Gå til innhold

Regulerbar brems på fluesnella. Hva er poenget?


GeirD

Anbefalte innlegg

Mulig det er superharry, men jeg må innrømme at jeg er veldig svak for lyd. Jo mer, jo bedre.

Enig!

Bremse gjør jeg med håndbaken.

Samme her. Jeg har fått en og annen stor ørret og laks, og rører aldri bremsen under kjøring av fisk. Føler at jeg har mye bedre kontroll med håndbaken. Jeg velger å bruke (relativt) dyre sneller fordi kvalitet varer lenge, og dermed forsvarer prisen. I tillegg er bremsesystemet stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler. Er opprinnelig Danielsson mann, og har 4 original sneller. Hadde enda flere før. De 2 første årene her nede brukte jeg Dryfly. Har også brukt Backwinder mye.

Det å ha en riktig justert brems er i visse situasjoner som å kjøre bil med automat. Det er ganske behagelig, og man har en hånd fri til å utføre andre oppgaver. Og det er lettere å justere slik at man får et jevnt press på snøret under kjøring, uten bruk av 2 hender.

Helt enig med deg, Tore.

Og en god brems vil utkonkurrere selv den mest delikate "håndkjøringa" selv om du står stillle med 100% konsentrasjon.

Og man har i tillegg rom for å vade nedover i elva med ei hånd på bjørkeleggen innafor, som Erik på et vis snakket om - samtidig som man kjører fisken halvforsvarlig. Å vade seg nedover/ forbi en kant eller noe kan av og til være nødvendig, og da er nå en stabil god brems å foretrekke, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler. Er opprinnelig Danielsson mann, og har 4 original sneller. Hadde enda flere før. De 2 første årene her nede brukte jeg Dryfly. Har også brukt Backwinder mye.

Det å ha en riktig justert brems er i visse situasjoner som å kjøre bil med automat. Det er ganske behagelig, og man har en hånd fri til å utføre andre oppgaver. Og det er lettere å justere slik at man får et jevnt press på snøret under kjøring, uten bruk av 2 hender.

Helt enig med deg, Tore.

Og en god brems vil utkonkurrere selv den mest delikate "håndkjøringa" selv om du står stillle med 100% konsentrasjon.

Og man har i tillegg rom for å vade nedover i elva med ei hånd på bjørkeleggen innafor, som Erik på et vis snakket om - samtidig som man kjører fisken halvforsvarlig. Å vade seg nedover/ forbi en kant eller noe kan av og til være nødvendig, og da er nå en stabil god brems å foretrekke, synes jeg da.

Enig med siste taler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg glemte vel å si at jeg svært sjelden justerer bremsen under kjøring av fisk. Den stilles inn på forhånd etter fortomsstyrke. Men noen få ganger kan det være nødvendig å slakke litt dersom fisken drar laaangt nedover og så snur for å gå oppover igjen. Da kan det fort bli kritisk med all motstanden fra vannet. Ja, i de verste tilfellene hjelper det ikke om det er null motstand engang. Så jada, jeg foretrekker justeringsmuligheter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler. Er opprinnelig Danielsson mann, og har 4 original sneller. Hadde enda flere før. De 2 første årene her nede brukte jeg Dryfly. Har også brukt Backwinder mye.

Det å ha en riktig justert brems er i visse situasjoner som å kjøre bil med automat. Det er ganske behagelig, og man har en hånd fri til å utføre andre oppgaver. Og det er lettere å justere slik at man får et jevnt press på snøret under kjøring, uten bruk av 2 hender.

Helt enig med deg, Tore.

Og en god brems vil utkonkurrere selv den mest delikate "håndkjøringa" selv om du står stillle med 100% konsentrasjon.

Og man har i tillegg rom for å vade nedover i elva med ei hånd på bjørkeleggen innafor, som Erik på et vis snakket om - samtidig som man kjører fisken halvforsvarlig. Å vade seg nedover/ forbi en kant eller noe kan av og til være nødvendig, og da er nå en stabil god brems å foretrekke, synes jeg da.

Snakker vi om to forskjellige ting her, André og Tore? Mener dere at dere regulerer bremsemotstanden/skrur på bremseskruen underveis i "fighten"? Og at dere finner det enklere enn å bremse med håndbaken? Begge operasjoner krever to hender, så jeg klarer ikke å se at den ene metoden skulle være bedre egnet i forhold til å legge hender på bjørkelegger, bruke en hånd som balansestang ved hårete vading o.l.

For meg funker håndbaken raskere og mer kontrollert. Skal man holde igjen fisken, typisk like før landing, så klarer man det greit med samme hånd som holder stanga. Drar fisken i vei på en siste spurt, kan man raskt slippe opp, noe som er mye tryggere enn en brems som har blitt stilt stramt. Som sagt, jeg tror vi snakker forbi hverandre..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bremsen er justert på forhånd. Men selv om den evt må justeres én gang så er man "fri" etter justeringen. Mens bremsingen med håndbaken må gjøres hver gang fisken stikker. Som sagt synes jeg det også er sjarmerende. Men "automat" er behagelig  ;D.

Kjenner meg veldig godt igjen i det Erik og André beskriver. Det hender veldig ofte at jeg må kløne-vade meg nedstrøms strie og steinete elver for å følge etter fisker som er særdeles lite samarbeidsvillige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Dere diskuterer altså med utgangspunkt i trådstarters problemstilling... Da er jeg med! ;D

Jeg foretrekker også sneller med brems som kan justeres, slik at jeg kan justere etter fortomsdim. Men rører aldri bremseskruen med fisk i andre enden av snøret. Min håndbak er rene Ferraribremsa! Smooth og sensitiv, men samtidig bøs nok til å holde igjen en jævel som vil utfor brekket.  8)

Sånn. Da var jeg ferdig med å korrigere.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lamson-mann har jeg falt helt for Danielsson Dry Fly. Synes den er nydelig når den strammes litt til. Null antydning til overslag, jevn og fin og uten den utras-lyden som jeg bare synes er superharry (folke som er nyforelska i fluefiske har ofte et hang-up på dette, men det er helt teit å lage innretninger som har null annen nytte enn å lage lyd. Ja, pokker så teit.). Har man først vendt seg av med lyden, så er det et utyske å fiske med lydsneller. Det holder å sette på min gamle BFR noen ganger. De gangene jeg har brukt for brems i løpet av en sesong er helt ignorerbare, og da strammer jeg et knepp til på Danielsson og tar resten  med håndbaken (regner jeg med da  :rolleyes: ).  

Litt enig med JB her. Tomme tønner bråker mest....  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig ørretfiske" er for meg ørret, sjøøerret (også i saltvann) og smålaks siden jeg bruker samme utsyr til dette (snører #2-5). Til dette synes jeg det er kjekt med brems, spesiellt der det er plass for fisken å gå langt. Men har også små Hardy med klikkbrems og Loop Migde som fungerer kun som overløpsbrems, og det går også bra.

Jeg liker også sneller hvor man kan justere minimum bremseeffekt slik at den ikke går fritt, men hindrer overløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...