Gå til innhold

pels???? ka det går i med folk?


Eirik Nævdal

Anbefalte innlegg

Er folk imot næringen skjenerelt, eller måten det blir gjort på?

Eg er imot lakseoppdrett (noe som skader fisken, men også mykje mykje annet) men veit at me må ha oppdrettene i Norge! Det er ikkje sjølve oppdretta eg hater, men måten det blir gjort på!

Eg har enda ikke sett dyr lide på dei veldig få pelsdyrfarmana eg har vert på, så legg meg ikkje så mykje opp i da, men legg meg litt opp i dette hysteriet som no foregår rundt om kring. Noko som mest sansynlig e gløymd om nokon mnd! For nåken år sidan var det kyllingen som sku reddast, og så grisen!

Hadde "motstandarene" sakt; Bedre levevilkår for pelsdyra" vil eg tru da hadde skjedd noko, men så lenge folk sitter og skriker ut. Steng, steng, steng. Då skjer da nada.

wee.... mykje greie, blei så frustrert over NRK i sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvorfor dette drøye dyreplageriet, når pels like greit kan framstilles kunstig? Ja, ØKONOMISKE interesser selvfølgelig. Har sjøl vokst opp med pelsfarm som nærmeste nabo, og det er jævlig å se ville rovdyr i trange bur, fulle av tvangslidelser og det som værre er.. Har fra jeg var liten pjokk ment at det her er modent for nedleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er det ikke så enkelt som at dersom et dyr ikke frivillig vil være hos deg er det frihetsberøvelse å holde på det? I så fall er det dyreplageri å holde dyret i et bur vil jeg tro. Men jeg vet ikke hvordan dyr tenker heller. I alle tilfelle blir jeg dårlig av f.eks. å se bjørn i kjetting og rev i åletrange bur. Jeg kjøper gjerne pels av en indianer eller reinsdyrskinn av en same. Men aldri i verden om jeg vil kjøpe en minkkåpe til noen. ALDRI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne ikke så aktuelt for oss ørretfiskere, men laksefluer har en del fjær og pels fra utryddningstrua dyr eller dyr som vokser opp undre verre forhold enn her hjemme. Hva syns vi om det? Eller blir det for nært til vår egen lille fantasiverden?

Selv har jeg ikke gjort opp en mening om saken. Ble sagt mye smart fra begge sider under debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pelsdyrnæringen er forkastelig rett og slett :o

At man avler opp dyr i bur ene og alene for at noen skal se fjonge ut, er hinsides all fornuft.

Jeg overhørte en eller annen kjendiskvinne si at uten pelsen så frøs hun så fært og at det var det eneste hun ikke frøs i.

Makan til tøys og tull. Håper hun fryser av seg då...........  :D Skulle det liksom ikke finnes vinterjakker som varmer mer enn godt nok :o .... for noe forbanna sprøyt.

Det finnes ikke et godt argument for å drive med oppdrett i den hensikt å lage pelsjakker/kåper.

Den som kan vise meg et eneste godt argument for å fortsette med pelsdyrnæringen skal jaggu være god.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Pelsdyrnæringen er forkastelig rett og slett :D

At man avler opp dyr i bur ene og alene for at noen skal se fjonge ut, er hinsides all fornuft.

Jeg overhørte en eller annen kjendiskvinne si at uten pelsen så frøs hun så fært og at det var det eneste hun ikke frøs i.

Makan til tøys og tull. Håper hun fryser av seg då...........  :D Skulle det liksom ikke finnes vinterjakker som varmer mer enn godt nok :o .... for noe forbanna sprøyt.

Det finnes ikke et godt argument for å drive med oppdrett i den hensikt å lage pelsjakker/kåper.

Den som kan vise meg et eneste godt argument for å fortsette med pelsdyrnæringen skal jaggu være god.

Terje!

Ja, heller nymfe enn pels! Helt enig med deg.  :)

Men hva slags støvler har han derre Halforden din?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pelsdyrnæringen er forkastelig rett og slett :D

At man avler opp dyr i bur ene og alene for at noen skal se fjonge ut, er hinsides all fornuft.

Jeg overhørte en eller annen kjendiskvinne si at uten pelsen så frøs hun så fært og at det var det eneste hun ikke frøs i.

Makan til tøys og tull. Håper hun fryser av seg då...........  :D Skulle det liksom ikke finnes vinterjakker som varmer mer enn godt nok :o .... for noe forbanna sprøyt.

Det finnes ikke et godt argument for å drive med oppdrett i den hensikt å lage pelsjakker/kåper.

Den som kan vise meg et eneste godt argument for å fortsette med pelsdyrnæringen skal jaggu være god.

Terje!

Ja, heller nymfe enn pels! Helt enig med deg.  :)

Hadde valget stått mellom nymfe og pels, så hadde jeg også valgt nymfe ;D ;D

Hva Halford har på beina aner jeg ikke, men skulle det være pels så får vi sette det på konto`n for "visste ikke bedre på den tida" :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tøys og tull. Håper hun fryser av seg då...........  :D

Der skal det visst ikke være pels for tiden. ;D

Hva Halford har på beina aner jeg ikke, men skulle det være pels så får vi sette det på konto`n for "visste ikke bedre på den tida" :D

Terje!

Pels og tørt..........mye dem ikke hadde greie på på den tiden. ;)

(Eh.....feil tråd ?) ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du måtte basert deg på vegetarkost, om man bare skulle spist dyr som ble frivllige Eirik, men spøk til side. Kan ikke fatte og begripe at de får holde på med dette her, dyr som i så åpenbar grad går totalt av hengslene ved å stå i disse små bura må jo bare være feil. Som Terje mener også jeg at det finnes fullgode alternativer til pelskåper, og å hevde noe annet blir bare tull og tøys. Kan polfarerne overleve uten å gå i mink og ulv til polene, bør også vanlige dødlige kunne greie seg med ei god boblejakke. Når så alt annet enn selve pelsen er uinteressant, så blir det ennå mer meningsløst. River i sjela på meg når jeg ser dyr gå med tre bein og blodige beinstumper, store åpne sår rundt om på kroppen, og totalt uten mulighet til å komme seg ut av situasjonen. Nei, det finnes sikkert folk som tar bedre vare på dyra sine, enn de som kommer med på dagsrevyen, men hele konseptet strider så inni hels... mot ethvert av disse dyras instinkter at jeg tror det beste ville vært å forby hele avlen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slike debatter blitt ført på en jordnær og fornuftig måte så hadde nok levekårene for dyrene vært bedre tror jeg.

Som regel er hun i fra noha der og en ala Bastesen (har foressten sans for han)

Hun i fra noha er helt kunskapsløs om hvordan naturen er tuftet og påstår at hun er personlig venn med alle dyrene i hakkebakkeskogen.

Mens den andre vil legge alt flatt og fornekte alt. Det blir jo bare surr og ingenting blir tatt tak i.

Dyr bør ikke lide mer en abselutt nødvendig. Helst ingenting. Ikke menesker eller for den saks skyld men det er som regel ikke så nøye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

pelsdyrnæringa er allerede død.....jeg kjenner en bundtmaker....hun har nær null omsetning og legger ned til nyttår......når hun ringer folk for å få dem til å hente pelsverkene de har hengende til oppbevaring der vil de lengre ikke ha pelsen tilbake......de har klart å ødelegge  bransjen eller befri oss fra bransjen i løpet av kort tid.....derimot  samisk kleskunst er stort oppsving ....... Næringen er og blir død...heldigvis .  og mye minkdubbing i markedet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Du er jo laksefisker. Regner med du har tempelhund da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei veit sannelig ikke helt hva jeg mener om pelsdyr, en ting er sikkert, og det er at det vi har fått framstilt i media den siste tiden ikke har gitt noe godt inntrykk av industrien.

Men jeg vet rett og slett for lite om det til at jeg kan uttale meg. Tviler også på at det vi ser bilder av i media er vanlig, med tanke på skader osv.

En ting er iallefall sikkert: trange bur er ikke bra!

En tanke: Whiting farms driver vel stort sett på samme måte som en pelsdyrfarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke sikre på om ville og forholdsvis store rovdyr som sitter i bur på størrelse med en ølkasse har det så gæærnt som det kanskje kan se ut som? Kom igjen a.. Det kan ikke sammenlignes med fjærkre og andre husdyr som har vært avla på av oss mennesker i tusenvis av år.

At det er mye vanskjøtsel rundt om i verden hersker det INGEN tvil om! Men det er jo greit begynne i sin egen bakgård, dvs vårt eget land, ikke sant? Her er det massevis og ta tak i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke sikre på om ville og forholdsvis store rovdyr som sitter i bur på størrelse med en ølkasse har det så gæærnt som det kanskje kan se ut som? Kom igjen a.. Det kan ikke sammenlignes med fjærkre og andre husdyr som har vært avla på av oss mennesker i tusenvis av år.

At det er mye vanskjøtsel rundt om i verden hersker det INGEN tvil om! Men det er jo greit begynne i sin egen bakgård, dvs vårt eget land, ikke sant? Her er det massevis og ta tak i..

Absolutt enig med deg!

Vil ikke ha pelsdyrnæringa slik den er i dag, men om jeg er imot det generelt vet jeg ikke. D.v.s det å avle opp dyr til pelsproduksjon som et generelt etisk spørsmål.

Hva hvis dyrene får bedre levevilkår her i Norge?

Jeg ser med gru på pelsdyrnæringa i andre land som f.eks. kina, så på den måten kan jo også norge som du sier stå fram som et eksempel ved å totalforby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye av tingene/maten vi har i hjemmet i løpet av et år som utsetter dyr for unødvendige lidelser? Kansje godt man ikke vet.

Kosmetikk er vel en værsting? Legemiddler enkelte må ha for å overleve har sikkert en stygg bakgrunn.

Egg og kylling? Hvordan er tillstanden der nå? Kuer har fått det bedre. Griser er jeg usikker på.

Forøvrig så spiser jeg kun brød fra frittstående hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig rart hvor mye hjerterom vi får for disse dyra så fort de kommer på TV og stygge bilder blir lagt frem. Neste gang jeg er langt til fjels skal jeg ta bilder av sauen jeg finner. Har mer enn en gang funnet halt sau, dø sau på myr og sau som har satt seg fast i piggtråd og annet dritt som grunneiger har lagt ifra seg. Det er stygge bilder det.

Må huske at vi har kledd oss i pels lengre enn gortex. Hvor mange av dere, bortsett fra Terje da, hadde sagt nei til ei dame i leopard bikini??

post-969-13949883923284_thumb.jpg

post-969-13949883971305_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge pelsdyra kun avles for bruk til klær, som egentlig ingen trenger, så blir det helt feil og helt unødvendig å så mye som engang forske videre på temaet engang synes nå jeg. Andre dyr, som gris og stut og annet panne/grytefyll, har en helt annen funksjon i min verden. Masse dritt som skjer i verden, både med mennesker og dyr, men det kan da for fa.. ikke brukes som grunn for å drite i pelsdyr som lider også ? Samme dårlige arguement som trekkes frem hver gang noen påpeker at ting ikke er som de burde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...