Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

Ja, hiver det rett over i varmt saltvann. Måler ikke mengden salt, men "rikelig."

Dylon som jeg har kommer i små bokser med forseglet aluminiumslokk. Tror det kan være en raus spiseskje i hver boks. Som da er på en 1,5 liters colaflaske. Går sikkert med Solo og.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Jeg farger alt av snører som ikke har "rett" farge. Så jeg farger stort sett flunkende nye snører, etter å ha vasket de med oppvaskmiddel for å få vekk fett etc. Så jeg gjør det utelukkende for fargen sin del, og jeg har ikke merket noen forskjell i holdbarhet kontra ufargede snører.

For noen år siden fikk noen gamle snører nytt liv vha farging, og de ble merkbart bedre enn det de var FØR fargingen.

Men jeg foretrekker at snøret har rett farge når jeg kjøper det, F,eks. Rio Grand i oliven. Vil helst slippe å farge, for å si det sånn.

Så din konklusjon er at snørene ikke blir bedre av farging når de er nye, men heller ikke dårligere. (Blir de mykere og glattere da ? Da skjønner jeg ikke hvorfor produsentene ikke gjør dette.)

Gamle slitte snører derimot, de blir bedre mykere og glattere,  og får tilbake gammel storhet.

Som "alteter" innen fluesnører tror jeg det er en god porsjon "høyttalerkabler til kr 10 000.-" her...    :-X

Oi nå blir noen sinte merker jeg   ;)

Men bare pust rolig, jeg har bestillt Dylon på boks, og skal sjekke selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på nye snører, men gamle snører får definitivt nytt liv. Minnefritt og mykt er ikke alltid bra. Under varme forhold er det bedre om snøret i utgangspunktet er litt stivt. Se f.eks. på tropiske snører, som er stive klessnorer før de kommer i varmt vann.

Jeg gjør dette som sagt utelukkende for fargens skyld. Jeg tror ikke nye snører blir "bedre" av dette. Og selv om det er tilfelle så er det litt av en jobb for produsenter å koke hvert enkelt snøre etter ferdig produksjon. Så da tror jeg vi brått kunne lagt til 60-70% på dagens priser.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da har jeg farget og testet et Scientific Anglers Aircel DT5F.

Fargen var den lille boksen til Dylon Farge No 21 Elephant Grey (Snøret ble skikkelig kult !)  

Etter farging ble snøret merkbart mykere.

Kasteegenskaper:

Her er vi nok desverre over på den gode gamle "fluesnøre mumbo jumbo"  

Snøret var det samme etter fargingen. Om noe så ble buktene under sterk tvil noe smalere da snøret jo er mykere.

Mitt tidligere spørsmål "hvorfor gjør ikke produsentene dette?" er svaret:

Hvorfor skulle de gjøre det ?  Snøret er omtrent det samme.

Som sagt en øøøørliten forskjell, men jeg har ingen grunnlag for å påstå et dette gikk i positiv retning.

Tvert i mot er stivheten som regel ønskelig da dette holder snørebukta stabil og gir bedre overslag, fordi et riktig stivhet "klatrer" loopen bedre og gir penere overslag av fortom.

Dette er MIN mening. Den er ikke for å benekte andre sine opplevelser.

Men som sagt, jeg fikk et mye kulere og individuelt snøre, og det var det verdt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvorfor poster du siste posten din flere ganger Fredrik? Mener å ha sett denne tråden blitt skrevet i flere ganger i dag, men din siste post har vært den siste og den mener jeg leste i morrest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fordi jeg legger ned en større innsats med bestilling av farge fra Australia , så kommer det ingen respons. Forventa

en kjempediskusjon.

For en kjip gjeng  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest storfemti

Nå har jeg fiska med Wulff Long Belly farget og ufarget samt Zpey Silence farget og ufarget. Silence brukte jeg over ei uke før jeg farget den og jeg må si at din konklusjon Fredrik etter min oppfatning, er feil. Lina blir mykere, glattere og bedre å kaste med etter farging. Jeg brukte Rit Dye, ikke Dylon vel og merke. Dette er ikke en placeboeffekt, det er forskjell før og etter. Lina blir bedre, punktum :D

Vår kjære Henning bemerket hvor glatt min Wulff LB var og hvor god den var å kaste med, selvsagt var den farget ;D

Obs: det er viktig å smøre lina hver gang før bruk de første 2-3 ukene etter farging, dette er for å mette kjernen med smøremiddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg skriver at det er min mening raymond.

Din er helt legitim.

Hadde vært morsomt å se dette testet grundigere.  

Merk. Jeg skriver det er en forskjell, men om denne gikk i positiv retning er høyst uklart.

Stivheten i snøret er mer på å påvirke overslag/presentasjon så at snøret nødvendigvis blir bedre av at det blir mykere vet jeg ikke om jeg kjøper uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

fjesingen: smøremiddelet trekker seg inn i coatingen/kjernen slik at den blir "mettet", da vil lina holde lenger før det blir trått

Fredrik: min mening er at du tar feil, det blir merkbar forskjell og det til det bedre. Har som sagt prøvd med 2 nye liner nå og begge gangene ble det bedre etter farging. Du kan få teste selv på Koppang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Godt spørsmål Tom, men jeg har ikke tenkt tanken å måle vekt før og etterpå dessverre. Har ei ufarga line liggende et sted, kan ta et lite eksperiment utover dagen om tiden strekker til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Min kjøkkenvekt viser dessverre bare hele gram, men en helgrønn Highwater i klasse 3 vippa mellom 19 og 20g før koking. Etter oppkoket så jeg ikke 19 tallet i det hele tatt, så foreløpig konklusjon er at det blir ørlite tyngre etter farging

Håper det er noen andre med skikkelig vekt som kan gjøre samme eksperiment for å se om de får samme resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt Rit-pakka liggende ei god stund, bestemte jeg og en kompis oss endelig for å prøve om det virkelig ville fungere. Linene som gikk i koken/blåfargen var en peachfarga sixthsense og et lysegrønt visionsnøre.. Begge blei jo dritkule, med visionsnøret som mørkt grønt, og sixthsensen som mer havblått. Etter noen minutter med flokeløsing og smøring måtte jeg bare ut på plenen for å prøvekaste sixthsensen littegranne. Konklusjon etter få minutter med kasting i mørket; definitiv merkbar bedring når det kommer til gli, dessuten er coatingen glatt, myk og minnefri som aldri før...suksess.. Jeg må få prøvefiska, smørt opp og testa ut mer før jeg skriker noe mer halleluja ang farging, men det her virka veldig lovende synes jeg!! Takk for positiv påvirkningskraft og nyttig lærdom.  :)

Ps: Restene av oppkoket helte jeg over på en halvannenlitersflaske, slik at jeg har til en seinere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvorfor ble den bedre ? Fordi den ble mykere ? Kollapset ikke fortommen lettere etter farging ? Jeg farga opp et nytt snøre, men kunne ikke konkludere med bedring. Kun endring. Og det er ikke nødvendigvis det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble den bedre ? Fordi den ble mykere ? Kollapset ikke fortommen lettere etter farging ? Jeg farga opp et nytt snøre, men kunne ikke konkludere med bedring. Kun endring. Og det er ikke nødvendigvis det samme.

Jeg prøvekasta snøret i tolvtida i natt. Det var mørkt og jeg kunne ikke se hverken den mørke lina, fortommen eller overrullinga.. Men det føltes veldig bra! Jeg kommer tilbake med mer info etter at jeg har kasta litt mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvorfor ble den bedre ? Fordi den ble mykere ? Kollapset ikke fortommen lettere etter farging ? Jeg farga opp et nytt snøre, men kunne ikke konkludere med bedring. Kun endring. Og det er ikke nødvendigvis det samme.

Jeg prøvekasta snøret i tolvtida i natt. Det var mørkt og jeg kunne ikke se hverken den mørke lina, fortommen eller overrullinga.. Men det føltes veldig bra! Jeg kommer tilbake med mer info etter at jeg har kasta litt mer

Bra !

Obs jeg mener ikke å benekte noens oppfattelse av dette, men for meg ble det på grensen til bortkastet. Bortsett fra et kulere snøre da, og det er jo også viktig !

Tips: farge en halv DT line. Da kan det lett snues, og utprøving av evt forskjeller bør være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coatingen har klart blitt glattere og mjukere etter farging. Snora blei også totalt minnefri. flotte saker.

Aldeles nydelig til nærkast, men i det klumpen(ca12+m) er uttafor toppringen og man skal dra på med litt lengde, så er det noe som liksom skurrer litt...jeg synes kanskje snøret vingler litt mer enn før, samtidig som det ikke slår like godt over, noe som også har resultert i et par uvanlige fortoms-kollaps..

Har fargebadet vært for varmt, kan taperinga i klumpen ha "sklidd over i hverandre", og har det rett og slett blitt FOR mjukt? Men uansett, jeg trekker ingen konklusjoner før jeg har prøvekasta i noen timer til. :) Jeg hadde dessuten en lei motvind i fjeset under testing. me får sjå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest fredrik hoffmann

Gjorde en liten test med to like snører, ufarget og farget.

Fargestoff, liten boks med Dylon.

Jeg  farget ett aircel # 5, og ett som jeg ikke farget.  Rigget det på samme snelle med ekstraspole, lik fortom og lik garndott. Stanga var en Sage SLT 865

Jeg vekslet fram og tilbake 15-20 ganger.

Min konklusjon, det føles LITT jevnere i coatingen enn det ufargede.  Men det var så marginalt at det ikke gikk an å slå fast.  Klare absolutt ikke å si om det er bedre, men kanskje litt anderledes.

Jeg skal måle tykkelsen på det å se om det har trukket seg sammen,for jeg synes det virker som om det har blitt tynnere (Det må måles.)

Påstander om at det er nærmest magisk, klarte ikke jeg å se noe til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Igjen for .nte gang Fredrik, Air Cel er ikke den rette lina å eksperimentere på ;);D ;D

Visste det kom Raymond, og det gjør det bare enda rarere.  ;D 

Folk blir jo frisk av sukkerpiller dersom de får høre at det er medisin  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Aner ikke hva det er med Air Cel, men jeg også har samme erfaring med den. Coatingen blir glattere, lite forskjell ellers. Men på SA Trout, Wulff TT eller Long Belly derimot, blir forskjellen merkbar. Ikke spør meg hvorfor, det bare er sånn 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skaff deg et SA Trout i 5, så skal jeg sende nedover mitt sånn at du kan sammenligne. Da tipper jeg det blir som på Koppang, du blir enig til slutt ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...