Gå til innhold

Fluer til høsttreffet!!


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Trenger å oppgradere nymfeboksen min, hvilke bør jeg ha med meg til koppang.

Det er nå jeg skulle likt å kunne svare, men ifølge reglene her er jeg for inhabil og involvert i salg av slike fluer til å kunne gjøre det. Samtidig skylder jeg deg noen fluer for den van(n)vittig flotte bindestikka til en alt for lav pris, så de jeg mener er best har du i hendene så fort du kommer på treffen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger å oppgradere nymfeboksen min, hvilke bør jeg ha med meg til koppang.

Det er nå jeg skulle likt å kunne svare, men ifølge reglene her er jeg for inhabil og involvert i salg av slike fluer til å kunne gjøre det. Samtidig skylder jeg deg noen fluer for den van(n)vittig flotte bindestikka til en alt for lav pris, så de jeg mener er best har du i hendene så fort du kommer på treffen.  ;)

Dust!! Svar nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger å oppgradere nymfeboksen min, hvilke bør jeg ha med meg til koppang.

Det er nå jeg skulle likt å kunne svare, men ifølge reglene her er jeg for inhabil og involvert i salg av slike fluer til å kunne gjøre det. Samtidig skylder jeg deg noen fluer for den van(n)vittig flotte bindestikka til en alt for lav pris, så de jeg mener er best har du i hendene så fort du kommer på treffen.  ;)

Dethøres helt supert ut Erik, håper det følger med et lite lynkurs på nymfefiske, for der er jeg helt grønn :-\ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle drekkas, ikke fiskes. ??? ??? >:(

Tenkte det samme som deg Sjur... Jøss, en som skal fiske? Burde vel kanskje reise til et sted hvor det ikke ligger strødd med alkiser i cowboyhatt og vadebuksene på knærne langs hele bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta med meg de vanlige kjedelige fluene mine. Vanlige tørrfluer gjern i små størrelser fungerer godt på denne tiden for de som liker slikt fiske. Klekkere ala cdc navlelo fungerer eller i retning klinkahammer funker bra.

Ellers har jeg selvfølgelig med meg mine gammeldagse nymper. Håper på å snappe om maaaaange hemmeligheter her.

Jeg har også tenkt å drasse med meg stikka og litt tjaffs. Oppfordrer flere til å ta med i tilfelle mye møkkavær (vi må da ha med oss leker også?)

Erik du kan godt deffinere fluetyper uten at det er reklame. Så mystefistisk som du var nå, så blir det jo værste snikmarkedsføringen hittil i år!!!??!!! 8) 8) 8) 8)

Hvor stort, hvor tungt, fløffi, tight, gult , lortfarvet, haler, ører, antenner osv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle drekkas, ikke fiskes. ??? ??? >:(

Tenkte det samme som deg Sjur... Jøss, en som skal fiske? Burde vel kanskje reise til et sted hvor det ikke ligger strødd med alkiser i cowboyhatt og vadebuksene på knærne langs hele bredden.

Pass bare på at du er ovenfor for ellers ender du opp med dra en masse folk ut av vannet og skrekk å gru munn til munn metoden :o

Spy på de nye vaderne og en og annen tom öl flaske i bakhue av cowboy gjengen på land  :P

Uten å ha fiska overhodet i koppang eller der om kring så ville jeg gått for vårfluer tört,klekkere og nymfer/larver som bas föde, sikkert noen som kan gi tips om mönster som er bra der ved den tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det ble slik plingfest greier jeg, en shot per fisk i håven. Så da hadde det vært greit med ei flue eller to som funka.

Konkrete mønster hadde vært greit ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme all denne nymfepraten bekymrer meg litt . . . også med tungsten ?  :o  Dere er klar over hva som skjer hvis disse prosjektilene skulle treffe noe brennvinsflasker i bakslengen  ???

Skulle nesten tro det var om å gjøre å få fisk . . . Dere er klar over at det vil lukte dritt av håven deres i ukesvis etter et par harr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme all denne nymfepraten bekymrer meg litt . . . også med tungsten ?  :o  Dere er klar over hva som skjer hvis disse prosjektilene skulle treffe noe brennvinsflasker i bakslengen  ???

Skulle nesten tro det var om å gjøre å få fisk . . . Dere er klar over at det vil lukte dritt av håven deres i ukesvis etter et par harr ?

;D Bra å få riktig perspektiv på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme all denne nymfepraten bekymrer meg litt . . . også med tungsten ?  :o  Dere er klar over hva som skjer hvis disse prosjektilene skulle treffe noe brennvinsflasker i bakslengen  ???

Skulle nesten tro det var om å gjøre å få fisk . . . Dere er klar over at det vil lukte dritt av håven deres i ukesvis etter et par harr ?

Faen,Lars... vi må kutte ut glassflasker, og kun ha med plastkanner! Faen ikke trygt, når det står en haug med gladfulle tungsten-dengere rundt en....

Kan jo like så godt bruke en diger fæl sluuuuk da:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen,Lars... vi må kutte ut glassflasker, og kun ha med plastkanner! Faen ikke trygt, når det står en haug med gladfulle tungsten-dengere rundt en....

Kan jo like så godt bruke en diger fæl sluuuuk da:S

Ser endelig ut til at jeg har funnet et bruksområde for den feilinnkjøpte tjukkas-foamen jeg har liggende her . . . Den tror jeg skal fungere fint som polstring til godsakene i glassflasker.

Fant igjen den gamle mopedhjelmen min her også, så da har jeg full kontroll på meg og mine  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen,Lars... vi må kutte ut glassflasker, og kun ha med plastkanner! Faen ikke trygt, når det står en haug med gladfulle tungsten-dengere rundt en....

Kan jo like så godt bruke en diger fæl sluuuuk da:S

Ser endelig ut til at jeg har funnet et bruksområde for den feilinnkjøpte tjukkas-foamen jeg har liggende her . . . Den tror jeg skal fungere fint som polstring til godsakene i glassflasker.

Fant igjen den gamle mopedhjelmen min her også, så da har jeg full kontroll på meg og mine  ;D

Jeg fåreslår at vi slår opp Lavoen et godt stykke unna de tungsten-bajasene ;D

Da ligger jeg heller i skjul, og sutter på Jameson-flaska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen,Lars... vi må kutte ut glassflasker, og kun ha med plastkanner! Faen ikke trygt, når det står en haug med gladfulle tungsten-dengere rundt en....

Kan jo like så godt bruke en diger fæl sluuuuk da:S

Ser endelig ut til at jeg har funnet et bruksområde for den feilinnkjøpte tjukkas-foamen jeg har liggende her . . . Den tror jeg skal fungere fint som polstring til godsakene i glassflasker.

Fant igjen den gamle mopedhjelmen min her også, så da har jeg full kontroll på meg og mine  ;D

Jeg fåreslår at vi slår opp Lavoen et godt stykke unna de tungsten-bajasene ;D

Da ligger jeg heller i skjul, og sutter på Jameson-flaska!

Ja det er like greit dere gjemmer dere oppi skauen så vi slipper å ta munn til munn metoden på dere når dere stuper på hue först i elva etter å ha fått prosjektiler i hue ;D og enda bedre vi slipper få höl i vadera når en gjeng med cowboyer under stort skrål og hej knuser flasker i våre bakslenger ;D

Nei takke meg til Kalles pling fest for da lukter det mann av håven 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen,Lars... vi må kutte ut glassflasker, og kun ha med plastkanner! Faen ikke trygt, når det står en haug med gladfulle tungsten-dengere rundt en....

Kan jo like så godt bruke en diger fæl sluuuuk da:S

Ser endelig ut til at jeg har funnet et bruksområde for den feilinnkjøpte tjukkas-foamen jeg har liggende her . . . Den tror jeg skal fungere fint som polstring til godsakene i glassflasker.

Fant igjen den gamle mopedhjelmen min her også, så da har jeg full kontroll på meg og mine  ;D

Jeg fåreslår at vi slår opp Lavoen et godt stykke unna de tungsten-bajasene ;D

Da ligger jeg heller i skjul, og sutter på Jameson-flaska!

Ja det er like greit dere gjemmer dere oppi skauen så vi slipper å ta munn til munn metoden på dere når dere stuper på hue först i elva ;D og enda bedre vi slipper få höl i vadera når en gjeng med cowboyer under stort skrål og hej knuser flasker i våre bakslenger ;D

Nei takke meg til Kalles pling fest for da lukter det mann av håven 8)

Jeg er ikke fjernere enn at jeg holder meg unna vadebukser og vading, når jeg er mer enn bare litt gla`full! Da er det mer innbydende med bål og trivelig selskap, enn illeluktende harr på 2-3-400 gram.

For all del... jeg fisker gjerne på en stor harr, men å stå å dra småharr gir meg absolutt ingenting, når ikke poden er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr illeluktende? synes det er bare deilig med en håv som har liggi i solsteiken i ett par timer :)

Små harr? hvorfor skal du fiske på små harr nei stor harr skal det väre og den har jeg aldri fått ved bål kos ;)

Nei jeg skal gi meg nå, er helt enig vading og masse alkohol under vesten hörer ikke sammen, da er det mye bedre å sitte sammen rundt ett bål og kose seg glögg i hjel, og jeg lover med hånden på hjertet hvis jeg kommer meg dit så skal jeg väre ytterst forsiktig med tungsten svingene mine og väre med på så mye bål kos jeg bare kan 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er fisk og kvinnfolk er kvinnfolk... Har man ikke glede av å fiske på fisk, har man ikke tatt stor nok fisk ennå ;D ;D ;D

Sesongen er egentlig over på september. La oss bare fiske uansett størrelse og kansje lære ting av hverandre som gjør oss i stand til å få bonanza neste år.

Hvis noen synes dette fisket er så idiotisk og lett, oppfordrer jeg dere til å komme med konkrete fluetips til de som etterspør det her.

Ikke syns at jeg er sær nå. Ønsker bare at terskelen skal være så lav at maaaange skal møte opp med gode intensjoner denne helga. Tenk han stakkaren som møter opp og tar sin første høstharr på Koppang. Kansje han smeller til med en på over halvkiloet første dagen også i strålebde høstsol i klart vann på ei likta tørr krok 18. Han kommer til å være kjempelykkelig! La han få beholde denne følelsen. Selv kommer jeg til å være kjempelykkelig hvis en ressurs kan guide meg på en 100 grammer på en nympheteknikk jeg aldri har forsøkt før hvis det impliserer både følelser for tak og teknikk.

Mine råd til fluer ut i fra min erfaringsbakgrunn er : Tørrfluer - fallskjermfluer i olivenfarver krok 14-18. Gjerne med lys vinge for å kunne se dem godt (harr er ikke like nøye som ørret her). Klinkhammervarianter i brunoliven krok 12-16. Superpuppan (eller aller helst min supersuperpuppan ;D) i klart tofarvede varianter i krok 12-16. Da er du i såfall nesten i mål på tørt.

Tradisjonelt nymphefiske, der ville jeg valgt å ha diverse fasannypher i krok 12-16. det viktigste vil da være ulik fortyngning. Påfugl eller fasan eller hare i thorax. Men uli fortyngning er viktig. ufortynget, kobberttrådfortynget, kulehodefortyget og kule og blyfortynget. Her finnes det ( i motsetning til hos tørrfluer) millioner variantmuligheter.

Er du interesert i å fordype deg mere i nympheverden - ankerfluer, micronympher osv - ønsker jeg at noen med komåetanse hjelper til (så jeg ikke driter meg ut :P)

Fytti flate hvor jeg gleder meg til helga. Fiske skal jeg, skryte skal jeg, lære skal jeg, drikke meg full skal jeg, og bli kjent med mange fluefiskere skal jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kanskje man burde foreslå at fluefiskere med fordommer holder seg unna treffen? Uansett type fordom.

Ellers er det i grunnen umulig å svare Kalle helt konkret på hvilke fluer han trenger til treffen. Det vet man jo ikke før man er der. Jeg kunne foreslått både det ene og det andre og det kunne selvsagt blitt både helbom og sentrumsblink. Men ståa er at uansett flue jeg eventuelt kunne komme til å foreslå så ville det vært noen av mine egne favoritter til forskjellige situasjoner. Og der er jeg forhindret gjennom min bransjetilknytning. For samme hva jeg foreslår vil selvsagt enten hele flua eller materialene være innenfor mitt område innen bransjen. Det er her jeg mener dette forumet feiler. De med størst kompetanse (jeg sier ikke at jeg er blant de som har det) er ofte tilknyttet bransjen og ettersom slike da må holde kjeft i de aller fleste diskusjoner som går på utstyr så vil forumet aldri nå det nivået det kunne hatt. Og fluer er utstyr. Også det de er laget av.

Grunnen til at jeg i det hele tatt svarte var at det var nettopp Kalle som spurte og at jeg ville si fra at han fortjente noen fluer av meg. Jeg kunne selvsagt ha tatt det på PM, men jeg syns Kalle fortjente litt offentlig positiv omtale for det mesterverket han solgte meg. Men snikreklame fra min side? Den hentydningen likte jeg ikke. Jeg forsøker faktisk så godt jeg kan å ikke nevne noe som helst som har med min tilknytning å gjøre. Hvilket man nok ikke kan si om alle (Ikke negativt ment da jeg syns alle burde kunne snakke fritt så lenge det foregikk på et fornuftig plan).

Men on topic igjen (beklager vinglinga): Hva skal man med Red Tag, Superpuppa, E12, Baetis, Maur, Klinkammer osv. hvis man vil lære noe nytt? Eller har jeg misforstått hele treffen og at det er slik at den like godt kunne blitt avholdt på et bygdelokal med damer og stylede biler med terninger og wunderbaum?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Erik, hvis du følte at min kommenatarer om snikreklame virket støtende. Meningen bar rent ironisk, da jeg mente at du kunne kommet med meninger utfra din fiskeerfaring. Jeg regner med at du ville blitt avslørt som tufs ganske raskt, hvis du hadde tøvet her på grunnlag av salg.

Mine eksempler på flure som er nevnt er også enkle å finne i umpqasyatemet uten at jeg ser op det som snikreklame. Jeg regner med at Kalle vil sitte på prumperommet og forberede sin egen fluekolleksjom der.

Som representant for GL jolder jeg meg unna snikreklame så godt jeg kan, da jeg mener det er fullstendig LAVMÅL og kun skader firmaet. Jeg kjenner ikke deg Erik godt, men har sett såpass mye fra deg at jeg tror du er av samme kaliber. Derfor ønsker jeg at du kan bidra med tanker her likevel. Skriv gjerne med store bokstaver under en advarsel om at folk kan bli hjernevasket.

Alle har jo sine plusser. Jeg ønsker for eksempel å skaffe meg fluer fra Erik før jeg drar til Bosnia i høst.

Utover dette deler keg synet til Erik om at folk møter opp fordomsfritt til Koppang. Jeg orker ikke en Liverpool versus Mancjesterdiskusjon omkring fiske der. I såfall reiser vi hjem med kunnskap som gjør oss dyktigere etterpå uansett fiskeform framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...