Gå til innhold

MrHunks fabelaktige fluebokser 2011 (MHFF-11)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

O'rly? Handtwiste ei myggpuppe?

Noe galt med det? I så fall kan du gjerne forklare hvorfor så vi lærer litt. Alltid moro med tekniske og taktiske tips fra erfarne fiskere.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

O'rly? Handtwiste ei myggpuppe?

Noe galt med det? I så fall kan du gjerne forklare hvorfor så vi lærer litt. Alltid moro med tekniske og taktiske tips fra erfarne fiskere.  :)

En ting er i allefall sikkert. Saaakte småtwisting av myggpuppe er masseødeleggelsesvåpen på røya !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Var under den oppfatning at myggpupper ikke er verdens beste svømmere :)

Jeg fisker mygg med minimalt bevegelser, men det er nå meg  ;)

Myggpuppa pumper seg opp til overflaten. Det sies til og med at den går ned til bunnen igjen dersom den ikke liker forholdene i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Var under den oppfatning at myggpupper ikke er verdens beste svømmere :)

Jeg fisker mygg med minimalt bevegelser, men det er nå meg  ;)

Er ikke twisting ganske fleksibelt da? Fartsmessig altså. Mener å ha oppfattet at det finnes flere små variasjoner av twisting (eller figure-8) også. Selvsagt mulig at jeg har oppfattet feil.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var gått over til bruk av vinyl igjen på disse klekkerne jeg jonny?

I såfall jeg som har dårlig hukommelse kanskje..!?

Ruffen: Hva mener du med "Ikke så mye cdc og hvis du starter med litt hvit og legger et lag med forex,brun over så får du en klekker  som er litt dus sett i fra undersiden med veldig visuell i fra fugleperspeltiv"??

At man bør ha en dusere farge for ikke virke avskremmende på fisken eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under den oppfatning at myggpupper ikke er verdens beste svømmere :)

Jeg fisker mygg med minimalt bevegelser, men det er nå meg  ;)

Er ikke twisting ganske fleksibelt da? Fartsmessig altså. Mener å ha oppfattet at det finnes flere små variasjoner av twisting (eller figure-8) også. Selvsagt mulig at jeg har oppfattet feil.  :)

Du har nok sikkert rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var gått over til bruk av vinyl igjen på disse klekkerne jeg jonny?

I såfall jeg som har dårlig hukommelse kanskje..!?

Ruffen: Hva mener du med "Ikke så mye cdc og hvis du starter med litt hvit og legger et lag med forex,brun over så får du en klekker  som er litt dus sett i fra undersiden med veldig visuell i fra fugleperspeltiv"??

At man bør ha en dusere farge for ikke virke avskremmende på fisken eller?

Absolutt riktigt Arne " Mack10" Godt nåken følger med ;) Har rette den feilen på innlegget :) Bruker Body streatch på dei andre, og Vinyl ribbing på JK klekkeren:)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var gått over til bruk av vinyl igjen på disse klekkerne jeg jonny?

I såfall jeg som har dårlig hukommelse kanskje..!?

Ruffen: Hva mener du med "Ikke så mye cdc og hvis du starter med litt hvit og legger et lag med forex,brun over så får du en klekker  som er litt dus sett i fra undersiden med veldig visuell i fra fugleperspeltiv"??

At man bør ha en dusere farge for ikke virke avskremmende på fisken eller?

Jeg liker det slik, men så leser du jonny,s innlegg så ser du han mener noe annet :) Så her er bare å gjøre egne erfaringer. Jeg har noen med mer atraktor i seg og da i boksen men jeg for min del bruker de ikke så ofte. Men jeg ble litt "tent" når jeg leste jonny sitt innlegg ;)

Bevegelse Caus? Tja, du har jo rett. Puppene svømmer sakte og så har de en håpløs gange å immitere. Når du i tillegg har 40,000 av de som svømmer veldig sakte eller bare henger der så er det vanskelig å immitere helt riktig. Men faen der er det 1 nei til og med 2 banditter av noen pupper som prøver å stikke av fra fra matfatet mitt >:( Dette må i alle fall undersøkes.......... ;D

Hunkeren: Du binder så fine fluer at jeg blir grønn i trynet av misunnelse. Den siste der er slik jeg liker de :) Hvis du starter med litt hvit cdc slik at når du bretter denne over så kommer den hvite opp. Veldig mye lettere å se den da. Spessielt i skumringen når myggfisket er på sitt beste på våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Skikkelig fint, blir jo faktisk inspirert av dette. Men, kan noen svare på hvor egentlig vannfilmen skal brytes på en slik flue? altså, hvor mye av flua er over og under. Er jo ganske logisk at cdc'n ikke skal under. Har oppdaget flere tilfeller at klekkere eller lignende som jeg har selv bindet også etter beskrivelser ikke virker som de skal, og jo mindre fluene er jo værre blir det. Skal ikke fucke opp tråden din Mr, men bare spør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var gått over til bruk av vinyl igjen på disse klekkerne jeg jonny?

I såfall jeg som har dårlig hukommelse kanskje..!?

Ruffen: Hva mener du med "Ikke så mye cdc og hvis du starter med litt hvit og legger et lag med forex,brun over så får du en klekker  som er litt dus sett i fra undersiden med veldig visuell i fra fugleperspeltiv"??

At man bør ha en dusere farge for ikke virke avskremmende på fisken eller?

Jeg liker det slik, men så leser du jonny,s innlegg så ser du han mener noe annet :) Så her er bare å gjøre egne erfaringer. Jeg har noen med mer atraktor i seg og da i boksen men jeg for min del bruker de ikke så ofte. Men jeg ble litt "tent" når jeg leste jonny sitt innlegg ;)

Bevegelse Caus? Tja, du har jo rett. Puppene svømmer sakte og så har de en håpløs gange å immitere. Når du i tillegg har 40,000 av de som svømmer veldig sakte eller bare henger der så er det vanskelig å immitere helt riktig. Men faen der er det 1 nei til og med 2 banditter av noen pupper som prøver å stikke av fra fra matfatet mitt >:( Dette må i alle fall undersøkes.......... ;D

Hunkeren: Du binder så fine fluer at jeg blir grønn i trynet av misunnelse. Den siste der er slik jeg liker de :) Hvis du starter med litt hvit cdc slik at når du bretter denne over så kommer den hvite opp. Veldig mye lettere å se den da. Spessielt i skumringen når myggfisket er på sitt beste på våren :)

Helt enig, Ruffen. Jeg har mange ganger opplevd at fisken tar hardt og bestemt på myggimitasjoner (druknede tørre, klekkere, buzzers), som beveges relativt raskt i nærheten av vakene. Har ingen god forklaring på hvorfor det er sånn, men noen ganger er det meget effektivt.

Andre ganger funker det ikke i det hele tatt, og det eneste som kan gi resultater er en helt statisk flue eller en flue som fiskes med mer naturtro bevegelsr. Min erfaring er at dette trikset funker de første dagene av de store fjærmyggklekkingene, før fisken virkelig har vaket seg inn og blitt ordentlig "hestk**-selektiv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fint, blir jo faktisk inspirert av dette. Men, kan noen svare på hvor egentlig vannfilmen skal brytes på en slik flue? altså, hvor mye av flua er over og under. Er jo ganske logisk at cdc'n ikke skal under. Har oppdaget flere tilfeller at klekkere eller lignende som jeg har selv bindet også etter beskrivelser ikke virker som de skal, og jo mindre fluene er jo værre blir det. Skal ikke fucke opp tråden din Mr, men bare spør jeg?

Tenker du på at fluene blir liggende oppå vannhinnen? Hvis man dubber bakkroppen og impregnerer hele flua kan det der være litt irriterende synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under den oppfatning at myggpupper ikke er verdens beste svømmere :)

Jeg fisker mygg med minimalt bevegelser, men det er nå meg  ;)

Ja,i det store og hele bør pupper(les:mygg  ;D )nesten fiskes baklengs,selv fisker jeg mest og best på rein synk (har ingen tro på at fisken ser forskjell på oppover eller nedover  8) )og da kommer jeg også ned til fisken som beiter i dypere vannlag.

Men her som ellers er variasjon en god regel,og hvis man har ei puppe som ikke skiller seg nevneverdig fra originalen,kan litt bevegelse være løsningen,kanskje særlig i øvre vannlag/overflaten.

Bruker sjelden handtwist,men vibrerer med stangtuppen,enten ved å løfte stanga eller ved inntrekk,bare ikke løft stanga for høyt,må ha kontakt med fluene.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fint, blir jo faktisk inspirert av dette. Men, kan noen svare på hvor egentlig vannfilmen skal brytes på en slik flue? altså, hvor mye av flua er over og under. Er jo ganske logisk at cdc'n ikke skal under. Har oppdaget flere tilfeller at klekkere eller lignende som jeg har selv bindet også etter beskrivelser ikke virker som de skal, og jo mindre fluene er jo værre blir det. Skal ikke fucke opp tråden din Mr, men bare spør jeg?

Tenker du på at fluene blir liggende oppå vannhinnen? Hvis man dubber bakkroppen og impregnerer hele flua kan det der være litt irriterende synes jeg.

En mygg som klekker,trekker seg nesten loddrett opp av filmen,dvs. puppeskallet henger loddrett.Ikke desto mindre har jeg fått på klekkere som ligger nesten vannrett i/like under overflaten,mulig det ikke er så nøye...? :rolleyes:

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fint, blir jo faktisk inspirert av dette. Men, kan noen svare på hvor egentlig vannfilmen skal brytes på en slik flue? altså, hvor mye av flua er over og under. Er jo ganske logisk at cdc'n ikke skal under. Har oppdaget flere tilfeller at klekkere eller lignende som jeg har selv bindet også etter beskrivelser ikke virker som de skal, og jo mindre fluene er jo værre blir det. Skal ikke fucke opp tråden din Mr, men bare spør jeg?

Tenker du på at fluene blir liggende oppå vannhinnen? Hvis man dubber bakkroppen og impregnerer hele flua kan det der være litt irriterende synes jeg.

En mygg som klekker,trekker seg nesten loddrett opp av filmen,dvs. puppeskallet henger loddrett.Ikke desto mindre har jeg fått på klekkere som ligger nesten vannrett i/like under overflaten,mulig det ikke er så nøye...? :rolleyes:

.

Willy

Noen pupper henger andre ligger nesten flatt i filmen. Ofte ser jeg litt store mygg ligge nesten flatt i filmen når de skal starte klekkingen. Så skyter de rygg og kommer strått opp ut av skinnet. Er sikkert ulik valg av klekkemåte innenfor samme art også for hva jeg vet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
store mygg ligge nesten flatt

Ja, kan si meg enig i det :) Selv om du bruker samme flue og tar et nytt kast kan det være nok egentlig til å forandre avtrykket i den. Eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...