Gå til innhold

Hva synes dere om gjeddefiske med børse?


Per....

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan du si meg akkurat hvorfor gjedde ikke er verdt like mye som ørret eller laks?

Virker jo som du er en veldig fornuftig mann som har mye peiling, tulling

Les innlegget til ruffen en gang til, mens du har ordene sarkasme og ironi i tankene :) Da tror jeg ikke du oppfatter han som en idiot uten peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt folk skyter disse utyskene!!

Nei nå har du gått for langt Ruffen. Du er er en tulling og håper jeg aldri ser deg mere >:( >:(>:( >:(

Det skal du jaggu få slippe din krokodillefisker! Og ikke tro at jeg gidder å bli med deg noe mer på storfisk-jakt i vulgatatiden.

Du kan sitte der med godvannene dine du. Dette er helt typisk oppførsel på folk som bare fisker med fluer på over en halv meter.

>:(

Ps: Lars Monsen er mitt forbilde og han kan drepe gjedder han. Ingenting er så deilig som et godt knivstikk i et gjeddehode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit i "fiske" en fugl?

lol ;D

Nei.. fortell meg hva som er mest humant og effektivt:

1. Dra fisken etter kjeften med krok, sene og fiskestang i x-antall minutter

2. Skyte fisken og avlive den momentant

Det eneste jeg kan se som er bekymringsverdig er rikosjering og miljøforgifting hvis fisken ikke blir tatt rede på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greie jeg  :P Slutta å skyte fugl åsså jeg. Liker å å seigpine de med stang og snelle. Her legger jeg vekk fluestanga. Nå bruker vi store stingsild sånn at de får noen ordentlige blåmerker under fjæra før jeg drar de et par ganger frem og tilbake i lufta og slipper de løs.

Favoritten er kyllingvinger med minst 3 stk treblekrok, da tar de ofte voldsomt og gir en god fight.

[attachimg=1]

post-982-13949883923564_thumb.jpg

post-982-13949883971553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer på dette Robban! :)

Gjedder er like bra fisk som alle andre, er ingen som kan si at gjedder er en dårligere fisk enn ørret og laks. Blir for dumt, bare pga det er en rovfisk. Fluefiske etter gjedde er noe helt unikt og ikke minst helt sinnsykt rått! ;)

Og Ruffen, kan banna på at hvis du hadde likt gjeddefiske hadde ikke du skrever disse tingene, blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit i "fiske" en fugl?

lol ;D

Nei.. fortell meg hva som er mest humant og effektivt:

1. Dra fisken etter kjeften med krok, sene og fiskestang i x-antall minutter

2. Skyte fisken og avlive den momentant

Det eneste jeg kan se som er bekymringsverdig er rikosjering og miljøforgifting hvis fisken ikke blir tatt rede på

Jeg antar at du tror det er "punkt 2." som skjer under skyting av gjedde? Det er det altså ikke. En "lek" kan ha fra to til 6-8 gjedder. 6 fisk er det meste jeg har sett i en lek. Når man da skyter mitt inn i leken sier det seg selv at det blir "messy". Fra fisk med noen få hagl i kroppen, til fisk som får store hull (men lever).

Jeg er ikke motstander av å skyte fisk på generelt grunnlag. Hvis man først skal skaffe seg mat mener jeg. Må gjerne skyte ørret og for min del. Hvis det går rent for seg. Altså one shot - one kill. Men slik er det ikke under gjeddeleken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte å rakke ned på Ruff.  Han er sannsynligvis den nest mest reflekterte her inne (uten at det skal så mye til for å være nettopp det).

Takk takk. Det er bra noen gjennomskuer mine opplagte overlegne kvaliteter :)

Robban ringte meg i sted og ba ydmykt om unnskyldning for sine grove overtramp. Jeg hevet meg selvfølgelig over småligheten og godtok unnskyldingen hans mot et lite vederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte å rakke ned på Ruff.  Han er sannsynligvis den nest mest reflekterte her inne (uten at det skal så mye til for å være nettopp det).

Takk takk. Det er bra noen gjennomskuer mine opplagte overlegne kvaliteter :)

Robban ringte meg i sted og ba ydmykt om unnskyldning for sine grove overtramp. Jeg hevet meg selvfølgelig over småligheten og godtok unnskyldingen hans mot et lite vederlag.

Den rausheten din kjenner ingen grenser, Ruffen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Ruffen det kosta skjorta men glad vi er venner igjen ;D

Tuppen og lillemor er oss ;D

Aldri skutt gjedde jeg, men hvis jeg hadde hatt mulighet så hadde jeg nok testet det, nå må vi ikke fjerne oss helt fra alt som noen andre enn oss synes er kuult da. Ikke umulig disse gutta bytter ut hagla med med fluestang etterhvert, og synes det er kulere. Det ville ikke vært noe bombe da, de er ihvertfall ute i friluft og gjør noe. Ofte sånn lek skaper en interesse for noe mere. La os håpe det. Gjort værre ting en dette jeg, men det snakker ingen om. Gjort er gjort, og neste år er gutta ute med haspel eller sluk. Pleier å være sånn, eller det pleide å være sånn. Men før var det ingen som hang ut folk for sånne ting.

I min  enkelhet  skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å hisse seg sånn opp for sånne ting, men det er meg. Virkeligheten er utenfor døra, ikke på internett. Glad jeg slapp å vokse opp med den dritten for å si det sånn. det ble nå folk av meg åsså da , trur jeg,,,,,,,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Ruffen det kosta skjorta men glad vi er venner igjen ;D

Tuppen og lillemor er oss ;D

Aldri skutt gjedde jeg, men hvis jeg hadde hatt mulighet så hadde jeg nok testet det, nå må vi ikke fjerne oss helt fra alt som noen andre enn oss synes er kuult da. Ikke umulig disse gutta bytter ut hagla med med fluestang etterhvert, og synes det er kulere. Det ville ikke vært noe bombe da, de er ihvertfall ute i friluft og gjør noe. Ofte sånn lek skaper en interesse for noe mere. La os håpe det. Gjort værre ting en dette jeg, men det snakker ingen om. Gjort er gjort, og neste år er gutta ute med haspel eller sluk. Pleier å være sånn, eller det pleide å være sånn. Men før var det ingen som hang ut folk for sånne ting.

I min  enkelhet  skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å hisse seg sånn opp for sånne ting, men det er meg. Virkeligheten er utenfor døra, ikke på internett. Glad jeg slapp å vokse opp med den dritten for å si det sånn. det ble nå folk av meg åsså da , trur jeg,,,,,,,,,,,,

Husker da vi som guttunger tok med en pose brødsmuler og luftgevær til et vann oppi lia her . . . Kastet smulene uti til morten, og skjøt dem i trynet da de kom opp og forsynte seg. Ubegripelig moro når det klaffet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Ruffen det kosta skjorta men glad vi er venner igjen ;D

Tuppen og lillemor er oss ;D

Aldri skutt gjedde jeg, men hvis jeg hadde hatt mulighet så hadde jeg nok testet det, nå må vi ikke fjerne oss helt fra alt som noen andre enn oss synes er kuult da. Ikke umulig disse gutta bytter ut hagla med med fluestang etterhvert, og synes det er kulere. Det ville ikke vært noe bombe da, de er ihvertfall ute i friluft og gjør noe. Ofte sånn lek skaper en interesse for noe mere. La os håpe det. Gjort værre ting en dette jeg, men det snakker ingen om. Gjort er gjort, og neste år er gutta ute med haspel eller sluk. Pleier å være sånn, eller det pleide å være sånn. Men før var det ingen som hang ut folk for sånne ting.

I min  enkelhet  skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å hisse seg sånn opp for sånne ting, men det er meg. Virkeligheten er utenfor døra, ikke på internett. Glad jeg slapp å vokse opp med den dritten for å si det sånn. det ble nå folk av meg åsså da , trur jeg,,,,,,,,,,,,

Mye sannhet i det der Robban  :).

Jeg har som sagt "syndet", men vil vel påstå at jeg har kommet "et par steg videre".

Og vi skal passe oss for å fjerne oss FOR langt vekk fra den opprinneige grunnen til at mennesker ferdes langs vannkanten - for å skaffe mat. Min kjære far har fortalt mange historier fra krigens dager. Blant annet hvor kjekt det var å "plukke" gjedde med lystregaffel om våren. Gaffelen ble selvfølgelig byttet ut med hagle ETTER krigen. Og kunnskapene ble ført videre til avkommet, meg.  ;)

Når sant skal sies så var det mataukopplevelsene jeg hadde sammen med Pappa i ung alder som dannet HELE grunnlaget for den friluftsinteressen (og dermed fluefiske) jeg har i dag. Så det er et viktig poeng du kom med der.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Ruffen det kosta skjorta men glad vi er venner igjen ;D

Tuppen og lillemor er oss ;D

Aldri skutt gjedde jeg, men hvis jeg hadde hatt mulighet så hadde jeg nok testet det, nå må vi ikke fjerne oss helt fra alt som noen andre enn oss synes er kuult da. Ikke umulig disse gutta bytter ut hagla med med fluestang etterhvert, og synes det er kulere. Det ville ikke vært noe bombe da, de er ihvertfall ute i friluft og gjør noe. Ofte sånn lek skaper en interesse for noe mere. La os håpe det. Gjort værre ting en dette jeg, men det snakker ingen om. Gjort er gjort, og neste år er gutta ute med haspel eller sluk. Pleier å være sånn, eller det pleide å være sånn. Men før var det ingen som hang ut folk for sånne ting.

I min  enkelhet  skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å hisse seg sånn opp for sånne ting, men det er meg. Virkeligheten er utenfor døra, ikke på internett. Glad jeg slapp å vokse opp med den dritten for å si det sånn. det ble nå folk av meg åsså da , trur jeg,,,,,,,,,,,,

Mye sannhet i det der Robban  :).

Jeg har som sagt "syndet", men vil vel påstå at jeg har kommet "et par steg videre".

Og vi skal passe oss for å fjerne oss FOR langt vekk fra den opprinneige grunnen til at mennesker ferdes langs vannkanten - for å skaffe mat. Min kjære far har fortalt mange historier fra krigens dager. Blant annet hvor kjekt det var å "plukke" gjedde med lystregaffel om våren. Gaffelen ble selvfølgelig byttet ut med hagle ETTER krigen. Og kunnskapene ble ført videre til avkommet, meg.  ;)

Når sant skal sies så var det mataukopplevelsene jeg hadde sammen med Pappa i ung alder som dannet HELE grunnlaget for den friluftsinteressen (og dermed fluefiske) jeg har i dag. Så det er et viktig poeng du kom med der.  ;)

Den kjenner jeg meg igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sannhet i det der Robban  :).

Jeg har som sagt "syndet", men vil vel påstå at jeg har kommet "et par steg videre".

Og vi skal passe oss for å fjerne oss FOR langt vekk fra den opprinneige grunnen til at mennesker ferdes langs vannkanten - for å skaffe mat. Min kjære far har fortalt mange historier fra krigens dager. Blant annet hvor kjekt det var å "plukke" gjedde med lystregaffel om våren. Gaffelen ble selvfølgelig byttet ut med hagle ETTER krigen. Og kunnskapene ble ført videre til avkommet, meg.  ;)

Når sant skal sies så var det mataukopplevelsene jeg hadde sammen med Pappa i ung alder som dannet HELE grunnlaget for den friluftsinteressen (og dermed fluefiske) jeg har i dag. Så det er et viktig poeng du kom med der.  ;)

- hehe... aldri så galt at det ikke er godt for noe :-)

Jeg har også en karriere som sportsfisker - som startet med bl.a. lystring og skyting - som guttepjokk var jeg med bestefar og fanget stor matfisk i gytebekken .  Og nå er det bare flue som gjelder..

Må riktignok innrømme at C&R fortsatt sitter laangt inne.. kun praktisert på vinterstøinger hittil :-I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisking med våpen synes jeg personlig er en rar kombi. Snarere pubertal! antakelig mer en forlystelse for enkelte våpennørder enn et reelt behov for fisk på tallerkenen.

Men det som overrasker meg er at det er så mange her som er i mot jakt generelt! Er folk virkelig blitt så distanserte mot våpen og jakt at de reagerer med avsky.

Jakt er en like stor del av norsk villmarkstradisjon som fiske. Er det bare trangsynte fang og slipp tryner her?

Jakt er i grunnen mer humant enn fang og slipp.

Et velplassert rifleskudd er like elegant som det beste tørrfluekast. Kunst fanktisk!

Ta gjedda på streamer!

Gi alle seriøse jegere og fluefiskere en honnør!

Hilsen en som er oppriktig redd for gjedda og synes den er nifs, men synes også den har krav på god behandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisking med våpen synes jeg personlig er en rar kombi. Snarere pubertal! antakelig mer en forlystelse for enkelte våpennørder enn et reelt behov for fisk på tallerkenen.

Men det som overrasker meg er at det er så mange her som er i mot jakt generelt! Er folk virkelig blitt så distanserte mot våpen og jakt at de reagerer med avsky.

Jakt er en like stor del av norsk villmarkstradisjon som fiske. Er det bare trangsynte fang og slipp tryner her?

Jakt er i grunnen mer humant enn fang og slipp.

Et velplassert rifleskudd er like elegant som det beste tørrfluekast. Kunst fanktisk!

Ta gjedda på streamer!

Gi alle seriøse jegere og fluefiskere en honnør!

En som er redd gjedda, men synes den også har krav på god behandling!

Enig med deg. Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...