Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Terje, har du prøvd å koke snøret med litt karri krydder og fløte?

Blir egenskapene bedre da eller er det bare smaken som endrer seg?? ;D

Kun smaken :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

mr. Eikre, jeg har forsøkt trekking uten fargestoff og jeg har forsøkt med fargestoff.....det er natt og dag på resultat.

og jeg kjenner ikke kjemien bak det, konstaterer bare faktum......og skiter i hvorfor det skjer, akkurat som ikke vet hvorfor tv virker, hva som skjer ikke i bildebrikka på kamera når den blir eksponert i lys........ morsomt med skeptikerene, prøv sjæl!

Det var det svaret jeg ventet på. Mulig det har blitt sagt før og at jeg ikke har fått det med meg. Men hver gang kommer det bare "snøret blir bedre av farginga, prøv sjøl" og ikke noe om samme prosess uten farging. Nå fikk jeg svaret og tviler litt mindre. Takk Staffan!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Grunnen til at produsenter ikke nevner dette kan jo tenkes at da vil salget synke drastisk. Min mening, ikke andres.

Magne Fjellstad

det tror jeg også på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Grunnen til at produsenter ikke nevner dette kan jo tenkes at da vil salget synke drastisk. Min mening, ikke andres.

Magne Fjellstad

Skulle ikke forbause meg heller.   

Uansett dette må prøves på en sliten Rio jeg har liggende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

kok opp vann og fargestoff

sett kjelen av platen

legg i lina

rør i ca 5 minutter

..... eller la snøre ligge ienge i fargebad hvis man ønsker en mer markant fargeendring.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter badet i farge så har man i salt? hvor mye salt?har kokt en del med dylon i det siste men får ikke helt den farge endringen jeg forventer, muig jeg ikke har det lenge nok i.

Har aldri brukt salt, Øystein.

Skyller kun i kaldt vann etter fargebad og det sitter som støpt men det kan være fordi jeg bruker

RIT og ikke Dylon.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter badet i farge så har man i salt? hvor mye salt?har kokt en del med dylon i det siste men får ikke helt den farge endringen jeg forventer, muig jeg ikke har det lenge nok i.

Har aldri brukt salt, Øystein.

Skyller kun i kaldt vann etter fargebad og det sitter som støpt men det kan være fordi jeg bruker

RIT og ikke Dylon.

Terje

Ja, jeg har også forstått det sånn at fikseringssalt ikke behøver og brukes på RIT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Etter badet i farge så har man i salt? hvor mye salt?har kokt en del med dylon i det siste men får ikke helt den farge endringen jeg forventer, muig jeg ikke har det lenge nok i.

Har aldri brukt salt, Øystein.

Skyller kun i kaldt vann etter fargebad og det sitter som støpt men det kan være fordi jeg bruker

RIT og ikke Dylon.

Terje

terje Dulon er den samme sammensetningen som Rit........... jeg har farga liner i 4 år og først sist sommer brukte jeg Rit, men det kunne vært dylon preben hadde hatt og da hadde han brukt det på samme måte....... Unnskyld, rett og slett tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter badet i farge så har man i salt? hvor mye salt?har kokt en del med dylon i det siste men får ikke helt den farge endringen jeg forventer, muig jeg ikke har det lenge nok i.

Har aldri brukt salt, Øystein.

Skyller kun i kaldt vann etter fargebad og det sitter som støpt men det kan være fordi jeg bruker

RIT og ikke Dylon.

Terje

terje Dulon er den samme sammensetningen som Rit........... jeg har farga liner i 4 år og først sist sommer brukte jeg Rit, men det kunne vært dylon preben hadde hatt og da hadde han brukt det på samme måte....... Unnskyld, rett og slett tull!

Hva er tull??

Tenkte kanskje det er en forskjell på RIT og DYLON, men har ikke påstått det. Jeg sa bare at det

kan være forskjell.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har farget liner i over 10 år nå, og de siste 5-6 har jeg brukt samme blanding. Altså, jeg heller fargevannet over på en colaflaske ettter hver bruk og har den i garasjen. Når jeg skal farge en line varmer jeg vannet i micro'n til kokepunktet. Hiver lina, som regel kun klumpen i blandingen og lar det ligge til den har fått ønsket farge. Siste line med AST coating tok over 1/2 time.

Dette er er Dylon for Nylon (skulle vært dikter...), og det er ikke tvil om at det kommer mindre fargestoff av på tørkepapiret etter et saltbad. Som gammel svart/hvit fotograf har jeg tro på fikseringsbad.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har farget liner i over 10 år nå, og de siste 5-6 har jeg brukt samme blanding. Altså, jeg heller fargevannet over på en colaflaske ettter hver bruk og har den i garasjen. Når jeg skal farge en line varmer jeg vannet i micro'n til kokepunktet. Hiver lina, som regel kun klumpen i blandingen og lar det ligge til den har fått ønsket farge. Siste line med AST coating tok over 1/2 time.

Dette er er Dylon for Nylon (skulle vært dikter...), og det er ikke tvil om at det kommer mindre fargestoff av på tørkepapiret etter et saltbad. Som gammel svart/hvit fotograf har jeg tro på fikseringsbad.  ;D

Så du har et eget saltbad etter fargebadet? ca mengde dylon og ca mengde salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...