Gå til innhold

MrHunks fabelaktige fluebokser 2011 (MHFF-11)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takktakk, Henning.

Ja, Sigve, jeg må vel beherske meg litt når det gjelder blingbling, kan vel bli for mye av det "gode". Hva som faktisk funker på ørreten, er jeg som er så fersk ikke sikker på. Den største ørreten min i fjor tok på ei slik ei blingflue, og sikkert derfor jeg har en hang til slikt :) Kanskje fort gjort å sette seg fast i et spor, selv om det sikkert bare var tilfeldigheter som fikk en inn på det sporet.

Men nå må jeg konse litt på myggboksen og produksjon til denne igjen. Sklir jo ut i leken dettan  ;D

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til i innlegget at fluene ser utrolig bra ut Hunk. Og ikke minst utrolig bra bilder!! Må si du har tatt dette utrolig fort  :)

Ble bare så opphengt i svaret til Sigve og måtte sitere noe han sa engang. Alt som blir sagt på Sigve`s "stavangermåte" er jo ting jeg husker og ler av  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til i innlegget at fluene ser utrolig bra ut Hunk. Og ikke minst utrolig bra bilder!! Må si du har tatt dette utrolig fort  :)

Ble bare så opphengt i svaret til Sigve og måtte sitere noe han sa engang. Alt som blir sagt på Sigve`s "stavangermåte" er jo ting jeg husker og ler av  ;D

Takk for det. Er ganske fornøyd med bildene for tiden, selv om jeg fantaserer om ny Canon 550d eller 7D til jul (men blir nok jul 2015 før slikt kommer under treet, dog) :)

Det jeg sliter mest med mtp selve bindingen er å vite akkurat hva jeg skal binde for det praktiske fisket, feks fargen på klekkere vs duns, type klekkere etc. Har jo ikke fisket så mye at jeg har noen erfaring å snakke om, selv om man selvsagt lærer mye "teori" her på forumet.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, Henning.

Ja, Sigve, jeg må vel beherske meg litt når det gjelder blingbling, kan vel bli for mye av det "gode". Hva som faktisk funker på ørreten, er jeg som er så fersk ikke sikker på. Den største ørreten min i fjor tok på ei slik ei blingflue, og sikkert derfor jeg har en hang til slikt :) Kanskje fort gjort å sette seg fast i et spor, selv om det sikkert bare var tilfeldigheter som fikk en inn på det sporet.

Men nå må jeg konse litt på myggboksen og produksjon til denne igjen. Sklir jo ut i leken dettan  ;D

Eirik

Jeg syns du gjøre det jævli bra. Jeg er veldig imponert over bilder og proposjoner. Særlig de siste.

Jeg liker selv å betrakte meg som imitasjonsfisker med forkjærlghet for tørrfluer. Syns da det er viktig at fluene blir så "lik" originalen enten i væremåte eller presentasjon og da kan fluene fort bli seende ut som troll. Men akkuratt klekkere syns jeg mer om med vanlig hale. Ørreten er sikkert uenig med meg i det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok flere som er imponert her Eirik,både ang foto og fluebinding.Tror du binder finere fluer etter kort tid enn jeg har lært meg på over 40 år. ;D

Men,fortsett gjerne sånn,blir kjempe dette.

Når det gjelder blinblong i fluene,er det noe jeg må ha i boksen,selv om regelen er less is more for det meste,så drar jeg fram blingblong-fluene hvis det er tregt(kaldt,grumsete vann etc. ).

Bind myggboksen full,tror nok det er noe av det viktigste i ditt nærområde.(ved siden av maur,kanskje  ;) )

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok flere som er imponert her Eirik,både ang foto og fluebinding.Tror du binder finere fluer etter kort tid enn jeg har lært meg på over 40 år. ;D

Willy

Nå har ikke jeg bundet fluer i 40 år, snarere 10-15, men ellers enig ; Eirik's fluer ligger på et langt høyere nivå enn jeg presterer i dag.

Husker Eirik la ut bilder av sine første kreasjoner fra bindestikka, og jeg tenkte umiddelbart "Stakkars jævel . . . du finner ikke engang en harr som er sååå lettlurt"  ;D, og dette er ikke alt for lenge siden.

Skulle tro gutten har sittet ved bindestikka døgnet rundt siden den gang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok flere som er imponert her Eirik,både ang foto og fluebinding.Tror du binder finere fluer etter kort tid enn jeg har lært meg på over 40 år. ;D

Willy

Nå har ikke jeg bundet fluer i 40 år, snarere 10-15, men ellers enig ; Eirik's fluer ligger på et langt høyere nivå enn jeg presterer i dag.

Husker Eirik la ut bilder av sine første kreasjoner fra bindestikka, og jeg tenkte umiddelbart "Stakkars jævel . . . du finner ikke engang en harr som er sååå lettlurt"  ;D, og dette er ikke alt for lenge siden.

Skulle tro gutten har sittet ved bindestikka døgnet rundt siden den gang  :)

Godt å se at du er enig Lars,men jeg visste jo ikke at du var nybegynner. ;D

Takk for tilbakemeldingene. Jo, mygg, maur, libeller (? vannymfesak i alle fall), øyestikkernymfer og daddys er nok det lureste rundt her jeg bor. Er vel litt leptos å finne også.

Ja,men sesongen begynner gjerne med mygg(Hvis du ikke vil fiske i mørke vårnetter,da er det libeller ol.,noe som fiskes best med Montana,desverre,har ikke funnet noe bedre mønster å dra langs myr og sivkanter om våren.)

Du kan muligens oppleve mudderfluer,(Feks- Bruns caddis)og...ja det vil sikkert klekke leptoer,men lov meg å ikke henge med leppa hvis fisken overser dem og fortsetter på mygg,tar gjerne noen dager før den slår over på døgnfluer,og det kan være kortvarig,siden leptoene liker varme,de periodene som varer lengst er gjerne hvis været om våren varierer.

Som med vingemaur,intens varme må til,men hvis det varer,er det ofte fort over,men det igjen er ofte signalet til å begynne med vanlig skogsmaur i enden,hvis du er i tvil,sjekk når mauren begynner å krype opp i trærne for å melke bladlus.

I så fall ei flue du kan gå med til langt utpå høsten,det er alltid maur når den først har begynt,og fisken husker"alltid" maur,de faller jo ned fra trærne hele sommeren igjennom.

Innimellom her kommer jo mer libeller/vannymfer ol.Finnes noen giftige vannymfelarveimitasjoner rundt om,og ha noen voksne også,hvis du gidder,det hender fisken hopper opp i sivet for å få tak i øyenstikkere og vannymfer.

Edit: Må jo ikke glemme mer mygg,når kvelden kommer på og vinden stilner,begynner de nesten sikkert å poppe opp.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte noe om buzzere, her kommer den første av de jeg mener du bør ha.

Denne synker litt raskere enn de uten "bead". Jeg har den ofte ytterst når jeg fisker med buzzere og har en lettere innenfor.

Lag denne på krok 14 og 16.

Kropp: Påfuglquill over svart tråd, la den svarte tråden synes mellom surringene.

Gjeller: Hvitt polygarn etc. "V" stil.

Hode: Glass Bead, midge.

Krage: Rød holografisk flashabou el. tinsel.

Må dekkes med rikelige mengder lim. Superlim under quillen og oppå. Deretter minst 2 lag med negllakk.

Enda bedre er disse nye UV limene eller Liquid Fusion.

post-2-13949884337685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Velvel, gutar. Har laget en halv boks med diverse foam-klekkere. Stort sett flyrite i kropp (siden jeg fikk hele boka til jul), foam-duppeditt og hackel, noen fikk bindetråd-rib og andre ikke. Flyrite var litt annerledes å jobbe med enn den fine&dry eller hva den heter, men ganske greit. Lagde ei rekke med den klekkern som er på siden foran (den som satt på fingern), og så tenkte jeg ei rekke med den under som jo er i omtrent samme leia, bare grønnlig. Om de fanger noe er jo langt fra sikkert, men må jo bryte opp boksen med litt bling :) Tenker nok "bare naturlig materiale"-klanen vrir seg i smerte, men det kan jo bare være koselig.  ;D ;D

Her er det påfuglherl med blank stretchtubing over, krystal flash, olivent hackel og en foam-duppeditt. Kommer nok ikke så godt frem på bildet, kanskje, men den blinger noe helt crazy, altså ;)

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-1394988518795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Mr Hunk.  :)

Men et lite apropos til klekkeren: Etter å ha sett filmen til Arnt Mollan, så skjønner jeg ikke hvorfor klekkekroker har den formen.  Burde hatt et mye lengre rett skaft, og skulle den hatt en bøy så skulle det vært en liten bøye nedover på midten av krokskaftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha ;)

Willy, jeg lagde akkurat denne i #14, men tenkte å ha både 14 og 16 altså.

JB, spør ikke meg om riktig krok, men jeg har inntrykk av at de forskjellige døgnisene klekker på litt forskjellig måte. Danica, feks, mener jeg å ha sett selv krype ut mens den ligger rett ut på vannfilmen. Men må innrømme at her går jeg etter det jeg har sett flest av her inne og ikke etter det jeg har sett av insekts-atferd selv (for det er svært lite)... :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot synes at 2488-87 er flotte klekkekroker.. flueboksene dine må jo begynne å se strøkne ut? Du blir nok mer enn godt nok skodd til årets sesong iallfall! keep it up :)

Det er ikke snakk om å synes noenting; men om å stille et spørsmål som har med imitasjonsfiske å gjøre. Kroken ligner ikke en døgnflue som klekker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot synes at 2488-87 er flotte klekkekroker.. flueboksene dine må jo begynne å se strøkne ut? Du blir nok mer enn godt nok skodd til årets sesong iallfall! keep it up :)

Det er ikke snakk om å synes noenting; men om å stille et spørsmål som har med imitasjonsfiske å gjøre. Kroken ligner ikke en døgnflue som klekker. ;)

Kroken ligner kanskje ikke, men binder du på litt tråd, fjær og garn så kan det fort bli ganske likt det naturlige insektet. innocent  ;) Klekker alle døgnfluer helt vannrett i filmen? Klekker feks Vulgata på samme måten som en Niger? Jeg synes kurven gjør klekkern lekker. Fisken liker det også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å diskutere imitasjoner. Jeg liker klekkere på krok som denne, men som JB sier. Alle døgnfluer som klekker i vann ligger mer eller mindre rett i filmen. Ellers syns jeg du bruker for mye av kroken. Stopper selv rett ved mottakeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB har rett,de ligger rett.

Olav H har rett,de kurvede fisker faktisk godt(fant du det du leita etter på avataren din ?).

Sigve hevder det samme som Staffan,og han har jo noen år bak seg på fronten,noen av filmbitene som han filmet sammen med Mollan er vel tatt i akvarie ? Døgnfluene gjør visstnok dette for å holde vingene over vann,så de ikke klistrer seg fast i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...