at jeg glemte alt jeg hadde lært og sett om kastingen. Da var det på tide å revidere..

Men fra spøk til revolver: Jeg er heeelt fersk som fluekaster, men kanskje jeg har noe å bidra med her..

Slik angrep jeg fluekastingen første sesong:

- Så masse fluefilmer. (tørrfluelandet m.m)

- Kjøpte "Rett linje".

- Før isen gikk brukte jeg en del tid på plena i hagen. Her er det meget begrenset kastemuligheter. Jeg Får maks ut 10 m. Her er busker og kratt og hus. Dette begrenset kastemulighetene betraktelig. Tror kanskje at det likevel ikke har vært så dum trening - har måttet forholde meg til omgivelser konstant. Fikk etter hvert mer og mer "feeling" med kastene.

- En 5 - 10 ganger dro jeg et sted i naturen med bedre kastemuligheter. Her hadde jeg og en kompis med noe kaffe og digg, og kastet på sne/is. Underveis hadde vi det jææævlig moro, og kommenterte/motiverte hverandre under kastingen. Etter hvert ble kastene lengre og lengre. Man opplevde en økende grad av kontroll.

- Under sesongen har det meste blitt ødelagt av vind og vær, og som nevnt iver. Ethvert vak gjør meg alt for ivrig, og oddsen for et køddekast øker betraktelig med antall vak i umiddelbar nærhet. ;)

Mitt tips er å øve ;) Og å forsøke å senke skuldrene. Så tror jeg at kastingen kommer etter hvert, både det grunnleggende og det mer avanserte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Ja, hadde en kar, en myggbiten ungdom som tok tak i denne kjeppen......og han kastet med dobbelttrekket på 15 minutter!!! Snorre, ungdommen som går på skole i Grong, lærte faren sin å kaste ganske enkelt.......dette er et fantastisk hjelpemiddel og forståelsesskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluekasting kan sikkert formidles på utallige måter.

Dr. Fismen forklarer på sin måte, og filmen "rett linje" er bra.  :D

- Kan dessverre ikke si meg enig her. Har kjøpt - og sett "Rett Linje" flere ganger, og for meg var dette tynne saker.

Satt litt på spissen - konklusjonen var at det spiller liten rolle hvordan kasteteknikken din er, bare du får flua ut til fisken. Etter min mening tåkelegger slikt mer enn det avklarer for oss ferskinger i kastekunsten.

Hva jeg fikk ut av filmen var:

- Viktigheten av å føre stanga i "rett linje"

- Viktigheten av riktig aksellerasjon og kontant stopp

- Viktigheten av å trene fluekasting så ofte som mulig - utenom fiskesesongen

Jeg vil heller anbefale Stener Skogmo's 6-siders kompendium "Fluekasting - Enkelt og greit" - som forklarer de samme momentene på en klar og grei måte: 

http://speycast.no/fluefiske_enkel_greit_skogmo.pdf

..og har du mulighet for hjelp fra en erfaren fluekaster så er det aller best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluekasting kan sikkert formidles på utallige måter.

Dr. Fismen forklarer på sin måte, og filmen "rett linje" er bra.  :D

- Kan dessverre ikke si meg enig her. Har kjøpt - og sett "Rett Linje" flere ganger, og for meg var dette tynne saker.

Satt litt på spissen - konklusjonen var at det spiller liten rolle hvordan kasteteknikken din er, bare du får flua ut til fisken. Etter min mening tåkelegger slikt mer enn det avklarer for oss ferskinger i kastekunsten.

Hva jeg fikk ut av filmen var:

- Viktigheten av å føre stanga i "rett linje"

- Viktigheten av riktig aksellerasjon og kontant stopp

- Viktigheten av å trene fluekasting så ofte som mulig - utenom fiskesesongen

Jeg vil heller anbefale Stener Skogmo's 6-siders kompendium "Fluekasting - Enkelt og greit" - som forklarer de samme momentene på en klar og grei måte: 

http://speycast.no/fluefiske_enkel_greit_skogmo.pdf

..og har du mulighet for hjelp fra en erfaren fluekaster så er det aller best...

Men det du allerede har lært er jo noen av bunnprinsippene av et fluekast. for de som allerede har kastet litt og sett.. forstår at noe er feil.. kan lære ganske mye av den filmen.. selv erfarne kastere som har pådratt seg småfeil.. i den forstand som kan påvirke kaste i negativ retning.. har muligheten til å se hva det kan være og utbedre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det beste som har kommet av litteratur og film innen emnet fluekasting er etter min mening Jason Borgers "Nature of Flycasting". Av norske boeker synes jeg Kjetil Mathisen sin er best.

Kan ikke huske at det fantes noen kastevideoer da jeg startet. Jeg fulgte med paa de jeg syntes var dyktige og proevde aa kopiere. Og gud vet hvor mange timer jeg trente paa jordet paa nedsiden av huset. Hver eneste dag i flere uker! Og det er det aller viktigste av alt - trening. Hyppig trening med korte seanser er bedre enn to timer i ny og ne.

Jeg tror vi sjoeoerretfiskere faar et lite forsprang, da vi laerer aa kaste langt veldig tidlig. Jeg kastet med dobbelttrekk allerede foerste gangen jeg fisket med flue i sjoeen. Timingen trente jeg inn mens jeg saa paa TV osv.

Mannen bak "Once in a Blue Moon" kommer med en ny kastefilm naa snart. Det ser ganske lovende ut: http://www.youtube.com/user/Bumcast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Kan dessverre ikke si meg enig her. Har kjøpt - og sett "Rett Linje" flere ganger, og for meg var dette tynne saker.

Satt litt på spissen - konklusjonen var at det spiller liten rolle hvordan kasteteknikken din er, bare du får flua ut til fisken. Etter min mening tåkelegger slikt mer enn det avklarer for oss ferskinger i kastekunsten.

Da tror jeg ikke du har fått med deg poenget i filmen: Det er at teknikk (og forståelse av denne) er viktigere enn kastestilen!

Mange instruktører i tidligere bøker og filmer har fokusert altfor mye på deres egen stil som det eneste saliggjørende, når det er teknikken som er det avgjørende. Dette er åpenbart om du sammenligner fantastiske fluekastere som kaster nydelig og presenterer flua på alle tenkelige og utenkelige steder med helt forskjellige stiler. Om du har muligheten til å sammenlikne Göran Andersson, Steve Rajeff, Lefty Kreh, Micke Blomberg eller Preben Anker (Jeg tok de første 5 navnenen jeg kom på, men kunne fortsatt å ramse opp i evigheter) i virkeligheten eller på video, så vil du se at de kaster teknisk korrekt men med forskjellig stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Øving gjør mester sier man jo, men det er nok som Oddbjørn sier ikke bare det å kaste mest mulig som gjør en bedre. Trene bevisst og riktig er nok det beste. Og for å være sikker på at det blir mest mulig riktig trenger man en som kan hjelpe med den saken. Og det er ikke så lett for alle å få til. Eksempelvis er det en grei gjeng med gode fluekastere i denne dalen jeg bor i, men bare én av dem er i stand til å LÆRE meg hva jeg skal gjøre for å få det helt riktig. Jeg er svært heldig slik sett for det er nok ikke alle som har det slik at man bare kan stikke og få ting fikset (egentlig har han vel gitt opp å få meg bedre for lenge siden). Så de fleste må enten gå kurs, kjøre langt eller bruke filmer for å kunne rette opp feil før de setter seg for godt eller akseptere at ikke alle kast er toppers hele tiden. Filmer kan selvsagt være til hjelp, kompiser kan være til hjelp og spesielle øvelser kan være til hjelp, men det er uansett ingenting som tåler sammenligning med en dyktig instruktør. Det kan jo for eksempel være noe så lite som å flytte litt på en tommel og/eller et bein for at du skal kaste så å si perfekt. Min utvikling har strandet for lenge siden, men jeg har likevel en liten opptur hver vår. Og en nedtur utover sommeren. Jeg er godt fornøyd med hverken å være best, nest best eller nummer 200 i Norge på kasting med enhånds. Det spiller ingen rolle. Jeg er nemlig godt fornøyd fordi jeg får fisk og jeg har lært meg hva som skjer når jeg gjør hva. Og det kommer faktisk mest av lek og ikke av kurs. Jeg har kastet og lekt med stang og snøre opp og ned og hit og dit, mens jeg har nappet og dratt (og dyttet, hihi) til jeg har forstått hva det forbanna snøret gjør og hvorfor. Gjennom lek (i min alder?)! Men for å kaste langt og riktig trenger jeg hjelp til å korrigere feil jeg ikke merker eller kan se og er altså heldig i så måte. Kurs, øving og lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Erik er en fornuftig kar, ingen tvil om det. MEN forstå en grunnleggende ting: fluesnøret/og bukten på snøret er din viktigste læremester. Flusnøret lyver aldri om hvor godt et kast er utført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kom for øvrig over ett av de smarteste "triksene" jeg har prøvd her på forumet om dagen. Klarer ikke å finne tråden eller opphavsmannen til ideen, men trikset var som følger:

- Ta ut en 10-15 m snøre (eller en annen mengde - dette kan sikkert justeres etter hva man ønsker å trene på). Få det ut i lufta.

- Idet det du har kontroll, prøv å gradvis bremse ned hastigheten - helt til snøret kollapser

Teknikken funker som faen. Målet er å bli bevisst på hvor lite kraft som skal til for å kaste med flue. Jeg fikk meg mange tankevekkere, og merket at jeg kastet myyyye bedre etter å ha testet dette. Var som om det skjedde noe med hele kroppsholdningen under kastingen.

Jeg merket at jeg kunne kaste ganske "sakte" uten at snøret kollapset, samt at buktene åpnet seg veldig. Etterhver kunne jeg variere - kjøre høyere og høyere hastighet og observere hva som skjedde med buktene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kom for øvrig over ett av de smarteste "triksene" jeg har prøvd her på forumet om dagen. Klarer ikke å finne tråden eller opphavsmannen til ideen, men trikset var som følger:

- Ta ut en 10-15 m snøre (eller en annen mengde - dette kan sikkert justeres etter hva man ønsker å trene på). Få det ut i lufta.

- Idet det du har kontroll, prøv å gradvis bremse ned hastigheten - helt til snøret kollapser

Teknikken funker som faen. Målet er å bli bevisst på hvor lite kraft som skal til for å kaste med flue. Jeg fikk meg mange tankevekkere, og merket at jeg kastet myyyye bedre etter å ha testet dette. Var som om det skjedde noe med hele kroppsholdningen under kastingen.

Jeg merket at jeg kunne kaste ganske "sakte" uten at snøret kollapset, samt at buktene åpnet seg veldig. Etterhver kunne jeg variere - kjøre høyere og høyere hastighet og observere hva som skjedde med buktene da....

Hmm... Det var ikke en dum ide i det hele tatt!!:P må jeg selv prøve faktisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Øving gjør mester sier man jo, men det er nok som Oddbjørn sier ikke bare det å kaste mest mulig som gjør en bedre. Trene bevisst og riktig er nok det beste. Og for å være sikker på at det blir mest mulig riktig trenger man en som kan hjelpe med den saken. Og det er ikke så lett for alle å få til. Eksempelvis er det en grei gjeng med gode fluekastere i denne dalen jeg bor i, men bare én av dem er i stand til å LÆRE meg hva jeg skal gjøre for å få det helt riktig. Jeg er svært heldig slik sett for det er nok ikke alle som har det slik at man bare kan stikke og få ting fikset (egentlig har han vel gitt opp å få meg bedre for lenge siden). Så de fleste må enten gå kurs, kjøre langt eller bruke filmer for å kunne rette opp feil før de setter seg for godt eller akseptere at ikke alle kast er toppers hele tiden. Filmer kan selvsagt være til hjelp, kompiser kan være til hjelp og spesielle øvelser kan være til hjelp, men det er uansett ingenting som tåler sammenligning med en dyktig instruktør. Det kan jo for eksempel være noe så lite som å flytte litt på en tommel og/eller et bein for at du skal kaste så å si perfekt. Min utvikling har strandet for lenge siden, men jeg har likevel en liten opptur hver vår. Og en nedtur utover sommeren. Jeg er godt fornøyd med hverken å være best, nest best eller nummer 200 i Norge på kasting med enhånds. Det spiller ingen rolle. Jeg er nemlig godt fornøyd fordi jeg får fisk og jeg har lært meg hva som skjer når jeg gjør hva. Og det kommer faktisk mest av lek og ikke av kurs. Jeg har kastet og lekt med stang og snøre opp og ned og hit og dit, mens jeg har nappet og dratt (og dyttet, hihi) til jeg har forstått hva det forbanna snøret gjør og hvorfor. Gjennom lek (i min alder?)! Men for å kaste langt og riktig trenger jeg hjelp til å korrigere feil jeg ikke merker eller kan se og er altså heldig i så måte. Kurs, øving og lek!

Det er ikke mye som mangler da Erik, hvis du bare kan flytte litt på en tommel så er alt perfekt ;D Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener. Ellers biter jeg meg merke i en ting du sier som jeg kjenner meg igjen i. Man blir dårligere av å kaste utover sesongen. Om våren trener jeg litt for å finspisse. Utover sommeren blir det mere og mere negative krefter i kastet. Dette viser at fisking ikke nødvendigvis (iallefall ikke for meg) den beste treningen. Sikkert lurt som tmag sier å avslutte fiskeøkta, eller legge inn treningsøkter hele tiden. Denne våren sleit jeg med brekt hånd. Min kurve har derfor gått nedover siden forige våren ;D ;D llers er det også gjerne slik at sesongen starter gjerne med nytt snøre. Kasteformen blir dårligere og dårligere des mere slitt snøret blir! Jeg reiser nå alltid på sommerens gromferie med sklin nytt snøre. Eller - jeg skifter ut snøret etter at vårtreninger er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Johnny S

- Kan dessverre ikke si meg enig her. Har kjøpt - og sett "Rett Linje" flere ganger, og for meg var dette tynne saker.

Satt litt på spissen - konklusjonen var at det spiller liten rolle hvordan kasteteknikken din er, bare du får flua ut til fisken. Etter min mening tåkelegger slikt mer enn det avklarer for oss ferskinger i kastekunsten.

Det finnes ikke bare èn men mange riktige kastestiler, formidler Dr. Fismen. Og det har han jo rett i!

Hva jeg fikk ut av filmen var:

- Viktigheten av å føre stanga i "rett linje"

- Viktigheten av riktig aksellerasjon og kontant stopp

- Viktigheten av å trene fluekasting så ofte som mulig - utenom fiskesesongen

Dette med å føre stangtuppen i en rett linje, ha jevn akselrasjon og en kontant stopp er jo noe av de viktigste momentene i fluekastinga.

Men ikke alltid like lett å få til uten trening.

Ser ut som du har fått med deg de viktigste poengene fra filmen. ;)

Jeg vil heller anbefale Stener Skogmo's 6-siders kompendium "Fluekasting - Enkelt og greit" - som forklarer de samme momentene på en klar og grei måte: 

http://speycast.no/fluefiske_enkel_greit_skogmo.pdf.

Stener Skogmo forklarer tingene på en enkel og grei måte.

Stener er jo en svært dyktig instruktør og fluekaster og har man mulighet til et kurs med han bør man slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ellers biter jeg meg merke i en ting du sier som jeg kjenner meg igjen i. Man blir dårligere av å kaste utover sesongen. Om våren trener jeg litt for å finspisse. Utover sommeren blir det mere og mere negative krefter i kastet. Dette viser at fisking ikke nødvendigvis (iallefall ikke for meg) den beste treningen.

For meg er det omvendt. Jeg føler meg drivende dyktig i begynnelsen av den første turen hvert år. Kastinga er en lek! Og så begynner jeg å tenke over hva jeg gjør. Da blir jeg helt elendig, får knuter og tailing loops, plasker og pisker skum, og bruker alt for mye kraft. Så blir det bedre og bedre utover fiskesesongen til jeg ikke tenker over hva jeg gjør i det hele tatt, og bare gjør det. Da funker det best (samme i f.eks. musikk). Mønsteret gjentar seg hver eneste sesong.

Burde antagelig vurdere å fekte litt i en hall i løpet av svartvinteren :)

Hadde også vært artig å få litt instruksjon av noen som er skikkelig dyktig. Kastet litt sammen med nevnte Stener Skogmo en gang i Trondheim, og det var meget lærerikt! Utrolig hvor mye sånne småting som f.eks. grepet om håndtaket kan ha å si.

Ellers enig med tmags i at sjøørretfiske er meget bra trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Ellers biter jeg meg merke i en ting du sier som jeg kjenner meg igjen i. Man blir dårligere av å kaste utover sesongen.

Misforstå meg rett. Jeg, altså jeg og ikke nødvendigvis andre, blir dårligere til å kaste teknisk riktig utover i sesongen. Spesielt på lange kast. Nettopp fordi jeg fisker. Når jeg fisker er det så mange andre faktorer som spiller inn at jeg må legge inn såkalte "feil" for å oppnå ønskede effekter. Dette gir meg f.eks. D-kast med innlagte griserumper for å unngå busker bak slik at jeg kommer langt nok uten å sitte fast i busker bak. Helt perfekt bukt og full strekk kan sende meg en tur langt upp i nærmeste tre for å få tak i den eneste flua som har vist seg å virke den dagen. Eller det kan hende jeg må vinkle unaturlig eller gi snøret en uvanlig bue for å slippe unna striping både her og der ute i strømmen. Eller jeg må sette spesielle bukter for å komme inn under overheng. Dette påvirker meg utover sommeren og den inntrente gresskasteteknikken kan stort sett regnes som bortblåst. Men jeg blir bedre og bedre til å fiske og mer og mer presis i leveransen av fluen(e). En annen sak er konkurranse fiske hvor jeg ofte bruker flere fluer. Da vil den perfekte linja gi meg alt for små marginer ettersom jeg er såpass klønete som jeg er. (For å være ærlig så er mitt maxnivå omtrent der Micke koser seg med bind for øya og i motvind.) Så jeg vil si det slik at for min egen del er jeg en bedre lengdekaster på våren og en bedre fiskekaster på høsten. Ære være de som er begge deler hele sesongen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kom for øvrig over ett av de smarteste "triksene" jeg har prøvd her på forumet om dagen. Klarer ikke å finne tråden eller opphavsmannen til ideen, men trikset var som følger:

- Ta ut en 10-15 m snøre (eller en annen mengde - dette kan sikkert justeres etter hva man ønsker å trene på). Få det ut i lufta.

- Idet det du har kontroll, prøv å gradvis bremse ned hastigheten - helt til snøret kollapser

Teknikken funker som faen. Målet er å bli bevisst på hvor lite kraft som skal til for å kaste med flue. Jeg fikk meg mange tankevekkere, og merket at jeg kastet myyyye bedre etter å ha testet dette. Var som om det skjedde noe med hele kroppsholdningen under kastingen.

Jeg merket at jeg kunne kaste ganske "sakte" uten at snøret kollapset, samt at buktene åpnet seg veldig. Etterhver kunne jeg variere - kjøre høyere og høyere hastighet og observere hva som skjedde med buktene da....

Jeg har anbefalt denne øvelsen noen ganger for å få følelse med hvor lite krefter som trengs i et fluekast. Noen ganger kan det imidlertid være helt riktig i en fiskesituasjon å kaste med mere fart enn det som er nødvendig bare for å få snøret til å rulle ut. Dersom du står i et tett kratt eller dypt utvadet, kan det være helt riktig å kaste med høy fart på blindslengene for at snøret ikke skal falle så mye at det går i vannet eller buskene. Denne øvelsen gir fin følelse med fluekastingen for å kunne variere etter de fiskeforholdene man opplever der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...