Gå til innhold

MrHunks fabelaktige fluebokser 2011 (MHFF-11)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vespertina klekker i vannfilmen (#16) ,marginata kryper inn til land og klekker på strå,stein  ol.

Det stemmer sikkert veldig mange steder, men det er etter min erfaring meget vanlig med friklekkende Marginata også, spesielt i de traktene jeg fisker mest (fjellet nordpå).

De klekker i vann her i vest og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en del klekker fritt, flest på land Sigve.....isåfall burde det gjøres en dypere undersøkelse

Jeg har ennå til gode å komme over teppeklekking av disse. Finner mest sparsomme klekkinger. Store spinnersvermer er mer vanlig for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en del klekker fritt, flest på land Sigve.....isåfall burde det gjøres en dypere undersøkelse

Jeg har ennå til gode å komme over teppeklekking av disse. Finner mest sparsomme klekkinger. Store spinnersvermer er mer vanlig for min del

Samme her,litt lengre nord på vestlandet,er nok spinneren som er mest aktuell,mest når den blåser utover vannet/elva og må nødlande på vannet,men da kan den trekke opp fin fisk også.Som spent ser jeg mindre av dem,virker som de ikke har noen samhandling,som endel andre insekter har. Så en litt stor paradun,bruker selv Mikro Duns oppskriften til Herr Brun,med litt høy vinge pleier å dekke marginata godt.

Men,som den nymfefisker'n jeg er,vil jeg gjerne ha et tips til nymfe å trekke på grunna,når fisken står grunt og plukker disse nymfene,for det opplever vi av og til. ;) (Faktisk en stor del av våren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hepp

Er ferdig med døgnflueklekkerboksen nå, og har prøvd å få til noe mere produksjon i myggboksen igjen som jeg la litt tilside litt tidligere. Har ikke vært så steike motivert i det siste, men har tilslutt klart å kreste sammen en stk buzzer på ca en uke (Runes buzzer som han viste litt før i tråden). Brukte tre forsøk på denne ene jækeln, da jeg røk bindetråd og tullet fælt ellers. På denne buzzern har jeg brukt epoxy som jeg har fått kjøpt meg, men det ble en del luftbobler i den. Ikke sikkert at det trenger å være en dum sak. Ser ellers at surringa av quilln ikke var helt jevn :)

4-5 til av denne, så skal jeg ta et par andre buzzere. Etter det er det maur!

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949886200853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp

Er ferdig med døgnflueklekkerboksen nå, og har prøvd å få til noe mere produksjon i myggboksen igjen som jeg la litt tilside litt tidligere. Har ikke vært så steike motivert i det siste, men har tilslutt klart å kreste sammen en stk buzzer på ca en uke (Runes buzzer som han viste litt før i tråden). Brukte tre forsøk på denne ene jækeln, da jeg røk bindetråd og tullet fælt ellers. På denne buzzern har jeg brukt epoxy som jeg har fått kjøpt meg, men det ble en del luftbobler i den. Ikke sikkert at det trenger å være en dum sak. Ser ellers at surringa av quilln ikke var helt jevn :)

4-5 til av denne, så skal jeg ta et par andre buzzere. Etter det er det maur!

Eirik

[attachimg=1]

Den mååå ikke være så fin da,Eirik.  ;)

Når du får holdt på en stund,så binder du nok opp en på en dag. ;D

Knallbra Hunk 8) kjempemessig bilde også

Gisle

7 D -klubben ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, altså jeg satt ikke foran stikka i ei uke, Willy. Jeg slet tråden, ble sur, og lot skjiten sitte der i 4 dager før jeg omtrent gjentok det. Skal nok klare minst en slik pr dag på en god dag ;D Seriøst, disse fluene er jo egentlig steike kjappe å binde, hvis man ser bort fra tørketiden da.

Takk for tilbakemeldingene, forresten. Ja, dette bildet er tatt med peise nytt 7D :) Ikke helt fornøyd med bakgrunnen etter komprimeringen, og skulle nok kjørt litt mindre blenderåpning. Men det er så befriende å kunne ha blitsen av huset. Eneste er at fjernutløsern (ledning) til 400d ikke passer til 7D. Må kjøpe ny.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzer'n er nydelig den,men tørketiden går det vel an å få ned,med et annet lim, Det ligger vel etpar tråder om emnet her skal jeg tro.

Se her !  :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14377.0

Selv bruker jeg ikke quill i noe særlig grad,men har fått tak i gul tynn kobbertråd,som gir en fin effekt,ellers bygger jeg det meste med bindetråd og litt floss faktisk,og en og annen med rød glassbeed,blir fine de.

Sånne fluetyper prioriteres det fiskelige/praktiske fremfor det estetiske her hjemme hos meg,og jeg sløyfer også ofte gjelleduskene,ser ikke ut til å ha stor betydning.

Da legger jeg heller litt mer arbeid i klekkerne,som jeg syns jeg må være litt mer nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en del klekker fritt, flest på land Sigve.....isåfall burde det gjøres en dypere undersøkelse

Jeg har ennå til gode å komme over teppeklekking av disse. Finner mest sparsomme klekkinger. Store spinnersvermer er mer vanlig for min del

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var da smooth nok den da. Skulle kanskje hatt litt lengre vinge etter min smak. Bildet tar jeg hatten av for :)

Jo, takk for det. Vingen er kanskje litt kort, var litt ukonsentrert i klippeøyeblikket :)

Eirik

Det spiller ingen rolle hvordan vingene er,når disse deiser ned på vannet(det er det de gjør,for de ramler nedpå,har jo ikke noe der å gjøre ;D ),så havner de nedpå med vingene strødd i alle mulige og umulige vinkler,husk også at de flyter dypt i vannet,så ikke altfor mye flytestoff i kroppen,disse drukner rett etter de har landet. :)

Flua ser fin ut,og ikke helt ulik mine egne,men jeg bruker brunt/grått i vingen. ;)

PS: Hvis jeg skal pirke litt,kan bakkroppen gå helt til bøyen,hvis dette er vingemaur av skogsmaur,er nesten hele svart,bortsett fra midtparti og vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltelims-maur. Usikker på om jeg skal ha noen av disse i boksen. Synes de blir litt kule, men denne fløt ikke akkurat så steike godt. Men det er ikke sikkert det er så veldig dumt. Litt mere hackel så kanskje den holder seg flytende litt lengre, før den frister 3-kilosen rett under vann også ;)

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949886390193_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltelims-maur. Usikker på om jeg skal ha noen av disse i boksen. Synes de blir litt kule, men denne fløt ikke akkurat så steike godt. Men det er ikke sikkert det er så veldig dumt. Litt mere hackel så kanskje den holder seg flytende litt lengre, før den frister 3-kilosen rett under vann også ;)

Eirik

[attachimg=1]

Du skal ikke lure på om du skal ha en synkemaur eller ti i boksen. Kast denne langs fjellskrenter og inn under trær.

Funker bra for meg i alle fall.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltelims-maur. Usikker på om jeg skal ha noen av disse i boksen. Synes de blir litt kule, men denne fløt ikke akkurat så steike godt. Men det er ikke sikkert det er så veldig dumt. Litt mere hackel så kanskje den holder seg flytende litt lengre, før den frister 3-kilosen rett under vann også ;)

Eirik

[attachimg=1]

Flott !

Hvis du,som du sier,legger litt mer hackel på,vil den set ut som en maur som kravler i vannflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...