Gå til innhold

pels???? ka det går i med folk?


Eirik Nævdal

Anbefalte innlegg

Jeg binder bare fluer av naturmaterialer. Rev, kanin, hare, elverotter, sel, katt, kalver, hjort, rådyr, mange fuglearter osv. Jada, ikke bare, bare med hensyn til dyrenes ve og vel. Men jeg slipper i hvert fall å ha flueboksen fyllt opp av syntetisk homsemateriale.  

;D ;D Synt er vel stort sett olje og da snakker man fort borring i utsatte steder......

Ikke lett å gjøre alt riktig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg synes vi er alt for kommersielt opptatt av oljen. Vi pumper den opp og ekspederer den videre i vilden fart. Jeg synes vi skulle fordelt den utover befolkningen og kjælt litt med den før vi sender den vekk. Stakkars oljen skjønner ingenting før den er svidd av!!!

Robban. Jeg synes du forsvarer en ting med å påsrå at en annen ting er verre. Hvis vi skal gjøre det, så blir vi etterhvert et lite empatisk samfunn, som hele tiden flytter grensen til minimumskravet etter min mening. Jeg respekter ulike syn, også innen pelsdyrhold. Men som motstander av det, så mener jeg at vi ikke kan forsvare det på grunnlag av at andre deler av samfunnet er verre.

Når det er sagt Robban, så er jeg enig i at det ikke er problem å finne umoral i det meste som skjer. Også barnearbeid. Det er ingen problemer å finne noe å ha dårlig samvittighet for. Likevel synes jeg det må være mulig å trekke ut enkelte ting å være enig eller uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi er alt for kommersielt opptatt av oljen. Vi pumper den opp og ekspederer den videre i vilden fart. Jeg synes vi skulle fordelt den utover befolkningen og kjælt litt med den før vi sender den vekk. Stakkars oljen skjønner ingenting før den er svidd av!!!

Robban. Jeg synes du forsvarer en ting med å påsrå at en annen ting er verre. Hvis vi skal gjøre det, så blir vi etterhvert et lite empatisk samfunn, som hele tiden flytter grensen til minimumskravet etter min mening. Jeg respekter ulike syn, også innen pelsdyrhold. Men som motstander av det, så mener jeg at vi ikke kan forsvare det på grunnlag av at andre deler av samfunnet er verre.

Når det er sagt Robban, så er jeg enig i at det ikke er problem å finne umoral i det meste som skjer. Også barnearbeid. Det er ingen problemer å finne noe å ha dårlig samvittighet for. Likevel synes jeg det må være mulig å trekke ut enkelte ting å være enig eller uenig i.

Jeg forsvarer ingenting jeg Bjørnar, sier det bare sånn jeg ser det. Det med barna var en avsporing på lik linje som hundekamper. Jeg har bare en  liten uvilje mot å sitte her å si at jeg er så imot alt ditt og datt vondt som skjer, det er liksom så jævla mote.  Det er så veldig typisk for land som består av en høyt utdannet befolkning, vi kan teori men bryr oss svært lite om faktiske forhold. Vi kjøper oss liksom god sammvittighet fordi vi er så jævla flinke til å ta avstand fra alt som er vond og leit. Men det funker sikkert det for noen , ikke vet jeg, det funker ikke for meg. Forbyr vi pelsnæring i norge så skyver vi bare det markedet til andre land som kanskje har enda dårligere rutiner  enn oss.

Jeg bestemmer ikke markedet, men det vil alltid være der. Bedre med god kontroll og litt lidelse enn  lite kontroll og ja vet ikke. Ikke alle land jeg har besøkt som har de samme etiske retningslinjer når det gjelder dyrehold som oss. Pelsnæringa består jo av andre dyr en bare mink, som desverre ikke er utrydningstruet.( i norge vel å merke) . Kunnskapen der går jo nok engang forkjemperne i favør, vi slepper dem løs vi, ja det er humant. Sigen nå men står fast på at  det er et nødvendig onde for å redde mange av våre andre arter  rundt i verden. Jeg digger ikke dette da. Nå er det jo seint og jeg fabler og roter som vanlig, natta ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta Robban. Var ikke ment for å fornærme deg...i det hele tatt!

Jeg respekterer ditt syn på saken. Likevel er jeg litt uenig fra mitt sitt ståsted. Er ikke mere dramatikk i det enn at vi har ulikt syn. Der er den ene meningen nøyaktig like lur eller riktig som den andre. Det bare spørs hvem man spør.

Det er det som er så fint med etiske spørsmål. Det er etisk riktig det hver person mener er etisk riktig for seg selv. Moralsk feil, blir det først når man bryter sine egne etiske retningslinjer. I mellomtiden, kan vi diskutere til vi blir blå. Ulike standpunkt vil det uansett bli. Hvis jeg mener dette er etisk feil, synes jeg de som er tilhengere av dette blir moralsk forkastelige. De jeg mener blir moralsk forkastelige har et annet etisk syn på tilsvarende situasjon og synes jeg er patetisk og dobbeltmoralsk.

Slik er det bare. Derfor handler egentlig denne tråden bare om hva hver enkelt mener. Meninger som er riktig for hver enkelt person. I mellomtiden skal mennesket på død og liv overbevise de andre om at deres syn er riktig å diskutere. Over et bål hadde nok de fleste blitt enige om det meste...også her. Men bak et tastatur blir det nedbryting av kjapt skreven innlegg og ytterligheter. Slik er det bare.

Jeg har god samvittighet med min mening. Du har det med din. Kansje er vi i bunn og grunn enige også? Hvem vet? I mellomtiden får vi fise og hore i skjul som best vi kan ;D ;D (håper dere skjønte den siste som spøk i alvoret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, du bommer i forhold til intensjonen med innlegget, men skitt au. Regner med at fylla har skylda  ;D.

Det jeg sier er at vi i dag, i Norge KAN skille mellom hva som er nødvendige primærnæringer og hva som IKKE er det når det gjelder nødvendighet av å holde dyr i fangenskap. Pels for mennesker er ren luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, du bommer i forhold til intensjonen med innlegget, men skitt au. Regner med at fylla har skylda  ;D.

Det jeg sier er at vi i dag, i Norge KAN skille mellom hva som er nødvendige primærnæringer og hva som IKKE er det når det gjelder nødvendighet av å holde dyr i fangenskap. Pels for mennesker er ren luksus.

Nei er faktisk ikke så full, men bomma det gjorde jeg sikkert. ;D ;D Mye som kan regnes som luksus når det gjelder utnyttelse av dyr, noe er lett å sette et bilde på andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der skjønte jeg ikke og ble dødelig fornærma  ;D ;D

Beklager den da Robert... Kan ikke forsvare alt fordi om det kan kjøpes for penger 8) 8) 8) 8)

(nå tror sikkert alle at vi har kjøpt horer på fisketur.... i såfall får de bare tro det) (kunne selvfølgelig hengt på et par ;) ;) ;) men da hadde de iallefall trodd det) ( hele poenget er at din og min etiske tankegang er det bare du og meg som kan forvare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke fatter det, men hvorfor skal man på død og liv finne forklaringer, unnskyldninger, eventuelle andre ting som kan være værre, enn det noen tar opp ? Hvorfor kan man ikke ha en mening om noe, uten å nødvendigvis ha en uttalt mening om alt mulig annet fælt i verden. Hvorfor skal en ting som er ille, rettferdigjøre en annen ting som også er ille. At ville dyr i bur, uten bein, og med store hull inn til kjøttet, ikke er så ille, fordi det finnes barn der ute som mangler alt... Joa, det er værre, men det gjør ikke pelsdyrnæringen bedre. Det er bare en annen fryktelig ting. Om jeg skulle ramse opp alle ting jeg synes er ille, ville jeg måttet sitte å skrive fra denne posten ble lagt ut, og jeg ville sikkert ikke vært ferdig ennå...

Tror ingen her syntes det er særlig stas med dyr i trange bur. Men kan ikke huske å ha sett noe voldsomt engasjement rundt dette her før nå nylig . . . Kan det ha noe med medias vinkling på det hele ? At noen få vanskjøtter sin drift er mer enn nok til at hele næringen fremstilles som rene pesten.

Vi fluefiskere har forresten en sterk tendens til å rette den moralske pekefingeren i hytt og vær, og jeg er usikker på hvor godt vi kler det.

En annen ting er at flere av oss kanskje bare er uenige, og det er da ingenting å gremmes over ? Ser stadig eksempler på at enkelte mener at de som evt er uenige med dem enten må være fulle eller ha andre problemer, men det er da faktisk helt legitimt å ha sine egne meninger ?

Det siste her var ikke ment mot deg, Jan  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer nå på det Lars... Om du tror at jeg ikke respekterer andre meninger, så tar du feil. Det gjør jeg i aller høyeste grad, og jeg tåler godt å være uenig også, men ville foretrukket at vi var uenige om det som faktisk er trådens emne. Det som gjør meg litt oppgitt er at det ikke går an å holde seg til et tema, uten å dra inn en hel masse annet. Snakker vi om pelsdyr, så snakker vi ikke om all mulig annen dritt i verden, men så er det akkurat det vi gjør allikevel. Da blir det helt meningsløst å snakke om noe galt egentlig, fordi det finnes garantert noe som er verre i samfunnet vårt. Jeg tror faktisk til og med at en pelsdyrfarmer kunne snudd litt på oppfatningene vi har av næringen. Slik det er nå blir det veldig ensidig fremstilt, og det innrømmer jeg glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrnæring kan sikkert drives på en mere human måte. MEN DA MÅ FOLK BELAGE SEG PÅ ANDRE PRISER!

1) En ting er sikert. Dere kommer aldri til å finne meg i pels (da ser jeg i såfall bort fra en eventuell framtidig karriere som isfisker med Pesk)

2) Jeg synes dagens pelsindustri er grotesk og uverdig det levende liv, og skulle vært forbudt. De som driver med dette som butikk burde vært foraktet og straffet med gapestokk og sjølprodusert hjertetrøbbel, nervesammenbrudd og skam.

Uverdig menneskeheten synes jeg det er. De som peker på fluebindemateriale jeg besitter, som kommer fra dyr som er behandlet så dårlig som oppdrettsdyra, vær så snill og fortell meg. Jeg slutter med det umiddelbart!

Du er jo laksefisker. Regner med du har tempelhund da??

For det første Sigve. JEG SKAL HA MEG FRABEDT Å BLI KALT FOR TORSKEFISKER!!!!! ;D ;D

For det andre Sigve. Jeg bor der jeg bor og har en bijobb innen laksefisketurisme. Det lille jeg binder av laksefluer skal jeg love er fritt for både tempelhund og rev. Jeg benytter stort sett kanin, geit, hjort og litt Isbjørn. Faktisk reiste jeg rundt på heltid og formidlet flueutstyr et par år. Også fluebinding. Jeg pushet heller ikke da tempelhund pga holdninger. Jeg solgte selvfølgelig til de som ønsket det selv. Dette var jeg nødt til av min oppdragsgiver.

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Ja for isbjørn kryr det jo av :) Jo klart det blir bedre å distrubuere pels enn å bruke det selv. Laksefisker eller ei. syns å huske du spurte etter JC er forleden eller kanskje jeg blander med en annen :rolleyes:

Sigve.. diskuterer vi ikke dyrevern her? At jeg skrev om jc for noen tråder siden.. Eller Isbjørn her (jeg har faktisk en liten lapp med Isbjørn - jeg trakk det fram på innlegget med en fleip til slutt kun for å lokke fram et slikt svar ;D) Har vel ikke særlig sammenheng med dyreverndiskusjonen rundt oppdrett å gjøre.

Det er en helt annen diskusjon, som handler om vern av sjeldne dyr. Dette er noe totalt annet. Et område jeg gjerne skulle hatt bedre moral på. Jeg kan selvfølgelig slå meg på brystet og påstå at min isbjørnlapp ikke er resultat av snikskyting, og at mine jc fjær er resultat av lovlig fugl. Men den ser jeg selvfølgelig er for tynn. Mener jeg det ordentlig så bør jeg ha stien ren med slikt materiale. Men det er en helt annen diskusjon slik jeg ser det. Det handler om vern av ville dyr. Denne gangen handler det om dyrevern av pelsdyr med vanskjøtsel..

Håper du ser den. Det blir som å si at en som er notorisk utro også er en tyv. Er du moralsk svak på ett område, må du være det på et annet også.

Kjære Bjørnar. Jeg har fleipet og tullet med hvert eneste svar i denne tråden. Det kommer uheldigvis ikke frem så lett så hvis du hadde sittet forann meg å diskutert dette.

Tro det eller ei.... Jeg har både isbjørn og tempelhund tror piskede jeg har rev også.

Uansett og det er ikke myntet på deg Bjørnar....

Syns det er en flott blanding av dyrevernere her. Personlig har jeg et mer edruelig syn på det hele. Forstå meg riktig. Jeg er veldig glad i alle dyr borsett fra katt. Jeg hater katter, men.....

Hva hvis Noah kommer til å ligge i buskene rundt Rena til sommeren? eller Hemsila??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Bjørnar,

ettersom vi er levende opptatt av dyrevelferd, så snakker vi selvfølgelig om lykkelige, frittgående isbjørn!   ;D

Økologisk isbjørnoppdrett i Oslos drabantbyer - årets hit!  cheers

Isbjørnen trenger jo et nytt hjem når isen smelter så hva med å flytte de til grønland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Isbjørnoppdrett hadde vært noe. Da tipper jeg det hadde blitt liv i burkassene)

Bjørnar,

ettersom vi er levende opptatt av dyrevelferd, så snakker vi selvfølgelig om lykkelige, frittgående isbjørn!   ;D

Økologisk isbjørnoppdrett i Oslos drabantbyer - årets hit!  cheers

Isbjørnen trenger jo et nytt hjem når isen smelter så hva med å flytte de til grønland?

Jeg leste i Aftenposten i morges at isbjørnen blir utkonkurrert av grizzlybjørnen i de områdene der isen trekker seg tilbake. Klart de trenger et nytt hjem!  ;)

Et moment som ikke har vært oppe i denne diskusjonen, er økonomi og overføringer. Korriger meg gjerne om jeg ikke tar feil, men jeg mener å ha lest at pelsdyrnæringen er en bransje som kun sysselsetter noen få hundre mennesker i Norge, mens de mottar 40 millioner i stalige subsidier. Er det riktig bruk av våre skattekroner?

Mulig det verste allerede er skjedd med etableringen av rømt mink som desimerer våre lakse- og ørretelver og dreper alt liv på fugleøyer. Er det fare for at andre arter skal rømme og etablere seg i Norge? Det har i en årrekke vært fryktet at mårhunden, som det drives pelsdyroppdrett på i Russland, skal etablere seg i (Nord)Norge. Nå virker det heldigvis ikke som om det har skjedd i særlig stor skala ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...