Gå til innhold

pels???? ka det går i med folk?


Eirik Nævdal

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye av tingene/maten vi har i hjemmet i løpet av et år som utsetter dyr for unødvendige lidelser? Kansje godt man ikke vet.

Kosmetikk er vel en værsting? Legemiddler enkelte må ha for å overleve har sikkert en stygg bakgrunn.

Egg og kylling? Hvordan er tillstanden der nå? Kuer har fått det bedre. Griser er jeg usikker på.

For det første: De HUSdyrene dyrene du nevner er i hovedsak næringsmiddelproduserende og domestiserte over lang, lang tid.

For det andre: Vi trenger ikke pels lengre. Jeg bruker fleece, primaloft og dun

For det tredje: Dyrevelferd er noe som er i stadig utvikling, mye kan sikkert bli bedre. Spørsmålet er hvor mye vi ønsker å betale for en 1/2 kylling eller 4 koteletter.

For det fjerde: En urett rettferdiggjør ikke en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er egentlig rart hvor mye hjerterom vi får for disse dyra så fort de kommer på TV og stygge bilder blir lagt frem. Neste gang jeg er langt til fjels skal jeg ta bilder av sauen jeg finner. Har mer enn en gang funnet halt sau, dø sau på myr og sau som har satt seg fast i piggtråd og annet dritt som grunneiger har lagt ifra seg. Det er stygge bilder det.

Må huske at vi har kledd oss i pels lengre enn gortex.

Right to da point Sigve. Synes veldig mange hiver seg på hylekoret litt fort. Hvor ble det av denne gjengen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596779  ???

Ikke tale om at alle ble TATT av rovdyr. Jeg har funnet mange kadavere i fjellet og avlivet syke dyr uten tilsyn. Dette tallet er langt høyere enn de prosentandelene med syke og skadde dyr pelsdyrnæringen opererer med. Jeg sier ikke at pelsdyrnæringen ikke har forbedringspotensiale, men agendaen og folkemeningen styres litt for lett av media.

Hvis vi først skal slå oss på brystet og rydde for egen dør, hadde det vært smartere å starte her! Når det gjelder fjær som vi bruker, tviler jeg på at produsentene har rent mel i posen. Noen som vet hvordan endene slaktes når CDC fjæra skal nappes? Eller er hanene til Whiting frittgående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my GOSH!

Topp tema dette og det selger som bare det i media..

Hva blir neste moraltema? Kyllingene som presses inn i så små bur at de hakker hverandre hjel.. Eller kanskje hvalkjøttnæringen?

Du virker som å være for både gjeddeskyting og pelsdyroppdrett sånn som det drives i dag - kan ikke du derfor legge ut noen konstruktive synspunkter og gode argumenter istendefor bare å ælje ut av deg en masse svada som det du skreiv i siste innlegg? Hva mener du Claus?  :) Tror du pelsoppdrett er noe det har blitt kult å mislike pga av tvs søkelys de siste ukene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gidder jeg faktisk ikke kaste meg på disse mediastyrte trendene . . . Denne måneden er det hipt å boikotte pelsdyrnæringen, neste måned er det kanskje noe annet, feks c&r  :o  ;D

Jeg ser stadig eksempler på at syke eldre i dette landet blir behandlet med like lite verdighet som disse dyrene, men det er selvfølgelig ikke like trendy å engasjere seg i slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye av tingene/maten vi har i hjemmet i løpet av et år som utsetter dyr for unødvendige lidelser? Kansje godt man ikke vet.

Kosmetikk er vel en værsting? Legemiddler enkelte må ha for å overleve har sikkert en stygg bakgrunn.

Egg og kylling? Hvordan er tillstanden der nå? Kuer har fått det bedre. Griser er jeg usikker på.

For det første: De HUSdyrene dyrene du nevner er i hovedsak næringsmiddelproduserende og domestiserte over lang, lang tid.

For det andre: Vi trenger ikke pels lengre. Jeg bruker fleece, primaloft og dun

For det tredje: Dyrevelferd er noe som er i stadig utvikling, mye kan sikkert bli bedre. Spørsmålet er hvor mye vi ønsker å betale for en 1/2 kylling eller 4 koteletter.

For det fjerde: En urett rettferdiggjør ikke en annen.

Og for det femte så mente jeg faktisk alvor med det jeg spurte om. Vi aksepterer av vi plager dyr på det groveste når det passer oss og når vi trenger det.

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg lurer på om dette er blitt bedre med årene.

Men det er jo interesant å se at dere mener husdyr er så vandt til å ha det jævlig at det er greit.

Jeg mener at alle dyr, ikke bare de det er poppis og trendy og "støtte" for tiden skal ha det så godt som mulig.

Utenom gjedder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my GOSH!

Topp tema dette og det selger som bare det i media..

Hva blir neste moraltema? Kyllingene som presses inn i så små bur at de hakker hverandre hjel.. Eller kanskje hvalkjøttnæringen?

Du virker som å være for både gjeddeskyting og pelsdyroppdrett sånn som det drives i dag - kan ikke du derfor legge ut noen konstruktive synspunkter og gode argumenter istendefor bare å ælje ut av deg en masse svada som det du skreiv i siste innlegg? Hva mener du Claus?  :)

Sitèr meg meg gjerne på de punktene vennen :)

I gjeddetråden skriver jeg at jeg er for rask avlivning av dyr

I denne tråden har jeg ikke sagt at jeg er for pelsdyrnæringen

Les innleggene to ganger før du svarer ;)

Tror du pelsoppdrett er noe det har blitt kult å mislike pga av tvs søkelys de siste ukene?

Leser du setning nummer to i innlegget mitt så skriver jeg at det selger som bare det i media..

Ordlegger meg litt klarere: JA, jeg tror det er "in" å mislike pelsnæringen for tiden, for det var like mye "in" å mislike fjærkrenæringen når den ble belyst.

Det er ikke synonymt med at jeg støtter denne næringen :)

edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Du er jo laksefisker. Regner med du har tempelhund da??

For det første Sigve. JEG SKAL HA MEG FRABEDT Å BLI KALT FOR TORSKEFISKER!!!!! ;D ;D

For det andre Sigve. Jeg bor der jeg bor og har en bijobb innen laksefisketurisme. Det lille jeg binder av laksefluer skal jeg love er fritt for både tempelhund og rev. Jeg benytter stort sett kanin, geit, hjort og litt Isbjørn. Faktisk reiste jeg rundt på heltid og formidlet flueutstyr et par år. Også fluebinding. Jeg pushet heller ikke da tempelhund pga holdninger. Jeg solgte selvfølgelig til de som ønsket det selv. Dette var jeg nødt til av min oppdragsgiver.

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye av tingene/maten vi har i hjemmet i løpet av et år som utsetter dyr for unødvendige lidelser? Kansje godt man ikke vet.

Kosmetikk er vel en værsting? Legemiddler enkelte må ha for å overleve har sikkert en stygg bakgrunn.

Egg og kylling? Hvordan er tillstanden der nå? Kuer har fått det bedre. Griser er jeg usikker på.

For det første: De HUSdyrene dyrene du nevner er i hovedsak næringsmiddelproduserende og domestiserte over lang, lang tid.

For det andre: Vi trenger ikke pels lengre. Jeg bruker fleece, primaloft og dun

For det tredje: Dyrevelferd er noe som er i stadig utvikling, mye kan sikkert bli bedre. Spørsmålet er hvor mye vi ønsker å betale for en 1/2 kylling eller 4 koteletter.

For det fjerde: En urett rettferdiggjør ikke en annen.

Og for det femte så mente jeg faktisk alvor med det jeg spurte om. Vi aksepterer av vi plager dyr på det groveste når det passer oss og når vi trenger det.

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg lurer på om dette er blitt bedre med årene.

Trodde også at du mente alvor, derav mitt svar ;)

Husdyrhold er vel ikke dyreplageri på det groveste? Ta deg en tur på en gård og kikk litt du Ruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye av tingene/maten vi har i hjemmet i løpet av et år som utsetter dyr for unødvendige lidelser? Kansje godt man ikke vet.

Kosmetikk er vel en værsting? Legemiddler enkelte må ha for å overleve har sikkert en stygg bakgrunn.

Egg og kylling? Hvordan er tillstanden der nå? Kuer har fått det bedre. Griser er jeg usikker på.

For det første: De HUSdyrene dyrene du nevner er i hovedsak næringsmiddelproduserende og domestiserte over lang, lang tid.

For det andre: Vi trenger ikke pels lengre. Jeg bruker fleece, primaloft og dun

For det tredje: Dyrevelferd er noe som er i stadig utvikling, mye kan sikkert bli bedre. Spørsmålet er hvor mye vi ønsker å betale for en 1/2 kylling eller 4 koteletter.

For det fjerde: En urett rettferdiggjør ikke en annen.

Og for det femte så mente jeg faktisk alvor med det jeg spurte om. Vi aksepterer av vi plager dyr på det groveste når det passer oss og når vi trenger det.

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg lurer på om dette er blitt bedre med årene.

Trodde også at du mente alvor, derav mitt svar ;)

Husdyrhold er vel ikke dyreplageri på det groveste? Ta deg en tur på en gård og kikk litt du Ruffen.

Så med andre ord vet du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kalvene og kyrne i Norge nå har et relativt ubekymret liv. Hadde de vært utsatt for vanskjøtsel og fått stresskader, hadde det blitt dårlig melk og kjøtt.

Kyllingproduksjonen tror jeg er relativt human også. Nyklekte kyllinger får dekt primærbehovene sine den måneden de fores.

Grisen er jeg faktisk usikker på, men antar at den hadde blitt skral også med traumatisk oppvekst.

Det eneste jeg er usikker på hvor verdig tilværelse det har, er verpehøns. Matresultatet her er jo simpelthen en menstruasjon. Mulig at produksjonen her opprettholdes uavhengig av behandlingen de blir utsatt for.

Pelsnæringen baserer seg på et villt dyr som plutselig har blitt til burhøns. Mathusdyrene er foredlet på i tusen år, og blitt slik de har blitt. Behandlingen pelsdyrene får gjør at de blir fysisk og psykisk syke. Årsaken til at vi gjennomfører dette er at vi kan lage mere eksklusive og fine klær enn fullgode (bedre) alternativer.

Det er dette som gjør at jeg har standpunktene jeg har. Jeg synes ikke dette er verdig dyrebehandling for å oppnå formålet. Det har ingenting om mediehysteriet å gjøre. Mediehysteriet er bare akkurat nå med på opplyse folk om faktumet som skjer. Derfor er det helt korrekt observert at flere har meninger om dette akkurat nå. Noen liker ikke dette. Mens andre synes dette er uproblematisk og grei dyrehåndtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har det gått fremover på denne fronten. Det er bra. Ta deg en tur på gård ja. Jo kansje det.

Familien min drev med stuter og de gikk stort sett ute. De hadde det godt. Husker godt når jeg var liten og vi var i fjøet til naboen som drev med melk. De var rimelig ulme noen av de som bare sto der. Alltid. Godt det ikke er slik lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Du er jo laksefisker. Regner med du har tempelhund da??

For det første Sigve. JEG SKAL HA MEG FRABEDT Å BLI KALT FOR TORSKEFISKER!!!!! ;D ;D

For det andre Sigve. Jeg bor der jeg bor og har en bijobb innen laksefisketurisme. Det lille jeg binder av laksefluer skal jeg love er fritt for både tempelhund og rev. Jeg benytter stort sett kanin, geit, hjort og litt Isbjørn. Faktisk reiste jeg rundt på heltid og formidlet flueutstyr et par år. Også fluebinding. Jeg pushet heller ikke da tempelhund pga holdninger. Jeg solgte selvfølgelig til de som ønsket det selv. Dette var jeg nødt til av min oppdragsgiver.

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Ja for isbjørn kryr det jo av :) Jo klart det blir bedre å distrubuere pels enn å bruke det selv. Laksefisker eller ei. syns å huske du spurte etter JC er forleden eller kanskje jeg blander med en annen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er egentlig rart hvor mye hjerterom vi får for disse dyra så fort de kommer på TV og stygge bilder blir lagt frem. Neste gang jeg er langt til fjels skal jeg ta bilder av sauen jeg finner. Har mer enn en gang funnet halt sau, dø sau på myr og sau som har satt seg fast i piggtråd og annet dritt som grunneiger har lagt ifra seg. Det er stygge bilder det.

Må huske at vi har kledd oss i pels lengre enn gortex. Hvor mange av dere, bortsett fra Terje da, hadde sagt nei til ei dame i leopard bikini??

Jeg. Trenger ikke bikinien.

Men ja, steng sauen inne i bur før den skader seg selv eller biter ihjel en ulv eller to.

Trodde vi diskuterte rev og mink i bur jeg da. Hvorfor ikke ta en sak om gangen istedet for å blande inn kyr, sau og julegriser? Eller må jeg ha dårlig samvittighet for å ikke lufte cdc'n ofte nok? Dere skjønner det at hvis det blir et for omfattende tema så klarer ikke den dumme skallen min å følge med godt nok til å ha en mening. Da blir det bare som i avataren min, "What ever", og så gir jeg opp å mene noe som helst da det blir galt uansett hva jeg mener. Dermed blir jeg ikke til nytte for noen da jeg mer eller mindre gir blaffen fordi jeg ikke ser noen løsning på noe lenger. Bare trøbbel og småsinte folk. og da er det ingen tvil om at jeg gjør lurt i å holde meg unna før jeg blir anmeldt for ikke å ta vare på kona mi fordi hun ikke er ofte nok å se i frie sprang på fjellet. Én ting om gangen - PLEASE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på dette som noe annet enn alt annet vi putter i bur for å tjene penger. Har min del av bondeblod og xx somre i fjøs, det skjer ting der åsså. At vi går på limpinnen fordi de som kjemper mot dette klarer å putte det verste av det verste i media for å skape oppmerksomhet er jo heller ikke noe nytt. Skulle nesten tru sånn det blir fremstilt at dette er et kjempeproblem. Det trur nå ikke jeg da dyr med skader som blir vist her er null verdt økonomisk for noen som driver med pels.

De prøver nok så godt som de kan med de midlene de har. Nok å henge fingra i hvis vi går i dybden , men det gjør vi jo sjelden når vi kan hive oss over grusomme bilder, som ja er dømt til å skape reaksjoner.

Mye husdyrhold i Norge foregår bak lukkede dører som bare de som inspiserer ser, og ikke de som er overivrige etter å fremme sin sak.

Satt og så på et program her forleden som handlet om P.E.T.A.

Dyrenes forkjempere som hadde den høyeste avliving av konfiskerte dyr i hele U.S.A, go figure? Yes yes, animal lovers my ass.

"Denne generasjonen har for få bekymringer, vi har ikke opplevd krig og virkelig onde ting, vi må finne på noe der vi sitter i vår kjedsomhet og lurer på hva min rolle i verden er"

Ikke mine ord, men begynner å lure noen ganger om dette ikke har et snev av virkelighet. Se bare på gjeddeskytetråden.

I min spede ungdom så skjøt vi frosker med rakettpinner, syltestrikk og agurkgaffel i enden. Drit kult et lite øyeblikk i læringskurven min, men nå ikke så griselekkert på youtube.

At noen liker pels og si at det er feil, blir feil. Og da kommer vi inn på dette med at diskusjonen glir ut og det må den gjøre i mine øyne. Noen liker faktisk pels, fra ekte dyr, på samme måte som kanskje vi liker ekte ørret og ikke regnbuepurker fra en dam. Who knows?  Hvem er vi til å dømme disse egentlig? Mine behov er nødvendigvis ikke like som andres. Det finnes jo folk som faktisk ikke vet hvordan en ørret ser ut engang, bare for å sette ting i perspektiv for oss dyreelskere her på siden.

Og nå sklei det ut som vanlig, igjen ,,,, he he he  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord Robban - så lenge noen "liker det" er det verken bedre eller verre enn f.eks. å avle dyr for å skaffe mat... ???

Ingen grenser? Hundekamper er vel også OK da? Er mange som liker det og. Og det har en tradisjon som strekker seg over flere hundre år i Afghanistan. Nå er det blitt populært i visse høye lag i USA. Og lavere lag i NZ og Australia. Og rasene som brukes er er avlet for kun én ting - kamp. Så hva er problemet...?  :-X

Å holde en dyrerase, som fra naturens side er ville rovdyr, i små bur for at noen skal bruke pelsen deres som ytterplagg er helt forkastelig. Det er ikke linket opp mot noe som helst primærbehov, som annet husdyrhold. Næringen har null verdi økonomisk sett heller.

Det faktum at vi har utviklet oss som samfunn gir oss den luksusen at vi kan gå mer i dybden i hvordan vi behandler de artene vi er avhengige av for å overleve. Vi har endelig tid og mulighet til å gjøre noe med det. Ihvertfall i land som Norge.

For de som absolutt SKAL ha pels så kan de kjøpe plagg som er produsert av pelsen til ville dyr som er skutt under "vanlig" jakt. Det har jeg ingenting imot, så lenge kvotepolitikken er basert på et bærekraftig høstningsprinsipp (noe den sjeldent er i Norge). Det er fortsatt jakt på f.eks. ulv i Canada og Alaska. Sikkert mange land i Øst-Europa og. Har man lyst på pels, men har ikke råd til å kjøpe slik pels -TOUGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det meste er kansje sagt nå om dette? Er det ikke? De fleste liker ikke at det holdes dyr i uverdige forhold.

Jeg lurer på en ting og jeg mener det særiøst. Hvor langt ned på levestandaren må vi gå før vi driter en lang marsj i dyrevelferd tro?

Jeg synes det er relevant fordi det vil alltid være noen som er der og vil drive slikt dyrehold. Enig?

Var nok ikke mange som var vegetarianere på 40 tallet. Jeg synes det er interesant fordi for meg virker det bare som de aller rikeste og de aller fattigste har mindre empati for levende vesener. Jeg forstår de fattigste men kan jeg da akseptere at de holder et dyrhold som ikke "likner grisen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Du er jo laksefisker. Regner med du har tempelhund da??

For det første Sigve. JEG SKAL HA MEG FRABEDT Å BLI KALT FOR TORSKEFISKER!!!!! ;D ;D

For det andre Sigve. Jeg bor der jeg bor og har en bijobb innen laksefisketurisme. Det lille jeg binder av laksefluer skal jeg love er fritt for både tempelhund og rev. Jeg benytter stort sett kanin, geit, hjort og litt Isbjørn. Faktisk reiste jeg rundt på heltid og formidlet flueutstyr et par år. Også fluebinding. Jeg pushet heller ikke da tempelhund pga holdninger. Jeg solgte selvfølgelig til de som ønsket det selv. Dette var jeg nødt til av min oppdragsgiver.

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Ja for isbjørn kryr det jo av :) Jo klart det blir bedre å distrubuere pels enn å bruke det selv. Laksefisker eller ei. syns å huske du spurte etter JC er forleden eller kanskje jeg blander med en annen :rolleyes:

Sigve.. diskuterer vi ikke dyrevern her? At jeg skrev om jc for noen tråder siden.. Eller Isbjørn her (jeg har faktisk en liten lapp med Isbjørn - jeg trakk det fram på innlegget med en fleip til slutt kun for å lokke fram et slikt svar ;D) Har vel ikke særlig sammenheng med dyreverndiskusjonen rundt oppdrett å gjøre.

Det er en helt annen diskusjon, som handler om vern av sjeldne dyr. Dette er noe totalt annet. Et område jeg gjerne skulle hatt bedre moral på. Jeg kan selvfølgelig slå meg på brystet og påstå at min isbjørnlapp ikke er resultat av snikskyting, og at mine jc fjær er resultat av lovlig fugl. Men den ser jeg selvfølgelig er for tynn. Mener jeg det ordentlig så bør jeg ha stien ren med slikt materiale. Men det er en helt annen diskusjon slik jeg ser det. Det handler om vern av ville dyr. Denne gangen handler det om dyrevern av pelsdyr med vanskjøtsel..

Håper du ser den. Det blir som å si at en som er notorisk utro også er en tyv. Er du moralsk svak på ett område, må du være det på et annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke fatter det, men hvorfor skal man på død og liv finne forklaringer, unnskyldninger, eventuelle andre ting som kan være værre, enn det noen tar opp ? Hvorfor kan man ikke ha en mening om noe, uten å nødvendigvis ha en uttalt mening om alt mulig annet fælt i verden. Hvorfor skal en ting som er ille, rettferdigjøre en annen ting som også er ille. At ville dyr i bur, uten bein, og med store hull inn til kjøttet, ikke er så ille, fordi det finnes barn der ute som mangler alt... Joa, det er værre, men det gjør ikke pelsdyrnæringen bedre. Det er bare en annen fryktelig ting. Om jeg skulle ramse opp alle ting jeg synes er ille, ville jeg måttet sitte å skrive fra denne posten ble lagt ut, og jeg ville sikkert ikke vært ferdig ennå...

Sånn, der var det siste skrevet, så får andre fortsette oppramsingen over ting her i verden her i verden, som gjør at det ikke er så nøye med disse lodottene som tusler rundt i bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke fatter det, men hvorfor skal man på død og liv finne forklaringer, unnskyldninger, eventuelle andre ting som kan være værre, enn det noen tar opp ? Hvorfor kan man ikke ha en mening om noe, uten å nødvendigvis ha en uttalt mening om alt mulig annet fælt i verden. Hvorfor skal en ting som er ille, rettferdigjøre en annen ting som også er ille. At ville dyr i bur, uten bein, og med store hull inn til kjøttet, ikke er så ille, fordi det finnes barn der ute som mangler alt... Joa, det er værre, men det gjør ikke pelsdyrnæringen bedre. Det er bare en annen fryktelig ting. Om jeg skulle ramse opp alle ting jeg synes er ille, ville jeg måttet sitte å skrive fra denne posten ble lagt ut, og jeg ville sikkert ikke vært ferdig ennå...

Sånn, der var det siste skrevet, så får andre fortsette oppramsingen over ting her i verden her i verden, som gjør at det ikke er så nøye med disse lodottene som tusler rundt i bur...

Hvis det er meg du tenker på så tror jeg ikke du oppfatter hva jeg mener nei :) Er vi ikke enige om de tingene du nevner? Jo jeg tror vi er det.

Jeg lurer mer på hvor langt ned vi måtte falle før vi igjen driter i det. For det ville skjedd!!

Det blir jo veldig hypotetisk men det kan kansje "forklare" litt? Hva tror du? Hvor dypt måtte du synke før du ga fullstendig faen i dyrevelferd tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord Robban - så lenge noen "liker det" er det verken bedre eller verre enn f.eks. å avle dyr for å skaffe mat... ???

Ingen grenser? Hundekamper er vel også OK da? Er mange som liker det og. Og det har en tradisjon som strekker seg over flere hundre år i Afghanistan. Nå er det blitt populært i visse høye lag i USA. Og lavere lag i NZ og Australia. Og rasene som brukes er er avlet for kun én ting - kamp. Så hva er problemet...?  :-X

Det var da voldsomt da ;D Den første skjønte jeg ingenting av. Å se et dyr lide direkte har jeg vel aldri skrevet eller sagt. Pels er for fine kåper, hundekamper er for folk som trenger andre behov en mine å tilfredstile. Desuten synes jeg hundekamper er mere greit en  kidnappa små barn som jobber på sukkerplantasjer for at du skal drikke eller spise noe litt rimeliger i din nærbutikk. Ja det var like off topic. Men ditto

Jeg personlig synes pels er dritfint, men liker ikke å se dyr lide. Man putter vel ikke mink i bur med statsstøtte for å sitte i flere timer å se om de kanskje biter hverandre i rompa. Boring,,,,,,? Hadde blitt lei jeg som minkfarmer hvis det var tilfelle.

Sist jeg sjekket mine naturhistoriske kunnskaper så var både kua , sauen og høna ville dyr fra naturens side. Dette var lenge siden, men ikke noe mindre forkastlig hvis du skal gå den veien.

Nå er riktnok ikke kua et rovdyr og dets ville genmaterialer er nok for lengst utvannet , men,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, grønne sletter så langt du ser er nok å fortrekke for Dagros som står på bås

Å holde en dyrerase, som fra naturens side er ville rovdyr, i små bur for at noen skal bruke pelsen deres som ytterplagg er helt forkastelig. Det er ikke linket opp mot noe som helst primærbehov, som annet husdyrhold. Næringen har null verdi økonomisk sett heller.

Sofaen min er lagd fra ku, grusomt. Vel jeg spiste sikkert litt an,  og det legitimere det ikke sant.

Hvis vi skulle forsyne alle oss dumme mennesker som ovehodet ikke kan noen ting om det ville liv i naturen med vill pels fra de ville dyr . så hadde det nok desverre ikke vært noen av dem igjen. Trist men sant. Så satt litt på spissen for de som er så glad i alt som er vilt og flott, så gjør denne næringa den ville naturen en tjeneste , men den siden av saken ser vi jo ikke på selvfølgelig.Det er tabu.  

Pels industri sikrer faktisk overlevelsen til mange vilt arter i naturen. Ikke i Norge  selvfølgelig, men når noen tjener mindre en korkringen på Sagestanga de i året. Og når næringa opphører så er det bare et sted å hente fårespørsler fra markedet,og det er i naturen. Og når fattige mennesker som har litt andre problemer enn oss skal forsørge seg så stiller de ville kandidaten ganske dårlig. Pelsnæringa har en annen funksjon en bare å tilfredstille fine damer på  frogner vettu. De tilfører markedet  noe naturen vår ikke lenger har mulighet til å oppretholde. Er mange arter idag som kjemper og noen har klart å komme seg idet ville liv. Flott å kjøpe vill pels, men ikke fra det siste dyret på jorda.

Jeg skulle gjerne set at det var annerledes , men sånn er det ikke. Hvis du har argumenter imot så ser jeg de gjerne.

Det er så jævla mange fyting vi mennesker fortar oss som sikrer mange arters overlevelse i det ville liv på jorda at du burde kanskje se det an litte grannet.

Uten  upopulær jakt på flotte neshorn i turistbetalte nasjonalparker i afrika, hadde vi forsatt hatt nesehorn, elefanter , leoparder? Eller hadde den fattige mann skutt dem alle for å forsørge familien.

Bla bla bla bla er jo ikke uenig men det finnes mange mange faktorer for at ting er som de er. Pels i bur eller ingen pels i det hele tatt. Mange av våre flotte pelsdyr som har vært veldig nær utrydding og flere er det fortsatt. hva skal vi velge da. Jeg vet ikke, men fortrekker at det fortsatt finnes noen ville pelsdyr igjen i naturen selv om jeg aldri ser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder bare fluer av naturmaterialer. Rev, kanin, hare, elverotter, sel, katt, kalver, hjort, rådyr, mange fuglearter osv. Jada, ikke bare, bare med hensyn til dyrenes ve og vel. Men jeg slipper i hvert fall å ha flueboksen fyllt opp av syntetisk homsemateriale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...