Gå til innhold

Airflo Ridge CLEAR...ny knall line??


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Med all respekt Robert, jeg har reparert 5 surringer som har vært nedslitt til tråden pga bruk av denne lina, så problemet er reelt. Små sandkorn setter seg fast i mellom rillene og vil dermed gnage på lakk og ringer

Edit: stanga var fra et såkalt premiummerke..

Mulig dette var en freak event, men jeg har lest om flere som har slitt med dette på andre Ridgeline liner. Vil tro de ikke farer med løgn..

Men lina er god, for all del. Bare vær obs på dette, så går det nok bra :)

Nå skal jeg plukke fram b3x'n, som linene har blitt brukt aller mest på, å grundig sjekke surringer og lakk...

edit: Heldigvis ingen tegn til slitasje på verken lakk, snakes eller surringer. Det var fint  8)

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt Robert, jeg har reparert 5 surringer som har vært nedslitt til tråden pga bruk av denne lina, så problemet er reelt. Små sandkorn setter seg fast i mellom rillene og vil dermed gnage på lakk og ringer

Edit: stanga var fra et såkalt premiummerke..

Mulig dette var en freak event, men jeg har lest om flere som har slitt med dette på andre Ridgeline liner. Vil tro de ikke farer med løgn..

Men lina er god, for all del. Bare vær obs på dette, så går det nok bra :)

Ikke"freakt" i det hele tatt Raymond. Men som sagt så fisker jeg, og en god del kompiser med denne lina, og det du nevner er helt uaktuelle erfaringer for meg og andre.

At Ridgeline liner generelt er som du beskriver er jeg ikke uenig med deg om, da alle ridge liner ikke er meg beskjent, men som sagt helt uhørt om i min krets da, når det gjelder Ridge Delta Clear.

Beklager at du oppfattet innlegget som ufint eller rettet mot deg, men det var ikke hensikten.

Jeg har en rs 6'r som har lefla denne lina så uante mange kast at blåfargen på emne er borte noen steder. Surringer og ringer er like fine.

Var bare en erfaring fra meg som ikke stemte med din, og værdt å nevne for meg da jeg som sagt har fisket med denne lina i 4 sjøøøretsesonger.

Har du fisket mye med denne lina selv?

Når det gjelder eldre skyteliner som feks ht liner osv så har jeg bytta enda mere ringer en deg så med all respekt tilbake så vet jeg også litt hva det dreier seg om :D.

Jeg har bare ikke opplevd det problemet du nevner i henhold til denne lina Ridge Delta Clear.

Hvis våre erfaringer er så ulike så er det jo godt de kommer frem.

Det som er bra derimot er at det kommer frem to ulike erfaringer, slik at en setning for alltid ikke dømmer noe nedom og hjem  :).

Noe mere kan jeg faktisk ikke belyse over saken, bare at det er mine erfaringer .  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri smurt den Kim.

Men jag har dratt over den med Tiemco sin "sink sak" (?) når jeg har pakket den bort til neste vinter.

Denne lina bør(må) være våt for å skjønne dens potensiale. Det blir den jo når man fisker ;) Man kan ikke danne seg et bilde av denne lina  noe annet sted enn ved vannet.

Fi utgaven så sier jeg ingenting, men jeg pleier å nevne at med SI utgaven så gi den 2 fisketurer så funker den som den skal. Kall det i all enkelhet et slags produsjonfett som gjør at den først er Si når man har kastet 50 ganger.

Selvfølgelig finnes det sikkert bedre og "værre" løsninger enn denne lina. Man finner alltid noe som er bedre, hele tiden.

Skal man ha en line som er "deilig" å kaste med så velger man noe annet, så enkelt er det. 

Liker man å være effektiv , få blindkast for å få lina ut der, noe som er litt av essensen med sjøen for min del,  så er denne lina i mine øyne mitt valg. Det er ikke det dyreste "bomkjøpet" hvis så ikke skulle være tilfelle heller.

Man må jo spørre seg selv hva man er ute etter også.

Nettet er rett og slett ikke svaret på alt selv om man ønsker det slik. Noe må man erfare får å komme videre, selv bomkjøp.

Kanskje det man lærer mest av <<l

Det jeg skriver her er mine erfaringer , ikke noe annet.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring, aldri hatt behov for å smøre denne lina. De gangene jeg fisker med linekurv pleier jeg å ha litt vann i kurven så lina ikke tørker mellom kastene.  Da flyr den som SAS på en god dag.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring, aldri hatt behov for å smøre denne lina. De gangene jeg fisker med linekurv pleier jeg å ha litt vann i kurven så lina ikke tørker mellom kastene.   Da flyr den som SAS på en god dag.  <<l

Kort og godt Meget Godt sagt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar lina ligge i varmt vann ...men ikke kokende... tømmer kummen og skyller lina godt.. før jeg drar den gjennom noe mykt....har et frottert kjøkkenhåndkle til slikt.. så strekker jeg lina før jeg spoler den tilbake på snella.

Dette gjør jeg ofte,og lina oppfører seg eksemplarisk.. ingen slitasje heller på utstyr noe sted. Men kan få slitasjemerker på fingrene ved inntrekk:)

Anbefaler oxo folket å teste Cortland Subsurface stillwater trout intermediate... overliner denne til 7# på 6# stengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Steller ikke lina like mye som deg, nok, men drar den gjennom papir, håndkle, klut eller aller helst bomull av "bilpolerings-typen". Altså litt grov. En liten dott med bomull på innerlomma ved sjøen anbefales...  ;D Ellers er jo det velkjente trikset med å ha litt vann(aller helst ferskt ;D ) som Kim prata om, noe man bare må gjøre  <<l Da blir det stas å fiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Med all respekt Robert, jeg har reparert 5 surringer som har vært nedslitt til tråden pga bruk av denne lina, så problemet er reelt. Små sandkorn setter seg fast i mellom rillene og vil dermed gnage på lakk og ringer

Edit: stanga var fra et såkalt premiummerke..

Mulig dette var en freak event, men jeg har lest om flere som har slitt med dette på andre Ridgeline liner. Vil tro de ikke farer med løgn..

Men lina er god, for all del. Bare vær obs på dette, så går det nok bra :)

Ikke"freakt" i det hele tatt Raymond. Men som sagt så fisker jeg, og en god del kompiser med denne lina, og det du nevner er helt uaktuelle erfaringer for meg og andre.

At Ridgeline liner generelt er som du beskriver er jeg ikke uenig med deg om, da alle ridge liner ikke er meg beskjent, men som sagt helt uhørt om i min krets da, når det gjelder Ridge Delta Clear.

Beklager at du oppfattet innlegget som ufint eller rettet mot deg, men det var ikke hensikten.

Jeg har en rs 6'r som har lefla denne lina så uante mange kast at blåfargen på emne er borte noen steder. Surringer og ringer er like fine.

Var bare en erfaring fra meg som ikke stemte med din, og værdt å nevne for meg da jeg som sagt har fisket med denne lina i 4 sjøøøretsesonger.

Har du fisket mye med denne lina selv?

Når det gjelder eldre skyteliner som feks ht liner osv så har jeg bytta enda mere ringer en deg så med all respekt tilbake så vet jeg også litt hva det dreier seg om :D.

Jeg har bare ikke opplevd det problemet du nevner i henhold til denne lina Ridge Delta Clear.

Hvis våre erfaringer er så ulike så er det jo godt de kommer frem.

Det som er bra derimot er at det kommer frem to ulike erfaringer, slik at en setning for alltid ikke dømmer noe nedom og hjem  :).

Noe mere kan jeg faktisk ikke belyse over saken, bare at det er mine erfaringer .  <<l

Akkurat denne har jeg bare kjent på, men har hatt flere av Airflo sine Ridgelineliner. Hørte først om fenomenet for noen år siden og fikk en liten smak på det selv når jeg var i Rena. Fisket på et sted med veldig fin sand på bunn og det raslet fælt i ringene etterhvert, så jeg la lina på hylla og kjøpte noe annet

Nå skal jeg ikke si at det er sånn, for det er tydeligvis forskjellige erfaringer her, men ville bare gjøre dere oppmerksomme på problemet. Hører du det rasler i lina når du mater ut line, ta en kjapp rens når du er ferdig for dagen, så går det nok veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde du flaks for jeg var ute i går og plenkasta min nye s4s 907. ;D

Kasta med ridge clear 6/7 og loop multi sinktip #6. Begge linene passa svært bra etter både min og Olav H sin smak. Jeg har ridge i 7/8 også men gadd ikke prøve den da 6/7 ladet stanga godt nok for meg. Fast inter..

Konklusjon :  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Waffern

Da blir det nok Ridge #6-7 fast int

Nå hadde du flaks for jeg var ute i går og plenkasta min nye s4s 907. ;D

Kasta med ridge clear 6/7 og loop multi sinktip #6. Begge linene passa svært bra etter både min og Olav H sin smak. Jeg har ridge i 7/8 også men gadd ikke prøve den da 6/7 ladet stanga godt nok for meg. Fast inter..

Konklusjon :  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Har nå brukt denne lina siden den kom på markedet, fiska mye, snitt 2 dager i uka i hele 2011, men ikke hatt noe som helst problemer, ser på denne som min favoritt line. Lina fast intm. i klasse 7/8 til min Scott S4S kan virke tung men spenner opp stanga meget bra, få blind kast og hele lina ut  :)

Mvh. Anders Wennevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg her i stedet.

Kan denne være en god kombinasjon med min Scott S4S #7?

Fast eller slow Intermediate var tanken.

Er det evt #6-7 jeg bør satse på?

Noen som har prøvd, eller har en formening?

Frode S

Til en såpass fresk stang ville jeg godt opp en klasse. Bruker delta clear slow int. og sixth sense begge i 6-7 til min helios #6 tip-flex. Funker gull <<l Ville ikke hatt de i #5-6....

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ridge Clear Int.  i #5-6, og den er midt i blinken til S4-stanga i #5. Etter min og andres mening..

Det tilsier kanskje at lina i #7-8 burde være knall til S4S i #7..?

En annen sak - Det jeg misliker med Ridge Clear-linene er mye minne, mye mer enn det jeg er vant med av andre liner. F.eks. GL-liner og Air Cel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var denne kjøpt:-)

Fikk testet den et par timer i dag.

Kan ikke si jeg er helt komf med lina enda.

Veldig uvant i forhold til hva jeg er vant med.

Mye minne og vanskelig å få til å slå skikkelig over. Synes også den var litt hard og bråkete.

Men som sagt bare såvidt fått brukt den, så regner med jeg blir kvitt det verste minnet og at den blir mykere og bedre etterhvert som jeg får brukt den litt mer.

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sesonger med min Ridge Clear #5-6 SI. Jeg synes også den har uvanlig mye minne. Har tenkt at jeg kanskje må investere oftere i varmt vann, strekking og smøring men er kanskje bare noen av disse som er slik? Eller er det det iskalde vannet her i nord-norge ? hhhandjob Er jo maks 10 grader i havet midt på sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska hele helgen som var med en forholdsvis ny (bruktkjøpt) 6/7 slow interline og syntes den var like knall og kaste med som min gamle 7/8 fast interline. Kan ikke si jeg sleit med minne i det hele tatt hverken i kurven eller på bakken. Mulig det er forskjell på denne og en klasse lettere? 

 

Problemet mitt denne turen var at lina sank så sakte. Blei liksom liggende rett under overflaten hele tiden og det var ikke ønskelig. Når jeg kom hjem tok jeg en titt på lineesken og fant ut at det jeg trodde var fast int istedenfor var slow int..  Jaja, fikk nå fisk alikavæl. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...