Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

Før kokingen var lina ganske seig og måtte smøres hyppig, typ hvert tiende minutt eller oftere... Prøvekastet lina i 30 minutter, og jeg ble ganske overasket. Minnet i snøret forsvant, det ble glattere, og mykere.

Tidligere har vi diskutert om dette skyldes en molekylforandring i materialet. At minnet blir borte og snøret blir mykere skyldes en forandring i molekylstrukturen (indre spenninger i materialet blir løst opp ved at molekylkjedene legger seg "friere". De blir orientert i lengderetningen under ekstrudering)

Fargen som tilsettes har selfølgelig en innvirkning på sluttresultatet!

PVC, polyvinylklorid, er i utgangspunkt et hardt materialet (Mest sannsynlig er alle snører av PVC basert på S-PVC (suspensjonspolymerisering). For å få det mykt tilsettes mykgjører eks. DOP, DIDP el.

At snøret blir glattere kan skyldes at mykgjører på overflaten migrerer ut ved "koking".

Har noen erfart, etter 1-2 år, at lina er like glatt eller blir snøret tregere igjen ? (mykgjører migrerer til overflaten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

I dag har jeg forsøkt meg på koking/farging.

Kjøpte Rit på Ebay og jeg må si det ble veldig bra <<l.

Det var to Highwaterliner som fikk litt makeover?

Den ene farget jeg med gul og det ble da en noe "dusere" grønn,akkurat etter planen ;).

Nr to ble farget med oransje og resultatet ble da en brunlig farge,altså perfect match til den flammeherda canen :-*.

Så takk for hjelpen Terje 8)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dag har jeg forsøkt meg på koking/farging.

Kjøpte Rit på Ebay og jeg må si det ble veldig bra <<l.

Det var to Highwaterliner som fikk litt makeover?

Den ene farget jeg med gul og det ble da en noe "dusere" grønn,akkurat etter planen ;).

Nr to ble farget med oransje og resultatet ble da en brunlig farge,altså perfect match til den flammeherda canen :-*.

Så takk for hjelpen Terje 8)!

You´re welcome :D :D

Godt å høre at resultatet ble bra :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kokte" er snøre for en kompis i går for første gang på en liten stund.

Et forholdsvis nytt GL Presentation. Snøret var "håst" å dra mellom fingrene. Samtiding som det kjentes ut til at trådkjernen inne snøret hadde krympet litt og derfor gjorde snøret bølgete. Litt vanskelig å forklare.... Snøret var uansett nysmørt før turen og i løpet av få kast ville ikke snøret mer. Det kjentes ut som om at det stoppet i ringene.

Vel hjemme igjen kokte jeg opp vann og tilsatte litt RIT. Endringen etter er enorm. Snøret er mye mykere og alle ugjevnheter er vekk og mye glattere. Selv før smøring.

Jeg har bemerket at dyrere snører (feks LOOP Stillwater) ikke endrer seg så mye etter farging, men GL snører blir helt anderledes. Andre som har samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har opplevd det samme som deg flere ganger, lina blir mykere og glattere. Er ikke alle liner det funker på, hadde minimal forskjell på f.eks SA Air Cel, men SA Trout derimot ble bedre. Eneste GL lina jeg har, er det gamle Highwater og det blir definitivt bedre av et oppkok

Liner som jeg har testa med hell: Wulff TT og Long Belly, SA Trout, Zpey Silence og helgrønn Highwater

Andre liner som jeg har prøvd som det blir forskjell på: Michael Evans Arrowhead, GL Presentation, Carron og Rio Selective Trout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å prøvd dette. Går det ikke an å kjøpe noe fargestoff som man kan bruke i en butikk?

Har aldri bestilt noe på e-bay......

Kan kjøpe for deg jeg Frode :) koster bare 3 dollars. Let me know :)

Supert :) Gjør det en gang du roter med noe annet og det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm.... Tror jaggu jeg må koke litt jeg også. Ser jeg har noen coatinger som krever i overkant ofte oppsmøring og i tillegg er det en del sjøliner med tynn skyteline som har en overflate som etterhvert lager litt mye krøll på vei ut av linekurven. Blir coatingen glattere og mykere så burde også flokene bli færre. Skal bestille litt farge fra U S and A i kveld :)

Prosessen er forsåvidt godt forklart ut i fra hva jeg har lest meg frem til (1-2 minutter i "pølsevann"). Men mengde fargepulver: Snakker vi typ en SS pr. liter vann?

Et annet moment: Kan man bruke kjeler som normalt sett går til matlaging, eller setter fargestoffene seg slik at jeg bør bruke en egen kjele til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bruke kjeler i det heletatt. Jeg varmer vannet i microen og har det i et bøtte. Tilsetter litt fargepilver og rører rundt. Deretter legger jeg lina i bøtten og passer på at den blir godt dekket. 1-2 minutt eller mer??? så er den ferdig og legges i en annen bøtte med kaldt vann for å vaske av resten av fargen. Så tørker du den og smører opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Så lenge du unngår alukjeler, så går det bra Lars :D

Hvor lenge du lar lina trekke, er avhengig av hvilken farge du vil oppnå. Jo lengre du lar den ligge, des mere farge vil den ta til seg. En liten spiseskje med farge pr oppkok er nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du unngår alukjeler, så går det bra Lars :D

Hvor lenge du lar lina trekke, er avhengig av hvilken farge du vil oppnå. Jo lengre du lar den ligge, des mere farge vil den ta til seg. En liten spiseskje med farge pr oppkok er nok

Jeg brukte alukjele...Den ble også farga gitt..Håper ikke noen av de andre studentene her i kollektiven har kokt pasta i den!! ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bestilt et par farger. ble rødt og lyserosa/babyrosa. Litt morsomt å være tilbake i "barnehagen" og tenke over hvilken fargemix som blir hva. Er først og fremst lysegrønne, gule og orange liner som skal kokes. Har jeg ikke gått på en real smell så er målsetningen at de skal ende opp i alt fra mørkere orange til lyseblått. Får følge nøye med når de ligger i fargebadet :)

Hvilke farger har dere andre gått for og hvilke farger endte dere opp med på lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fikk bestilt et par farger. ble rødt og lyserosa/babyrosa. Litt morsomt å være tilbake i "barnehagen" og tenke over hvilken fargemix som blir hva. Er først og fremst lysegrønne, gule og orange liner som skal kokes. Har jeg ikke gått på en real smell så er målsetningen at de skal ende opp i alt fra mørkere orange til lyseblått. Får følge nøye med når de ligger i fargebadet :)

Hvilke farger har dere andre gått for og hvilke farger endte dere opp med på lina?

Camogrønn.

Merka ingen forbedring på linas bruksegenskaper.

Placebo ? Jeg vet ikke ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bestilt et par farger. ble rødt og lyserosa/babyrosa. Litt morsomt å være tilbake i "barnehagen" og tenke over hvilken fargemix som blir hva. Er først og fremst lysegrønne, gule og orange liner som skal kokes. Har jeg ikke gått på en real smell så er målsetningen at de skal ende opp i alt fra mørkere orange til lyseblått. Får følge nøye med når de ligger i fargebadet :)

Hvilke farger har dere andre gått for og hvilke farger endte dere opp med på lina?

Camogrønn.

Merka ingen forbedring på linas bruksegenskaper.

Placebo ? Jeg vet ikke ....

Var du edru eller generelt rusfri i gjernings-øyeblikket?

Viktig for meg å vite før jeg handler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...