Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Lina må smøres hyppig de første turene, ingen tvil om det. Men når kjernen har blitt mettet, blir det som nytt. Mitt helgrønne Highwater som jeg farget i fjor, kan jeg bruke på 2-3 turer uten å smøre. Må legge til at jeg hater trå snører, så en "normal" person vil nok kunne bruke det litt lengre ;D

Merker ingenting at tuppen kollapser, er alldeles nydelig til presentasjon. Jeg kommer til å fortsette med det ihvertfall :D

Hvis du må farge/koke et snøre for at det skal være glatt 2-3 turer er det en reklamasjon i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg eventuelt vet er vel ikke ennå noe å blafre om. Uansett kommer det ikke noe nytt highwater hvis det ikke er slik som ønsket. Faktisk er det å lage fluesnører noe som kan være vanskelig. De egenskapene man ønsker de skal ha må være der. Uansett om mange mener at alt kan tilpasses :-) Kansje vi skal koke protoene og refarge dem Hehehe.

Hvis dere lager et snøre som er identisk med "gamle" lysegrønne Highwater, sier det er nytt og enda bedre, skulle dere vel være ganske nær en suksessformel!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Lina må smøres hyppig de første turene, ingen tvil om det. Men når kjernen har blitt mettet, blir det som nytt. Mitt helgrønne Highwater som jeg farget i fjor, kan jeg bruke på 2-3 turer uten å smøre. Må legge til at jeg hater trå snører, så en "normal" person vil nok kunne bruke det litt lengre ;D

Merker ingenting at tuppen kollapser, er alldeles nydelig til presentasjon. Jeg kommer til å fortsette med det ihvertfall :D

Hvis du må farge/koke et snøre for at det skal være glatt 2-3 turer er det en reklamasjon i utgangspunktet...

Hvis du hadde orket å lese litt mere, så har du sett hvorfor jeg farger linene mine og hvorfor jeg smører de foran hver tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lina må smøres hyppig de første turene, ingen tvil om det. Men når kjernen har blitt mettet, blir det som nytt. Mitt helgrønne Highwater som jeg farget i fjor, kan jeg bruke på 2-3 turer uten å smøre. Må legge til at jeg hater trå snører, så en "normal" person vil nok kunne bruke det litt lengre ;D

Merker ingenting at tuppen kollapser, er alldeles nydelig til presentasjon. Jeg kommer til å fortsette med det ihvertfall :D

Hvis du må farge/koke et snøre for at det skal være glatt 2-3 turer er det en reklamasjon i utgangspunktet...

Hvis du hadde orket å lese litt mere, så har du sett hvorfor jeg farger linene mine og hvorfor jeg smører de foran hver tur..

Farger du før hver tur?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Du vet jo det Raymond at det ikke er nødvendig å smøre linene for hver gang man er ute å fisker, er bare slik at du syns det er nødvendig for at ditt fiske skal bli mest mulig behagelig.

Det er ikke en generell nødvendighet.

Selvsagt er det ikke nødvendig, men du har da fisket såpass mye med meg at du vet jeg liker at linene mine er glatte :)

At jeg gjør det, trenger nødvendigvis være det rette for dere andre. Sier bare at dette er min måte å gjøre det på, så får dere kvervulere så mye dere vil. Preller av som vann på gåsa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten sminkepute som er integrert med smøremiddel i en liten ziplock pose lett tilgjengelig i vestlomma. Blir det tråkt drar jeg igjennom "fiskedelen" av snøret mens jeg står i elva. Det skjer ca en gang hver tur.

Det varierer veldig hvor man fisker hvor fort snøret blir tråkt. Noen elver har mer mikroskopisk "skit" enn andre. Den verste her nede er Tongariro, som har fint askestøv i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører før hver tur. Eller drar lina gjennom filla mens jeg rigger. Noen ganger smører jeg kjapt over midt i fisketuren.

Utrolig stor forskjel på en nysmurt line og ikke.

Bruker mindre tid på dette en å bytte flue.

Både mending, kasting og alt går som en drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører før hver tur. Eller drar lina gjennom filla mens jeg rigger. Noen ganger smører jeg kjapt over midt i fisketuren.

Utrolig stor forskjel på en nysmurt line og ikke.

Bruker mindre tid på dette en å bytte flue.

Både mending, kasting og alt går som en drøm :)

Jeg pleier også å smøre snøret før hver tur, men jeg har erfart at det virker som om smøringen holder lengre om jeg smører noen dager i forveien og ikke rett før eller under fisketuren. Jeg bruker mest Tiemcos line dressing, det kan tenkes at andre smøremidler har andre egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring.

Jeg tar godt vare på linene mine, og smører som du sier.

Men smører ofte "skytedelen" litt under tur. Trekker ofte filla rett over rett før tur, bare sånn for gøy.

Merker god forskjel på varigheten som du sier.

Har testet mange merker dressing. TMC er det som gir best "glid" etter min erfaring, men ikke den beste på "rensing/vask".

Gir lina en vaskebehandling to ganger i løpet av sesongen. En bøtte med zalovann og en med ferskvann. Var en eller annen link/film her inne på siden en gang som viste dette, og dette har jeg brukt. Smører linene mine(begge to :) ) godt opp etter en slik behandling, og de er som nye.

Mine to liner er Loop stillwater (allroundfavoritten) og presentation fra Guideline(for de helt trange plassene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Henning, snørene trenger vedlikehold. Det hjelper også til å forlenge "livet" til snørene lenge.

Men en liten kommentar til det og vaske snørene med zalo. Og nå vet jeg ikke, men tror, utfra egen erfaring og råd jeg har fått.  I verksted sammenheng har vi ofte måttet gjøre ren ulike deler til mekaniske komponenter både i plast (pvc) og metaller. Jeg/vi brukte ofte zalo da det løste opp møkk og olje (et fantastisk vaskemiddel). Men, og her er et men. Vi fikk beskjed fra en leverandør at vi ikke måtte bruke dette på deres plastprodukter, fordi det som sagt fjernet oljer og fettstoffer, og derfor tørket ut plasten.

Jeg har derfor benyttet vanlig flytende grønnsåpe til å vaske snørene i etter dette. Grønnsåpe har en naturlig "feithet", og tørker ikke ut plast.

Som sakt, jeg vet ikke sikkert, og baserer dette på andre råd og hva jeg tror.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med Kjell her. Jeg bruker aldri Zalo til noe bortsett fra oppvask. Det er sterke saker. Sunlight er en mildere utgave.

Når jeg virkelig overhaler snører så bruker jeg hånda og lar det gå litt varmgang (sa nesten at jeg "r*nker" inn smøringen, men rakk å moderere meg  ;D). Deretter polerer jeg med "myk klut". Er vi OT nå...?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du vet jo det Raymond at det ikke er nødvendig å smøre linene for hver gang man er ute å fisker, er bare slik at du syns det er nødvendig for at ditt fiske skal bli mest mulig behagelig.

Det er ikke en generell nødvendighet.

Selvsagt er det ikke nødvendig, men du har da fisket såpass mye med meg at du vet jeg liker at linene mine er glatte :)

At jeg gjør det, trenger nødvendigvis være det rette for dere andre. Sier bare at dette er min måte å gjøre det på, så får dere kvervulere så mye dere vil. Preller av som vann på gåsa :D

Ehemm. Prøvde ikke kverrulere. Var bare en generell betraktning. E

Er det noe som er sikkert så er det at flueliner i dag bare er skyggen av hva de var for 15 år siden.. Jadda, jeg veit det er "ting" i snørene som er ulovlig i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Virker som Scandinavian formula fra Loon er bra dersom brukt riktig. 

Sper man på med SA sitt linefett i kombinasjon med microfiberklut. Ja da kan storørreten bare komme !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror myggmiddel er en stor årsak til at så mange må smøre så ofte.

Hvis man skal kun fiske stor fisk og den må vake og kun på tørt så kan det jo ikke bli så jævelig mange kast i løpet av en dag?

Bushman eter snører som som en sulten hyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da fikk jeg endelig farget det stygge oransje foxtail-snøret(5#) mitt  :D Farge som er brukt er Rit Dye Kelly Green. Ble en militæraktig kamuflasje - ganske tøff syns jeg. Før kokingen var lina ganske seig og måtte smøres hyppig, typ hvert tiende minutt eller oftere... Prøvekastet lina i 30 minutter, og jeg ble ganske overasket. Minnet i snøret forsvant, det ble glattere, og mykere. Denga akkurat ut en god porsjon av snøret med fluviusen(m) min.  8)

[attach=1]

8)

[attach=2]

post-3759-13949891965963_thumb.jpg

post-3759-13949891966462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et Vision flyte snøre til en billig penge. Desverre ligger det som en telefon ledning på vannet(spiral). Napper godt i ringene når jeg forsøker å skyte snøret. Vil det hjelpe med et lite oppkok uten farge? Har god erfaring med kok av fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...