Gå til innhold

Fluer til høsttreffet!!


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Pål Andersen

mista jo seff boksen min med kulehodenymfer for 14 dager siden ? er det mulig og bytte nymfer i brennvinn ? ?

pål nevner mye spennende snadder her, skulle likt og sett i harrboksen til den karen ;-)men ett sikkert dumt spm? skarp claret?  hvilke farge er det ??  sett den på bilde men hvilke dubbing ? fargekode? hehe

har ikke spes peil på nymfer, så mitt forslag på tørre er : Cdc redtag, pinktag, fluo oransje! cdc superpuppan, grå foran og gul bak.

fero vera med rød eller fluo oransje tag...mulig den funker med pink også ;-)

eikre puppa .

men ett spm til?  grønn superpuppa med red tag, (supertag)hvor grønn og hvilke farge på hackel? går ut ifra att det er hønehackel ? caddisgreen ? fluogreen ?

legg gjerne inn bilder av nevnte flue :-)

NEIDA, heller dumt forklart av meg: Medium eller fiery claret (eks. SLF finesse). SORT hackle på grønne superpupper. Ellers er mange av de fluene du ramser opp godsaker :)

PS. Tror du hadde blitt overrasket over harrboksen min :) 3-4 mønstre tørt, par mønstre små streamere, par mønstre kulehoder og resten micronymfer og tsjekkernymfer. MYE i oliven/rosa/rødt nyanser.

Minner om at fluene er 10% av fiskinga, PRESENTASJONEN er 90 %  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kan for ordens skyld slenge med et par bilder av mønstre jeg i allefall ikke ville vært uten. Både som tørrflue opplegg og/eller som toppdroppere i et kortline opplegg (med micronymfer under).

SORRY for elendig billedkvalitet.  Gamle bilder/og-eller mobiltelefonbilder

@

post-0-13949881645864_thumb.jpg

post-0-1394988164611_thumb.jpg

post-0-13949881646421_thumb.jpg

post-0-139498816467_thumb.jpg

post-0-13949881646853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

At du får fisk i det hele tatt, Pål, er et under.  :D Tenk å fiske med en Shipman's Bibio Buzzer da gitt! Det går da ikke an?!?  :o

Helvete, nå må jeg binde også... Lage'n litt feit eller vil du ha'n like tynn som de beste buzzerne? Litt claret i rødfarga eller mer flammefarga?

(Irriterende å være på etterskudd når fyr'n allerede er bedre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Er bortimot umulig å ikke komme borti harr på den tiden, nesten uansett hva man knyter på.

Meste i denne tråden funker. Nymfer med og uten fortyngelse er antagelig helt genialt, men det har jeg liten erfaring med

Ville nok hatt med meg maur med skikkelig karikert profil og gjerne magebelte av noe grelt.

Samt veps.

Ellers funker tradisjonelle våtfluer som fy. Våtfluesving er like klassisk som bambus

Klaske til med de mest intrikate imitasjonene ville ikke jeg giddet, bedre med fluer som ikke trenger mye stell og puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er bortimot umulig å ikke komme borti harr på den tiden, nesten uansett hva man knyter på.

Meste i denne tråden funker. Nymfer med og uten fortyngelse er antagelig helt genialt, men det har jeg liten erfaring med

Ville nok hatt med meg maur med skikkelig karikert profil og gjerne magebelte av noe grelt.

Samt veps.

Ellers funker tradisjonelle våtfluer som fy. Våtfluesving er like klassisk som bambus

Klaske til med de mest intrikate imitasjonene ville ikke jeg giddet, bedre med fluer som ikke trenger mye stell og puss.

Snakker vi om de store harrene nå eller de det er en million av på hver km? Hvorfor fikk de aller aller fleste lokalkjente fiskerne (flue og mark) under 10 fisk under Harrfestivalen i fjor, mens vinneren hadde 40 og knapt kjente elva i forhold til disse? Til og med en guide for området ble distansert selv om han var med vinneren og fikk gå først over kulpen(e). Han ble forøvrig en klar nummer to etter noen tips og litt finpussing. Forklar det ettersom det er samme sted og en uke etter vi skal dit nå. At detaljer ikke er viktig er en myte. At nesten all harr tar alt er i beste fall en myte. At harr ikke kan være sky er også en myte. De er bare annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Snakker vi om de store harrene nå eller de det er en million av på hver km? Hvorfor fikk de aller aller fleste lokalkjente fiskerne (flue og mark) under 10 fisk under Harrfestivalen i fjor, mens vinneren hadde 40 og knapt kjente elva i forhold til disse? Til og med en guide for området ble distansert selv om han var med vinneren og fikk gå først over kulpen(e). Han ble forøvrig en klar nummer to etter noen tips og litt finpussing. Forklar det ettersom det er samme sted og en uke etter vi skal dit nå. At detaljer ikke er viktig er en myte. At nesten all harr tar alt er i beste fall en myte. At harr ikke kan være sky er også en myte. De er bare annerledes.

Klart detaljer er viktig, og ikke minst hvordan det som henger i fortommen fiskes. Det er ikke tilfeldig at enkelte utmerker seg gang på gang.

Dette er en god anledning å se og lære av deg og andre i blant annet praktisk nymfing, men kanskje andre har andre preferanser og ønsker til fisket sitt

Hvis det ikke er mulig for en "vanlig kar" å få en og annen harr uavhengig av størrelse i Glomma på høstparten, så har mye forandret seg veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"Problemet" med harren er at den kan være fullstendig enig over hele linja. Enten vil alle ha mat eller så vil ingen. Dette kan lure en fisker til å tro at enten så er det dårlig fiske eller så er det samme hva man setter på. Heldigvis så er det ikke helt slik. Det geniale med harren er selvsagt at den er noe lettere enn ørreten i de aller fleste tilfellene. Spesielt om høsten. Så å få en og annen harr er nok langt fra noen umulighet selv for ferske fluefiskere. Det er verre når harren er "av". Det er da det blir store forskjeller ved små detaljer. Og når man snakker om de større og litt sære harrene. Klekker det derimot skikkelig så kan man fort råke borti storharr også på tørt, men snittet vil nok ligge høyere hos en dyktig nymfefisker. Uten at det har stort å si for noen annet enn at det kan være gøy med litt større fisk.

Jeg gjorde et eksperiment en gang hvor jeg brukte all min kunnskap (eller det lille jeg har er kanskje mer riktig) og beste fluer til å lure harr på tørt og våtfluesving når det var litt av, mens kompiser fra konkurransemiljøet fisket kortline med nymfer. Jeg er muligens ikke helt ubrukelig på tørt i fiske etter harr i Glomma (selv om mange sikkert vil få mer), men det var under "av"-forhold og jeg ville altså se hva jeg kunne få til. I løpet av 3 timer greide jeg å lure 7 harr hvor snittet var ca. 27cm. Det syns jeg faktisk var bra under disse forholdene. I alle fall til å være meg. I samme periode hadde mine 4 kompiser gjennomsnittlig fått 32 harr og med snittstørrelse på ca. 36cm. Men jeg hadde det gøy jeg også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir strekningen vi hovedsaklig kommer til å boltre oss på fisket relativt hyppig hele sesongen, eller er det stort sett høstfiske ?

Har jo erfart at også harren kan bli nokså sær der det er et visst fiskepress og praktiseres c&r.

Harren på isterfossen er ikke like lettlurt som i g.dalslågen, har jeg erfart  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

At du får fisk i det hele tatt, Pål, er et under.  :D Tenk å fiske med en Shipman's Bibio Buzzer da gitt! Det går da ikke an?!?  :o

Helvete, nå må jeg binde også... Lage'n litt feit eller vil du ha'n like tynn som de beste buzzerne? Litt claret i rødfarga eller mer flammefarga?

(Irriterende å være på etterskudd når fyr'n allerede er bedre.)

Knall rød. Slank :) Neida, får ikke noe på denne heller, ennå dårligere med et par oliven micronymfer i størrelse 20 med bittelite gullhode under buzzeren. Fint opplegg å ikke få noen ting på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

At du får fisk i det hele tatt, Pål, er et under.  :D Tenk å fiske med en Shipman's Bibio Buzzer da gitt! Det går da ikke an?!?  :o

Helvete, nå må jeg binde også... Lage'n litt feit eller vil du ha'n like tynn som de beste buzzerne? Litt claret i rødfarga eller mer flammefarga?

(Irriterende å være på etterskudd når fyr'n allerede er bedre.)

Knall rød. Slank :) Neida, får ikke noe på denne heller, ennå dårligere med et par oliven micronymfer i størrelse 20 med bittelite gullhode under buzzeren. Fint opplegg å ikke få noen ting på...

Knall og takk! Da vet jeg hva jeg skal lage meg for ikke å få for mye fisk. Største utfordringen er at de er så innmari vanskelige å binde også. old2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Skjønner at det blir nymfer som kommer til å stå i fokus i denne helgen. Det er jo greit det men tror dere vi kan komme til å få oppleve noe klekking der på den tiden?

Ikke uvanlig at det klekker små døgnfluer på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det blir nymfer som kommer til å stå i fokus i denne helgen. Det er jo greit det men tror dere vi kan komme til å få oppleve noe klekking der på den tiden?

Mye skal vel klaffe om vi får tunge klekkinger, men harren (ihvertfall der jeg har fisket) er heldigvis såpass vakvillig, at den vaker på mistanke  :D

Selv har jeg ihvertfall planer om å ta fisk på tørt der, og om den er stor eller liten er likegyldig for meg denne helgen.

Det eneste jeg er sikker på at vi får endel av er vind  ;D

Jeg gjorde et eksperiment en gang hvor jeg brukte all min kunnskap (eller det lille jeg har er kanskje mer riktig) og beste fluer til å lure harr på tørt og våtfluesving når det var litt av, mens kompiser fra konkurransemiljøet fisket kortline med nymfer. Jeg er muligens ikke helt ubrukelig på tørt i fiske etter harr i Glomma (selv om mange sikkert vil få mer), men det var under "av"-forhold og jeg ville altså se hva jeg kunne få til. I løpet av 3 timer greide jeg å lure 7 harr hvor snittet var ca. 27cm. Det syns jeg faktisk var bra under disse forholdene. I alle fall til å være meg. I samme periode hadde mine 4 kompiser gjennomsnittlig fått 32 harr og med snittstørrelse på ca. 36cm. Men jeg hadde det gøy jeg også.  :)

Litt interessant, dette  :)

Vær så snill å ikke lag noe inferno ut av dette, for jeg spør utelukkende av nysgjerrighet :

Det er sikkert riktig det du hevder i sitatet her Erik, men jeg kikker jo innom forskjellige tråder her, også kortline-tråden, og det ligger jo masse fine fiskerapporter ute, med bilder og film.

Det første inntrykket jeg, og sikkert andre får, er at kortline først og fremst er effektivt om man vil ha MYE fisk.

Størrelsen på fiskene som blir tatt er jo ikke helt i samsvar med det du nevner over her, men regner med at årsaken da er at det ikke er all verdens snittstørrelse på fisken i elvene det fiskes ?

Hvordan opplever dere kortline-fiske etter ørret kontra harr ? Er det noen forskjell av betydning ?

Hvis dette oppfattes som en provokasjon så la heller være å svare, for det var ikke intensjonen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Syntes det var et bra spørsmål jeg :) Elvene du allerede har sett bilder av i den tråden er nok gjenstand for ekstremt lavt snitt på fisken :) Personlig syntes jeg det er lettere å få større ørret på LITT distanse. Men harr derimot :) De største gutta står bak steiner i HARD strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,Lars,blir ikke fornærmet,du har jo rett,vi har drevet og fylt opp bildebrikkene med ganske små fisk.

Og du har rett i at mange av elvene vi har fisket i,har stor bestand av småfisk,men hvis ikke jeg husker feil,ble vel Kilosfisken 2010 åpnet av netopp The Stig med en flott en på 1,3 kg.Og det var før de fleste her hadde bløtt snørene i det hele tatt. ;)

Og den ble tatt på kort,i en sånn elv med mye småfisk(men,med innslag av enkelte fine fisker),lite vann,og vanskelige forhold.

I en av de andre lokale elvene her(liten den og),vet jeg at broren til The Stig tok en på 2,6 kg.,om det var på kortline er jeg ikke sikker på,men det skulle ikke forundre meg om han var ute for å trene,egner seg godt til dette disse elvene.

Jeg(som mange andre her)var i Rena i sommer,og harren der har etterhvert fått ganske gode dimensjoner,det er ikke uvanlig at de passerer halvmeteren,og det må jo sies å være bra i Sør-norge.

Vel,som de fleste andre gikk jeg det meste av tiden med tørt,og fikk endel fine harr på det(fisker jo bare ørret ellers i sesongen,så harr er artig,dessuten liker jeg å fiske harr!).

Var så heldig å treffe Gunnar(Bingen) og Jostein Berg,mens jeg var der,og vi hadde endel prat om kortline/tsjekkisk,men vi fikk aldri prøvd oss(var meningen med nedre del av Rena),men Gunnar kunne fortelle at harren der nede han bodde(nedre del ;) )var veldig glad i tsjekkernymfer.

En dag det blåste som bare...........reine vestlandet. ;D

Ikke et vak,og jeg gravde frem kortlinestanga mi fra underst i bagasjen,satte på en rigg med jiggflue,tsjekkernymfe(#16 helt naturlige farger,grønn/oliven,med mørkbrun framkropp,ikke'no kule),og ei mikronymfe som toppdropper.

Og harren på halvmeteren,tok fluene mine,selv om jeg måtte ned på etpar meters dyp,de var ikke veldig aktive,men det syns tørrfluekompisen,som stadig gjentok seg selv:Nå igjen.!...nå igjen..!....og alt nå,med engang ! ..hver gang stanga bøyde seg for en av disse herlige fiskene.

(Jeg skulle gjerne sett Pål,Erik og Stig i sving på disse strekkene ! :D )

Så joda,Lars,dette virker på skikkelig fisk også,og hvorfor skulle det ikke det,det har blitt tatt mange store fisk på våtflue og synkesnøre,og jeg tror med handa på hjertet at det tilgangen på stor fisk,og ikke metoden som avgjør hva man får.

Men en ting sa Gunnar Bingen som kan stemme for Rena:Hvis du skal ha ørret på nymfe i Rena må du nok litt lenger unna,den er antakelig for sky til at du kan vade deg nær nok.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var et bra spørsmål jeg :) Elvene du allerede har sett bilder av i den tråden er nok gjenstand for ekstremt lavt snitt på fisken :) Personlig syntes jeg det er lettere å få større ørret på LITT distanse. Men harr derimot :) De største gutta står bak steiner i HARD strøm...

For engangs skyld nøyer jeg meg med : Enig ! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

FØRSTE gangen jeg trena på polsk nymfeteknikk sommeren -97 var nettopp i Rena. Omtrent det første som skjedde var at det gikk på en ørret rett fremfor meg. 1,3 Kg :) Fisken er stort sett sky når det er lite strøm og blankt vann, resten er opp til fiskeren :)

PS. Jeg fikk bare den ene forresten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...