Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

Snørene blir mykere ja, noe som ikke alltid er like heldig. De KAN bli litt "seige" i varmen.

Folk snakker om å "koke" snørene, men jeg går aldri så langt. Jeg har samme fargeblanding som jeg tror har farget 12-14 snører nå, som jeg har på en colaflaske i garasjen. Så varmer jeg blandingen i mikro'n til den er for varm å stikke finger'n i. Der får snøret ligge til ønsker farge er oppnådd. Deretter hiver jeg det over i et like varmt saltbad. En skylling ferskvann, ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Snørene blir mykere ja, noe som ikke alltid er like heldig. De KAN bli litt "seige" i varmen.

Folk snakker om å "koke" snørene, men jeg går aldri så langt. Jeg har samme fargeblanding som jeg tror har farget 12-14 snører nå, som jeg har på en colaflaske i garasjen. Så varmer jeg blandingen i mikro'n til den er for varm å stikke finger'n i. Der får snøret ligge til ønsker farge er oppnådd. Deretter hiver jeg det over i et like varmt saltbad. En skylling ferskvann, ferdig.

Her tror jeg du gjør en liten feil iforhold til min erfaring Tore. Når vannet blir for kaldt, så mister man effekten har jeg erfart. Skal være kokvarmt, lina skal duppes nedi med engang vannet koker. Og at du bruker samme fargebad 12-14 ganger, tror jeg også kan ha en innvirkning. 2-3 liner pr oppkok med ca 1 spiseskje fargepulver er hva jeg bruker

Framgangsmåten min er: kok opp vann, ha i fargepulver, rør rundt, sett kjelen til side, legg oppi lina og rør rundt til ønsket farge er nådd. La det minst ligge i 1 min, helst lengre. Lengste jeg har latt lina ligge, er 4-5 min

For meg blir lina bedre, har prøvd med og uten i sommer med SA Trout og Zpey Silence. Så for meg funker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du definere "feil" Raymond, siden mine liner også blir farget.  ;D

Jeg har gjort dette i over 10 år nå, og det jeg prøver å gjøre er å få en temperatur som farger linen uten å gjøre den FOR myk. Så jeg vil rett og slett ikke koke dem, da du gjør alle liner like myke. Rio linene har blitt nevnt, og de blir faktisk mykere i selve coatingen. Altså mer "tyggegummi" enn originalene. Jeg har også merket at de som er kokt får lettere sår, nettopp fordi coatingen har blitt myk (kun to dager siden jeg måtte smelte inn en bit coating pga dette...). Og når jeg fisker i 25-30 grader, som er ganske vanlig om sommeren, så blir de fargede snørene FOR myke. Ved å farge dem i lavere temperatur unngår jeg det fenomenet.

Når man lager liner på fabrikk er stivhet i coating et bevisst valg man gjør. F.eks. så er liner beregnet for varmere vann mye stivere enn kaldtvannsliner. Koking gjør alle linene mer eller mindre like, og du fjerner dermed én av de, fra produsentens side ønskede egenskapene til linen.

Så, jeg farger dem med så lav temperatur som mulig, fordi jeg ikke ønsker for myke liner. Det hender de må ligge i badet i en halvtime eller mer for å få ønsket effekt, hvor jeg fyller på med varm blanding underveis. Men det er fargen jeg ønsker å gjøre noe med. Ikke de andre egenskapene.

Det med spare blandingen på colaflasker lærte jeg av en særdeles erfaren guide her nede. Lodgen han jobber på har flasker stående og utfører prosedyren når kunder kommer drassende med Chartreuse fragede GPX'er osv.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at linene forandrer egenskaper ved en slik behandling. Resultatet kommer av hvordan man gjør det og hva man ønsker og oppnå......

Egentlig nok en "hva er best tråd"?

Uansett, forandre farger er likanes, men om man må gå hele veien og gjøre linene mykere?: Ja, hvis du liker det. Smak og behag, som ved temmelig mye innen flugufishing ;).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da må du definere "feil" Raymond, siden mine liner også blir farget.  ;D

Jeg har gjort dette i over 10 år nå, og det jeg prøver å gjøre er å få en temperatur som farger linen uten å gjøre den FOR myk. Så jeg vil rett og slett ikke koke dem, da du gjør alle liner like myke. Rio linene har blitt nevnt, og de blir faktisk mykere i selve coatingen. Altså mer "tyggegummi" enn originalene. Jeg har også merket at de som er kokt får lettere sår, nettopp fordi coatingen har blitt myk (kun to dager siden jeg måtte smelte inn en bit coating pga dette...). Og når jeg fisker i 25-30 grader, som er ganske vanlig om sommeren, så blir de fargede snørene FOR myke. Ved å farge dem i lavere temperatur unngår jeg det fenomenet.

Når man lager liner på fabrikk er stivhet i coating et bevisst valg man gjør. F.eks. så er liner beregnet for varmere vann mye stivere enn kaldtvannsliner. Koking gjør alle linene mer eller mindre like, og du fjerner dermed én av de, fra produsentens side ønskede egenskapene til linen.

Så, jeg farger dem med så lav temperatur som mulig, fordi jeg ikke ønsker for myke liner. Det hender de må ligge i badet i en halvtime eller mer for å få ønsket effekt, hvor jeg fyller på med varm blanding underveis. Men det er fargen jeg ønsker å gjøre noe med. Ikke de andre egenskapene.

Det med spare blandingen på colaflasker lærte jeg av en særdeles erfaren guide her nede. Lodgen han jobber på har flasker stående og utfører prosedyren når kunder kommer drassende med Chartreuse fragede GPX'er osv.  :)

Altså, feil iforhold til å fram effekten det snakkes om i denne tråden, ikke at din måte er feil. Misforstå meg rett :)

Jeg liker de bedre etter et oppkok, har som sagt prøvd samme line med og uten farge og likte klart best den fargede best. Funket ikke på Air Cel lina mi, men gjorde underverker på helgrønn Highwater, SA Trout, Zpey Silence, Wulff TT og Wulff Long Belly :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, snøret BLIR mykere av koking. Og det var grunnen til at jeg sluttet med det. De ble rett og slett for myke (og seige) for sommerfiske her nede. Gikk med flere liter smøremiddel på hver tur.  ;D

Nå er ihvertfall folk klar over at temperaturen har innvirkning på stivheten på snøret. Så kan de velge selv.  ;)

Bør for ordens skyld også legge til at all behandling fra produsentens side, som AST fra SA, Agent X fra Rio osv fjernes under en slik behandling. For de som liker de glatte snørene rett fra boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg synes snøret kollapser lettere i fronttaperingen ved presentasjon i sommer da det var varmt.

Stivheten er nøye utarbeidet  av produsenten ettersom jeg forstår.

Selv har jeg farget og kokt diverse liner. Rio windcutter, sa aircel.

Merka ingen bedring. Bare forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Lina må smøres hyppig de første turene, ingen tvil om det. Men når kjernen har blitt mettet, blir det som nytt. Mitt helgrønne Highwater som jeg farget i fjor, kan jeg bruke på 2-3 turer uten å smøre. Må legge til at jeg hater trå snører, så en "normal" person vil nok kunne bruke det litt lengre ;D

Merker ingenting at tuppen kollapser, er alldeles nydelig til presentasjon. Jeg kommer til å fortsette med det ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå har jeg fiska med Wulff Long Belly farget og ufarget samt Zpey Silence farget og ufarget. Silence brukte jeg over ei uke før jeg farget den og jeg må si at din konklusjon Fredrik etter min oppfatning, er feil. Lina blir mykere, glattere og bedre å kaste med etter farging. Jeg brukte Rit Dye, ikke Dylon vel og merke. Dette er ikke en placeboeffekt, det er forskjell før og etter. Lina blir bedre, punktum :D

Vår kjære Henning bemerket hvor glatt min Wulff LB var og hvor god den var å kaste med, selvsagt var den farget ;D

Obs: det er viktig å smøre lina hver gang før bruk de første 2-3 ukene etter farging, dette er for å mette kjernen med smøremiddel

Lina må smøres hyppig de første turene, ingen tvil om det. Men når kjernen har blitt mettet, blir det som nytt. Mitt helgrønne Highwater som jeg farget i fjor, kan jeg bruke på 2-3 turer uten å smøre. Må legge til at jeg hater trå snører, så en "normal" person vil nok kunne bruke det litt lengre ;D

Merker ingenting at tuppen kollapser, er alldeles nydelig til presentasjon. Jeg kommer til å fortsette med det ihvertfall :D

39.gif

Og mette kjernen på et fluesnøre? Innsprøytning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser da ut som de farger der også.  ;D

Ja, det var ikke måte på som de bøttet på med fargepulver  :D

Synd man ikke viser hvordan de lager forskjellige taperinger, men noen hemmeligheter vil de vel ha for seg selv.

Det merkeligste er hvordan snørene leveres til markedet uferdig. Det er jo i beste fall uetisk.

Dersom de handler i god tro, må noen få gjort de oppmerksom på dette.  Fullføre jobben mener jeg.... ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sitter og ser fotball (Norge - Kypros selvsagt), men klarer ikke helt å fri meg fra denne tanken:

Rengjøre et snøre en gang iblant skjønner jeg.

Smøre snøre en gang iblant skjønner jeg.

Farge et snøre for å få en farge man liker bedre kan jeg skjønne.

Men å koke/trekke og farge et nytt snøre for så å smøre det i 2-3 uker for at det skal bli som nytt(?) det skjønner jeg mindre av. Er det ikke bare å montere det som nytt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hive snøret i frityrkokeren. Da blir det ferdig impregnert ;D. Har noen foresten prøvd micro? Brukt tørkepulver for fluer i micro gjør underverker!

Jeg har heller ikke forsøkt å koke eller farve snører. Leser derfor alle innlegg med nysgjerrighet.

Selv har jeg vært med å utvikle mange snører. De beste linene etter min mening er de tidligste protoene uten noen som helst farve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hive snøret i frityrkokeren. Da blir det ferdig impregnert ;D. Har noen foresten prøvd micro? Brukt tørkepulver for fluer i micro gjør underverker!

Jeg har heller ikke forsøkt å koke eller farve snører. Leser derfor alle innlegg med nysgjerrighet.

Selv har jeg vært med å utvikle mange snører. De beste linene etter min mening er de tidligste protoene uten noen som helst farve!

Snakker om å kjøpe katta i sekken! Linene er altså bare midt imellom når de kjøpes i butikk ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med katta i sekken. Så mange smileyer du presenterte virket det nesten som ... hva var det jeg sa!!! Men det var ikke det jeg mente med innlegget mitt.

Jeg er oppriktig interesert i den der koking/ fargingdiskusjonen. Så mange påståelige personer det finnes med synspunkter på dette, gjør at jeg blir mer og mer overbevist om at de har noe å fare med. Jeg er ennå ikke overbevist. Derfor følger jeg med på diskusjonen.

Min ytring gjaldt det at jeg faktisk er så heldig å fiske med snører fra de er ferdig som proto fra fabrikk til endelig produkt. Jeg har på denne tiden funnet enkeltsnører i tidlig produksjon som har passet meg godt. Dette har nødvendigvis ikke blitt de endelige produktene. Jeg har hatt prototyper jeg har blitt ordentlig forelsket i. Selv om min påstand over virket slik, tror jeg ikke at det har med innfarging å gjøre. Men jeg vet selvfølgelig ikke. Derfor er det spennende å følge denne diskusjonen.

Det blir iallefall for dumt å tru at produsenter tilsetter farge for å gjøre snørene dåeligere. De som spekulerer i det bør heller sette seg ned og studere JFK på dvd og finne en annen hobby. Leverandørene ønsker selvfølgelig å levere et best mulig produkt.

Jeg har hatt en betydelig finger i produksjon av highwater. Når Raymond sier at dette forandrer egenskap til det positive , så tror jeg på det. Raymond er en person, slik jeg kjenner han, med erfaring og integritet. Jeg stoler på han. Derfor blir jeg også nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med katta i sekken. Så mange smileyer du presenterte virket det nesten som ... hva var det jeg sa!!! Men det var ikke det jeg mente med innlegget mitt.

Jeg er oppriktig interesert i den der koking/ fargingdiskusjonen. Så mange påståelige personer det finnes med synspunkter på dette, gjør at jeg blir mer og mer overbevist om at de har noe å fare med. Jeg er ennå ikke overbevist. Derfor følger jeg med på diskusjonen.

Min ytring gjaldt det at jeg faktisk er så heldig å fiske med snører fra de er ferdig som proto fra fabrikk til endelig produkt. Jeg har på denne tiden funnet enkeltsnører i tidlig produksjon som har passet meg godt. Dette har nødvendigvis ikke blitt de endelige produktene. Jeg har hatt prototyper jeg har blitt ordentlig forelsket i. Selv om min påstand over virket slik, tror jeg ikke at det har med innfarging å gjøre. Men jeg vet selvfølgelig ikke. Derfor er det spennende å følge denne diskusjonen.

Det blir iallefall for dumt å tru at produsenter tilsetter farge for å gjøre snørene dåeligere. De som spekulerer i det bør heller sette seg ned og studere JFK på dvd og finne en annen hobby. Leverandørene ønsker selvfølgelig å levere et best mulig produkt.

Jeg har hatt en betydelig finger i produksjon av highwater. Når Raymond sier at dette forandrer egenskap til det positive , så tror jeg på det. Raymond er en person, slik jeg kjenner han, med erfaring og integritet. Jeg stoler på han. Derfor blir jeg også nysgjerrig.

Hæ?

Hvordan klarte du å hente dette ut fra hva jeg sa?

Se på betydningen av  ;D før du tolker mitt lille innlegg som kritikk.

Denne tråden vanker frem og tilbake om hva som er best av innfarget eller ikke, så plutselig dukker du opp med noen knall liner som er totalt ufarget!!!  ;D ;D Ser du ikke at den var litt moro,da ;DJeg syntes ihvertfall det var verdt en liten humoristisk tanke som jeg så la inn her. At du tolker det dithen du tydelighvis gjorde, får jeg ta på min kappe, grunnet dårlig formulering.

Samtidig, med min løse bruk av  ;D, som man vet er noe av det samme som haha, altså latter, å le, flire, noe positivt osv, så skulle det vært unødvendig kunne tolke mitt innspill dit du gjorde. Så da deler vi ansvaret, jeg med formulering og du med lesing ;D(altså, et godhjertet haha)

Hadde JFK på vhs, men den er borte. Vet ikke hvor den er blitt av.. Og farging ER interessant, har selv et nevnte highwater som reagerte positivt for min del, mykheten som kom passet fint sammen med MIN bruk av linen. Har også opplevd at samme mykhet ikke ble fordelaktig for meg. Så ja, dette er interressant.

Avslutningsvis,

smil og verden smiler tilbake ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. Jeg ble ikke fornærmet. Responderte vel litt for krasst ser jeg. Beklager den. Skulle vel strengt tatt ikke dukket opp i det hele tatt så langt ut i denne tråden. Men har fulgt den tett, følte bare for å nevne den der tingen med "råsnører".

JFK hadde forøvrig jeg også. ;)

Ikke no å `klaga for.  Herlig, da er misforståelsen oppklart.

Nok ot, men kanskje du vet noe nærmere når nye Highwater kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg eventuelt vet er vel ikke ennå noe å blafre om. Uansett kommer det ikke noe nytt highwater hvis det ikke er slik som ønsket. Faktisk er det å lage fluesnører noe som kan være vanskelig. De egenskapene man ønsker de skal ha må være der. Uansett om mange mener at alt kan tilpasses :-) Kansje vi skal koke protoene og refarge dem Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg eventuelt vet er vel ikke ennå noe å blafre om. Uansett kommer det ikke noe nytt highwater hvis det ikke er slik som ønsket. Faktisk er det å lage fluesnører noe som kan være vanskelig. De egenskapene man ønsker de skal ha må være der. Uansett om mange mener at alt kan tilpasses :-) Kansje vi skal koke protoene og refarge dem Hehehe.

Og uansett hvor bra det nye blir så vil det alltid være noen som syntes det gamle var myyye bedre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg eventuelt vet er vel ikke ennå noe å blafre om. Uansett kommer det ikke noe nytt highwater hvis det ikke er slik som ønsket. Faktisk er det å lage fluesnører noe som kan være vanskelig. De egenskapene man ønsker de skal ha må være der. Uansett om mange mener at alt kan tilpasses :-) Kansje vi skal koke protoene og refarge dem Hehehe.

Og uansett hvor bra det nye blir så vil det alltid være noen som syntes det gamle var myyye bedre  ;D

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...