Gå til innhold

Airflo Ridge CLEAR...ny knall line??


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Et lite videoklipp (dårlig bilde...men, men) gir inntrykk av hvor feiende flott noen og 20 meter (ca 25, dårlig plass dessverre) går unna. Kald værtype, ikke mye heftelser i linen.

Kastet også med Fluvius #5 9'6, det var rimelig ok det også...er vel egentlig en rimelig "spot on" opplevelse for de som ønsker å føle stang lade godt, samt kaste lange repeterende kast uten store anstrengelser.

Synd du ikke fisk på land den du hadde på :D

Men fan så du vrir på slutten av fremslengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, Tony, jeg vrir noe så inn i hampen FEIL vei dessverre, men egentlig helt greit, for da begrenser jeg kastelengdene slik at det matcher med snørelengder :P

Ja, André, kastesekvenser er gøyalt å se, selv meg selv, for da kommer alle feil frem :D

Men klarer jeg rette dem opp? Nope, må ha hjelp av gode liner og stenger har jeg erfart....men så lenge alt kan kjøpes for penger har selv jeg det artig :D

God line i kaldt vann dette her, må bare si det igjen, og igjen...minus 5 grader og dradd rett fra snelle uten å strekke i den, problemfri sak dette her, må si jeg gleder meg til jeg fanger fisk snart...rekker jo bare en halvtime før jeg må flytte saker opp i huset eller dille med andre ting, er ikke i fiskemodus om dagen, men gøy med små kasteøkter om ikke annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God line i kaldt vann dette her, må bare si det igjen, og igjen...minus 5 grader og dradd rett fra snelle uten å strekke i den, problemfri sak dette her.

Så ikke så gal ut. Stod du lenge ute?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he., Bjorni....slik bør alle ha det :D

Jan; jeg fant frem kamera for film etter å ha sittet noen minutter da jeg kikket etter vak/aktivitet.

Måtte gjøre noen kast etter fisk først, så filmet jeg litt, så fisket jeg litt til, så gikk jeg hjem....

Den  er veldig bra ja, ellers hadde jeg holdt tilbake mine opplevelser om linen som falt inn i postkassen for en tid tilbake :-X

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fremdeles like fornøyd? Snøret oppfører seg ok i kulda,men jeg får et slags gummibelegg som løsner... Setter seg i ringene og seigt er det oxo..

Dessuten så gikk liminga på det fremre øyet i oppløsning idag,godt jeg ikke fikk fisk på...

Hadde heldighvis med et ekstra snøre..men nå blir det nåleknute her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det,ble tynne remser med klissent stoff.. vet ikke om det ikke tåler kulde evnt saltvann. Ble bedre når jeg fikk brukt det litt da...har fiksa løkkene nå,så snøret er klart til tur.Gir det et par turer til,men tar med backup .

Er et loppesnøre syns jeg ligger rett under vannfilmen. Du kan få se sjøl neste tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lurer litt på noen hårtynne tråder som på en måte skilte lag med snøret - dette snøret har en mengde fine, langsgående ribber /riller i overflaten, og jeg tipper at "trådene" kanskje var toppen av slike ribber som av en eller annen grunn ble skrellet av. Det var svært lite, og jeg har bare sett det en gang, men lurte jo litt på dette. Jeg har ikke kastet med snøret på vann enda, men det var noe kaldt i været de få gangene jeg har prøvekastet med dette så langt.

Jeg syns snøret er mykt og veldig behagelig å kaste med, og ser fram til å prøve ut dette skikkelig. Jeg opplevde også at frontløkka røk / åpnet seg. Limte den på nytt og får vel bendsle i tillegg.

Men her er det vel andre som har erfaringer i en helt annen skala..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er veldig fornøyd med snøret,hadde det ikke vært for at løkka åpna seg. Men det er jo igrunn bare å lage ny,men som ny kjøper bør

man være klar over problemet. Og de tynne trådene som ble beskrevet ,kan nok være toppen av rillene. Trådene er nå vekk..og snøret friskt igjen:)

Kommer nok til å bestille fast intermediate oxo... lenge siden jeg har hatt et så mykt snøre i kulda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann

På den stangen er utvilsomt #5/6 en herlig kombi :)

#5/6 lader mine #5 stenger litt FOR godt, men det går da det også :)

Passer helt knall til de øvrige #6 stengene jeg har prøvd den linen på.

På min #8 bruker jeg #7/8 Airflo ridge Clear.

Mine to Slow intermediate er så kjekke å ha med å gjøre at jeg nå har besluttet å skaffe med fast intermediate utgavene også.

OBS; jeg må legge til at jeg ALLTID kapper av de der utrolig teite og svære løkkene som er ferdigsveiset på fabrikk.

Ikke at jeg tviler på dem alene, de gir så usannsynlig dårlige vibrasjoner i hodet mitt der de henger og slenger ytterst på fin nedtapert spiss.

Skjøter fortom rett på line/evt lager nye små nette løkker selv etter å ha skrapt vekk et par cm coating og surret bindetråd over kjernen som jeg bruker som løkke.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Flere av dere som har bestilt som har fått litt erfaring med lina? Fortsatt en line som anbefales på det varmeste? Vurderer kjøp av ny line til både #5 og #. Mulig bare sistnevnte da det fort kan bli litt for grov for #5, men tar gjerne en oppdatering fra dere som har brukt snøret en stund nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Noen som har fått testet i flyt enda?

jeg har en sage vps 9' #6 som jeg tenkte å bestille 5/6 SI og muligens en 6/7 i flyt

Hei Vindi.

Nå vet jeg faktisk ikke hva du spør om. Er det flyt Coastel eller flyt ridge clear.

Jeg har kun kasta coastel flyt på en asptur. Og da testet vi litt fluer som jeg vanligvis bruker andre liner på, pga fluene.

men denne overaska meg. Dette var en test, ikke fisking, men i egne ord så ladet den fantastisk, og den hadde muligheten for å "turne over" store fluer i forhold til sin tappering som jeg ikke hadde forventet. Liner som gir meg det inntrykket passer til alt jeg slenger frem og tilbake. Jeg har bare ikke kjøpt den ennå da jeg må slite ut liner jeg likte før denne. ;)

Hvis det er airflo ridge clear float du prater om så styr unna.

Har alle 3 linene fra airflo. Min første fikk jeg billig av Gero fordi jeg overtalte han om at testliner det trengte ikke han :)

Det var en fast int, og den har virkelig truffet meg som numero uno på sjø-ørret. og jeg fikk samtidig et lite vindu som tilsvarer ca et års lengre prøvetid. :)

Jeg har åsså et wf 5 i flyt av denne lina, og jeg sier styr unna, kakk selgern i hodet og røm. Neida den er ikke så dårlig , men den suger. Den henger fælt i ringa og virker extremt treig.

Jeg har åsså nå, slow int av samme lina og den er åsså smoooooth, den er bra.

Grunnen til at jeg svarer her er fordi at rykte til den flyt ugaven av airflo ridge float på ingen representerer de andre synke variantene, de er etter mitt eget syn, førstevalg på snellene, tett oppfylt av sneller med coastel slow og fast.

Har sett det før og oplevd det, ikke la float utgaven ødelegge for de genuine slow int og fast.

De virker ikke så glassklare som mange andre liner i vannet, men når jeg da ser refleksene av det jeg bruker, en polyleader så ser jeg den før jeg ser fluelina, 'den litt matte overflaten reflekterer ikke lys på samme måte som mange andre glassklare liner.

Hipp hurra for en kjempefornøyd bruker og jeg skal ikke legge skul på at jeg har tatt meg et glass rødvin.

De er kjempe minnefri i kaldt vær åsså, det glemte jeg i min iver ;D.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Ridge clear Float ..  samme erfaring her - prøvde den på Streamdance #5 stanga i sommer. Ubrukbar kombinasjon - snøret (#5/6) var svært motvillig i utmatingen. Og snøret laget en slags hylelyder mot de tynne, enbeinte recoilringene når jeg prøvde å hjelpe snøret ut med noen dobbelttrekk. Snøret var nytt og ubrukt. Nei, dette snøret kommer jeg til å ta av snella igjen.

Har også  Ridge clear Slow Int. i samme vekt. Behagelig snøre å kaste med, og glir greit i ringene. Passer godt til Lpxe #5.  Syns ikke det utmerker seg som spesielt minnefritt (i minusgrader), er vel sånn midt på treet sammenliknet med andre liner jeg har. Men nå har ikke jeg hatt tålmodighet til å se om minnet går ut etter noen kast - jeg har gitt det en rask strekk i starten i stedet.  Løkka gikk opp etter kort tid - sveiset på nytt og den gikk opp en gang til. Nå holder den - med en kort krympeslangebit sittende på..  (Hadde sikkert vært best med sveis + bendsling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...