Gå til innhold

Takk, men NEI takk!


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et inntrykk av at bladet Alt om Fiske sliter med opplagstallene for tiden. Årsakene kan være mange. Forum som dette og andre stiller nok "sulten" for en del av kjerneleserne.

Over tid synes jeg å se en dreining i artiklene i bladet. Dette var en av grunnene til at jeg ikke fornyet abonnementet mitt på sensommeren. Dreiningen har gått i retning av reportasjer fra bestemte elver og vassdrag. Det har vært artikler som i detalj har beskrevet Nea, Tya og Namsen.

Jeg er provosert og skuffet over vinklingen på disse artiklene. Selvfølgelig skal bladet skrive om fiske, men det er detaljeringsnivået som skuffer meg. Artiklene inneholder "kart", "stedsnavn", "slik kommer du hit" - beskrivelser osv. osv. Det er nesten på nivå "her driter du". Synes både det er mer spennende og riktig når artiklene er av mer generell karakter. Tenk så mye mer gøy når du endelig finner noe du tror er ditt eget. Vridningen i artiklene går mer i retning av at leseren skal få alt i henda uten å legge 2 pinner i kors. >:(

Hvordan ville du likt om en journalist fra tykkeste Oslo kom deisende ned i gromelva di og blottla jordbærstedet ditt for Gud og Hvermansen? Fiskere generelt er flokkdyr som gjerne klumper seg sammen. Alle her kjenner historien om Skrukka, Tya etc.  :'(

Jeg spør: Er det slike artikler vi vil ha?

Hilsen en X-abonnent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet AoF og har ramlet på Digital Foto i stedet.

Det med å blottlegge alt av gromplasser synes jeg også er en lei trend.

Skrekkhistoriene fra seriene om Bård og Lars på fisketur hvor folket hadde leid seg helikopter og satt å kikket på videofilm fra serien for å finne akkurat DET stedet sier jo sitt. .

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut for flere år siden, da havfiske ikke er det jeg digger mest, og for samme grunnen som banditten her forteller om.

Ikke har jeg gått i fella heller....Dvs, kjøpe løs utgave hver mnd i butikken for at det KAN være noe bra der inni.

Har kjøpt enkelte eksemplar feks på reiser osv, og får HVEER gang konstatert at valget jeg har tatt, er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet lider vel av det faktum at det ikke finnes noe fiskerelatert å skrive om lenger, som ikke er utredet i utallige artikler fra før.

Det går en grense for hvor mange ganger man orker å lese om : "Slik tar du vår-ørreten", "Slik tar du høst-ørreten" og slik gjør du ditt & datt.

Skjønner godt at de etterhvert sliter med å finne noe interessant å skrive om, og dette gjelder vel alle fiske-magasiner.

Jeg har på sett og vis lenge ønsket meg et norsk fluefiskemagasin, men ser samtidig at det neppe er behov for mer enn èn utgivelse i året . . .

At fiskesteder blir røpet i slike blader er vel et nødvendig onde, for man kan liksom ikke utelukkende skrive om "navnløse" elver og vann heller.

Jeg har ihvertfall til dags dato ikke lest et fiske-magasin, norsk eller utenlandsk, som har en slik policy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler! Og de før ham også.

Aof har lenge vært dørgendes kjedelig. Innimellom har også jeg gått på smellen, og kjøpt dette for å ha på flyet og sånn. Det ligger bestandig igjen i det nettet bakpå setet, for å si det sånn.

Jeg synes det hittils har virket som de ikke har turt å ta steget over i den litt mere spenstige måten å formidle som gjelder nå.

Selv om jeg vet om et par intressante karer som kommer til å levere litt til bladet.

Jeg savner godt skrevne historier.

Det kryr jo av folk med god penn! Opptil flere her inne burde jo blitt kontaktet.

Og, er det ikke samme gamle gjengen som driver hele butikken fortsatt?  ;);D

Men. Selger det bra, så selger det bra. Så da får vi bare holde kjeft, og sulle rundt på disse nettforumene våre.

Noe jeg forøvrig uten tvil foretrekker. Her får jeg knowhow fra de beste, sykt gode bilder, og det meste. Og igjen, meget godt fortalte historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det værste er vel rekordkonkurranser med både dau vinterstøing av laks, og Stig Werner som har drept nok en stor fjellørret tatt på mark  :)

Misforstå meg rett; jeg holder fortsatt bladet og det har absolutt potensiale, men økonomien i bladet har gått endel nned og da har man ikke råd til dyre artikler skrevet av andre i like stor grad som før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et magasin som Catch Magazine i Norge? fluefiske etter ørret i Norge/Norden? Med litt annonsesalg så kunne det gått riktig så bra! Mye bra blogger ute å går, men ingenting er som et "magasin med lekre bilder og tekst. Jazz and Flyfishing har absolutt potensiale til å lage et slikt magasin  :D :D :D.  Burde ikke være vanskelig å skaffe gjesteskribrenter som skriver pro bono.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet det for en tid tilbake. Fikk kvalmefornemmelser på annenhver side. Det kan være din perle av en elv som brettes ut i neste nummer med overskriften: "kom til skrukka, vi fikk 4 over 2 kg på en kveld! Her ser du dem ferdig slaktet i Rimi-posen".

Møkkablad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kuttet ut AoF. Altfor mye moderne stoff og mas om storfisk og effektive metoder. Av magasiner leser og abonnerer jeg bare på Flugfiske i Norden. Synes nesten det har blitt litt for mye nytt stoff der også. Kunne for min del like gjerne kjørt 78-årgangen i resirk neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at gutta fra Alt om Fiske surfer innom FFS. Kan jo faktisk hende de leser denne tråden? For å forsikre meg om at de forstår budskapet, vurderer jeg å sende redaksjonen en mail hvor jeg forteller hvorfor jeg ikke lenger ønsker å abonere på bladet. Oppsigelse og avslutning av abonement er tross alt det kraftigste signalet man kan sende. >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke den som jubler over alle grom plassene som eksponeres.

og de fleste reportasjene er jo omtrent like hvert år, eneste forskjellen er vell at kun bildene og plassene er forskjellig.

men ellers går det ut på det samme.

det samme kan vel sies om Jakt og fiske sitt blad.

greit nok at de trenger reklame for og tjene noen kroner, men virker jo som regne ikea katalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i trådstarter. Har fisket i mange år og funnet mange god plasser som jeg ser på som "mine". Selvfølgelig er det stor sannsynlighet for at disse plassene også er andre sine også, det er helt fint. Men når de blir avdekket så nøyaktig i fiskeblader, så er det mest sannsynlig slutten på å være din godplass. Høres bitter ut, men når man fisker mye, er dette irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit om det skrives om et "område", uten detaljangivelse. Så får man leite selv, med et spennende utgangspunkt om at her et sted i disse fjella er det bra fisk. Men noe som provoserer meg noe inni granskauen er alle bildene av dau storørret både i AoF og Villmarksliv (og Jakt&Fiske). Så jeg kjøper ikke disse bladene. Men jeg kjøper heller ikke VG og Dagbladet. For mye journalistisk lavmål der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg syntes faktisk der er greit at man skriver om gromplasser. Vi må huske at dette er en "trend" fra andre magasiner siden tidenes morgen. Det som er forskjellen er at når dette blir gjort i andre land enn Norge, så er ofte fiskeplassene beskyttet av fangstbegrensning, antall fiskekort som selges etc. ALTSÅ spiller det liten rolle om en haug fiskere kjenner plassen.

Jeg har bestandig hatt glede av å fortelle folk om plassene jeg fisker på. NOEN ganger skulle jeg selvfølgelig ønske at jeg hadde latt vær, men "åpenhet" har gitt meg mye god info tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

"Det værste er vel rekordkonkurranser med både dau vinterstøing av laks, og Stig Werner som har drept nok en stor fjellørret tatt på mark"

Synes denne er veldig treffende, jeg har også kuttet ut AOF og har egentlig ikke savnet det...

F.eks med så mange dyktige fiskere, fluebindere og kastere burde det gå ann å lage fler gode artikler. Jeg skulle gjerne lest om når landslaget i fluefiske er å konkurerer rundt om i verden,eller f.eks Nm. Tenk på alle fiske tipsa de kara kunne gitt! Eller hvor var AOF under VM i fluekasting på fagernes?  

Fluebinding har tatt seg opp med bla Rune, Andre, Oddbjørn, FranK Myhre osv.. Kunne vært enda mer, se bare på denne siden her hvor mange dyktige folk som bidrar...Terje, Robban osv osv...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk der er greit at man skriver om gromplasser. Vi må huske at dette er en "trend" fra andre magasiner siden tidenes morgen. Det som er forskjellen er at når dette blir gjort i andre land enn Norge, så er ofte fiskeplassene beskyttet av fangstbegrensning, antall fiskekort som selges etc. ALTSÅ spiller det liten rolle om en haug fiskere kjenner plassen.

Jeg har bestandig hatt glede av å fortelle folk om plassene jeg fisker på. NOEN ganger skulle jeg selvfølgelig ønske at jeg hadde latt vær, men "åpenhet" har gitt meg mye god info tilbake...

støttes!!!

mangel på tid er min store utfordring... tid til å fiske ... når jeg da endelig får rotet meg til en ny og etter sigende bra elv eller område, har jeg svært sjelden tid til mer enn 2 fiskedager ... jeg kommer dit for å fiske, ikke lete... veldig frustrerende å kaste bort den knappe tiden på å finne ut hvor det bør fiskes... tips og andres erfaringer er derfor gull verdt... derfor deler jeg også med meg av de stedene jeg kjenner... som deg, Pål, har jeg angret en og annen gang, men ikke noe stort problem...

jeg abonnerer på og kjøper fiskeblader, og blir ofte inspirert av slike artikler om gromplasser - men som regel havner de bare på en liste over steder jeg har lyst til å dra til... veldig sjelden at jeg gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe galt i å dele godplasser med andre i samme miljø, kjentfolk osv. Men synes ikke det er noe særlig med slike artikler. For mange år siden fikk fetteren min en gjedde på godt over 10 kg på en god plass der det sjelden fiskes av andre enn noen få. Så kom han i avisa og det ble tatt bilde av stedet og kart for å komme ditt. Sist jeg var der hang det gjedder i trærne og søppel lå overalt. Sier ikke at det er tilfelle hver gang, men av og til kan det bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...