Gå til innhold

MrHunks fabelaktige fluebokser 2011 (MHFF-11)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Tjena grabbarna

Jeg har nå "planlagt" bokser for sesongen 2011. Begynte jo med fluebinding i fjor og årets bokser så ikke ut i måneskinn og ikke så veldig bra i solskinn heller. Var omtrent ikke en eneste lik flue, og det kunne fort medført problemer. Var jo stort sett fluer jeg hadde øvd meg på. Nå tenkte jeg at jeg skulle få orden på ting, med sirlige rader med like fluer og i forskjellige størrelser (litt sånn Sigve-orden :) ). Kommer til å kjøre to døgnfluebokser, en mygg/maur/land, en vårflue/plusslitt og en eksperimentboks med alt mulig kult. Alle fluene jeg bandt til årets sesong havner i en diger backup-boks.

I myggboksen vil jeg ha palmers, once&aways, cdc-mygg, f-flies, buzzers og den vi ser på bildet (vet ikke helt hva den egentlig heter). Her har jeg i kroppen rød holografisk tinsel med oliven stretchtubing over. Thorax er no grønnsvart greie jeg ikke husker navnet på (ice black dub eller no), grizzly hackel og cdc flottør. En variant med mørkere kropp blir det også plass til. Størrelse 14-18, tenkte jeg. Mulig jeg må kjøre en runde til med hackelet - må sjekke flyteegenskapene of course :)

Så hvorfor en egen tråd? Vel, Hunken trenger oppmerksomhet ;) Boksene er ikke låst mtp innhold, og jeg er spent på om noen mener mønster jeg viser her kan forkastes. Jeg har jo tross alt ikke fått prøvd så mange forskjellige fluer i år (eller tidligere).

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949884105267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

NB: Ikke for å være kjepphøy eller for å nedverdige deg på noen måte Hunken. Husk at du er relativt fersk ennå. Du MÅ også ha en ren konseptbok. Med de rare fluene og de misslykkede. De beste mønstrene er ennå ikke funnet opp. Kansje sitter du på geniale løsninger ingen hadde tenkt på før. Kansje blir "hunkerten" flua alle bare må ha om ti år og du får profilintervjuer i trout and salmon og fin og byste utenfor slottet.

Viktig viktig. Konseptboksen må være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de rare og mislykkede (har vel ingen mislykkede ;) ) havner jo i "eksperimentboksen" som jeg nevnte såvidt. Der blir slike snodigheter jeg måtte finne på ("hunkerten" feks) å havne. Og steike kule fluer jeg ser beskrivelser av her på forumet. Slike jeg lager en, eller kanskje to av bare for å teste. Men håper å ha det faste og "normale" på plass i de andre boksene :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg lov til å komme med et ydmykt tips? Kun fine tanker bak :) Så som måtte tro noe annet håper jeg ror igjen.

Ydmyke tips er selvsagt velkomne :) (selv om det er skummelt at du spør først). Skulle jo ikke bare være "vise-frem-tråd", ville jo ha litt tilbakemeldinger på om fluene kommer til å funke, eller om jeg er på bærtur og bør putte inn en navlelo-flue i stedet, evt "keep your dayjob, stupid" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stretchtube, ice dub og Latex  ??? Ordentlige fluer og ekte fluefiske er basert på fluer som utelukkende er bundet av naturmaterialer. Tinsel er greit som ribbing om man har litt sans for pynt (og er løs i håndleddet), men that's it. Syntetiske materialer er og blir både vulgært og usportslig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør den i 14, 16, 18 -  3 av hver. Den største bør fungere bra i april/mai der du bor.

JB har bare snublet over noen gamle skrotbøker fra USA's østkyst på vei til deichmanske mens han egentlig letet etter Aktuell Rapport i parken.. Verden går framover, nostalgi er for de som har sluttet eller for de som tror de skal være genuine.

Go Hunk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stretchtube, ice dub og Latex  ??? Ordentlige fluer og ekte fluefiske er basert på fluer som utelukkende er bundet av naturmaterialer. Tinsel er greit som ribbing om man har litt sans for pynt (og er løs i håndleddet), men that's it. Syntetiske materialer er og blir både vulgært og usportslig.  ;)

Så enig så enig JB. Men ørreten er jo nokså dum og har gjentatte ganger vist en tendens til å la seg lokke av litt latex og gummi så synes en kan gjøre et lite unntak der. Til laksen derimot som er en mye mer nobel fisk er det kun naturmaterialer som gjelder. Bruker du forresten gossamer (silketråd) til å binde fluene dine? Noe annet er vel juks?

For å skrive litt ontopic også. Veldig bra forsett Hunk. Har selv også bestilt inn en del nye bokser i vinter for å få litt mer system på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg lov til å komme med et ydmykt tips? Kun fine tanker bak :) Så som måtte tro noe annet håper jeg ror igjen.

Ydmyke tips er selvsagt velkomne :) (selv om det er skummelt at du spør først). Skulle jo ikke bare være "vise-frem-tråd", ville jo ha litt tilbakemeldinger på om fluene kommer til å funke, eller om jeg er på bærtur og bør putte inn en navlelo-flue i stedet, evt "keep your dayjob, stupid" :)

Ok. Jeg skjønner ikke selv hva jeg har prøvd å skrive.... Men siden det er du hønkeren. Bind denne fluen din uten hackel med en rufsete thoraxs og får du ikke ikke fisken til å ta selv om du serverer den i trynet på fisken så twister du! Ikke ta det så tungt om den da flyter godt eller ikke. Det viktigste er at du treffer fisken i "banen". Bevegelse er stikkordet her. Funker ikke dette så binder du på en busser 40 cm under denne og fortsetter og twiste.

Bare et aldri så lite tips fra en dust i fra sør :)

Mange vil sikkert le av dette men prøv og gjør opp din egen mening. Tror vi kommer til å ha en hyggelig sammtale etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes :) Ikke så mye cdc og hvis du starter med litt hvit og legger et lag med forex,brun over så får du en klekker  som er litt dus sett i fra undersiden med veldig visuell i fra fugleperspeltiv så har du den etter min usle mening :)

Jeg liker disse litt unselige og "stusselige" Dvs "less is more" :)

Men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig Ruffen. Jeg benytter lite klekkere for myggen lengre. Ville kansje også forandret rekkefølgen på cdcfarvene også. Hvis du skal ha klekkere, ville jeg også valgt å bundet de slik som Rune "maestro" gjør det. På mygg - bind cdc kvasten "normalt på thorax. Dvs midt på thoras, står denne rett opp. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha klekkere, ville jeg også valgt å bundet de slik som Rune "maestro" gjør det. På mygg - bind cdc kvasten "normalt på thorax. Dvs midt på thoras, står denne rett opp. Skjønner?

Jepp, den skal inn på en rad for klekkere. Er på planen min allerede, selv om jeg akkurat nå mangler en rad der - mulig daddys må over i vårflueboksen, stakkars :)

Takker for tilbakemeldingene, gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB har bare snublet over noen gamle skrotbøker fra USA's østkyst på vei til deichmanske mens han egentlig letet etter Aktuell Rapport i parken.. Verden går framover, nostalgi er for de som har sluttet eller for de som tror de skal være genuine.

Nei det er visdom; "History often appears to resemble a roulette wheel; there's truth in the Old Greek idea of circles..." På et tidspunkt i livet så ser man at alle nye fraspark og  friske ideer egentlig ikke rommer så mye nytt og originalt. Da stopper man opp, ser seg om, nyter det som er, og gjør de endringene på det eksisterende som bringer verden litt fremover. Mange kommer til den erkjennelsen, men de fleste løper bare rundt i sine hamsterhjul dag ut og dag inn i troen på at de har kommet videre - og de gjør det livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer MrHunks :) Den første som du har bilde av er ein JK klekker, og funke utruligt bra i vatn. Eg bruke dei masse sjølv i str 10-18, og då e det fint med det lille Heckelet som ein exstra liten hjelpe flotør under litt vindige forhold :) Dei fargane som eg synes fisken viser mest intresse for og som eg dermed bruke mest e Orange og svart. Her bruke eg berre bindetråden som oppbygging på kroppen, og deretter blank vinyl ribbing :) Brun body Streatch e også veldigt fint og bruke :) CDC flotøren har eg ofte i hvit, Orange, Rosa og naturell. Dette gjør eg for og kunne se den når forholdene ikkje e kjempe gode, men fisken og myggen e i toppform :)

Eg e også enig med eit par her, om at den andre som du har lagt ut e knall og absolutt bør være i mygg boksen :) Har sjølv brukt den ein del denne sesongen, etter at Henning introduserte meg for den. Har selfølgeligt sett den før, men har liksom ikkje hatt behovet for den, men under stille og blanke dager, så har denne funket utruligt bra, og når fisket har foregått med ein liten buzzer under på blanke og kalde dager, så har denne vært knall :)

JonnyS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg lov til å komme med et ydmykt tips? Kun fine tanker bak :) Så som måtte tro noe annet håper jeg ror igjen.

Ydmyke tips er selvsagt velkomne :) (selv om det er skummelt at du spør først). Skulle jo ikke bare være "vise-frem-tråd", ville jo ha litt tilbakemeldinger på om fluene kommer til å funke, eller om jeg er på bærtur og bør putte inn en navlelo-flue i stedet, evt "keep your dayjob, stupid" :)

Ok. Jeg skjønner ikke selv hva jeg har prøvd å skrive.... Men siden det er du hønkeren. Bind denne fluen din uten hackel med en rufsete thoraxs og får du ikke ikke fisken til å ta selv om du serverer den i trynet på fisken så twister du! Ikke ta det så tungt om den da flyter godt eller ikke. Det viktigste er at du treffer fisken i "banen". Bevegelse er stikkordet her. Funker ikke dette så binder du på en busser 40 cm under denne og fortsetter og twiste.

Bare et aldri så lite tips fra en dust i fra sør :)

Mange vil sikkert le av dette men prøv og gjør opp din egen mening. Tror vi kommer til å ha en hyggelig sammtale etterpå :)

Huff. Nå la jeg hodet for hugg enda en gang :P Jeg burde snart lære å holde kjæft og ikke komme egne erfaringer og heller gå ned på kne å være enig med de store gutta!!

Beklager veldig hvis jeg tråkka noen på tærene.

Hvorfor det ?

Det tipset er jo et knalltips,og bør skrives ut og legges i boksen sammen med buzzere og myggklekkere. ;)

Det samme gjelder jo ved palmermyggfiske,hvis fisken ikke "oppdager" flua,men strøver rundt og plukker,dra litt i'n,men forsiktig ! 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...